Sida 11 av 12

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 20 aug 2022 21:14
av niklas12
quote="niklas12"]
mikebike skrev:
niklas12 skrev:
taliz skrev:
Sofie skrev:
10 sidor och ännu har ingen svarat på verkningsgraden på Karlshamnsverket, så att man kan ange X antal km på 1l olja med en model 3 long range.
Tror jag skrev ca 60% någonstans. Kanske lite optimistiskt dock.
Med alla överföringsförluster så bör det vara mer effektivt att tanka oljan direkt i en fossilbil istället
Nu är det knappast vanlig diesel man "eldar" med i Karlshamn.

"I block 3 kan man därmed elda med olja med högre svavelhalt..."

https://www.uniper.energy/sv/sverige/kr ... /karlshamn
Ok jag trodde det var underförstått men jag ska försöka förtydliga.

Om man eldar olja för att tillverka elektricitet och man överför den elektriciteten genom nätet till en laddbox och laddar den i elbilar så kan man köra x antal mil

Om man hade tagit motsvarande del olja raffinerad till diesel och använt den i dieseldrivna personbilar så hade man istället kunnat köra y antal mil.

I detta fall blir Y större än X

Allltså hade det troligtvis varit ett mer effektivt utnyttjande av oljan att tanka direkt i dieselbilarna istället.
Om någon som är duktig på uträkningar och känner till energiutnyttjandegraden av oljan i Karlshamn så går det att göra en fin beräkning på det.[/quote]

Om du scrollar upp lite i tråden så har det redan avhandlats. Elbilen blir fortfarande effektivare men med mindre marginal än man kan tro.[/quote]

Det har jag missat vad räknade man på för energiutnyttjandegrad på Karlshamsverket ?

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 20 aug 2022 21:39
av Fredrik j
Sidan 2

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 20 aug 2022 21:47
av nek0
Frågan är hur mycket diesel får man från 70 000l olja som eldas i Karlshamn. Tror inte att man får 70 000l diesel.

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 20 aug 2022 22:03
av Fredrik j
nek0 skrev:
Frågan är hur mycket diesel får man från 70 000l olja som eldas i Karlshamn. Tror inte att man får 70 000l diesel.
Den eldningsolja man kör i karlshamn är väl också raffinerad?

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 20 aug 2022 22:07
av nek0
Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Frågan är hur mycket diesel får man från 70 000l olja som eldas i Karlshamn. Tror inte att man får 70 000l diesel.
Den eldningsolja man kör i karlshamn är väl också raffinerad?
Självklart är det så, men jag skulle inte testa den i min diesel bil om jag hade en :)

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 20 aug 2022 22:22
av Fredrik j
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
nek0 skrev:
Frågan är hur mycket diesel får man från 70 000l olja som eldas i Karlshamn. Tror inte att man får 70 000l diesel.
Den eldningsolja man kör i karlshamn är väl också raffinerad?
Självklart är det så, men jag skulle inte testa den i min diesel bil om jag hade en :)
Diesel innehåller ju inte längre 100% fossil råvara.

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 20 aug 2022 22:29
av niklas12
Fredrik j skrev:
Sidan 2
Mycket scrollande blir det :lol:

Jag undrar om det resonemanget verkligen håller dock.
Isåfall hade det varit mer effektivt att köpa ett diesel elverk att tanka elbilen med än en dieselbil att köra med

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 20 aug 2022 22:55
av Zalman3
niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:
Sidan 2
Mycket scrollande blir det :lol:

Jag undrar om det resonemanget verkligen håller dock.
Isåfall hade det varit mer effektivt att köpa ett diesel elverk att tanka elbilen med än en dieselbil att köra med
Givetvis är det mycket bättre att ha ett dieseldrivet elverk och ladda sin elbil, än att ha en dieselbil.

Tankeexperiment:
1. Det krävs 50kWh för att köra uppför ett berg och sen ner igen. Med en dieselbil med ca 33% verkningsgrad behövs 150kWh diesel för att köra upp på berget. Sen får dieselbilen bromsa nerför berget.
2. Ska en elbil göra samma resa, går det åt ca 50kWh att köra upp på berget. Sen regenererar den nedför berget och får tillbaka ca 40kWh. Netto behövs 10kWh.
För att ladda 10kWh el krävs av dieselelverket 30kWh diesel.

