Elbilshatare

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Elbilshatare

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
tesla newbie skrev:
Ticker fördelen med en Tesla 3 eller Y är att den är så rolig att köra att jag inte känner behov av någon andrabil.
Lite som att göra sig av med sin hund för att det ju går utmärkt att promenera utan.

Att hålla sig med sportbil är som att ha en pool för en halv miljon. Kostar flera tusen spänn per bad/tur till glasskiosken. :D
Precis. Man skulle spara mycket på att bara lösa årskort i kommunala badhuset.
Eller hänvisa till att det är mycket effektivare att duscha. Som om det handlade om att tvätta sig…
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

mikebike skrev:
tesla newbie skrev:
Ticker fördelen med en Tesla 3 eller Y är att den är så rolig att köra att jag inte känner behov av någon andrabil.
Fast att köra ned fönstren på en Model Y är inte samma sak som att köra nedcabbat. ;)

Jag har haft en Z3, en elkonverterad sådan vore kul att ha....
Point taken… Dock är cab inget för mig föredrar AC :-). Provade en Toyota GT 86 för några år sen när jag funderade på att köpa en rolig andrabil, men jag satt mest och störde mig på att det bullrade så infernaliskt. Förstår nog inte riktigt grejen helt enkelt.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

tesla newbie skrev:
mikebike skrev:
tesla newbie skrev:
Fast att köra ned fönstren på en Model Y är inte samma sak som att köra nedcabbat. ;)

Jag har haft en Z3, en elkonverterad sådan vore kul att ha....
Point taken… Dock är cab inget för mig föredrar AC :-). Provade en Toyota GT 86 för några år sen när jag funderade på att köpa en rolig andrabil, men jag satt mest och störde mig på att det bullrade så infernaliskt. Förstår nog inte riktigt grejen helt enkelt.
GT86 tycker jag är snygg men körmässigt upplevde jag den som en corolla med lite annorlunda körställning.
Påminner lite om celica i det avseendet.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Fredrik j skrev:
tesla newbie skrev:
Lite som att göra sig av med sin hund för att det ju går utmärkt att promenera utan.

Att hålla sig med sportbil är som att ha en pool för en halv miljon. Kostar flera tusen spänn per bad/tur till glasskiosken. :D
Precis. Man skulle spara mycket på att bara lösa årskort i kommunala badhuset.
Eller hänvisa till att det är mycket effektivare att duscha. Som om det handlade om att tvätta sig…
Beror ju på om man "fattar det" eller inte. Jag vet att jag inte gör det. Finns så mycket annat som ger mig mer upplevelse.

Tror dock jag hade kunnat tänka mig en i8 faktiskt. Känns som en blivande klassiker.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Tror dock jag hade kunnat tänka mig en i8 faktiskt. Känns som en blivande klassiker.
Definitivt. Men i8 är ju en hybrid så du kommer ju vilja tanka den…
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Ja? Sen när blev jag elbilsfanatiker? I8 är en ganska usel elbil. Räckvidd och prestanda på el är inte direkt imponerande.

Dock tror jag den kan få kultstatus på ett annat sätt än en vanlig M4.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Kanske inte hat med sjukt fördomsfullt och därmed upphov till hat hos andra.

Från utredning om Lars Wilks där en av livvakterna i andrabilen naturligtvis tror att det är en elbil som havererat?!?

”Vi bara, fan alltså, det brinner ju. Första tanken var att någon elbil havererat.”

https://www.dn.se/sverige/livvakter-vit ... t-var-fel/
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Artikel på SVT Nyheter igår där man intervjuar en busschaufför som hyllar nya elbussarna som SL köpt in. Kommentarsfälten fyllda av "Vänta bara tills vintern, då blir det inte kul", "Jag tvingas köra elektriskt lastbil och det är skit", "Bara att invänta nyheter om brand snart då", "Hur puckade får inköparna vara med våra pengar???" med mera. Och såklart massor med gilla-markeringar på skitsnacket... Några enstaka personer som försöker rätta falska påståenden, men blir bombarderade av skratt-emojis. :roll:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
ObscureEconomist

