Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Jag tror marknaden redan nu anpassat sig till ett nytt försäljningsrekord under q4 och förväntar sig ett bra resultat.
Olyckan var ju inte teslas fel utan förarens. Föraren trodde han körde ett fordon med självkörande funktioner på level4 när bilen var level3.
Frågan för tesla är väl om man på något vilselett kunden till att tro det var level4. Tror sånt här kommer bli vanligare och vanligare. Troligtvis kommer det få avgöras i rätten. Hur självkörande antyder tesla att bilen är?
Olyckan var ju inte teslas fel utan förarens. Föraren trodde han körde ett fordon med självkörande funktioner på level4 när bilen var level3.
Frågan för tesla är väl om man på något vilselett kunden till att tro det var level4. Tror sånt här kommer bli vanligare och vanligare. Troligtvis kommer det få avgöras i rätten. Hur självkörande antyder tesla att bilen är?
Aktien TSLA
Inte alls. Det står tydligt att autosteer är beta och det är disabled som default.Fredrik j skrev:Frågan för tesla är väl om man på något vilselett kunden till att tro det var level4. Tror sånt här kommer bli vanligare och vanligare. Troligtvis kommer det få avgöras i rätten. Hur självkörande antyder tesla att bilen är?
Poppar också upp en lång varningstext om man försöker slå på det som återigen kräver bekräftelse.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Vad händer när man säljer en AP-bil, sätts autopiloten till disabled och varningen slås på om man gör fabriksåterställning?taliz skrev:Inte alls. Det står tydligt att autosteer är beta och det är disabled som default.
Poppar också upp en lång varningstext om man försöker slå på det som återigen kräver bekräftelse.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Vore en konstig fabriksåterställning om den inte just återställde till default.fth skrev:Vad händer när man säljer en AP-bil, sätts autopiloten till disabled och varningen slås på om man gör fabriksåterställning?taliz skrev:Inte alls. Det står tydligt att autosteer är beta och det är disabled som default.
/fth
Man måste aktivera AP igen efter fabriksåterställning.taliz skrev:Vore en konstig fabriksåterställning om den inte just återställde till default.fth skrev:Vad händer när man säljer en AP-bil, sätts autopiloten till disabled och varningen slås på om man gör fabriksåterställning?taliz skrev:Inte alls. Det står tydligt att autosteer är beta och det är disabled som default.
/fth
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Tesla aktien upp 30 dollar på en vecka!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Såg att även Jim Cramer bytt fot och numera tror på Tesla.
Är nog en hel del amerikaner som lyssnar på honom.
Är nog en hel del amerikaner som lyssnar på honom.
Det är ju inte mycket till nyhet eller konstigheter att en AP bil krokar så sånt påverkar nog inte längre. Skulle det ske med en bil som har högre nivå av självkörning eller på ett nytt spännande sätt såg hade det säkert haft påverkan.Jerker skrev:Aktien har stigit stadig den senaste veckan. Är uppe i $355 nu. Är det så att allt fler inser att Cybertruck inte var så dum trots allt? Nyheten med Teslan på AP som krockade en polisbil verkar inte ha fått nån effekt alls.
Hur ser prognoserna ut inför årsskiftet? Har det lovats något från tesla? Vad förväntar sig marknaden?
Tesla pratade senast om 105-110k leveranser under Q4, vi bör får preliminära siffror från Tesla runt den 3-4 januari.Fredrik j skrev:Hur ser prognoserna ut inför årsskiftet? Har det lovats något från tesla? Vad förväntar sig marknaden?
Dom höjde nyss priserna i USA. De sa också i Q3 att dom var övertygade om att nå årsmålet.
Så mycket talar för att dom gör det.
Jag är ändå tveksam. Det var jag gällande resultatet för Q3 också och då hade jag fel... så....
Så mycket talar för att dom gör det.
Jag är ändå tveksam. Det var jag gällande resultatet för Q3 också och då hade jag fel... så....
När/var har Tesla nämnt 105-110k leveranser under Q4? De har sagt att de är övertygade om att de kommer att nå leveransmålet på minst 360.000 fordon detta år.vigge50 skrev:Tesla pratade senast om 105-110k leveranser under Q4, vi bör får preliminära siffror från Tesla runt den 3-4 januari.Fredrik j skrev:Hur ser prognoserna ut inför årsskiftet? Har det lovats något från tesla? Vad förväntar sig marknaden?
- jonsalgerier
- Teslaägare
Ganska ointressant med tanke på att vi är på väg mot 4000 dollar.jonsalgerier skrev:Ganska nära ATH nu... 400 dollar innan veckan är slut kanske?

