Sida 11 av 12

Re: Leveransläget just nu

Postat: 09 dec 2023 12:07
av Fredrik j
Peter_D skrev: 09 dec 2023 12:01
Hur många är det som inte får leverans på sin bil just nu? Själv har jag fått mitt leveransdatum av en lagerbil framflyttad i tiden. Skulle varit i torsdags men dom skyllde på att dom ännu inte fått bilen flyttad från Norrköping till Stockholm. Eftersom det gått över två veckor sedan jag beställde bilen så tror jag det är bullshit. De hävdar att den har registreringsskyltar men förmodligen stämmer det inte.

Vore intressant att förstå hur många fler det är som inte får leverans?
Varför skulle dom inte berätta att Metalls konfliktåtgärd är orsaken till leveransförseningen? Om det är så blir det ju ändå uppenbart om en vecka eller så. Rimligen har dom kommit på ett sätt att runda Metall.

Re: Leveransläget just nu

Postat: 09 dec 2023 14:14
av Pasjostrom
Jag ska beställa ny tjänstebil men mitt företag tillåter för tillfället inte att man beställer Tesla pga ”leveransproblem”.

Jag tror det är relativt vanligt bland större bolag att man inte tillåter Tesla just nu.

Personligen hoppas jag att konflikten är löst till 28 Feb, det är sista möjliga dag för mig att beställa ny bil, annars måste jag välja en Skoda Enyaq (det är det enda alternativet jag kan välja förutom helt ointressanta modeller som ID3 och XC40 Rwd Core…

Re: Leveransläget just nu

Postat: 09 dec 2023 14:18
av bylund
Dodde skrev: 09 dec 2023 10:31
Varför bullvanföretag? Varför inte få bilen levererad, skyltar kommer inom några dagar och allt är klart? Även för företag.
Om Tesla kontrollerar det företaget så kan de ordna med skyltar innan leverans till slutkunden.

Re: Leveransläget just nu

Postat: 09 dec 2023 15:12
av Dodde
bylund skrev: 09 dec 2023 14:18
Dodde skrev: 09 dec 2023 10:31
Varför bullvanföretag? Varför inte få bilen levererad, skyltar kommer inom några dagar och allt är klart? Även för företag.
Om Tesla kontrollerar det företaget så kan de ordna med skyltar innan leverans till slutkunden.
Men man kan ju ta emot bilen utan skylt och så får man dom 2-3 dagar senare. Inget problem alls.

Re: Leveransläget just nu

Postat: 09 dec 2023 16:40
av steele76
Dodde skrev:
bylund skrev: 09 dec 2023 14:18
Dodde skrev: 09 dec 2023 10:31
Varför bullvanföretag? Varför inte få bilen levererad, skyltar kommer inom några dagar och allt är klart? Även för företag.
Om Tesla kontrollerar det företaget så kan de ordna med skyltar innan leverans till slutkunden.
Men man kan ju ta emot bilen utan skylt och så får man dom 2-3 dagar senare. Inget problem alls.
Flera som blivit nekade av Tesla att hämta ut bilen utan skyltar.

Re: Leveransläget just nu

Postat: 09 dec 2023 16:56
av DanneB
steele76 skrev: 09 dec 2023 16:40
Dodde skrev:
bylund skrev: 09 dec 2023 14:18
Dodde skrev: 09 dec 2023 10:31
Varför bullvanföretag? Varför inte få bilen levererad, skyltar kommer inom några dagar och allt är klart? Även för företag.
Om Tesla kontrollerar det företaget så kan de ordna med skyltar innan leverans till slutkunden.
Men man kan ju ta emot bilen utan skylt och så får man dom 2-3 dagar senare. Inget problem alls.
Flera som blivit nekade av Tesla att hämta ut bilen utan skyltar.
Grejen är väl att man åker till Tesla skriver på och betalar. Låter bilen stå kvar och åker hem och beställer skyltar.
Får hem skyltarna och åker tillbaka till Tesla. Tesla sätter på skyltarna och du får åka hem med bilen.