Inlägg av ObscureEconomist »

mati skrev:
bjornnilsson skrev:
Jag slabbade med att fylla på en gräsklippare häromdagen med förhoppningsvis sista tanken bensin någonsin (har köpt en eldriven som jag väntar på men den är försenad och roboten här hemma behöver fixas till) och det slog mig hur ålderdomligt det kändes. Kladdigt, slabbigt, och hur jag än gjorde så lyckades jag svämma över bensindunken vid öppnandet. Sedan konstant dåligt samvete vid själva klippandet. Har inte tankat något fossilt på ett par år nu så konceptet med bensin känns väldigt konstigt och omodernt.
Jag fick häromdagen äran att köpa bensin till en gammal gräsklippare som svärfar vill använda (han nöjer sig inte med att jag eller sambon klipper gräsmattan med elektriska åkgräsklipparen, han ska minsann klippa med en bensindriven)
Det var första gången på typ hundra år att jag fick fylla en reservdunk med bensin. En jättekonstig känsla.
Ungefär så måste det kännas för folk som köper knark. Man vill inte att andra ser, man vet att det är fel och man skäms och så. Usch.
Sen fick man ju välja vilket belopp man ville tanka för och jag valde 100kr. Det var det lägsta man kunde välja och redan det kändes som ett rån. Till min förvåning så avbröts laddningen eller vad det heter långt innan 5-litersdunken var full. Första reflexen var att pumpjäveln hade slutat fungera. Men det var bara beloppsgränsen som hade uppnåtts. 100 spänn! Det måste ju ta typ 10 år innan man kommer upp i det beloppet för elen som går åt för vår elektriska gräsklippare.
Ironin i att prata om elbilshat och sen säger man att det är något fel och skamligt att tanka sitt fordon som långt över 90% av folk gör. ;)
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

ObscureEconomist skrev:
Ironin i att prata om elbilshat och sen säger man att det är något fel och skamligt att tanka sitt fordon som långt över 90% av folk gör. ;)
100% av folk gör saker som är fel och skamliga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

DanneLKPG skrev:
Artikel på SVT Nyheter igår där man intervjuar en busschaufför som hyllar nya elbussarna som SL köpt in. Kommentarsfälten fyllda av "Vänta bara tills vintern, då blir det inte kul", "Jag tvingas köra elektriskt lastbil och det är skit", "Bara att invänta nyheter om brand snart då", "Hur puckade får inköparna vara med våra pengar???" med mera. Och såklart massor med gilla-markeringar på skitsnacket... Några enstaka personer som försöker rätta falska påståenden, men blir bombarderade av skratt-emojis. :roll:
Kan ju rapportera från Nyköping där man haft enbart elbussar i stadstrafiken i ett par år att alla chaufförer, resenärer och folk som går på gatorna är skitnöjda med det beslutet. Och gissa vad? De fungerar på vintern också! :o

Jag gläds varje gång jag [inte] hör en stadsbuss accelerera ut från en hållplats, helt ljudlöst och kvickt som en småbil! :D
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:
MWall skrev:
Ja? Sen när blev jag elbilsfanatiker? I8 är en ganska usel elbil. Räckvidd och prestanda på el är inte direkt imponerande.

Dock tror jag den kan få kultstatus på ett annat sätt än en vanlig M4.
Den här diskussionen har sitt utrsprung i att det tydligen finns någon teori om att man i regel har entusiastbilar för att åka och köpa glass. Slutsatsen man då drog var att den yngre generationen har effektivare sätt att köpa glass på och som ett resultat skulle intresset för veteran/entusiast-fordon som går på bensin sjunka så lågt att man skulle behöva köpa bränslet i duckar på apoteket alternativt på ett mindre smidigt sätt än på en automatstation.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

Jerker skrev:
DanneLKPG skrev:
Kan ju rapportera från Nyköping där man haft enbart elbussar i stadstrafiken i ett par år att alla chaufförer, resenärer och folk som går på gatorna är skitnöjda med det beslutet. Och gissa vad? De fungerar på vintern också! :o