Slutsats, det krävs 5ggr mera diesel att köra en dieselbil, än att köra en elbil som laddas av ett diesel elverk.

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 20 aug 2022 23:06
av Dafro
Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:
Sidan 2
Mycket scrollande blir det :lol:

Jag undrar om det resonemanget verkligen håller dock.
Isåfall hade det varit mer effektivt att köpa ett diesel elverk att tanka elbilen med än en dieselbil att köra med
Givetvis är det mycket bättre att ha ett dieseldrivet elverk och ladda sin elbil, än att ha en dieselbil.

Tankeexperiment:
1. Det krävs 50kWh för att köra uppför ett berg och sen ner igen. Med en dieselbil med ca 33% verkningsgrad behövs 150kWh diesel för att köra upp på berget. Sen får dieselbilen bromsa nerför berget.
2. Ska en elbil göra samma resa, går det åt ca 50kWh att köra upp på berget. Sen regenererar den nedför berget och får tillbaka ca 40kWh. Netto behövs 10kWh.
För att ladda 10kWh el krävs av dieselelverket 30kWh diesel.

Slutsats, det krävs 5ggr mera diesel att köra en dieselbil, än att köra en elbil som laddas av ett diesel elverk.
Men oftast kör man väl på ganska slät mark.

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 20 aug 2022 23:23
av Zalman3
Men oftast kör man väl på ganska slät
mark.
En Volvo S80 diesel drar
Energianvändning (kWh/100 km)
61.2
https://www.bilsvar.se/sv/sok-bil/bilde ... sdrift_205

Medans många elbilar drar mellan 15-20kWh per 100km.
En dieselbil drar 3-4ggr mera energi.
Den stora skillnaden beror på dels dieselbilens usla verkningsgrad. Men också på att dieselbilen inte kan ta tillbaka energi vid bromsning.

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 21 aug 2022 00:01
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:
Sidan 2
Mycket scrollande blir det :lol:

Jag undrar om det resonemanget verkligen håller dock.
Isåfall hade det varit mer effektivt att köpa ett diesel elverk att tanka elbilen med än en dieselbil att köra med
Givetvis är det mycket bättre att ha ett dieseldrivet elverk och ladda sin elbil, än att ha en dieselbil.

Tankeexperiment:
1. Det krävs 50kWh för att köra uppför ett berg och sen ner igen. Med en dieselbil med ca 33% verkningsgrad behövs 150kWh diesel för att köra upp på berget. Sen får dieselbilen bromsa nerför berget.
2. Ska en elbil göra samma resa, går det åt ca 50kWh att köra upp på berget. Sen regenererar den nedför berget och får tillbaka ca 40kWh. Netto behövs 10kWh.
För att ladda 10kWh el krävs av dieselelverket 30kWh diesel.

Slutsats, det krävs 5ggr mera diesel att köra en dieselbil, än att köra en elbil som laddas av ett diesel elverk.
150kWh blir väl ca 10liter?
Vilket litet berg förresten. Kanske går det 100kWh för att komma upp för ett lite större berg? 30liter.

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 21 aug 2022 00:01
av niklas12
Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:
Sidan 2
Mycket scrollande blir det :lol:

Jag undrar om det resonemanget verkligen håller dock.
Isåfall hade det varit mer effektivt att köpa ett diesel elverk att tanka elbilen med än en dieselbil att köra med
Givetvis är det mycket bättre att ha ett dieseldrivet elverk och ladda sin elbil, än att ha en dieselbil.

Tankeexperiment:
1. Det krävs 50kWh för att köra uppför ett berg och sen ner igen. Med en dieselbil med ca 33% verkningsgrad behövs 150kWh diesel för att köra upp på berget. Sen får dieselbilen bromsa nerför berget.
2. Ska en elbil göra samma resa, går det åt ca 50kWh att köra upp på berget. Sen regenererar den nedför berget och får tillbaka ca 40kWh. Netto behövs 10kWh.
För att ladda 10kWh el krävs av dieselelverket 30kWh diesel.

