Undrar hur många gånger jag idiotförklarades på detta forum för: "De vill inte sälja några elbilar"Bjelke skrev:Tyvärr helt solklart

Moderator: Redaktion
Undrar hur många gånger jag idiotförklarades på detta forum för: "De vill inte sälja några elbilar"Bjelke skrev:Tyvärr helt solklart
Nämen, du har ju fel, vettu! ”Snart” kommer marknaden ÖVERSVÄMMAS av billiga och bra elbilar. Typ 19.500€ med 50 mils räckvidd och plats för hela tjocka släkten.nek0 skrev:Undrar hur många gånger jag idiotförklarades på detta forum för: "De vill inte sälja några elbilar"Bjelke skrev:Tyvärr helt solklart
Walker skrev:Nämen, du har ju fel, vettu! ”Snart” kommer marknaden ÖVERSVÄMMAS av billiga och bra elbilar. Typ 19.500€ med 50 mils räckvidd och plats för hela tjocka släkten.nek0 skrev:Undrar hur många gånger jag idiotförklarades på detta forum för: "De vill inte sälja några elbilar"Bjelke skrev:Tyvärr helt solklart
Nej, det borde förstås gå att ha flera av varje av bilar, taggar och telefon/app som godkända sätt att identifiera sig vid "pumpen".Svenssons skrev:Självklart går det men jag menar att man inte kan knyta abonnemanget till en specifik bil och sedan ha kontroll på att endast den bilen laddas på abonnemanget om bilen i fråga inte kan identifiera sig. Abonnemanget kan alltså inte vara knutet till en specifik bil.Surfaren skrev:Kan man inte ha båda varianterna (tagg + via CCS)? Måste det vara det ena eller det andra?Svenssons skrev:Alla bilar kan inte identifiera sig via protokollet för laddning via CCS. Ska man inte få ladda dessa bilar då?
Att de inte vill är en sak. Men de måste sälja elbilar, annars åker de på böter så in i he*e för varje såld bil. VW har mig veterligen bara en enda fossilbil i sitt modellprogram som klarar EU:s gränsvärde för CO2-utsläpp, och det är Golf med minsta dieselmotorn. Alla andra, till och med lilla Up, klarar sig inte under gränsvärdet. Detta kan enbart kompenseras med elbilar om man vill undvika ofantliga bötesbelopp. VW-gruppen har åtminstone i teorin en viss chans att klara sig, bara de får ut alla ID3 de pratar om. Men Merca, BMW och Ford har ingenting. Ändå så saboterar de elbilsutveckligen.Walker skrev:Nämen, du har ju fel, vettu! ”Snart” kommer marknaden ÖVERSVÄMMAS av billiga och bra elbilar. Typ 19.500€ med 50 mils räckvidd och plats för hela tjocka släkten.nek0 skrev:Undrar hur många gånger jag idiotförklarades på detta forum för: "De vill inte sälja några elbilar"Bjelke skrev:Tyvärr helt solklart
Jo, det ska jag berätta: Om alla oljebolagen ersätts av elbolag så ska de pengar som tidigare gått till bensin som nu ska gå till laddnätverken. Om 15 TWh el ska kanaliseras ut till bilarna bara i Sverige varje år blir det 15 miljarder kronor om man laddar hemma för 1 kr/kWh, varav det mesta är skatt. Om 10% av laddningen istället sker hos Ionity och de tar 8 kr/kWh blir det 12 miljarder kronor per år. Ta gånger 25 för hela EU. Hmm, 300 miljarder kr per år?mati skrev:Jag förstår inte det där med att de absolut måste gå med vinst nu direkt. Det är ju ändå de tyska biltillverkarna som har finansierat Ionity (och skattebetalarna förstås). Men om vi nu säger att VW & Co vill ha sina investeringskostnader tillbaka så fort som möjligt så börjar man verkligen undra hur det står till med deras elbilssatsning. VW sägs vilja investera mångmiljardbelopp i utveckling och tillverkning av elbilar och batterier. De har betalat ytterligare en massa miljarder i böter för dieselgate. Några miljoner för några sketna laddare betalar de ju med kaffekassan. Märker de ens att pengarna har använts? Jag skulle tro att deras budget för brevporto är större än vad Ionity har kostat dem hittills. Det är ju peanuts för multimiljardföretag som VW, Mercedes osv. Så varför den plötsliga brådskan med att Ionity måste generera vinst till varje pris? Jag köper inte detta tramset, det ligger en hund begraven nånstans. Det tycker jag är ganska uppenbart.
