Sida 11 av 17
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 03 apr 2025 10:41
av Maetlarv
Luma skrev: ↑03 apr 2025 08:16
Gustafsson skrev: ↑01 apr 2025 19:02
Vet inte om Cornucopia skrev så läsvärt denna gång. Att klistra etiketter, associera till Elons farfar mm mm belyser i bästa fall skribentens enkla tankevärld. Men bättre analys vill jag nog se.
Läste tidigare ofta på Cornocopia för att ta del av Wildarängs (som jag bedömde trovärdiga) rapportering av kriget i Ukraina, men börja förstå att det han skriver är väldigt vinklat. Hans allt mer hätska och osmakliga utfall emot Elon Musk anar jag kan hänga ihop med DOGE stängt ner USAID, som tycks finansierat den här typen av sajter över hela världen.
Du anklagar alltså Wilderäng för att vara en köpt amerikansk agent.
Det är en rätt magstark anklagelse. Skulle vara intressant att höra vad den baseras på.
Min teori varför Elon angrips av Wilderäng är pga att Elon har försökt stoppa stöd till Ukraina och gjort diverse Ukrainafientliga uttalanden. Det verkar i min värld som en mer sannolik förklaring.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 03 apr 2025 13:45
av Luma
Jerker skrev: ↑03 apr 2025 08:49
Luma skrev: ↑03 apr 2025 08:16
Gustafsson skrev: ↑01 apr 2025 19:02
Vet inte om Cornucopia skrev så läsvärt denna gång. Att klistra etiketter, associera till Elons farfar mm mm belyser i bästa fall skribentens enkla tankevärld. Men bättre analys vill jag nog se.
Läste tidigare ofta på Cornocopia för att ta del av Wildarängs (som jag bedömde trovärdiga) rapportering av kriget i Ukraina, men börja förstå att det han skriver är väldigt vinklat. Hans allt mer hätska och osmakliga utfall emot Elon Musk anar jag kan hänga ihop med DOGE stängt ner USAID, som tycks finansierat den här typen av sajter över hela världen.
Musk har ju aktivt gått ut och kritiserat Ukraina och blivit alltmer pro Ryssland, hotat att stänga ned Starlink över Ukraina osv. Då får man pisk av LW.
Sen kan jag också hålla med om att han drar vissa drastiska slutsatser om ett och annat som inte direkt berör kriget i Ukraina och det blir ibland lite konstigt eller överdrivet i min ögon. Men vad gäller Ukraina verkar han trots allt sitta på information från kanaler som är trovärdiga. Dessutom är det mycket som han rapporterar om som kommer i andra medier flera dagar senare.
Hur tror du kriget hade gått för Ukraina utan tillgång till Elon Musks Starlink?
Tycker det här verkar var en personlig vendetta (pga DOGE?)
(Sen kan du ju jämföra verkligheten på slagfältet med Cornocopias ständiga rapportering om Ukrainska framgångar.)
Mitt avslutande inlägg i ämnet.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 03 apr 2025 14:03
av Jerker
Luma skrev: ↑03 apr 2025 13:45
Jerker skrev: ↑03 apr 2025 08:49
Luma skrev: ↑03 apr 2025 08:16
Gustafsson skrev: ↑01 apr 2025 19:02
Vet inte om Cornucopia skrev så läsvärt denna gång. Att klistra etiketter, associera till Elons farfar mm mm belyser i bästa fall skribentens enkla tankevärld. Men bättre analys vill jag nog se.
Läste tidigare ofta på Cornocopia för att ta del av Wildarängs (som jag bedömde trovärdiga) rapportering av kriget i Ukraina, men börja förstå att det han skriver är väldigt vinklat. Hans allt mer hätska och osmakliga utfall emot Elon Musk anar jag kan hänga ihop med DOGE stängt ner USAID, som tycks finansierat den här typen av sajter över hela världen.
Musk har ju aktivt gått ut och kritiserat Ukraina och blivit alltmer pro Ryssland, hotat att stänga ned Starlink över Ukraina osv. Då får man pisk av LW.
