Sida 11 av 43

Re: Northvolt

Postat: 19 jul 2020 11:33
av Mickep
Det verkar rimligt att batterierna hamnar nära biltillverkningen.
Men i Skellefteå, vilka skall servas där? Förutom elkraft och vackra vyer, vad är fördelen med norra Sverige?

Re: Northvolt

Postat: 19 jul 2020 11:36
av Fredrik j
Mickep skrev:
Det verkar rimligt att batterierna hamnar nära biltillverkningen.
Men i Skellefteå, vilka skall servas där? Förutom elkraft och vackra vyer, vad är fördelen med norra Sverige?
Det är väl en kombination av billig energi och tillmötesgående politiker? Och billig arbetskraft. Lite som bruken var förr.

Re: Northvolt

Postat: 19 jul 2020 12:03
av Daf
Vad jag vet finns det bara en region i EU som har överskott på fossil- och kärnkraftfri el. Kan ha missat någon annan men Norrland är i alla fall en sådan. Jag vet inte hur kylmöjligheterna för en extremt elintensiv industri ser ut i Bayern men ett stenkast från en norrlandsälv är det enkelt. Sedan finns det väl kanske flera anrikningsanläggningar med starkt diversifierat metallutbud i Europa men jag tror inte det är en nackdel att lägga en batterifabrik ett annat stenkast från Rönnskär heller.

Vad tror ni är enklare transportera, alla råvaror som behövs för batterier eller den färdiga produkten? Jag skulle gissa det senare.

Min slutsats: jag tror det är mycket viktigare att placera en fabrik som gör en kompakt produkt med relativt högt kilopris där produktionsfaktorerna är gynnsamma än att placera den tvärs över gatan från en potentiell kund. Sedan kan tillräckligt stora kunder kräva annat, men affärsmässigt och miljömässigt är nog Skellefteå rätt logiskt.

Re: Northvolt

Postat: 19 jul 2020 12:24
av Fredrik j
Daf skrev:
Vad jag vet finns det bara en region i EU som har överskott på fossil- och kärnkraftfri el. Kan ha missat någon annan men Norrland är i alla fall en sådan. Jag vet inte hur kylmöjligheterna för en extremt elintensiv industri ser ut i Bayern men ett stenkast från en norrlandsälv är det enkelt. Sedan finns det väl kanske flera anrikningsanläggningar med starkt diversifierat metallutbud i Europa men jag tror inte det är en nackdel att lägga en batterifabrik ett annat stenkast från Rönnskär heller.

Vad tror ni är enklare transportera, alla råvaror som behövs för batterier eller den färdiga produkten? Jag skulle gissa det senare.

Min slutsats: jag tror det är mycket viktigare att placera en fabrik som gör en kompakt produkt med relativt högt kilopris där produktionsfaktorerna är gynnsamma än att placera den tvärs över gatan från en potentiell kund. Sedan kan tillräckligt stora kunder kräva annat, men affärsmässigt och miljömässigt är nog Skellefteå rätt logiskt.
Ju senare i tillverkningskedjan man transporterar ju högre värden låser man upp under tiden. Batterier kanske kan fraktas lite mer osentimentalt än bilar men råmaterial i bulk är ju lättare.

Re: Northvolt

Postat: 19 jul 2020 22:37
av Zalman3
Intervju med Northvolts VD Peter Carlsson.

https://cleantechnica.com/2020/07/18/cl ... -approach/

I intervjun pratas det om att Kina hoppas på att ta ca 25% av världsmarknaden, vad gäller bilförsäljning år 2025.

Re: Northvolt

Postat: 19 jul 2020 23:55
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
Intervju med Northvolts VD Peter Carlsson.

https://cleantechnica.com/2020/07/18/cl ... -approach/

I intervjun pratas det om att Kina hoppas på att ta ca 25% av världsmarknaden, vad gäller bilförsäljning år 2025.
För att reda ut, tror du han pratar om kinesiska bilmärken som inte är etablerade i Europa/us idag eller pratar vi om bilar producerade i kina?

Re: Northvolt

Postat: 29 jul 2020 13:49
av Zalman3
Northvolt har tagit ytterligare 1,6 miljarder dollar i lån från ett antal banker för att finansiera sina föreslagna battericellfabriker.
Totalt har Northvolt säkrat över 3 miljarder dollar.

https://www.electrive.net/2020/07/29/no ... en-dollar/

Re: Northvolt

Postat: 17 aug 2020 13:34
av Zalman3
Ännu mera pengar till Northvolt!