Re: Leveransläget just nu

Postat: 09 dec 2023 17:02
av Dodde
DanneB skrev: 09 dec 2023 16:56
steele76 skrev: 09 dec 2023 16:40
Dodde skrev:
bylund skrev: 09 dec 2023 14:18
Dodde skrev: 09 dec 2023 10:31
Varför bullvanföretag? Varför inte få bilen levererad, skyltar kommer inom några dagar och allt är klart? Även för företag.
Om Tesla kontrollerar det företaget så kan de ordna med skyltar innan leverans till slutkunden.
Men man kan ju ta emot bilen utan skylt och så får man dom 2-3 dagar senare. Inget problem alls.
Flera som blivit nekade av Tesla att hämta ut bilen utan skyltar.
Grejen är väl att man åker till Tesla skriver på och betalar. Låter bilen stå kvar och åker hem och beställer skyltar.
Får hem skyltarna och åker tillbaka till Tesla. Tesla sätter på skyltarna och du får åka hem med bilen.
Precis, alternativt så levererar Tesla hem bilen med gröna skyltar. Känns som ett icke problem

Re: Leveransläget just nu

Postat: 09 dec 2023 17:05
av Fredrik j
Dodde skrev: 09 dec 2023 17:02
DanneB skrev: 09 dec 2023 16:56
steele76 skrev: 09 dec 2023 16:40
Dodde skrev:
bylund skrev: 09 dec 2023 14:18


Om Tesla kontrollerar det företaget så kan de ordna med skyltar innan leverans till slutkunden.
Men man kan ju ta emot bilen utan skylt och så får man dom 2-3 dagar senare. Inget problem alls.
Flera som blivit nekade av Tesla att hämta ut bilen utan skyltar.
Grejen är väl att man åker till Tesla skriver på och betalar. Låter bilen stå kvar och åker hem och beställer skyltar.
Får hem skyltarna och åker tillbaka till Tesla. Tesla sätter på skyltarna och du får åka hem med bilen.
Precis, alternativt så levererar Tesla hem bilen med gröna skyltar. Känns som ett icke problem
Det blir ju krångligare för Tesla och det är ju det som är syftet med åtgärderna.
Jag tycker det är en rimligare konfliktåtgärd rent generellt, att det blir dyrare/krångligare för företag som är föremål för en stridsåtgärd. Inte att verksamheten omöjliggörs.
Det drabbar ju dessutom tredje man betydligt mindre.

Re: Leveransläget just nu

Postat: 09 dec 2023 18:21
av DanneB
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 17:05
Dodde skrev: 09 dec 2023 17:02
DanneB skrev: 09 dec 2023 16:56
steele76 skrev: 09 dec 2023 16:40
Dodde skrev:

Men man kan ju ta emot bilen utan skylt och så får man dom 2-3 dagar senare. Inget problem alls.
Flera som blivit nekade av Tesla att hämta ut bilen utan skyltar.
Grejen är väl att man åker till Tesla skriver på och betalar. Låter bilen stå kvar och åker hem och beställer skyltar.
Får hem skyltarna och åker tillbaka till Tesla. Tesla sätter på skyltarna och du får åka hem med bilen.
Precis, alternativt så levererar Tesla hem bilen med gröna skyltar. Känns som ett icke problem
Det blir ju krångligare för Tesla och det är ju det som är syftet med åtgärderna.
Jag tycker det är en rimligare konfliktåtgärd rent generellt, att det blir dyrare/krångligare för företag som är föremål för en stridsåtgärd. Inte att verksamheten omöjliggörs.
Det drabbar ju dessutom tredje man betydligt mindre.
Krångligare vet jag inte. Lite mer väntetid och mer krångel för kunderna bara.

Re: Leveransläget just nu

Postat: 09 dec 2023 18:41
av steele76
DanneB skrev:
steele76 skrev: 09 dec 2023 16:40
Dodde skrev:
bylund skrev: 09 dec 2023 14:18
Dodde skrev: 09 dec 2023 10:31
Varför bullvanföretag? Varför inte få bilen levererad, skyltar kommer inom några dagar och allt är klart? Även för företag.
Om Tesla kontrollerar det företaget så kan de ordna med skyltar innan leverans till slutkunden.
Men man kan ju ta emot bilen utan skylt och så får man dom 2-3 dagar senare. Inget problem alls.
Flera som blivit nekade av Tesla att hämta ut bilen utan skyltar.
Grejen är väl att man åker till Tesla skriver på och betalar. Låter bilen stå kvar och åker hem och beställer skyltar.
Får hem skyltarna och åker tillbaka till Tesla. Tesla sätter på skyltarna och du får åka hem med bilen.
Är kanske lätt att säga om man bor i nära en stad med SC. Jag har 30 mil enkel resa till närmaste SC. Känns inte som ett alternativ.