Tror tyvärr du har rätt.HenrikC skrev:Jo, det ska jag berätta: Om alla oljebolagen ersätts av elbolag så ska de pengar som tidigare gått till bensin som nu ska gå till laddnätverken. Om 15 TWh el ska kanaliseras ut till bilarna bara i Sverige varje år blir det 15 miljarder kronor om man laddar hemma för 1 kr/kWh, varav det mesta är skatt. Om 10% av laddningen istället sker hos Ionity och de tar 8 kr/kWh blir det 12 miljarder kronor per år. Ta gånger 25 för hela EU. Hmm, 300 miljarder kr per år?mati skrev:Jag förstår inte det där med att de absolut måste gå med vinst nu direkt. Det är ju ändå de tyska biltillverkarna som har finansierat Ionity (och skattebetalarna förstås). Men om vi nu säger att VW & Co vill ha sina investeringskostnader tillbaka så fort som möjligt så börjar man verkligen undra hur det står till med deras elbilssatsning. VW sägs vilja investera mångmiljardbelopp i utveckling och tillverkning av elbilar och batterier. De har betalat ytterligare en massa miljarder i böter för dieselgate. Några miljoner för några sketna laddare betalar de ju med kaffekassan. Märker de ens att pengarna har använts? Jag skulle tro att deras budget för brevporto är större än vad Ionity har kostat dem hittills. Det är ju peanuts för multimiljardföretag som VW, Mercedes osv. Så varför den plötsliga brådskan med att Ionity måste generera vinst till varje pris? Jag köper inte detta tramset, det ligger en hund begraven nånstans. Det tycker jag är ganska uppenbart.
Att man höjer man priset nu är för att man vill sätta ett mentalt ankare hos kunderna: "El till bilen kostar ungefär hälften av bensin men det går åt dubbelt så mycket, så det går på ett ut". Man har kommunicerat samma budskap via media.
Det handlar om framtidens penningflöden. Jag tror att detta kan bli ett smutsigt spel.
Vi lever i en ekonomisk nutid med räntor på 670 årslägsta så den där ”pizzaugnen” är extremt billig att finansiera i detta nu.heldiggrisen skrev:Tror tyvärr du har rätt.HenrikC skrev:Jo, det ska jag berätta: Om alla oljebolagen ersätts av elbolag så ska de pengar som tidigare gått till bensin som nu ska gå till laddnätverken. Om 15 TWh el ska kanaliseras ut till bilarna bara i Sverige varje år blir det 15 miljarder kronor om man laddar hemma för 1 kr/kWh, varav det mesta är skatt. Om 10% av laddningen istället sker hos Ionity och de tar 8 kr/kWh blir det 12 miljarder kronor per år. Ta gånger 25 för hela EU. Hmm, 300 miljarder kr per år?mati skrev:Jag förstår inte det där med att de absolut måste gå med vinst nu direkt. Det är ju ändå de tyska biltillverkarna som har finansierat Ionity (och skattebetalarna förstås). Men om vi nu säger att VW & Co vill ha sina investeringskostnader tillbaka så fort som möjligt så börjar man verkligen undra hur det står till med deras elbilssatsning. VW sägs vilja investera mångmiljardbelopp i utveckling och tillverkning av elbilar och batterier. De har betalat ytterligare en massa miljarder i böter för dieselgate. Några miljoner för några sketna laddare betalar de ju med kaffekassan. Märker de ens att pengarna har använts? Jag skulle tro att deras budget för brevporto är större än vad Ionity har kostat dem hittills. Det är ju peanuts för multimiljardföretag som VW, Mercedes osv. Så varför den plötsliga brådskan med att Ionity måste generera vinst till varje pris? Jag köper inte detta tramset, det ligger en hund begraven nånstans. Det tycker jag är ganska uppenbart.
Att man höjer man priset nu är för att man vill sätta ett mentalt ankare hos kunderna: "El till bilen kostar ungefär hälften av bensin men det går åt dubbelt så mycket, så det går på ett ut". Man har kommunicerat samma budskap via media.
Det handlar om framtidens penningflöden. Jag tror att detta kan bli ett smutsigt spel.
Någon drog jämföranden mot pizza till 500 spänn.
Om jag startat pizzeria och tog 500kr för en pizza med argumentet ”man äter så billig hemma, så man har råd med dyr mat när man då & då äter ute”, så tar det ungefär 1 vecka innan jag får en konkurrent som säljer pizzan för 300 spänn, så en som säljer till 200 spänn, till slut kommer man ner på normalpriset 70-150 spänn. Så ska fria marknadsekonomin fungera.
Problemet med laddinfrastrukturn är att ”pizzaugnen” kostar 10 miljoner att införskaffa.