Jag gläds varje gång jag [inte] hör en stadsbuss accelerera ut från en hållplats, helt ljudlöst och kvickt som en småbil! :D
Vi har elbussar här i Linköping också. Man blir glad om man har turen att få åka en sån istället för biogas/diesel! Så mycket tystare och jämnare gång samt bättre AC! :D
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

ObscureEconomist skrev:
mati skrev:
bjornnilsson skrev:
Jag slabbade med att fylla på en gräsklippare häromdagen med förhoppningsvis sista tanken bensin någonsin (har köpt en eldriven som jag väntar på men den är försenad och roboten här hemma behöver fixas till) och det slog mig hur ålderdomligt det kändes. Kladdigt, slabbigt, och hur jag än gjorde så lyckades jag svämma över bensindunken vid öppnandet. Sedan konstant dåligt samvete vid själva klippandet. Har inte tankat något fossilt på ett par år nu så konceptet med bensin känns väldigt konstigt och omodernt.
Jag fick häromdagen äran att köpa bensin till en gammal gräsklippare som svärfar vill använda (han nöjer sig inte med att jag eller sambon klipper gräsmattan med elektriska åkgräsklipparen, han ska minsann klippa med en bensindriven)
Det var första gången på typ hundra år att jag fick fylla en reservdunk med bensin. En jättekonstig känsla.
Ungefär så måste det kännas för folk som köper knark. Man vill inte att andra ser, man vet att det är fel och man skäms och så. Usch.
Sen fick man ju välja vilket belopp man ville tanka för och jag valde 100kr. Det var det lägsta man kunde välja och redan det kändes som ett rån. Till min förvåning så avbröts laddningen eller vad det heter långt innan 5-litersdunken var full. Första reflexen var att pumpjäveln hade slutat fungera. Men det var bara beloppsgränsen som hade uppnåtts. 100 spänn! Det måste ju ta typ 10 år innan man kommer upp i det beloppet för elen som går åt för vår elektriska gräsklippare.
Jag tycker också att det känns skämmigt och fel att gå och handla på Systembolaget. Jag är nykterist och jag har alltid varit det, men min sambo är inte det, så hon "tvingar" mig ibland att gå in där. Och ibland vill hon dessutom att jag ska köpa snus åt henne, för mig känns det dock som att jag gör nånting som är på gränsen till olagligt, åtminstone omoraliskt. Det känns bara så fel.
Hatar jag därför alla 99% av befolkningen som dricker alkohol och/eller brukar tokak? Nej, såklart inte. Samma sak med att tanka bensin. Det känns fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
.../ Slutsatsen man då drog var att den yngre generationen har effektivare sätt att köpa glass på /...
Om du syftar på mig här, så är det ovanstående ett fullständigt felaktigt antagande.

;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
.../ Slutsatsen man då drog var att den yngre generationen har effektivare sätt att köpa glass på /...
Om du syftar på mig här, så är det ovanstående ett fullständigt felaktigt antagande.

;)
Vi får enas om att vi är oense om det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

DanneLKPG skrev:
Jerker skrev:
DanneLKPG skrev:

Vi har elbussar här i Linköping också. Man blir glad om man har turen att få åka en sån istället för biogas/diesel! Så mycket tystare och jämnare gång samt bättre AC! :D
Samma i Malmö, de flesta stadsbussar(gröna) är el nu. Stockholm ligger låååångt efter.
Volvo och MAN verkar de flesta vara.
Förövrigt noterat att även regionbussar(gula) börjat gå över till el. tex flertalet bussar ner till Vellinge verkar vara BYD nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

taliz skrev:
DanneLKPG skrev:
Jerker skrev:
DanneLKPG skrev:

Samma i Malmö, de flesta stadsbussar(gröna) är el nu. Stockholm ligger låååångt efter.
Volvo och MAN verkar de flesta vara.
Förövrigt noterat att även regionbussar(gula) börjat gå över till el. tex flertalet bussar ner till Vellinge verkar vara BYD nu.
Elbussarna i Linköping är BYD. Ingen aning vilken som är bäst, men jag är inte ett dugg besviken på BYD här! :)
Jag har för mig att majoriteten av "vanliga" bussar här är MAN och dessa skramlade något fruktansvärt. Hoppas det är bättre i deras elvarianter.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Här i Lidköping kör man också på BYD, medan de gamla dieselbussarna som går mellan städerna är från Volvo. Jag tror att Volvo inte kunde leverera några elbussar enligt kravspec när de upphandlades. Numera skulle det kanske se annorlunda ut.
Jag är ju lite biased i och med att jag råkar jobba på Volvo Buss, och där pratas ju nästan om inget annat än elbussar numera. Åtminstone city-bussarna. Och då måste jag ju såklart säga att de är bäst. ;) Men faktum är att jag inte vet vad BYD är bättre eller sämre på. Gissningsvis så har de inga större problem att leverera tillräckligt många batterier, vilket ju är ett problem för alla andra tillverkare.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Ja kineserna är ruggiga.
BYD tillverkar ju sina egna batterier, och så har dom ju CATL som är en stor leverantör av lfp batterier.

Jag tror att det är dags för volvo att steppa upp lite.
Sålde själv min cat hjullastare och vill ha en batteridriven istället.
Man ser bland dom största maskintillverkarna https://www.rocktoroad.com/caterpillar- ... equipment/
så ligger en kinesisk tillverkare som heter XCMG på tredje plats (volvo på 7: plats)
XCMG har en fin lineup med batteridrivna entreprenadmaskiner:
XC918EV, XC968EV
https://landex.co.nz/project_category/electric-loaders/
XC958-EV
https://www.newsdirectory3.com/thailand ... vironment/

grävmaskiner
bla 27 tonnare XE215E och XE270E (525kwh batteri)
https://www.seetao.com/details/139916.html
alla finns att köpa nu.

Volvo
L25E (40kwh) ECR25(20kwh)
https://www.volvoce.com/europe/se/produ ... -machines/
går att reservera.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

mickeisol skrev:
Jag tror att det är dags för volvo att steppa upp lite.
Ja, det är många även inom Volvo som tycker så och som vill ha elbussarna klara hellre igår än imorgon. Men det är inte så enkelt, det är en stor och ineffektiv organisation, något som faktiskt skrämmer skiten ur mig. Jag som nästan hela mitt yrkesverksamma liv har jobbat hos relativt små bolag, eller till och med på start-ups, med korta beslutsvägar, och med ibland riktigt hårda nötter att knäcka. Jag är van vid att man löser problem i den takt de dyker upp, snabbt och direkt. Och framförallt så är jag van vid att man måste ha breda och djupa kunskaper inom en massa områden så man kan ta alla uppgifter man ställs inför.
Företag som Volvo (och framförallt de anställda som jobbar där) har ett helt annat tänk. Det svåra är inte att lösa arbetsuppgifterna man får, de är i regel ganska tråkiga och inte på något sätt lika utmanande som jag gärna hade velat och som jag är van vid, nej, det svåra är att begripa sig på organisationen, och att anpassa sig till dess otroliga ineffektivitet. Framförallt när ingen inser detta. De är ju inte vana vid nåt annat.
Samtidigt förstår jag nu varför det är så svårt för dessa företag att ställa om till eldrift.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Kör fortfarande bensindriven fritidsbåt, den omställningen tror jag kommer bli tuffare. De flesta kör inte särskilt mycket på ett år så bränslekostnaden står för en marginell del av totalen. Brukar tanka 2 gånger per säsong, tanken rymmer 80 liter men är sällan tom när säsongen är slut. Bränslet kostar mindre än bryggplatsen. Fast i år kanske det blir lite dyrare med tanke på soppapriserna.

Men det verkar vara en hel del segelbåtsägare som när de ställs inför tvingande motorbyte överväger el, kör man bara på el in och ut från tilläggning så behövs ju inga jättebatterier, och båtar i låg fart behöver inte så hög effekt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag har också upplevt stora och små organisationer och sett hur de stora är ineffektiva och de små är effektiva och flexibla. Det gäller nog i alla sammanhang.