Re: Leveransläget just nu

Postat: 09 dec 2023 18:47
av Fredrik j
DanneB skrev: 09 dec 2023 18:21
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 17:05
Dodde skrev: 09 dec 2023 17:02
DanneB skrev: 09 dec 2023 16:56
steele76 skrev: 09 dec 2023 16:40

Flera som blivit nekade av Tesla att hämta ut bilen utan skyltar.
Grejen är väl att man åker till Tesla skriver på och betalar. Låter bilen stå kvar och åker hem och beställer skyltar.
Får hem skyltarna och åker tillbaka till Tesla. Tesla sätter på skyltarna och du får åka hem med bilen.
Precis, alternativt så levererar Tesla hem bilen med gröna skyltar. Känns som ett icke problem
Det blir ju krångligare för Tesla och det är ju det som är syftet med åtgärderna.
Jag tycker det är en rimligare konfliktåtgärd rent generellt, att det blir dyrare/krångligare för företag som är föremål för en stridsåtgärd. Inte att verksamheten omöjliggörs.
Det drabbar ju dessutom tredje man betydligt mindre.
Krångligare vet jag inte. Lite mer väntetid och mer krångel för kunderna bara.
Att Tesla ska leverera hem tusentals bilar i månaden med hjälp av grönskylt låter ju aningen krångligt. Att istället förvara kundernas bilar i väntan på att dom återkommer med registreringsskyltar kräver ju lite mer logistik.
Kunderna behöver ju besöka tesla två gånger.

Re: Leveransläget just nu

Postat: 09 dec 2023 18:58
av Sfbones
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 18:47
DanneB skrev: 09 dec 2023 18:21
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 17:05
Dodde skrev: 09 dec 2023 17:02
DanneB skrev: 09 dec 2023 16:56


Grejen är väl att man åker till Tesla skriver på och betalar. Låter bilen stå kvar och åker hem och beställer skyltar.
Får hem skyltarna och åker tillbaka till Tesla. Tesla sätter på skyltarna och du får åka hem med bilen.
Precis, alternativt så levererar Tesla hem bilen med gröna skyltar. Känns som ett icke problem
Det blir ju krångligare för Tesla och det är ju det som är syftet med åtgärderna.
Jag tycker det är en rimligare konfliktåtgärd rent generellt, att det blir dyrare/krångligare för företag som är föremål för en stridsåtgärd. Inte att verksamheten omöjliggörs.
Det drabbar ju dessutom tredje man betydligt mindre.
Krångligare vet jag inte. Lite mer väntetid och mer krångel för kunderna bara.
Att Tesla ska leverera hem tusentals bilar i månaden med hjälp av grönskylt låter ju aningen krångligt. Att istället förvara kundernas bilar i väntan på att dom återkommer med registreringsskyltar kräver ju lite mer logistik.
Kunderna behöver ju besöka tesla två gånger.
Man kan göra ägarbytet utan att besöka Tesla med BankID. Distansköplag gäller så det är ingen risk om man ångrar sig pga något problematiskt med bilen när man ser den sen. Man kan ångra sig no questions asked. 14 dagars ångerrätt.

Re: Leveransläget just nu

Postat: 09 dec 2023 18:59
av slugger75
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 18:47
DanneB skrev: 09 dec 2023 18:21
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 17:05
Dodde skrev: 09 dec 2023 17:02
DanneB skrev: 09 dec 2023 16:56


Grejen är väl att man åker till Tesla skriver på och betalar. Låter bilen stå kvar och åker hem och beställer skyltar.
Får hem skyltarna och åker tillbaka till Tesla. Tesla sätter på skyltarna och du får åka hem med bilen.
Precis, alternativt så levererar Tesla hem bilen med gröna skyltar. Känns som ett icke problem
Det blir ju krångligare för Tesla och det är ju det som är syftet med åtgärderna.
Jag tycker det är en rimligare konfliktåtgärd rent generellt, att det blir dyrare/krångligare för företag som är föremål för en stridsåtgärd. Inte att verksamheten omöjliggörs.
Det drabbar ju dessutom tredje man betydligt mindre.
Krångligare vet jag inte. Lite mer väntetid och mer krångel för kunderna bara.
Att Tesla ska leverera hem tusentals bilar i månaden med hjälp av grönskylt låter ju aningen krångligt. Att istället förvara kundernas bilar i väntan på att dom återkommer med registreringsskyltar kräver ju lite mer logistik.
Kunderna behöver ju besöka tesla två gånger.
Varför måste kunden komma dit två gånger? 0-1 gång borde räcka. 0 gånger om Tesla levererar hem bilen, 1 gång om kunden måste hämta bilen. Att skriva på och betala behöver man ju inte vara på plats för.

