BEV[e-Rage] skrev: ↑03 dec 2023 08:56
martinot skrev: ↑03 dec 2023 00:43
SwedishAdvocate skrev: ↑02 dec 2023 23:36
martinot skrev: ↑02 dec 2023 21:51
BEV[e-Rage] skrev: ↑01 dec 2023 05:37
Funderar på hur mycket diktaturer-andelar av en ny elbil som känns ok för mig..
Ett försök till klassning:
E - En elbil från en 100% kinesisk biltillverkare med statliga ägarintressen, som BAIC Motors och dess bilmärken.
D - En elbil från ett privatägt kinesiskt bilmärke utan (synliga) statliga ägarintressen.
C - En elbil från en biltillverkare i en demokrati men där bilmodellen tillverkas i en diktatur.
B - En elbil som tillverkas i en demokrati men där många dyra komponenter såsom batteripacket etc kommer från diktaturer.
A - En elbil som tillverkas i en demokrati och där majoriteten av alla komponenter kommer från demokratier.
Men vilka nya elbilar finns i klass A, och är klass B verkligen så mycket bättre än klass C?
Klass A och B är ju rätt lika. Alla privata bilmärken i Kina måste stödja dikturens krav på spioneri och informationsinhämtning åt diktaturen. En skillnad, men ändå rätt liten i praktiken.
Enorm skilland mellan "klass A/B" och "klass C". Milsvid skillnad. Där går min egna absoluta gräns.
Men för att svara på frågan vilka elbilar du har i klass A så i Sverige tex. alla MG.
Det känns som du vänt 'upp och ner' på klasserna i ditt resonemang här. I sista meningen måste du väl ändå mena klass E och inte klass A t.ex....
Stämmer. Jag vände på bokstäverna i mitt huvud. Tänkte att A var översta punkten, men ser nu att listan går "baklänges".
Avsåg att det var en stor skillnad mellan E/D och C, samt att skillnaden mellan E och D är extremt liten i praktiken.
Ledsen att jag gjorde ordningen onödigt krånglig.
Men min fråga kvarstår, vilka nya elbilar som säljs i Sverige kan idag sägas tillhöra klass A?
A - En elbil som tillverkas i en demokrati och där majoriteten av alla komponenter kommer från demokratier.
..eller får man nöja sig med klass B tills Northvolt börjar leverera?
B - En elbil som tillverkas i en demokrati men där många dyra komponenter såsom batteripacket etc kommer från diktaturer.
Jag har försökt att säga det här 100 gånger: Alla bilar är kinabilar. T o m Teslas EGNA batterier är Kina-batterier om man tittar på supply-chain.
Varför dra gränsen vid dyra komponenter? Jag tror att det är extremt svårt att hitta en elbil där inte minst 50% av tillverkningsvärdet i bilen är från länder med demokratiindex under 50. Nästan allt kommer från Kina och andelen lär väl öka snarare än minska. Räknar man in råmaterial är det antagligen mer än 50%.
"Nearly 40% of the suppliers for materials used in Tesla's electric vehicle batteries are Chinese companies, a Nikkei analysis finds, underscoring China's strong presence in a strategically important sector.
China was the largest supplier of materials for the lithium-ion batteries used in Tesla's EVs, constituting 39% of the 61 companies in the "storage battery" category, based on an analysis of the American electric vehicle maker's supply chain."
"An analysis of public information included in financial statements and press releases using artificial intelligence identified
13,428 companies believed to supply items for Tesla's EV production down to "quinary" suppliers -- those five steps up the supply chain.
China accounted for 40% of the 42 firms engaged in "nonferrous smelting" excluding aluminum smelters. Chinese companies also held the top share, at 33%, among the 102 suppliers in the "inorganic chemistry" group. These figures show Tesla's heavy dependence on Chinese partners.
Tesla's reliance on major suppliers was rated using Fronteo's "chokepoint score" index, which measures the degree of a final product maker's dependence on a specific supplier on a 10-point scale -- with 10 representing the heaviest dependence.
Chinese companies that were found to be vital suppliers for Tesla included Ganfeng Lithium, a major maker of lithium products, with a chokepoint score of 6.8. Novoray, a major producer of inorganic compounds, scored 7.1, while Zhejiang Huayou Cobalt, which makes cobalt materials, rated at 5.7."
https://asia.nikkei.com/Business/Automo ... n-analysis
Man kan argumentera för "lesser of evils osv", men det är komplicerat, och jag tror man måste inse att vi outsourcat all tillverkning till Kina under 40 års tid. Om det går att vända skeppet är långt ifrån säkert. Att västvärlden gjort sig beroende av Kina och sydostasien för årtionden framöver är ett faktum. Skulle Kina vägra exportera till väst och invadera Taiwan och vinna kan vi lägga ned. Det skulle inte ens gå att laga en diskmaskin.
En EV är mycket lättare att tillverka än en ICE, och det talar för att det kommer att göras i Kina MER och MER. Inte mindre och mindre. Det ända som kan ändra på det här är politiska beslut om strategiska investeringar med massor av stadsbidrag, strafftullar och exploatering av naturen omkring oss.
Det enklaste är att fortsätta köpa märkeskläder och övertyga sig att dem är dom är gjorda i Italien.