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Borde ha förvarnat att jag sålde innan den extrema uppgångenTiborBlomhall skrev:TJOHOOO!!!![]()

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Beror det på funderingarna på att förlänga stödet för elbilar i USA?
https://www.teslarati.com/tesla-congres ... -extension
https://www.teslarati.com/tesla-congres ... -extension
e5m1r skrev:Borde ha förvarnat att jag sålde innan den extrema uppgången

Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Ganska nöjd att jag för event sålde för 361. Sedan köpte jag tillbaka fler på 331 och nu är det plötsligt ATH-nära. Emma plumpen är att man hade fler aktier förra året...FredrikR skrev:e5m1r skrev:Borde ha förvarnat att jag sålde innan den extrema uppgången
Du är inte ensam. Sålde i samband Cyber eventet, tänkte att det bär säkert av utför nu... men inte min bästa analys.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Önskar egentligen att jag var mer långsiktig.
Nu sitter jag där igen och fingrar på säljknappen för att ta hem en bra vinst. Är lika svårt att bestämma sig för att sälja som för att köpa.
Långsiktigt är jag väldigt positivt till TSLA och tror att det kan bli ett nytt Goggle eller Apple när vi pratar aktiekurs. (På LÅNG sikt)
Bästa vore kanske att behålla, glömma och återvända till depån om 10 år. Då kanske man kan gå i pension eller så visar det sig att man får jobba ytterligare 10 år...
Avvaktar en stund med säljknappen.
Nu sitter jag där igen och fingrar på säljknappen för att ta hem en bra vinst. Är lika svårt att bestämma sig för att sälja som för att köpa.
Långsiktigt är jag väldigt positivt till TSLA och tror att det kan bli ett nytt Goggle eller Apple när vi pratar aktiekurs. (På LÅNG sikt)
Bästa vore kanske att behålla, glömma och återvända till depån om 10 år. Då kanske man kan gå i pension eller så visar det sig att man får jobba ytterligare 10 år...
Avvaktar en stund med säljknappen.
Aktien TSLA
Om man tror på Tesla långsiktigt kan man göra som Alfred och hålla en lagom position mer eller mindre konstant och samtidigt swing-tradea med X %.
Om Tesla nu når årsmålet kan det definitivt gå över 400.
Men gör dom inte det kan det vända nedåt 300 och kanske under också.
Jag tror den kommer vara fortsatt volatil ett bra tag framåt.
Men jag har haft fel förr...
Lagom position är alltid bra men Problemet är att jag senaste åren konstant varit överexponerad, har iförsig varit lyckosamt men inte att rekommendera...taliz skrev:Om man tror på Tesla långsiktigt kan man göra som Alfred och hålla en lagom position mer eller mindre konstant och samtidigt swing-tradea med X %.
Är det någon som har koll på någon fond som har Tesla som innehav som man kan investera sina pensionspengar i?
Sabbe skrev:Är det någon som har koll på någon fond som har Tesla som innehav som man kan investera sina pensionspengar i?
Om du scrollar ner till Top mutual fund, kanske någon av de går att köpa.
https://finance.yahoo.com/quote/tsla/holders/
Model Y LR
Model S 100D -18