Sen kan jag också hålla med om att han drar vissa drastiska slutsatser om ett och annat som inte direkt berör kriget i Ukraina och det blir ibland lite konstigt eller överdrivet i min ögon. Men vad gäller Ukraina verkar han trots allt sitta på information från kanaler som är trovärdiga. Dessutom är det mycket som han rapporterar om som kommer i andra medier flera dagar senare.
Hur tror du kriget hade gått för Ukraina utan tillgång till Elon Musks Starlink?
Tycker det här verkar var en personlig vendetta (pga DOGE?)
(Sen kan du ju jämföra utvecklingen på slagfältet med Cornocopias rapportering.)
Mitt avslutande inlägg i ämnet.
Ja, Starlink har hela tiden varit en stor tillgång för Ukraina, men Musk har i olika omgångar hotat med att stänga ner det för Ukraina. Klart man blir sur på Musk då.
Vad menar du med detta?
(Sen kan du ju jämföra utvecklingen på slagfältet med Cornocopias rapportering.)
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 03 apr 2025 14:13
av Teslasemitruck
Känns som tråden går lite offtopic
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 03 apr 2025 14:54
av VilkenElbilBlirDet
Teslasemitruck skrev: ↑03 apr 2025 14:13
Känns som tråden går lite offtopic
Det var på tiden! Brukar inte ta 11 sidor annars.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 06 apr 2025 06:19
av current
Jag tror Model Y RWD kommer öka i andel jämfört med den fyrhjulsdrivna nu när det är lite tuffare tider.
Enligt mig är fyrhjulsdrift en onödig lyx, framkomligheten med en RWD är fantastisk och med LFP har du bättre range på 100% än vad du har med NMC på 80% laddning. Har haft den fyrhjulsdrivna 3:an och saknar varken laddhastighet eller framkomlighet.
Vi har kört mycket nu på vintern och bilen förvärmer batterier jättebra och bilen är väldigt effektiv så man kommer väldigt långt även med litet batteri.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 06 apr 2025 06:55
av RareEarth
Märklig jämförelse att jämföra 100% laddning med 80% laddning. Den enda rimliga jämförelsen är 100% laddning mot 100% laddning.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 06 apr 2025 09:02
av Tellus
RareEarth skrev: ↑06 apr 2025 06:55
Märklig jämförelse att jämföra 100% laddning med 80% laddning. Den enda rimliga jämförelsen är 100% laddning mot 100% laddning.
Long range batteriet gillar inte 100% så bra, tesla rekommenderar 80%.
Så jag förstår jämförelsen och AWD är för 95% onödigt.
Dessutom är RWD snålare
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 06 apr 2025 09:26
av backe
Tellus skrev: ↑06 apr 2025 09:02
RareEarth skrev: ↑06 apr 2025 06:55
Märklig jämförelse att jämföra 100% laddning med 80% laddning. Den enda rimliga jämförelsen är 100% laddning mot 100% laddning.
Long range batteriet gillar inte 100% så bra, tesla rekommenderar 80%.
Så jag förstår jämförelsen och AWD är för 95% onödigt.
Dessutom är RWD snålare
Ändå en märklig jämförelse, de gångerna man behöver max distans så är det inget problem att ladda 100% i LR. Och ska man köra riktigt långt så går det snabbare att ladda en LR till 80% än en SR till 100% för vidare resa.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 06 apr 2025 09:54
av Tellus
backe skrev: ↑06 apr 2025 09:26
Tellus skrev: ↑06 apr 2025 09:02
RareEarth skrev: ↑06 apr 2025 06:55
Märklig jämförelse att jämföra 100% laddning med 80% laddning. Den enda rimliga jämförelsen är 100% laddning mot 100% laddning.
Long range batteriet gillar inte 100% så bra, tesla rekommenderar 80%.
Så jag förstår jämförelsen och AWD är för 95% onödigt.
Dessutom är RWD snålare
Ändå en märklig jämförelse, de gångerna man behöver max distans så är det inget problem att ladda 100% i LR. Och ska man köra riktigt långt så går det snabbare att ladda en LR till 80% än en SR till 100% för vidare resa.