Re: Leveransläget just nu

Postat: 09 dec 2023 19:38
av Fredrik j
slugger75 skrev: 09 dec 2023 18:59
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 18:47
DanneB skrev: 09 dec 2023 18:21
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 17:05
Dodde skrev: 09 dec 2023 17:02

Precis, alternativt så levererar Tesla hem bilen med gröna skyltar. Känns som ett icke problem
Det blir ju krångligare för Tesla och det är ju det som är syftet med åtgärderna.
Jag tycker det är en rimligare konfliktåtgärd rent generellt, att det blir dyrare/krångligare för företag som är föremål för en stridsåtgärd. Inte att verksamheten omöjliggörs.
Det drabbar ju dessutom tredje man betydligt mindre.
Krångligare vet jag inte. Lite mer väntetid och mer krångel för kunderna bara.
Att Tesla ska leverera hem tusentals bilar i månaden med hjälp av grönskylt låter ju aningen krångligt. Att istället förvara kundernas bilar i väntan på att dom återkommer med registreringsskyltar kräver ju lite mer logistik.
Kunderna behöver ju besöka tesla två gånger.
Varför måste kunden komma dit två gånger? 0-1 gång borde räcka. 0 gånger om Tesla levererar hem bilen, 1 gång om kunden måste hämta bilen. Att skriva på och betala behöver man ju inte vara på plats för.
Att tesla skulle leverera 1500-2000bilar till kundernas hem innebär ju lite mer jobb än tidigare. Grönskyltar är dyra.

Re: Leveransläget just nu

Postat: 09 dec 2023 19:42
av Sfbones
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 19:38
slugger75 skrev: 09 dec 2023 18:59
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 18:47
DanneB skrev: 09 dec 2023 18:21
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 17:05


Det blir ju krångligare för Tesla och det är ju det som är syftet med åtgärderna.
Jag tycker det är en rimligare konfliktåtgärd rent generellt, att det blir dyrare/krångligare för företag som är föremål för en stridsåtgärd. Inte att verksamheten omöjliggörs.
Det drabbar ju dessutom tredje man betydligt mindre.
Krångligare vet jag inte. Lite mer väntetid och mer krångel för kunderna bara.
Att Tesla ska leverera hem tusentals bilar i månaden med hjälp av grönskylt låter ju aningen krångligt. Att istället förvara kundernas bilar i väntan på att dom återkommer med registreringsskyltar kräver ju lite mer logistik.
Kunderna behöver ju besöka tesla två gånger.
Varför måste kunden komma dit två gånger? 0-1 gång borde räcka. 0 gånger om Tesla levererar hem bilen, 1 gång om kunden måste hämta bilen. Att skriva på och betala behöver man ju inte vara på plats för.
Att tesla skulle leverera 1500-2000bilar till kundernas hem innebär ju lite mer jobb än tidigare. Grönskyltar är dyra.
Tur att det inte var det enda alternativet som skrevs i tidigare kommentarer.

Re: Leveransläget just nu

Postat: 09 dec 2023 19:50
av Fredrik j
Sfbones skrev: 09 dec 2023 19:42
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 19:38
slugger75 skrev: 09 dec 2023 18:59
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 18:47
DanneB skrev: 09 dec 2023 18:21


Krångligare vet jag inte. Lite mer väntetid och mer krångel för kunderna bara.
Att Tesla ska leverera hem tusentals bilar i månaden med hjälp av grönskylt låter ju aningen krångligt. Att istället förvara kundernas bilar i väntan på att dom återkommer med registreringsskyltar kräver ju lite mer logistik.
Kunderna behöver ju besöka tesla två gånger.
Varför måste kunden komma dit två gånger? 0-1 gång borde räcka. 0 gånger om Tesla levererar hem bilen, 1 gång om kunden måste hämta bilen. Att skriva på och betala behöver man ju inte vara på plats för.
Att tesla skulle leverera 1500-2000bilar till kundernas hem innebär ju lite mer jobb än tidigare. Grönskyltar är dyra.
Tur att det inte var det enda alternativet som skrevs i tidigare kommentarer.
Det rimliga är att tesla skriver över bilen på kunden men behåller den och tar betalt när kunden dyker upp med sina skyltar.
Transportstyrelsen registrerar bara vem som registrerat sig som ägare. Vem som äger fordonet bestäms av köpehandlingar och kvitto. Risken för tesla är minimal om bilen blir kvar hos dom. Möjligen kan det bli ett problem med försäkring när bilen står där hos tesla.