Undrar om Tesla och SpaceX kommer att klara av att ha den vitalitet, effektivitet och flexibilitet även i fortsättningen som de har visat prov på hittills? Jag kan tänka mig att Elons förmåga att ha detaljkunskaper om utveckling och produktion och att han tar sig rätten att detaljstyra gör företagen till en bättre fungerande organism, som är som en förlängning av hans kropp och hjärna.

Men hur länge håller det? När blir företagen så stora så att han tappar kontrollen och vad händer då?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Jag har också upplevt stora och små organisationer och sett hur de stora är ineffektiva och de små är effektiva och flexibla. Det gäller nog i alla sammanhang.

Undrar om Tesla och SpaceX kommer att klara av att ha den vitalitet, effektivitet och flexibilitet även i fortsättningen som de har visat prov på hittills? Jag kan tänka mig att Elons förmåga att ha detaljkunskaper om utveckling och produktion och att han tar sig rätten att detaljstyra gör företagen till en bättre fungerande organism, som är som en förlängning av hans kropp och hjärna.

Men hur länge håller det? När blir företagen så stora så att han tappar kontrollen och vad händer då?
Jag vet inte om det verkligen är en fördel när Elon sitter och detaljstyr allting. Han saknar ju helt uppenbarligen förtroendet i sina egna anställda. Han behöver dem enbart av den enkla anledningen att han inte kan göra allting själv av rent praktiska skäl. Jag vet naturligtvis inte hur det är att jobba på Tesla, men min känsla är att det är ganska plågsamt. Det är inte bra för kreativiteten att han en chef som flåser dig i nacken hela tiden.
Å andra sidan så dödas kreativiteten lika effektivt om det går till så som i mitt fall, när du sitter hos en stor biltillverkare där alla bara gör sin lilla grej. Jag känner nästan så att jag inte vågar fakturera min tid, för jag gör fan ingenting. Hjärnan går på tomgång och det verkar vara fullt tillräckligt, för annars hade de väl sagt nåt antar jag. Money for Nothing, liksom. Det är så det känns. Gräsligt. Frågan är hur länge jag själv klarar av att vara så ineffektiv. Det är ett gigantiskt slöseri med resurser och kunskap som pågår, för jag antar att det är exakt likadant hos alla andra stora företag.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:

Jag vet inte om det verkligen är en fördel när Elon sitter och detaljstyr allting. Han saknar ju helt uppenbarligen förtroendet i sina egna anställda. Han behöver dem enbart av den enkla anledningen att han inte kan göra allting själv av rent praktiska skäl. Jag vet naturligtvis inte hur det är att jobba på Tesla, men min känsla är att det är ganska plågsamt. Det är inte bra för kreativiteten att han en chef som flåser dig i nacken hela tiden.
Å andra sidan så dödas kreativiteten lika effektivt om det går till så som i mitt fall, när du sitter hos en stor biltillverkare där alla bara gör sin lilla grej. Jag känner nästan så att jag inte vågar fakturera min tid, för jag gör fan ingenting. Hjärnan går på tomgång och det verkar vara fullt tillräckligt, för annars hade de väl sagt nåt antar jag. Money for Nothing, liksom. Det är så det känns. Gräsligt. Frågan är hur länge jag själv klarar av att vara så ineffektiv. Det är ett gigantiskt slöseri med resurser och kunskap som pågår, för jag antar att det är exakt likadant hos alla andra stora företag.
Nej, jag inser att den faran finns, och personalomsättningen på Tesla är ju tydligen ganska stor, men hittills har konceptet uppenbarligen fungerat. Elon har brutit mot många "lagar" inom bilindustrin under ett par decennier. Han har lyckats konstruera och sätta i produktion kommersiellt gångbara elbilar. Det var det ingen som såg komma. Han har startat en helt ny och framgångsrik biltillverkare för första ggn på 100 år. Det var det ingen som trodde skulle gå att göra.

Jag har inga illusioner om att det är så värst trevligt att jobba på Tesla, men på nåt sätt jobbar de efter ett koncept som har gynnat syftet så här långt.
Skriv svar