Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Bjelke skrev:
Tyvärr helt solklart :(
Undrar hur många gånger jag idiotförklarades på detta forum för: "De vill inte sälja några elbilar" :lol:
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

nek0 skrev:
Bjelke skrev:
Undrar hur många gånger jag idiotförklarades på detta forum för: "De vill inte sälja några elbilar" :lol:
Nämen, du har ju fel, vettu! ”Snart” kommer marknaden ÖVERSVÄMMAS av billiga och bra elbilar. Typ 19.500€ med 50 mils räckvidd och plats för hela tjocka släkten. :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Walker skrev:
nek0 skrev:
Bjelke skrev:
Nämen, du har ju fel, vettu! ”Snart” kommer marknaden ÖVERSVÄMMAS av billiga och bra elbilar. Typ 19.500€ med 50 mils räckvidd och plats för hela tjocka släkten. :lol:
:lol: typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Surfaren skrev:
Svenssons skrev:
Alla bilar kan inte identifiera sig via protokollet för laddning via CCS. Ska man inte få ladda dessa bilar då?
Kan man inte ha båda varianterna (tagg + via CCS)? Måste det vara det ena eller det andra?
Självklart går det men jag menar att man inte kan knyta abonnemanget till en specifik bil och sedan ha kontroll på att endast den bilen laddas på abonnemanget om bilen i fråga inte kan identifiera sig. Abonnemanget kan alltså inte vara knutet till en specifik bil.
Nej, det borde förstås gå att ha flera av varje av bilar, taggar och telefon/app som godkända sätt att identifiera sig vid "pumpen".

"Pumpen" borde också föreslå att automatiskt lägga till bilen till kontot när man laddar med tagg eller app med en ny bil som "pumpen" kan identifiera via CCS-kontakten.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Walker skrev:
nek0 skrev:
Bjelke skrev:
Att de inte vill är en sak. Men de måste sälja elbilar, annars åker de på böter så in i he*e för varje såld bil. VW har mig veterligen bara en enda fossilbil i sitt modellprogram som klarar EU:s gränsvärde för CO2-utsläpp, och det är Golf med minsta dieselmotorn. Alla andra, till och med lilla Up, klarar sig inte under gränsvärdet. Detta kan enbart kompenseras med elbilar om man vill undvika ofantliga bötesbelopp. VW-gruppen har åtminstone i teorin en viss chans att klara sig, bara de får ut alla ID3 de pratar om. Men Merca, BMW och Ford har ingenting. Ändå så saboterar de elbilsutveckligen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

De hoppas nog slippa böter. Om ingen vill köpa elbilarna de säljer tycker nog att de kan förhandla bort böterna. Därav dessa skenmanövers som inte direkt visar att de inte vill sälja men det får ändå effekten att färre köper.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Övertygad om att det sker enormt mkt lobbying nu från bilindustrin i Tyskland där de försöker på alla möjliga och omöjliga sätt att få ner bötesbeloppen.
Som Beigler ovan tror jag också ionity bara är en bricka i spelet, som sagt är dess investeringskostnad en piss i havet för de inblandade.
De lyckades inte övertyga med prat, så de byggde nätverket för att visa att det rent praktiskt inte funkar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

mati skrev:
Jag förstår inte det där med att de absolut måste gå med vinst nu direkt. Det är ju ändå de tyska biltillverkarna som har finansierat Ionity (och skattebetalarna förstås). Men om vi nu säger att VW & Co vill ha sina investeringskostnader tillbaka så fort som möjligt så börjar man verkligen undra hur det står till med deras elbilssatsning. VW sägs vilja investera mångmiljardbelopp i utveckling och tillverkning av elbilar och batterier. De har betalat ytterligare en massa miljarder i böter för dieselgate. Några miljoner för några sketna laddare betalar de ju med kaffekassan. Märker de ens att pengarna har använts? Jag skulle tro att deras budget för brevporto är större än vad Ionity har kostat dem hittills. Det är ju peanuts för multimiljardföretag som VW, Mercedes osv. Så varför den plötsliga brådskan med att Ionity måste generera vinst till varje pris? Jag köper inte detta tramset, det ligger en hund begraven nånstans. Det tycker jag är ganska uppenbart.
Jo, det ska jag berätta: Om alla oljebolagen ersätts av elbolag så ska de pengar som tidigare gått till bensin som nu ska gå till laddnätverken. Om 15 TWh el ska kanaliseras ut till bilarna bara i Sverige varje år blir det 15 miljarder kronor om man laddar hemma för 1 kr/kWh, varav det mesta är skatt. Om 10% av laddningen istället sker hos Ionity och de tar 8 kr/kWh blir det 12 miljarder kronor per år. Ta gånger 25 för hela EU. Hmm, 300 miljarder kr per år?