Re: Leveransläget just nu

Postat: 09 dec 2023 19:51
av bylund
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 19:38
Att tesla skulle leverera 1500-2000bilar till kundernas hem innebär ju lite mer jobb än tidigare. Grönskyltar är dyra.
Nya saluvagnsskyltar torde ha samma leveransproblem som vanliga skyltar, så jag gissar att de får hålla hårt i dem de redan har.

Re: Leveransläget just nu

Postat: 16 dec 2023 20:41
av Franz
Ny uppdatering:
viewtopic.php?p=684908#p684908

2023-12-08 => 2023-12-15 (2023-11-22 => 2023-12-07)
672 (751) bilar levererade
248 (911) bilar förregistrerade
1245 (1653) bilar i väntan på leverans - per 2023-12-15

Just nu (per 2023-12-15) ser läget ut enligt följande:

Kod: Markera allt

+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+-------+-----------+
| vin3 | name                         | new_pre_reg | new_reg | total_unreg | vin10 | battery   |
+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+-------+-----------+
| LRW  | Tesla Model 3                |           0 |      40 |          50 | R     | H6LR      |
| LRW  | Tesla Model 3 Long Range AWD |           6 |     257 |         197 | R     | H5LD      |
| 5YJ  | Tesla Model S                |           0 |       7 |           9 | P     | SB1D      |
| 5YJ  | Tesla Model S Plaid          |           0 |       2 |           4 | P     | SB1T      |
| 7SA  | Tesla Model X                |           0 |      11 |          16 | P     | XB1D      |
| 7SA  | Tesla Model X Plaid          |           1 |       3 |           4 | P     | XB1T      |
| XP7  | Tesla Model Y Long Range AWD |         158 |     260 |         651 | P,R   | Y5LD      |
| XP7  | Tesla Model Y Performance    |          41 |      68 |         188 | P,R   | Y5LD      |
| XP7  | Tesla Model Y Standard Range |          42 |      24 |         126 | P,R   | Y6LR,Y7CR |
+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+-------+-----------+
Så här i strejktider fortsätter jag med en sammanfattning som visar lite mer hur väl Tesla lyckas med leveranser efter "skylt-blockaden".
pre_reg_date = Datum för förregistrering
count_pre_reg = Antal förregistrerade aktuellt datum
count_registered = Antal av ovanstående fordon som nått kund
register_20231215 = Antalet av fordonen som nådde kunden just igår/20231215
percent_deliviered = Andel av datumets förregistrerade fordon som nått ut till kund

Kod: Markera allt

+--------------+---------------+------------------+-------------------+-------------------+
| pre_reg_date | count_pre_reg | count_registered | register_20231215 | percent_delivered |
+--------------+---------------+------------------+-------------------+-------------------+
| 2023-11-02   |           435 |              423 |                 0 |                97 |
| 2023-11-06   |             1 |                1 |                 0 |               100 |
| 2023-11-07   |           968 |              828 |                24 |                86 |
| 2023-11-10   |           284 |              264 |                 1 |                93 |
| 2023-11-13   |            10 |                9 |                 0 |                90 |
| 2023-11-14   |            12 |               11 |                 0 |                92 |
| 2023-11-15   |           479 |              393 |                18 |                82 |
| 2023-11-16   |            29 |                9 |                 0 |                31 |
| 2023-11-22   |            14 |                7 |                 0 |                50 |
| 2023-12-06   |           407 |               80 |                19 |                20 |
| 2023-12-07   |           490 |              100 |                16 |                20 |
| 2023-12-12   |           246 |               40 |                11 |                16 |
| 2023-12-14   |             1 |                1 |                 0 |               100 |
| 2023-12-15   |             1 |                1 |                 1 |               100 |
+--------------+---------------+------------------+-------------------+-------------------+
Om vi nu antar att myndighetsblockaderna fick effekt från 2023-11-16 ser vi att Tesla ändå fått ut 238 av dessa bilar till kund. Lite intressant här är att fordonen som står förregistrerade 2023-12-14 och 2023-12-15 också registrerades samma dag på kund. Normalt vill man ju förregistrera lite i förväg för att t.ex. hinna få skyltarna men det kanske inte finns samma anledning till detta nu? Vi ser längre fram ifall det verkar öka i förekomst.

