Sida 101 av 239

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 20 aug 2022 16:33
av Tellus

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 20 aug 2022 21:05
av Pontus
Gick den att beställa för 3,5 år sedan?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 20 aug 2022 21:18
av MWall
Pontus skrev:
Gick den att beställa för 3,5 år sedan?

Nej. Jag beställde tidigt. Det var 23 september 2020. Möjligen var jag några dagar/veckor sen men inte mer än så.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 20 aug 2022 22:25
av Monark1954
bjornnilsson skrev:
Ni som får samtal, har ni varit i kontakt med Tesla om beställningen innan på något vis och begärt att bli uppdaterade? Eller ringer de bara? (Känner mig bortglömd, ingen som ringt mig.. ;) )
För mej så ringde de. Kunde byta till Creme från svart och det till priset som gällde vid ursprunglig order.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 21 aug 2022 08:01
av Legato
Pontus skrev:
Gick den att beställa för 3,5 år sedan?
Nej det kan inte stämma, tveksam om någon ens väntat två år?

Det levererades ju "normalt" tom december 2020. Sen enstaka bilar i början av 2021.

Jag beställde i januari 21 och då var det fortfarande X Performance som sedan omvandlades till X Plaid.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 21 aug 2022 08:09
av Fredrik j
Legato skrev:
Pontus skrev:
Gick den att beställa för 3,5 år sedan?
Nej det kan inte stämma, tveksam om någon ens väntat två år?

Det levererades ju "normalt" tom december 2020. Sen enstaka bilar i början av 2021.

Jag beställde i januari 21 och då var det fortfarande X Performance som sedan omvandlades till X Plaid.
Vad hände med dom som hade en beställning när produktionen stannade i december 2020?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 21 aug 2022 08:18
av Legato
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Pontus skrev:
Gick den att beställa för 3,5 år sedan?
Nej det kan inte stämma, tveksam om någon ens väntat två år?

Det levererades ju "normalt" tom december 2020. Sen enstaka bilar i början av 2021.

Jag beställde i januari 21 och då var det fortfarande X Performance som sedan omvandlades till X Plaid.
Vad hände med dom som hade en beställning när produktionen stannade i december 2020?
Samma som med min rimligtvis (20k rabatt men tvång på omvandling till dyrare Plaid) Så återigen, knappa två år borde vara det extremaste. Skulle killgissa september-20 för de äldsta beställningar som inte hann få en X Performance.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 21 aug 2022 08:48
av bjornnilsson
D3E25FDC-EE08-4AA2-BB1B-CFE1D35257E7.jpeg
Nu beställde jag visserligen S performance men min slutliga beställning gick iväg 22 oktober 2020 (handpenningen några få dagar innan) med leverans 6 december 2020.

Edit: Tror att den som beställde någon vecka senare blev utan (dvs hamnade i Plaid-kön) efter någon kommentar jag sett tidigare i denna tråden.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 21 aug 2022 08:54
av [JM]
MWall skrev:
Pontus skrev:
Gick den att beställa för 3,5 år sedan?

Nej. Jag beställde tidigt. Det var 23 september 2020. Möjligen var jag några dagar/veckor sen men inte mer än så.
Plaid lanserades ju på batteryday 2020 som var den 22 september.
Så du var bara en dag sen :D

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 21 aug 2022 09:11
av Legato
[JM] skrev:
MWall skrev:
Pontus skrev:
Gick den att beställa för 3,5 år sedan?

Nej. Jag beställde tidigt. Det var 23 september 2020. Möjligen var jag några dagar/veckor sen men inte mer än så.
Plaid lanserades ju på batteryday 2020 som var den 22 september.
Så du var bara en dag sen :D
Fast X (annonsen) kom betydligt senare.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 21 aug 2022 13:09
av [JM]
Legato skrev:
[JM] skrev:
MWall skrev:
Pontus skrev:
Gick den att beställa för 3,5 år sedan?

Nej. Jag beställde tidigt. Det var 23 september 2020. Möjligen var jag några dagar/veckor sen men inte mer än så.
Plaid lanserades ju på batteryday 2020 som var den 22 september.
Så du var bara en dag sen :D
Fast X (annonsen) kom betydligt senare.
Så kanske det var.
Hur som helst så kan vi konstatera att annonsören på blocket som påstår sig ha stått i kö i 3,5 år överdriver en smula när det var mindre än 2 år sen som plaid lanserades.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 21 aug 2022 16:46
av SR-71-BlackBird
Prishöjning på FSD, nöjd att jag uppgraderade min beställning med FSD i september 2020.