Att man höjer man priset nu är för att man vill sätta ett mentalt ankare hos kunderna: "El till bilen kostar ungefär hälften av bensin men det går åt dubbelt så mycket, så det går på ett ut". Man har kommunicerat samma budskap via media.

Det handlar om framtidens penningflöden. Jag tror att detta kan bli ett smutsigt spel.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är väl samma taktik som runt Eco maten. Tillverkarna börjar sälja eco-mat till höga priser för att kunna säga att vi erbjuder miljövänlig mat men inte tillräckligt många vill ha det och slipper att göra hela sin produktion lite miljövänligare. VW planerar väl att säga att vi erbjuder elbilar men ingen ville ha dem så varför tycker ni politiker att vi ska böta? Jag kommer inte köpa en bil från det företaget.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

HenrikC skrev:
mati skrev:
Jag förstår inte det där med att de absolut måste gå med vinst nu direkt. Det är ju ändå de tyska biltillverkarna som har finansierat Ionity (och skattebetalarna förstås). Men om vi nu säger att VW & Co vill ha sina investeringskostnader tillbaka så fort som möjligt så börjar man verkligen undra hur det står till med deras elbilssatsning. VW sägs vilja investera mångmiljardbelopp i utveckling och tillverkning av elbilar och batterier. De har betalat ytterligare en massa miljarder i böter för dieselgate. Några miljoner för några sketna laddare betalar de ju med kaffekassan. Märker de ens att pengarna har använts? Jag skulle tro att deras budget för brevporto är större än vad Ionity har kostat dem hittills. Det är ju peanuts för multimiljardföretag som VW, Mercedes osv. Så varför den plötsliga brådskan med att Ionity måste generera vinst till varje pris? Jag köper inte detta tramset, det ligger en hund begraven nånstans. Det tycker jag är ganska uppenbart.
Jo, det ska jag berätta: Om alla oljebolagen ersätts av elbolag så ska de pengar som tidigare gått till bensin som nu ska gå till laddnätverken. Om 15 TWh el ska kanaliseras ut till bilarna bara i Sverige varje år blir det 15 miljarder kronor om man laddar hemma för 1 kr/kWh, varav det mesta är skatt. Om 10% av laddningen istället sker hos Ionity och de tar 8 kr/kWh blir det 12 miljarder kronor per år. Ta gånger 25 för hela EU. Hmm, 300 miljarder kr per år?

Att man höjer man priset nu är för att man vill sätta ett mentalt ankare hos kunderna: "El till bilen kostar ungefär hälften av bensin men det går åt dubbelt så mycket, så det går på ett ut". Man har kommunicerat samma budskap via media.

Det handlar om framtidens penningflöden. Jag tror att detta kan bli ett smutsigt spel.
Tror tyvärr du har rätt.
Någon drog jämföranden mot pizza till 500 spänn.
Om jag startat pizzeria och tog 500kr för en pizza med argumentet ”man äter så billig hemma, så man har råd med dyr mat när man då & då äter ute”, så tar det ungefär 1 vecka innan jag får en konkurrent som säljer pizzan för 300 spänn, så en som säljer till 200 spänn, till slut kommer man ner på normalpriset 70-150 spänn. Så ska fria marknadsekonomin fungera.
Problemet med laddinfrastrukturn är att ”pizzaugnen” kostar 10 miljoner att införskaffa.

Svårt att starta konkurrerande verksamhet då.
Nu blir det häller att folk äter burgaren till 95 spänn isf.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Fast det finns ju bevisligen billigare laddning med hög effekt. Inte överallt, men åndå på tillräckligt många ställen så att kunden kan se att den där "pizzaugnen" inte kostar 10 miljoner. Det gör den bara när man klistrar en ionity-logga på den och förser den med en hittepå-premiumstämpel. "Hos oss laddar du färsk premium-el av högsta kvalitet, vi använder aldrig gammal ström."
Det funkar säkert när man säljer fisk eller nåt, men el? Tveksamt.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Hoppas verkligen att EU håller benhårt i uppsatta regler för CO2-böter. Tyvärr drabbar det jobb och jobb är utomordentligt politiskt.