Re: Leveransläget just nu

Postat: 17 dec 2023 19:39
av Cantona
Väntar på en model s plaid. Leveransfönstret har skjutits fram två gånger nu från nov-dec till feb-mar. Är det förväntat eller kan det vara pga blockader? Har bara köpt 3or innan och de har kommit föra aviserad leverans vid samtliga tillfällen.

Re: Leveransläget just nu

Postat: 18 dec 2023 14:10
av HerrNilsson
slugger75 skrev: 09 dec 2023 18:59
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 18:47
DanneB skrev: 09 dec 2023 18:21
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 17:05
Dodde skrev: 09 dec 2023 17:02

Precis, alternativt så levererar Tesla hem bilen med gröna skyltar. Känns som ett icke problem
Det blir ju krångligare för Tesla och det är ju det som är syftet med åtgärderna.
Jag tycker det är en rimligare konfliktåtgärd rent generellt, att det blir dyrare/krångligare för företag som är föremål för en stridsåtgärd. Inte att verksamheten omöjliggörs.
Det drabbar ju dessutom tredje man betydligt mindre.
Krångligare vet jag inte. Lite mer väntetid och mer krångel för kunderna bara.
Att Tesla ska leverera hem tusentals bilar i månaden med hjälp av grönskylt låter ju aningen krångligt. Att istället förvara kundernas bilar i väntan på att dom återkommer med registreringsskyltar kräver ju lite mer logistik.
Kunderna behöver ju besöka tesla två gånger.
Varför måste kunden komma dit två gånger? 0-1 gång borde räcka. 0 gånger om Tesla levererar hem bilen, 1 gång om kunden måste hämta bilen. Att skriva på och betala behöver man ju inte vara på plats för.
Exakt. Jag har bokad upphämtning av bil på torsdag. Skyltarna skickas till företaget jag jobbar på och så tar jag med dom till upphämtningen. Så 1 resa blir det bara, precis som det alltid varit.

Re: Leveransläget just nu

Postat: 19 dec 2023 11:22
av M3RW2023HL
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 19:50
Sfbones skrev: 09 dec 2023 19:42
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 19:38
slugger75 skrev: 09 dec 2023 18:59
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 18:47


Att Tesla ska leverera hem tusentals bilar i månaden med hjälp av grönskylt låter ju aningen krångligt. Att istället förvara kundernas bilar i väntan på att dom återkommer med registreringsskyltar kräver ju lite mer logistik.
Kunderna behöver ju besöka tesla två gånger.
Varför måste kunden komma dit två gånger? 0-1 gång borde räcka. 0 gånger om Tesla levererar hem bilen, 1 gång om kunden måste hämta bilen. Att skriva på och betala behöver man ju inte vara på plats för.
Att tesla skulle leverera 1500-2000bilar till kundernas hem innebär ju lite mer jobb än tidigare. Grönskyltar är dyra.
Tur att det inte var det enda alternativet som skrevs i tidigare kommentarer.
Det rimliga är att tesla skriver över bilen på kunden men behåller den och tar betalt när kunden dyker upp med sina skyltar.
Transportstyrelsen registrerar bara vem som registrerat sig som ägare. Vem som äger fordonet bestäms av köpehandlingar och kvitto. Risken för tesla är minimal om bilen blir kvar hos dom. Möjligen kan det bli ett problem med försäkring när bilen står där hos tesla.
Det ni önskade kommer nu.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... qfn28cHF34

Tesla kan köra bilen hem till er.