Den tyska regeringen kommer att stödja finansieringen av Northvolts battericellfabrik i Sverige som en del av den federala främjandet av utrikeshandeln med en statsgaranti på 525 miljoner dollar (443 miljoner euro).

https://www.electrive.net/2020/08/17/bu ... northvolt/

Re: Northvolt

Postat: 19 aug 2020 20:10
av Vasp

Re: Northvolt

Postat: 18 sep 2020 23:50
av Vasp
Börjar bli ganska stort nu.

https://norran.se/nyheter/artikel/drona ... m/1l72kn1j

Och Kringeffekter börjar märkas av allt mer börjar ta slut på industritomter.

https://norran.se/nyheter/artikel/bara- ... e/1l7yw10l

Tidigare i September blev det klart att en underleverantör etablerar sig i området som leder till ytterligare 80-100 nya jobb.

https://norran.se/artikel/ny-underlever ... b/1l7y4ewl

Bara ett litet smakprov på alla kringeffekter som redan börjar hända i min kommun.

Re: Northvolt

Postat: 19 sep 2020 08:59
av OlleBack
Fredrik j skrev:
Mickep skrev:
Det verkar rimligt att batterierna hamnar nära biltillverkningen.
Men i Skellefteå, vilka skall servas där? Förutom elkraft och vackra vyer, vad är fördelen med norra Sverige?
Det är väl en kombination av billig energi och tillmötesgående politiker? Och billig arbetskraft. Lite som bruken var förr.
Råvaror?

Re: Northvolt

Postat: 19 sep 2020 09:33
av Svenssons
Mickep skrev:
Det verkar rimligt att batterierna hamnar nära biltillverkningen.
Men i Skellefteå, vilka skall servas där? Förutom elkraft och vackra vyer, vad är fördelen med norra Sverige?
Det är 42 mil mellan Teslas Giga Nevada som tillverkar batterier och Fremont som tillverkar bilar. Alla andra biltillverkare plockat väl in batterier från andra fabriker än deras egna och jag tror inte avståndet är den viktigaste variabeln vid beslut om varifrån de ska få in batterier.

Norra Sverige har som sagt var bättre tillgång till energi och råvaror än södra.

Re: Northvolt

Postat: 26 sep 2020 18:10
av Zalman3
Gjorde ett besök på Northvolt idag!
20200926_171411.jpg
20200926_172027.jpg
20200926_172054.jpg

Re: Northvolt

Postat: 26 sep 2020 21:27
av fodogen
Med 2% antar jag de menar elkonsumtion. Vilken är ~140 TWh/år. Vilket betyder att de kommer förbruka ~3 TWh/år. Förstår att de placerar fabriken i Skellefteå.

Re: Northvolt

Postat: 29 sep 2020 11:16
av Zalman3
Batteribolaget Northvolt tar in 600 miljoner dollar, motsvarande drygt 5,4 miljarder kronor, i en riktad emission. Bland investerarna finns bland annat Cristina Stenbeck, Daniel Ek och Niklas Adalberths Norrsken.

https://digital.di.se/artikel/northvolt ... vesterarna

Re: Northvolt

Postat: 29 sep 2020 12:23
av martinot
Zalman3 skrev:
Batteribolaget Northvolt tar in 600 miljoner dollar, motsvarande drygt 5,4 miljarder kronor, i en riktad emission. Bland investerarna finns bland annat Cristina Stenbeck, Daniel Ek och Niklas Adalberths Norrsken.

https://digital.di.se/artikel/northvolt ... vesterarna
Kan man som privatperson investera i NV?

Re: Northvolt

Postat: 29 sep 2020 12:43
av Vasp
nope de är inte listade.

Re: Northvolt

Postat: 29 sep 2020 14:54
av Zalman3
En kompis har Northvolt aktier.
Som anställd kan man tydligen få köpa aktier.

Re: Northvolt

Postat: 02 okt 2020 07:05
av Zalman3

Klart: Northvolt Labs i Västerås blir dubbelt så stort.