Räckvidd vid längre resa har jag aldrig sett som något problem då snabbladdare finns överallt och snabbladdning går oftast för fort så man hinner inte fika/äta klart.
Kan vara skönt med ett stryktåligt LFP med daglig längre räckvidd för spontana utflykter.
Har man solceller så vill man också kunna ladda fullt ofta vår/vinter/höst istället för att sälja gratis.
Men vi tänker alla olika och har olika behov.
Ska man vara extra rädd om long range batteriet ska laddnivån vara max 55%
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 06 apr 2025 10:37
av backe
Tellus skrev: ↑06 apr 2025 09:54
backe skrev: ↑06 apr 2025 09:26
Tellus skrev: ↑06 apr 2025 09:02
RareEarth skrev: ↑06 apr 2025 06:55
Märklig jämförelse att jämföra 100% laddning med 80% laddning. Den enda rimliga jämförelsen är 100% laddning mot 100% laddning.
Long range batteriet gillar inte 100% så bra, tesla rekommenderar 80%.
Så jag förstår jämförelsen och AWD är för 95% onödigt.
Dessutom är RWD snålare
Ändå en märklig jämförelse, de gångerna man behöver max distans så är det inget problem att ladda 100% i LR. Och ska man köra riktigt långt så går det snabbare att ladda en LR till 80% än en SR till 100% för vidare resa.
Räckvidd vid längre resa har jag aldrig sett som något problem då snabbladdare finns överallt och snabbladdning går oftast för fort så man hinner inte fika/äta klart.
Kan vara skönt med ett stryktåligt LFP med daglig längre räckvidd för spontana utflykter.
Har man solceller så vill man också kunna ladda fullt ofta vår/vinter/höst istället för att sälja gratis.
Men vi tänker alla olika och har olika behov.
Ska man vara extra rädd om long range batteriet ska laddnivån vara max 55%
Jämförelsen var räckvidd 80% vs 100% som jag ansåg märklig, inte energipriser vid innehav av solceller eller liknande. Vill man köra SR RWD så ska man såklart göra det, men jämförelsen haltar fortfarande.
Jag laddade min MYLR till 80% konstant och 100% vid längre resor och märkte ingen degradering, sen gjorde jag ingen djupdykning på det iofs så den kan ha tappat nån %?
Sen har du rätt att batteriet för LR är 95% onödigt i de flesta fall, men det är det även i SR.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 06 apr 2025 11:41
av RareEarth
Tellus skrev: ↑06 apr 2025 09:54
backe skrev: ↑06 apr 2025 09:26
Tellus skrev: ↑06 apr 2025 09:02
RareEarth skrev: ↑06 apr 2025 06:55
Märklig jämförelse att jämföra 100% laddning med 80% laddning. Den enda rimliga jämförelsen är 100% laddning mot 100% laddning.
Long range batteriet gillar inte 100% så bra, tesla rekommenderar 80%.
Så jag förstår jämförelsen och AWD är för 95% onödigt.
Dessutom är RWD snålare
Ändå en märklig jämförelse, de gångerna man behöver max distans så är det inget problem att ladda 100% i LR. Och ska man köra riktigt långt så går det snabbare att ladda en LR till 80% än en SR till 100% för vidare resa.
Räckvidd vid längre resa har jag aldrig sett som något problem då snabbladdare finns överallt och snabbladdning går oftast för fort så man hinner inte fika/äta klart.
Kan vara skönt med ett stryktåligt LFP med daglig längre räckvidd för spontana utflykter.
Har man solceller så vill man också kunna ladda fullt ofta vår/vinter/höst istället för att sälja gratis.
Men vi tänker alla olika och har olika behov.
Ska man vara extra rädd om long range batteriet ska laddnivån vara max 55%
Detsamma gäller LFP, vill man vara rädd om batteriet ska man ladda max 55%.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 06 apr 2025 13:53
av Teslasemitruck
50% upp i italien. Italien gick väll även upp förra månaden. Spretar mycket mellan olika länder.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 06 apr 2025 14:11
av backe
Teslasemitruck skrev: ↑06 apr 2025 13:53
50% upp i italien. Italien gick väll även upp förra månaden. Spretar mycket mellan olika länder.