Slutsats, det krävs 5ggr mera diesel att köra en dieselbil, än att köra en elbil som laddas av ett diesel elverk.
Detta är ju helt häpnadsväckande siffror
Så om jag köper in lite större dieselelverk och börjar snabbladda elbilar för 5kr/kWh kommer det ge en vinst på 2kr/kWh

Och om jag köper in dieseln med tankbilar och får rabatt så kan man nog komma ner till 4kr/kWh
Att ingen tänkt på det förrens nu

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 21 aug 2022 07:50
av tor-ake
När elen var dyr förra gången, 2010 cirka, då räknade jag på dieselelverk och kom fram till att det skulle kosta 3,75kr/kWh i bränslekostnad att generera med ett mindre dieselelverk, säg 30-100kVA. Vi hade sådana till nödkraft för datorhallar.

Då var literpriset ca 14 kr om jag minns rätt, nu 24kr. Men sedan tillkommer ju själva elverket tyvärr. Säg 70-250tkr. Samt service på detta. Blir dyra kilowattimmar!

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 21 aug 2022 11:06
av Gargamel
Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:
Sidan 2
Mycket scrollande blir det :lol:

Jag undrar om det resonemanget verkligen håller dock.
Isåfall hade det varit mer effektivt att köpa ett diesel elverk att tanka elbilen med än en dieselbil att köra med
Givetvis är det mycket bättre att ha ett dieseldrivet elverk och ladda sin elbil, än att ha en dieselbil.

Tankeexperiment:
1. Det krävs 50kWh för att köra uppför ett berg och sen ner igen. Med en dieselbil med ca 33% verkningsgrad behövs 150kWh diesel för att köra upp på berget. Sen får dieselbilen bromsa nerför berget.
2. Ska en elbil göra samma resa, går det åt ca 50kWh att köra upp på berget. Sen regenererar den nedför berget och får tillbaka ca 40kWh. Netto behövs 10kWh.
För att ladda 10kWh el krävs av dieselelverket 30kWh diesel.

Slutsats, det krävs 5ggr mera diesel att köra en dieselbil, än att köra en elbil som laddas av ett diesel elverk.
Fast du måste fortfarande ha minst 50 kWh, för annars kommer du inte ända upp och kan således inte generera de där 40kWh-arna på vägen ner, så, dåligt tankeexperiment.

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 21 aug 2022 13:12
av taliz
niklas12 skrev:
Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:
Sidan 2
Mycket scrollande blir det :lol:

Jag undrar om det resonemanget verkligen håller dock.
Isåfall hade det varit mer effektivt att köpa ett diesel elverk att tanka elbilen med än en dieselbil att köra med
Givetvis är det mycket bättre att ha ett dieseldrivet elverk och ladda sin elbil, än att ha en dieselbil.

Tankeexperiment:
1. Det krävs 50kWh för att köra uppför ett berg och sen ner igen. Med en dieselbil med ca 33% verkningsgrad behövs 150kWh diesel för att köra upp på berget. Sen får dieselbilen bromsa nerför berget.
2. Ska en elbil göra samma resa, går det åt ca 50kWh att köra upp på berget. Sen regenererar den nedför berget och får tillbaka ca 40kWh. Netto behövs 10kWh.
För att ladda 10kWh el krävs av dieselelverket 30kWh diesel.

Slutsats, det krävs 5ggr mera diesel att köra en dieselbil, än att köra en elbil som laddas av ett diesel elverk.
Detta är ju helt häpnadsväckande siffror
Så om jag köper in lite större dieselelverk och börjar snabbladda elbilar för 5kr/kWh kommer det ge en vinst på 2kr/kWh

Och om jag köper in dieseln med tankbilar och får rabatt så kan man nog komma ner till 4kr/kWh
Att ingen tänkt på det förrens nu
För att de flesta inser att det finns ett elnät att ansluta laddarna till, som ger betydligt lägre kostnader. ;)

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 21 aug 2022 13:17
av niklas12
taliz skrev:
niklas12 skrev:
Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:
Fredrik j skrev:
Sidan 2
Mycket scrollande blir det :lol:

Jag undrar om det resonemanget verkligen håller dock.
Isåfall hade det varit mer effektivt att köpa ett diesel elverk att tanka elbilen med än en dieselbil att köra med
Givetvis är det mycket bättre att ha ett dieseldrivet elverk och ladda sin elbil, än att ha en dieselbil.