Northvolt drar in 5,4 nya miljarder till sin batteritillverkning. Det kommer att få stora konsekvenser för forskningslabbet i Västerås.
https://www.nyteknik.se/premium/klart-n ... rt-7002065

Re: Northvolt

Postat: 02 okt 2020 08:32
av JFAH
Man bör kanske sätta det i relation till teslas lilla testlina på 10 gigawatt annual. När northvolt väl kommit upp till 40gigawatt så lär texas vara klart att börja rampa. Och då med färdiga avtal mellan gruvor, samt eget lithium raffinaderi som går från råvara till ithium battergrade, i samma hus. Northvolt är jättebra, men de behöver speeeda upp sin implementation avsevärt.

Re: Northvolt

Postat: 10 okt 2020 09:05
av bat
Zalman3 skrev:
Kommer du läsa boken?

Batterirevolutionen : Northvolt och den nya svenska bilindustrin.

I närheten av Skellefteälvens mynning händer något unikt: Sverige står, drygt hundra år efter att den första Volvon rullade ur fabriken, inför en ny industrirevolution. Företaget Northvolt och tidigare Teslachefen Peter Carlsson siktar med 40 miljarder i investeringar på att ta en världsledande position inom batteritillverkning.

Varför händer detta just nu och här, i Sverige? Vad händer med bilbranschen när elbilarna tar över? Och hur påverkar det oss som privatbilister ute på de svenska vägarna?

Motorjournalisten Jan-Erik Berggren tecknar en karta över elbilsrevolutionen, människorna bakom förändringen och det dramatiska skeendet i en av världens största och mest bety delsefulla industrier.
https://www.bokus.com/bok/9789189061422 ... industrin/


Lite Northvolt snack.

https://www.vibilagare.se/podcast/boken ... gran-coupe
Har nu börjat läsa boken Batterirevolutionen. Välskriven och insatt. Rekommenderas.

Re: Northvolt

Postat: 10 okt 2020 09:15
av Fredrik j
OlleBack skrev:
Fredrik j skrev:
Mickep skrev:
Det verkar rimligt att batterierna hamnar nära biltillverkningen.
Men i Skellefteå, vilka skall servas där? Förutom elkraft och vackra vyer, vad är fördelen med norra Sverige?
Det är väl en kombination av billig energi och tillmötesgående politiker? Och billig arbetskraft. Lite som bruken var förr.
Råvaror?
Vilka råvaror för batteritillverkning finns i Skellefteå?

Re: Northvolt

Postat: 10 okt 2020 15:39
av mikebike
Fredrik j skrev:
Mickep skrev:
Det verkar rimligt att batterierna hamnar nära biltillverkningen.
Men i Skellefteå, vilka skall servas där? Förutom elkraft och vackra vyer, vad är fördelen med norra Sverige?
Det är väl en kombination av billig energi och tillmötesgående politiker? Och billig arbetskraft. Lite som bruken var förr.
Jag hörde på radion igår att Northvolt raggade personal i Sundsvall, d.v.s. de som riskerar att bli friställda när Ortviken byter inriktning.
Sundsvall och Skellefteå är inte direkt grannstäder, det tar 5 timmar med bil enkel resa.....

Re: Northvolt

Postat: 10 okt 2020 16:24
av OlleBack
Fredrik j skrev:
OlleBack skrev:
Fredrik j skrev:
Mickep skrev:
Det verkar rimligt att batterierna hamnar nära biltillverkningen.
Men i Skellefteå, vilka skall servas där? Förutom elkraft och vackra vyer, vad är fördelen med norra Sverige?
Det är väl en kombination av billig energi och tillmötesgående politiker? Och billig arbetskraft. Lite som bruken var förr.
Råvaror?
Vilka råvaror för batteritillverkning finns i Skellefteå?
Finns ju koboltgruva i Järvsö iaf? :) Flesta av våra mineraler finns väl ändå i norra Sverige? Sen tar vi dom och tjänar massa pengar i Stockholm och betalar skatt här nere så vi har råd att subventionera våra elbilar? Det har man ju hört iaf :)

Re: Northvolt

Postat: 10 okt 2020 16:59
av Fredrik j
Transport av kobolt är ju ingen betungande utgiftspost.
Tillgången till lämplig arbetskraft, billig tomtmark och energi tror jag fortfarande är orsaken till att man etablerar sig där.
Inga överutbildade ungdomar utan trogen arbetskraft som stannar.