Tesla's new car sales in Italy down 7% in first quarter despite 51% jump in March
https://www.reuters.com/business/autos- ... 025-04-01/
Trots 51% uppgång i mars så tappade man marknadsandelar.
In a European context pushing for energy transition in transport, Italy begins 2025 with clear signs of a breakthrough in its pure electric vehicle market. According to the latest figures, the country registered 9,373 BEVs in March, marking a 77.7% increase compared to March 2024.
https://mobilityportal.eu/x-ray-italian ... rket-2025/
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 06 apr 2025 14:34
av larsw
Maetlarv skrev: ↑03 apr 2025 10:41
Du anklagar alltså Wilderäng för att vara en köpt amerikansk agent.
Det är en rätt magstark anklagelse. Skulle vara intressant att höra vad den baseras på.
Min teori varför Elon angrips av Wilderäng är pga att Elon har försökt stoppa stöd till Ukraina och gjort diverse Ukrainafientliga uttalanden. Det verkar i min värld som en mer sannolik förklaring.
Skjut budbäraren när man inte gillar budskapet.
Nä, Elon Musk är förutom allt annat negativt man kan säga om honom också en putinist, fundamentalist, fascist, homofob och rövhatt. Att stödja Musk säger en del om den som gör det.
Teslas försäljningstapp är fakta, liksom att man producerat tiotusentals bilar fler än man sålt, och att bolaget sedan 2022 inte längre är ett tillväxtbolag.
Sedan kan man tycka vad man vill om mig, om verklighetsbeskrivningen inte passar.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 06 apr 2025 14:37
av Tellus
RareEarth skrev: ↑06 apr 2025 11:41
Tellus skrev: ↑06 apr 2025 09:54
backe skrev: ↑06 apr 2025 09:26
Tellus skrev: ↑06 apr 2025 09:02
RareEarth skrev: ↑06 apr 2025 06:55
Märklig jämförelse att jämföra 100% laddning med 80% laddning. Den enda rimliga jämförelsen är 100% laddning mot 100% laddning.
Long range batteriet gillar inte 100% så bra, tesla rekommenderar 80%.
Så jag förstår jämförelsen och AWD är för 95% onödigt.
Dessutom är RWD snålare
Ändå en märklig jämförelse, de gångerna man behöver max distans så är det inget problem att ladda 100% i LR. Och ska man köra riktigt långt så går det snabbare att ladda en LR till 80% än en SR till 100% för vidare resa.
Räckvidd vid längre resa har jag aldrig sett som något problem då snabbladdare finns överallt och snabbladdning går oftast för fort så man hinner inte fika/äta klart.
Kan vara skönt med ett stryktåligt LFP med daglig längre räckvidd för spontana utflykter.
Har man solceller så vill man också kunna ladda fullt ofta vår/vinter/höst istället för att sälja gratis.
Men vi tänker alla olika och har olika behov.
Ska man vara extra rädd om long range batteriet ska laddnivån vara max 55%
Detsamma gäller LFP, vill man vara rädd om batteriet ska man ladda max 55%.
Nej, 70%
Laddar man som Tesla säger så har RWD short range längre räckvidd vs Long range awd.
Vill man ha stryktåligaste batteriet, välj LFP
Vill man ha längst räckvidd välj rwd long range
Tillhör man 5% av befolkningen som ska uppför osaltade backar vintertid eller sover bättre med awd, välj long range awd.
Vill man ha performance, välj performance
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 06 apr 2025 14:48
av RareEarth
60% då för NMC. Det stämmer ju inte att LFP har längre räckvidd om man laddar som Tesla säger. Tesla säger att man kan ladda NMC 100%.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 06 apr 2025 15:34
av Klintan
RareEarth skrev: ↑06 apr 2025 14:48
60% då för NMC. Det stämmer ju inte att LFP har längre räckvidd om man laddar som Tesla säger. Tesla säger att man kan ladda NMC 100%.