Tankeexperiment:
1. Det krävs 50kWh för att köra uppför ett berg och sen ner igen. Med en dieselbil med ca 33% verkningsgrad behövs 150kWh diesel för att köra upp på berget. Sen får dieselbilen bromsa nerför berget.
2. Ska en elbil göra samma resa, går det åt ca 50kWh att köra upp på berget. Sen regenererar den nedför berget och får tillbaka ca 40kWh. Netto behövs 10kWh.
För att ladda 10kWh el krävs av dieselelverket 30kWh diesel.

Slutsats, det krävs 5ggr mera diesel att köra en dieselbil, än att köra en elbil som laddas av ett diesel elverk.
Detta är ju helt häpnadsväckande siffror
Så om jag köper in lite större dieselelverk och börjar snabbladda elbilar för 5kr/kWh kommer det ge en vinst på 2kr/kWh

Och om jag köper in dieseln med tankbilar och får rabatt så kan man nog komma ner till 4kr/kWh
Att ingen tänkt på det förrens nu
För att de flesta inser att det finns ett elnät att ansluta laddarna till, som ger betydligt lägre kostnader. ;)
Absolut detta var mer tänkt för kommersiellt bruk tar man Zalman3 siffror finns det absolut ingen anledning att bekosta dyr infrastruktur för snabbladdningen.
Använd befintliga mackar där redan dieseln finns och installera några dieselelverk.
Man kan bygga nya snabbladdnätverk på några månader mitt ute i ödemarken om man vill till en bråkdel av kostnaden. ;)

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 21 aug 2022 13:36
av Zalman3
Man kan bygga nya snabbladdnätverk på några månader mitt ute i ödemarken om man vill till en bråkdel av kostnaden
Kan mycket väl tänka mig att man sätter upp tillfälliga dieseldrivna snabbladdare vid hög belastning, som påsk.
Kan annars bli orimligt dyrt med att bygga snabbladdare som vara används några få dagar per år.

Men ett Northvolt Voltpack kanske konkurrerar ut denna lösning.

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 22 aug 2022 18:23
av nek0
Ja, vi kan bygga hur mycket kärnkraft som helst och det kommer ändå inte att räcka
"EU vill bort från effektreservlösningar så att alla tillgängliga produktionsresurser i stället deltar på öppna marknader."

https://www.nyteknik.se/premium/det-ar- ... ja-7036474

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 22 aug 2022 19:31
av niklas12
nek0 skrev:
Ja, vi kan bygga hur mycket kärnkraft som helst och det kommer ändå inte att räcka
"EU vill bort från effektreservlösningar så att alla tillgängliga produktionsresurser i stället deltar på öppna marknader."

https://www.nyteknik.se/premium/det-ar- ... ja-7036474
Betalvägg.

Så länge vi inte har tillräckligt med överföringskapacitet så kommer priserna hållas nere i Sverige då dessa flaskhalsar begränsar på samma sätt som vi ser mellan de olika elprisområdena inom landet.

Så ny planerbar produktion i Sverige trycker ner priserna när det inte blåser.

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 22 aug 2022 19:38
av MWall
nek0 skrev:
Ja, vi kan bygga hur mycket kärnkraft som helst och det kommer ändå inte att räcka
"EU vill bort från effektreservlösningar så att alla tillgängliga produktionsresurser i stället deltar på öppna marknader."

https://www.nyteknik.se/premium/det-ar- ... ja-7036474

Bullshit.

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 22 aug 2022 19:42
av nek0
MWall skrev:
nek0 skrev:
Ja, vi kan bygga hur mycket kärnkraft som helst och det kommer ändå inte att räcka
"EU vill bort från effektreservlösningar så att alla tillgängliga produktionsresurser i stället deltar på öppna marknader."

https://www.nyteknik.se/premium/det-ar- ... ja-7036474

Bullshit.
Vad?