Svårt att starta konkurrerande verksamhet då.
Nu blir det häller att folk äter burgaren till 95 spänn isf.
Klarar inte Passat GTE bötesgränsen?mati skrev:Att de inte vill är en sak. Men de måste sälja elbilar, annars åker de på böter så in i he*e för varje såld bil. VW har mig veterligen bara en enda fossilbil i sitt modellprogram som klarar EU:s gränsvärde för CO2-utsläpp, och det är Golf med minsta dieselmotorn. Alla andra, till och med lilla Up, klarar sig inte under gränsvärdet. Detta kan enbart kompenseras med elbilar om man vill undvika ofantliga bötesbelopp. VW-gruppen har åtminstone i teorin en viss chans att klara sig, bara de får ut alla ID3 de pratar om. Men Merca, BMW och Ford har ingenting. Ändå så saboterar de elbilsutveckligen.Walker skrev:Nämen, du har ju fel, vettu! ”Snart” kommer marknaden ÖVERSVÄMMAS av billiga och bra elbilar. Typ 19.500€ med 50 mils räckvidd och plats för hela tjocka släkten.nek0 skrev:Undrar hur många gånger jag idiotförklarades på detta forum för: "De vill inte sälja några elbilar"Bjelke skrev:Tyvärr helt solklart
Räknas 2 ggr (i år) men fortfarande med utsläppsvärdet i åtanke som jag fattat det. 28g/km för Passat GTE tex.Magnus71 skrev:All’s laddhybrider som släpper ut <50g CO2 räknas som elbil.
Troligtvis är det ju också vad kunderna vill köpa just nu i väntan på elbilarna.RagWal skrev:Allt över 95g/km i snitt ger böter i ökande grad. Så ja, hybrider är nog det de vill sälja.
Nja, du har naturligtvis rätt, men varför måste ett laddnätverk som ett företag bygger upp egentligen vara heltäckande? Tesla har visserligen gjort det, men de hade inget annat val. De var först.helix skrev:Så Ionity har faktiskt ingen konkurrens överhuvudtaget och ingen konkurrens i sikte heller för det är ingen annan operatör som tänker yttäckning både inom och över landsgränserna. Eller är det någon som kan nämna en operatör som konkurrerar utifrån dessa viktiga parametrar? Användarvänlighet och enkelhet är a och o för alla som inte är entusiaster och detta blir helt avgörande för om folk köper elbil eller kör vidare med diesel på långfärd och kör elbil bara som andrabil.
Jag förstår inte detta argument. Om jag kör bensinbil i Danmark tankar jag kanske på OK, i Tyskland kanske på Aral, i Frankrike på något annat. Sak samma, alla har samma bensin. Alla tar, numera, betalkort. Varför skulle det vara annorlunda med laddare?helix skrev:Det som Ionity är helt ensamma om (förutom SuC då) är att ha ett nätverk som byggs ut i hela Europa samt strävar efter bra yttäckning i respektive land. Det skapar en frihet för den som kör elbil som inget annat nätverk kan erbjuda. Kikar man på alternativen så bygger man gärna kring "hemmabasen".
Hört många säga att de vill ha en elbil. Aldrig hört någon säga att de vill ha en hybrid.Fredrik j skrev:Troligtvis är det ju också vad kunderna vill köpa just nu i väntan på elbilarna.RagWal skrev:Allt över 95g/km i snitt ger böter i ökande grad. Så ja, hybrider är nog det de vill sälja.
Lösningen är kanske reglering. Om EU krävde att alla som tillhandahåller publik laddning erbjöd kortbetalning så vore det plötsligt mycket enklare.HenrikC skrev:Jag förstår inte detta argument. Om jag kör bensinbil i Danmark tankar jag kanske på OK, i Tyskland kanske på Aral, i Frankrike på något annat. Sak samma, alla har samma bensin. Alla tar, numera, betalkort. Varför skulle det vara annorlunda med laddare?helix skrev:Det som Ionity är helt ensamma om (förutom SuC då) är att ha ett nätverk som byggs ut i hela Europa samt strävar efter bra yttäckning i respektive land. Det skapar en frihet för den som kör elbil som inget annat nätverk kan erbjuda. Kikar man på alternativen så bygger man gärna kring "hemmabasen".
Att det varit det tidigare är för att betallösningarna varit fullständigt usla, men det håller på att ändras.
Ni minns säkert också hur trassligt det var att bila i Europa med en katalysatorbil innan blyfri bensin blev allmänt tillgänglig, men det löste sig ganska snart trots att det fanns många olika mackar och oktantal. Jag tror samma sak händer här.