Re: Leveransläget just nu

Postat: 19 dec 2023 12:39
av Fredrik j
M3RW2023HL skrev: 19 dec 2023 11:22
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 19:50
Sfbones skrev: 09 dec 2023 19:42
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 19:38
slugger75 skrev: 09 dec 2023 18:59


Varför måste kunden komma dit två gånger? 0-1 gång borde räcka. 0 gånger om Tesla levererar hem bilen, 1 gång om kunden måste hämta bilen. Att skriva på och betala behöver man ju inte vara på plats för.
Att tesla skulle leverera 1500-2000bilar till kundernas hem innebär ju lite mer jobb än tidigare. Grönskyltar är dyra.
Tur att det inte var det enda alternativet som skrevs i tidigare kommentarer.
Det rimliga är att tesla skriver över bilen på kunden men behåller den och tar betalt när kunden dyker upp med sina skyltar.
Transportstyrelsen registrerar bara vem som registrerat sig som ägare. Vem som äger fordonet bestäms av köpehandlingar och kvitto. Risken för tesla är minimal om bilen blir kvar hos dom. Möjligen kan det bli ett problem med försäkring när bilen står där hos tesla.
Det ni önskade kommer nu.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... qfn28cHF34

Tesla kan köra bilen hem till er.
På biltransport då? Eller hur kör dom utan skyltar?

Re: Leveransläget just nu

Postat: 19 dec 2023 12:43
av Sfbones
Fredrik j skrev: 19 dec 2023 12:39
M3RW2023HL skrev: 19 dec 2023 11:22
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 19:50
Sfbones skrev: 09 dec 2023 19:42
Fredrik j skrev: 09 dec 2023 19:38


Att tesla skulle leverera 1500-2000bilar till kundernas hem innebär ju lite mer jobb än tidigare. Grönskyltar är dyra.
Tur att det inte var det enda alternativet som skrevs i tidigare kommentarer.
Det rimliga är att tesla skriver över bilen på kunden men behåller den och tar betalt när kunden dyker upp med sina skyltar.
Transportstyrelsen registrerar bara vem som registrerat sig som ägare. Vem som äger fordonet bestäms av köpehandlingar och kvitto. Risken för tesla är minimal om bilen blir kvar hos dom. Möjligen kan det bli ett problem med försäkring när bilen står där hos tesla.
Det ni önskade kommer nu.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... qfn28cHF34

Tesla kan köra bilen hem till er.
På biltransport då? Eller hur kör dom utan skyltar?
Ja, på biltransport:

viewtopic.php?p=767038#p767038

Re: Leveransläget just nu

Postat: 19 dec 2023 13:45
av bjornnilsson
Cantona skrev: 17 dec 2023 19:39
Väntar på en model s plaid. Leveransfönstret har skjutits fram två gånger nu från nov-dec till feb-mar. Är det förväntat eller kan det vara pga blockader? Har bara köpt 3or innan och de har kommit föra aviserad leverans vid samtliga tillfällen.
Jag skulle gissa på att det inte har med den nuvarande blockaden att göra. Har du tur så får du något extra skojjigt med i bilen på köpet. Däremot kan ju nya ideer kring hur blockaden ska utveckla sig strula till det för leveranser längre fram i tiden ifall Metall sätter upp något nytt hinder som Tesla behöver betänketid för att klura ut hur man ska klättra över.

Re: Leveransläget just nu

Postat: 09 jan 2024 23:57
av Franz
Ny uppdatering:
viewtopic.php?p=684908#p684908

2024-01-01 => 2024-01-09
116 bilar levererade
554 bilar förregistrerade
522 bilar i väntan på leverans - per 2024-01-08

Just nu (per 2024-01-08) ser läget ut enligt följande:

Kod: Markera allt

+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+-------+-----------+
| vin3 | name                         | new_pre_reg | new_reg | total_unreg | vin10 | battery   |
+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+-------+-----------+
| LRW  | Tesla Model 3                |          51 |       2 |          51 | R     | H6LR      |
| LRW  | Tesla Model 3 Long Range AWD |          45 |      12 |          41 | R     | H5LD      |
| 5YJ  | Tesla Model S                |           1 |       1 |           1 | P     | SB1D      |
| 7SA  | Tesla Model X                |           0 |       1 |           0 | P     | XB1D      |
| 7SA  | Tesla Model X Plaid          |           1 |       0 |           1 | P     | XB1T      |
| XP7  | Tesla Model Y Long Range AWD |         319 |      57 |         315 | R     | Y5LD      |
| XP7  | Tesla Model Y Performance    |         110 |      13 |         110 | R     | Y5LD      |
| XP7  | Tesla Model Y Standard Range |           3 |      30 |           3 | R     | Y6LR,Y7CR |
+------+------------------------------+-------------+---------+-------------+-------+-----------+
Efter lite uppehåll under julen, då det typiskt inte kom in lika många fordon utan man satsade mer på leveranser, är det dags igen för lite uppdatering på leveransfronten.