Nya priset från den 5 september blir 15.000 dollares.


Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 21 aug 2022 16:51
av Legato
SR-71-BlackBird skrev:
Prishöjning på FSD, nöjd att jag uppgraderade min beställning med FSD i september 2020.

Nya priset från den 5 september blir 15.000 dollares.

Tveksamt om de höjer svenska priser innan något förbättrats funktionellt dock?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 21 aug 2022 16:53
av SR-71-BlackBird
Legato skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Prishöjning på FSD, nöjd att jag uppgraderade min beställning med FSD i september 2020.

Nya priset från den 5 september blir 15.000 dollares.

Tveksamt om de höjer svenska priser innan något förbättrats funktionellt dock?

Det kan jag hålla med om.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 21 aug 2022 18:58
av Niclas
Hur kan man sälja nåt som inte fungerar för 15.000 dollar ?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 21 aug 2022 19:19
av Legato
Niclas skrev:
Hur kan man sälja nåt som inte fungerar för 15.000 dollar ?
Funkar ju betydligt mer i USA än här, men jag hade aldrig gett 15k usd ändå.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 21 aug 2022 19:49
av mikebike
Niclas skrev:
Hur kan man sälja nåt som inte fungerar för 15.000 dollar ?
På samma sätt som man säljer det för 77.700 kronor?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 21 aug 2022 20:03
av spacecoin
mikebike skrev:
Niclas skrev:
Hur kan man sälja nåt som inte fungerar för 15.000 dollar ?
På samma sätt som man säljer det för 77.700 kronor?
FOMO sales tactics since 2016. "Om dom höjer priset så måste ju dom vara nära snart"... Hur många gånger ska folk gå på det? Det här lär ju att explodera i en fet stämning förr eller senare.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 22 aug 2022 10:34
av bjornnilsson
Vet inte hur jag ska göra med fälgar på Plaid.

Tänker mig eventuellt spacers och köra på de hjul jag har i förrådet för att spara lite pengar under första året, tills det kommit vettiga original fälgalternativ till Plaid. (Gillar inte Arachnid.)

Har nu hittat ett företag som tillverkar spacers (Bonoss.com) som har spacers till både x och s.

Länk till S: https://www.bonoss.com/product/bonoss-f ... la-model-s

Länk till X: https://www.bonoss.com/product/bonoss-f ... la-model-x

Antar dock att det kanske är smartare att höra av sig till någon finmekanisk verkstad eller liknande på hemmafronten. Eller så ska man helt skippa allt som har med spejsers att göra och bara hålla sig till 19" original-fälgarna (fast det svider att åka runt med ballongdäck). För egentligen vill jag inte hålla på och modda och ha mig. Har skaffat mig tillräckligt med problem när jag var ung och nyfiken och allt skulle skruvas isär och göras om. Beslutsvånda.

Hursom, är det någon som vet hur mycket man behöver spejsra ut Plaid fram/bak för att få på tidigare Tesla-fälgar utan konstigheter som att de tar i skärmkanter eller liknande?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 22 aug 2022 11:37
av MWall
Vill man ha spacers på en sån kraftfull bil? Då får det nog lov att vara kvalitet och inte billiga grejer från Kina typ?

Är väl ändå andra tpms-sensorer och sånt?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 22 aug 2022 15:52
av bjornnilsson
MWall skrev:
Vill man ha spacers på en sån kraftfull bil? Då får det nog lov att vara kvalitet och inte billiga grejer från Kina typ?

Är väl ändå andra tpms-sensorer och sånt?
Jo, andra TMPS är det, men i sammanhanget kostar det inte så mycket att byta och de där spacers som jag länkat till ovan ska vara ok. Men samtidigt är det så klart en ny möjlig felkälla som är bättre att vara utan.

Och nä, man kanske inte ska hålla på att mecka. Kanske bäst att bita i det där halvsura äpplet och sälja av det som finns i form av däck och fälg och börja om från början. Om det nu blir deal. Väntar på värdering som är avgörande för mitt beslut.

Synd bara att det enda fälgalternativ som faller mig i smaken är Twin Turbine. Vad jag förstår finns den inte i Plaid-dimension. Sedan vill man ju helst köpa det som låser upp bilen till full fart så kanske smartast att vänta tills det annonseras. Men vad jag läst mig till nu senast så krävs då förmodligen bromsbyte.