Och 70% om man tror på forskningen
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 06 apr 2025 16:56
av T4s
Riktigt bra tryck hos Tesla på eCarExpo idag!
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 06 apr 2025 17:19
av mikebike
T4s skrev: ↑06 apr 2025 16:56
Riktigt bra tryck hos Tesla på eCarExpo idag!
Jag trodde att Tesla aldrig ställer ut på mässor?
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 06 apr 2025 18:02
av T4s
mikebike skrev: ↑06 apr 2025 17:19
T4s skrev: ↑06 apr 2025 16:56
Riktigt bra tryck hos Tesla på eCarExpo idag!
Jag trodde att Tesla aldrig ställer ut på mässor?
Jaha det kanske var if metall som vanligt då
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 06 apr 2025 18:57
av Teslasemitruck
Tellus skrev: ↑06 apr 2025 14:37
RareEarth skrev: ↑06 apr 2025 11:41
Tellus skrev: ↑06 apr 2025 09:54
backe skrev: ↑06 apr 2025 09:26
Tellus skrev: ↑06 apr 2025 09:02
Long range batteriet gillar inte 100% så bra, tesla rekommenderar 80%.
Så jag förstår jämförelsen och AWD är för 95% onödigt.
Dessutom är RWD snålare
Ändå en märklig jämförelse, de gångerna man behöver max distans så är det inget problem att ladda 100% i LR. Och ska man köra riktigt långt så går det snabbare att ladda en LR till 80% än en SR till 100% för vidare resa.
Räckvidd vid längre resa har jag aldrig sett som något problem då snabbladdare finns överallt och snabbladdning går oftast för fort så man hinner inte fika/äta klart.
Kan vara skönt med ett stryktåligt LFP med daglig längre räckvidd för spontana utflykter.
Har man solceller så vill man också kunna ladda fullt ofta vår/vinter/höst istället för att sälja gratis.
Men vi tänker alla olika och har olika behov.
Ska man vara extra rädd om long range batteriet ska laddnivån vara max 55%
Detsamma gäller LFP, vill man vara rädd om batteriet ska man ladda max 55%.
Nej, 70%
Laddar man som Tesla säger så har RWD short range längre räckvidd vs Long range awd.
Vill man ha stryktåligaste batteriet, välj LFP
Vill man ha längst räckvidd välj rwd long range
Tillhör man 5% av befolkningen som ska uppför osaltade backar vintertid eller sover bättre med awd, välj long range awd.
Vill man ha performance, välj performance
Någon som vet om detta är ink buffer eller inte? Om man ska ställa soc ytterliggare några procent lägre
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 12 apr 2025 11:43
av Ingemar S
Men varför rekommenderar Tesla då 80% om nu något annat är bättre ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 12 apr 2025 12:01
av AAKEE
Tellus skrev: ↑06 apr 2025 09:54
Ska man vara extra rädd om long range batteriet ska laddnivån vara max 55%
Och 70% för LFP.
Diskussionen är antagligen off topic i denna tråd men alla som har en LR kan ladda fullt alla gånger man behöver det. Eller till 85,90 eller 95% när det är lämpligt.
(Det med att inte ladda ett vanligt lithiumbatteri fullt är en myt. Kom ihåg att Tesla rekommenderade under 90% som daglig laddning tidigare och batterierna höll bra för det med.)
En LR har längre räckvidd
när det behövs.
Det innebär såklart inte att det är något fel på en SR med LFP.
LFP degraderas av Calendar aging precis som vanliga lithiumionbatterier. Bara aningen långsammare.
Model 3 LR: 10% range loss på 15000 mil.
Detta är historiska LR, så 2018-2020. De är älsre än LFP-bilarna:
SR LFP 2021: 10% på 15000 mil.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 12 apr 2025 12:10
av Ingemar S
Tackar.
Verkligen stor spridning på utfall !
Skickat från min iPhone med Tapatalk