Utöver böter så har man ett allt mer uppenbart teknikskifte med behov av andra personalkompetenser, sälj och serviceorganisation, andra leverantörer och därtill en totalt sett vikande marknad.
Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare

Inlägg av fnystrom »

En undran: kan man betala månadskostnaden för ett Ionity-abbonemang via sitt företag om man har tjänstebil? Och då slippa förmånsvärde om man betalar den laddade energin privat.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Magre

Inlägg av Magre »

heldiggrisen skrev:
HenrikC skrev:
mati skrev:

Tror tyvärr du har rätt.
Någon drog jämföranden mot pizza till 500 spänn.
Om jag startat pizzeria och tog 500kr för en pizza med argumentet ”man äter så billig hemma, så man har råd med dyr mat när man då & då äter ute”, så tar det ungefär 1 vecka innan jag får en konkurrent som säljer pizzan för 300 spänn, så en som säljer till 200 spänn, till slut kommer man ner på normalpriset 70-150 spänn. Så ska fria marknadsekonomin fungera.
Problemet med laddinfrastrukturn är att ”pizzaugnen” kostar 10 miljoner att införskaffa.

Svårt att starta konkurrerande verksamhet då.
Nu blir det häller att folk äter burgaren till 95 spänn isf.
Vi lever i en ekonomisk nutid med räntor på 670 årslägsta så den där ”pizzaugnen” är extremt billig att finansiera i detta nu.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Om man vill äta en klassisk wallenbergare i Sverige och går till en restaurang blir det dyrt på kvällen men billigt vid lunchtid på en vardag. Om man lagar den hemma blir det ännu billigare. Samtidigt är pizza billigt på restaurang oavsett tidpunkt.

Det finns ingen riktig logik i detta. Allt baseras på förväntningar från kunderna vad något ska kosta. Det är inte ens lika mellan olika länder.

Ionity har 350 kW för att folk ska börja förvänta sig detta och att billiga 50 kW laddare inte längre ska räknas. Man har lyckats över förväntan: Det har gått så långt att de som skriver inlägg på TCS bara ser Ionity och Superchargers, trots att det finns flera leverantörer. Jag måste säga att Ionity är den bästa marknadskuppen på åratal. Man kom in sist och snodde all uppmärksamhet från de som satsat sedan flera år, till exempel Clever.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Det som Ionity är helt ensamma om (förutom SuC då) är att ha ett nätverk som byggs ut i hela Europa samt strävar efter bra yttäckning i respektive land. Det skapar en frihet för den som kör elbil som inget annat nätverk kan erbjuda. Kikar man på alternativen så bygger man gärna kring "hemmabasen". E.On kommer bygga mest 150kW nere i södra Sverige/Danmark eftersom HQ ligger i Malmö, Vattenfall bygger runt Stockholm/GBG, Grön kontakt bygger i vissa delar av Norge, FastNed bygger runt Benelux och lite in i Tyskland, osv.

Om gemene man ska gå över till elbil så vill man ha det lika enkelt som Tesla SuC. Knacka in adressen dit man ska på långresa och sen bara tuta och köra. Med Ionity kommer detta gå smidigt när de är klara med sina 400 stationer senare i år och förhoppningsvis blir nätverket hyfsat integrerat med bilarna samt autobilling via CCS knutet till abonnemang.

Så Ionity har faktiskt ingen konkurrens överhuvudtaget och ingen konkurrens i sikte heller för det är ingen annan operatör som tänker yttäckning både inom och över landsgränserna. Eller är det någon som kan nämna en operatör som konkurrerar utifrån dessa viktiga parametrar? Användarvänlighet och enkelhet är a och o för alla som inte är entusiaster och detta blir helt avgörande för om folk köper elbil eller kör vidare med diesel på långfärd och kör elbil bara som andrabil.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Walker skrev:
nek0 skrev:
Bjelke skrev:
Att de inte vill är en sak. Men de måste sälja elbilar, annars åker de på böter så in i he*e för varje såld bil. VW har mig veterligen bara en enda fossilbil i sitt modellprogram som klarar EU:s gränsvärde för CO2-utsläpp, och det är Golf med minsta dieselmotorn. Alla andra, till och med lilla Up, klarar sig inte under gränsvärdet. Detta kan enbart kompenseras med elbilar om man vill undvika ofantliga bötesbelopp. VW-gruppen har åtminstone i teorin en viss chans att klara sig, bara de får ut alla ID3 de pratar om. Men Merca, BMW och Ford har ingenting. Ändå så saboterar de elbilsutveckligen.
Klarar inte Passat GTE bötesgränsen?
Magnus71

Inlägg av Magnus71 »

All’s laddhybrider som släpper ut <50g CO2 räknas som elbil.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Magnus71 skrev:
All’s laddhybrider som släpper ut <50g CO2 räknas som elbil.
Räknas 2 ggr (i år) men fortfarande med utsläppsvärdet i åtanke som jag fattat det. 28g/km för Passat GTE tex.