Edit: Har för övrigt hittat info kring vidd på spacers här för den som är intresserad: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... -s.236213/

Aug 12, 2021
#7
Whatever you use from the „old“ 21“ on the PLAID to make it look flush you need spacers. The offset and the dimensions would require 10-15mm for the front and up to 15-20mm for the rear (assuming 265 Staggered- square needs 20mm) which do exist. That is per side.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 22 aug 2022 16:14
av Aida
bjornnilsson skrev:
Aida skrev:
Hur som haver: ta det försiktigt när ni väl får era efterlängtade bilar: 1000 hästkrafter leker man inte med hur som helst…
Man ska absolut ha respekt men en högpresterande Tesla är väldigt snäll. Frugan kör min MS performance med 815 hk till jobbet varje dag som vilken bil som helst utan några specifika förkunskaper om prestandabilar.

Hmmmm det ser ut som att länken fattades i mitt inlägg:




Ja men din fru utnyttjar säkert endast 50 av hästkrafterna. Det är väl när man börjar köra snabbt som det går åt skogen. Out of Spec säger ju också att bromsarna är som i en Camry…

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 23 aug 2022 06:27
av KrisJ
Som vissa andra som skriver överväger jag att ta ut bilen privat fast den är bokad av företaget. Vissa hävdar att det inte är några problem att ändra. Är det någon som gjort denna manöver hos Tesla nyligen? Hur gjorde ni? Bara att mejla och informera och så var det klart, eller?

Jag väger mina alternativ. Restvärde, förmånsbeskattning, momssmitta. Humm. Hummm.

/KrisJ

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 23 aug 2022 08:07
av Gustafsson
KrisJ skrev:
Som vissa andra som skriver överväger jag att ta ut bilen privat fast den är bokad av företaget. Vissa hävdar att det inte är några problem att ändra. Är det någon som gjort denna manöver hos Tesla nyligen? Hur gjorde ni? Bara att mejla och informera och så var det klart, eller?

Jag väger mina alternativ. Restvärde, förmånsbeskattning, momssmitta. Humm. Hummm.

/KrisJ
Är väl bara att byta ägare hos transportstyrelsen och betala bilen. Man ska väl ha kvar samma teslakonto och jag tänker inte meddela Tesla. Men det kanske bara har betydelse om man har fri laddning och vill behålla den

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 23 aug 2022 08:19
av danni
Aida skrev:
bjornnilsson skrev:
Aida skrev:
Hur som haver: ta det försiktigt när ni väl får era efterlängtade bilar: 1000 hästkrafter leker man inte med hur som helst…
Man ska absolut ha respekt men en högpresterande Tesla är väldigt snäll. Frugan kör min MS performance med 815 hk till jobbet varje dag som vilken bil som helst utan några specifika förkunskaper om prestandabilar.

Hmmmm det ser ut som att länken fattades i mitt inlägg:




Ja men din fru utnyttjar säkert endast 50 av hästkrafterna. Det är väl när man börjar köra snabbt som det går åt skogen. Out of Spec säger ju också att bromsarna är som i en Camry…
Äsch, sluta nu. Det är barnsligt enkelt att köra en Ludicrous Performance och använda varenda en av hästkrafterna till vardags. Både jag och min fru gör det hela tiden. Det behöver såklart inte betyda att man kör i 250 på 70-väg, letar racinglinje, eller tokbromsar hela tiden så man överhettar bromsarna.
Gustafsson skrev:
KrisJ skrev:
Som vissa andra som skriver överväger jag att ta ut bilen privat fast den är bokad av företaget. Vissa hävdar att det inte är några problem att ändra. Är det någon som gjort denna manöver hos Tesla nyligen? Hur gjorde ni? Bara att mejla och informera och så var det klart, eller?

Jag väger mina alternativ. Restvärde, förmånsbeskattning, momssmitta. Humm. Hummm.

/KrisJ
Är väl bara att byta ägare hos transportstyrelsen och betala bilen. Man ska väl ha kvar samma teslakonto och jag tänker inte meddela Tesla. Men det kanske bara har betydelse om man har fri laddning och vill behålla den
Det här kan vara en jättejättedum idé. Om du överlåter bilen från företaget till dig som privatperson så måste du betala marknadspris för den, annars ska du förmånsbeskattas för mellanskillnaden. Hämtar du då ut en bil till underpris pga den varit bokad tidigare, så riskerar du att behöva betala fullpris till ditt bolag för att slippa förmånsbeskattning.

Men det är nog inga problem att be Tesla regga den på dig som privatperson. Jag tror rent av det kan räcka att fylla i sina privata uppgifter och välja privatlån/privatköp som finansiering på MyTesla. Annars, ring och fråga dem.