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 22 aug 2022 19:44
av nek0
niklas12 skrev:
nek0 skrev:
Ja, vi kan bygga hur mycket kärnkraft som helst och det kommer ändå inte att räcka
"EU vill bort från effektreservlösningar så att alla tillgängliga produktionsresurser i stället deltar på öppna marknader."

https://www.nyteknik.se/premium/det-ar- ... ja-7036474
Betalvägg.

Så länge vi inte har tillräckligt med överföringskapacitet så kommer priserna hållas nere i Sverige då dessa flaskhalsar begränsar på samma sätt som vi ser mellan de olika elprisområdena inom landet.

Så ny planerbar produktion i Sverige trycker ner priserna när det inte blåser.
Vet inte om det är ok att kopiera hela texten.

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 22 aug 2022 19:47
av Elof
Zalman3 skrev:

Givetvis är det mycket bättre att ha ett dieseldrivet elverk och ladda sin elbil, än att ha en dieselbil.

Tankeexperiment:
1. Det krävs 50kWh för att köra uppför ett berg och sen ner igen. Med en dieselbil med ca 33% verkningsgrad behövs 150kWh diesel för att köra upp på berget. Sen får dieselbilen bromsa nerför berget.
2. Ska en elbil göra samma resa, går det åt ca 50kWh att köra upp på berget. Sen regenererar den nedför berget och får tillbaka ca 40kWh. Netto behövs 10kWh.
För att ladda 10kWh el krävs av dieselelverket 30kWh diesel.

Slutsats, det krävs 5ggr mera diesel att köra en dieselbil, än att köra en elbil som laddas av ett diesel elverk.
Fundera på vad det skulle innebära. Skulle slutsatsen vara korrekt skulle en diesel/el-hybrid (ej plug-in) förbruka 1/5 av vanlig dieselbils förbrukning. En förbrukning på 0,1 liter/mil för t.ex. en Mercedes E-klass! Då skulle jag köra dieselhybrid!

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 22 aug 2022 20:09
av niklas12
Elof skrev:
Zalman3 skrev:

Givetvis är det mycket bättre att ha ett dieseldrivet elverk och ladda sin elbil, än att ha en dieselbil.

Tankeexperiment:
1. Det krävs 50kWh för att köra uppför ett berg och sen ner igen. Med en dieselbil med ca 33% verkningsgrad behövs 150kWh diesel för att köra upp på berget. Sen får dieselbilen bromsa nerför berget.
2. Ska en elbil göra samma resa, går det åt ca 50kWh att köra upp på berget. Sen regenererar den nedför berget och får tillbaka ca 40kWh. Netto behövs 10kWh.
För att ladda 10kWh el krävs av dieselelverket 30kWh diesel.

Slutsats, det krävs 5ggr mera diesel att köra en dieselbil, än att köra en elbil som laddas av ett diesel elverk.
Fundera på vad det skulle innebära. Skulle slutsatsen vara korrekt skulle en diesel/el-hybrid (ej plug-in) förbruka 1/5 av vanlig dieselbils förbrukning. En förbrukning på 0,1 liter/mil för t.ex. en Mercedes E-klass! Då skulle jag köra dieselhybrid!
Va jag är chockad går inte Zalman3s beräkning ihop och jag som nyss köpt upp en massa dieselelverk
:shock: :shock:

Re: Karlshamnsverket jämfört med fossil-bilar

Postat: 22 nov 2022 22:10
av pulket
Intressant fråga så forskade lite i det och lyfter tråden igen :) . Karlshamnsverket kan förbruka 70ton olja (=~83 000liter) i timmen och av det blir det 330 000 kWh el. Så för att producera 1kWh el går det åt 0,252liter olja(diesel). Har en bmw 320d som blandad körning ligger på 0,56 och långtur ~0,42l/mil. En tesla som laddas samtidigt som oljekraften stöttar elnätet drar med andra ord jämförbart om inte aningen mer än en snål diesel gör per mil. Avgaserna kommer ut lite längre bort bara :)