Allt över 95g/km i snitt ger böter i ökande grad. Så ja, hybrider är nog det de vill sälja.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

RagWal skrev:
Allt över 95g/km i snitt ger böter i ökande grad. Så ja, hybrider är nog det de vill sälja.
Troligtvis är det ju också vad kunderna vill köpa just nu i väntan på elbilarna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

helix skrev:
Så Ionity har faktiskt ingen konkurrens överhuvudtaget och ingen konkurrens i sikte heller för det är ingen annan operatör som tänker yttäckning både inom och över landsgränserna. Eller är det någon som kan nämna en operatör som konkurrerar utifrån dessa viktiga parametrar? Användarvänlighet och enkelhet är a och o för alla som inte är entusiaster och detta blir helt avgörande för om folk köper elbil eller kör vidare med diesel på långfärd och kör elbil bara som andrabil.
Nja, du har naturligtvis rätt, men varför måste ett laddnätverk som ett företag bygger upp egentligen vara heltäckande? Tesla har visserligen gjort det, men de hade inget annat val. De var först.
Om man säger såhär, jag kan ju utan problem åka till södra Italien med en fossilbil trots att ST1 eller Preem inte finns där nere, och trots att jag kanske alltid tankar hos dem när jag är hemma. Helt utan abonnemang dessutom. Ingen bensinkedja är heltäckande. Varför måste jag teckna ett dyrt abonnemang hos en laddöperatör när jag kanske laddar hos flera olika? Ionity är inte heller heltäckande. Här i Sverige är det ju extra tydligt. Åker man norrut så finns de inte alls. Inte i Norge heller. Då behöver jag alltå även ett Bee-abonnemang eller Grön kontakt eller så. I Nederländerna är det FastNed som är störst. Så visst har de konkurrenter.
Jag vill inte ha abonnemang. Det är dåligt på alla sätt.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

helix skrev:
Det som Ionity är helt ensamma om (förutom SuC då) är att ha ett nätverk som byggs ut i hela Europa samt strävar efter bra yttäckning i respektive land. Det skapar en frihet för den som kör elbil som inget annat nätverk kan erbjuda. Kikar man på alternativen så bygger man gärna kring "hemmabasen".
Jag förstår inte detta argument. Om jag kör bensinbil i Danmark tankar jag kanske på OK, i Tyskland kanske på Aral, i Frankrike på något annat. Sak samma, alla har samma bensin. Alla tar, numera, betalkort. Varför skulle det vara annorlunda med laddare?

Att det varit det tidigare är för att betallösningarna varit fullständigt usla, men det håller på att ändras.

Ni minns säkert också hur trassligt det var att bila i Europa med en katalysatorbil innan blyfri bensin blev allmänt tillgänglig, men det löste sig ganska snart trots att det fanns många olika mackar och oktantal. Jag tror samma sak händer här.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
RagWal skrev:
Troligtvis är det ju också vad kunderna vill köpa just nu i väntan på elbilarna.
Hört många säga att de vill ha en elbil. Aldrig hört någon säga att de vill ha en hybrid.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Oj, jag ser att jag och Mati tänkte samma sak och han postade medan jag skrev. Great minds think alike? :lol:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

HenrikC skrev:
helix skrev:
Det som Ionity är helt ensamma om (förutom SuC då) är att ha ett nätverk som byggs ut i hela Europa samt strävar efter bra yttäckning i respektive land. Det skapar en frihet för den som kör elbil som inget annat nätverk kan erbjuda. Kikar man på alternativen så bygger man gärna kring "hemmabasen".
Jag förstår inte detta argument. Om jag kör bensinbil i Danmark tankar jag kanske på OK, i Tyskland kanske på Aral, i Frankrike på något annat. Sak samma, alla har samma bensin. Alla tar, numera, betalkort. Varför skulle det vara annorlunda med laddare?

Att det varit det tidigare är för att betallösningarna varit fullständigt usla, men det håller på att ändras.

Ni minns säkert också hur trassligt det var att bila i Europa med en katalysatorbil innan blyfri bensin blev allmänt tillgänglig, men det löste sig ganska snart trots att det fanns många olika mackar och oktantal. Jag tror samma sak händer här.
Lösningen är kanske reglering. Om EU krävde att alla som tillhandahåller publik laddning erbjöd kortbetalning så vore det plötsligt mycket enklare.
Kanske också någon form av reglering gällande priserna, likt de gjorde med roaming för mobiltrafik.
Bort med ockerpriserna helt enkelt.

Skriv svar