Re: Artikel i media
Postat: 05 dec 2017 05:59
Han slår in öppna dörrar. Det är just så man gjort med elbilen, att granska hela kedjan medan fossilerna har fått komma undan.
Svärd är en orsak till att jag tackar nej till DN, oavsett kostnad!Anderzzon skrev:Extra tydligt blir det om man läser papperstidningen. I artikeln innan besöker han Vilkswagen där de skryter om att de ska få ner förbrukningen med 15% med hjälp av 48 volts teknik. Undrar vad de bjöd på till lunch? Hummersoppa möjligtvis?
Sen kan de få ner den med 42% ytterligare om de klarar av det de "lovat" i NEDC testerna, hur f... kan han skicka vidare ett sånt påstående utan att ifrågasätta, nu har jag inte läst artikeln ifråga, men hur många gånger ska de få komma undan med lögnerAnderzzon skrev:Extra tydligt blir det om man läser papperstidningen. I artikeln innan besöker han Vilkswagen där de skryter om att de ska få ner förbrukningen med 15% med hjälp av 48 volts teknik. Undrar vad de bjöd på till lunch? Hummersoppa möjligtvis?
Och varför blev den uppmärksammad (faktiskt världen över)? Jo för att den var så jä*** usel rent utsagt. Folk skrattar ju åt den. Fullständigt bortkastade pengar på den utredningen. Sen anammar givetvis folk som endast söker argument för att fortsätta i samma bana som tidigare denna rapport och pekar gärna på den för att visa hur smutsiga elbilarna är.Elbilens styrka är att den inte ger några lokala utsläpp. Men de indirekta utsläppen är desto större eftersom det går åt enorma mängder energi när batterierna tillverkas. Utsläppen följer närmast linjärt storleken på batteriet, enligt IVL:s uppmärksammade studieöversikt i våras.
Nämen se, där e ju "dasslocket"Svenssons skrev:Det tigs i Sverige om nyheten som det hintades om på chatten redan förra veckan då bilen sågs ladda på Chademo. Nu är min mandarin inte den bästa men det finns i alla fall en del bilder:
http://m.xincheping.com/news/111341.html
fattaru inte de. e de som e så fint me ett "concept" de kan bli va f.. som helst eller ingenting eller en tummetottrmokvist skrev:Synd man inte kan läsa bara men den sista bilden, konceptet. Är det en låda eller en bil? Troligtvis olycklig vinkel att ta bilden men ser ju inte vad som är fram och bak om ja ska va ärlig. :(
Jo, den biten fattar jag.12man skrev:fattaru inte de. e de som e så fint me ett "concept" de kan bli va f.. som helst eller ingenting eller en tummetottrmokvist skrev:Synd man inte kan läsa bara men den sista bilden, konceptet. Är det en låda eller en bil? Troligtvis olycklig vinkel att ta bilden men ser ju inte vad som är fram och bak om ja ska va ärlig.
Ja, den artikeln innehåller många intressanta saker. Den allmänna reflektionen är ju att troligtvis har Elon gjort det igen, nämligen att göra det som andra anser vara omöjligt.strejf skrev:Scania om Tesla semi: ”Jättebra för att transportera chipspåsar”
https://www.nyteknik.se/fordon/scania-o ... um=twitter
![]()
![]()
Scania är för roliga. Snart finns de inte mer.
Finns en poäng i dragbilens design:Enligt honom kommer transporter över långa avstånd kräva batteripack som är så stora att de påtagligt inkräktar på lastutrymmet och fordonets vikt. För dagens åkerier gör nackdelarna sannolikt kalkylen ohållbar.
– Här talar vi om en på gränsen till omöjlig kombination. Jag vill inte säga omöjlig över tid – vi kommer se batterier som är mer energirika och som väger mindre, men tidsaxeln ligger en bra bit in i framtiden.
[...]
– Ännu har man inte hittat ett sätt att överföra effekten. Vi talar om megawattladdare Det är en väldigt stor utmaning med laddare som klarar en så stor effekt, säger han.
I USA mäts ekipagets längd från hyttens slut. Det tillåter längre dragfordon med mer plats för batterier, och ett längre hjulavstånd innebär dessutom att man kan sprida ut den ökade vikten.
I Europa inkluderas hytten i den tillåtna fordonsländen. Samma mängd batterier skulle då stjäla allt för mycket lastutrymme, och med ett kortare hjulavstånd blir trycket på vägbanan för stort.
"skulle vi kunna" - Så varför gör de det inte?Elbussarnas drivlinor skulle kunna elektrifiera Volvos lastbilar.
– På buss-sidan har vi en mycket väl fungerande plattform och teknik. Våra fullelektriska bussar har en drivlina som kan klara 200 kilometer – och den tekniken skulle vi kunna använda i lastbilar redan i dag
Finns lastbilen redo att testas? Än så länge har vi bara Teslas ord på att den finns och klarar det de säger att den klarar.strejf skrev:"– Vi kan skapa ett chassi som klarar en räckvidd på 200-300 km, men det räcker inte till fjärrdrift i dag. För att få ned vikten utvecklas avancerade konstruktioner, exempelvis av kolfiber, men då motiverar inte kostnaderna lösningen, säger Nils-Gunnar Vågstedt."
Tesla har kommit mycket längre med andra ord.
Elon levererar frågan är bara vilken torsdag?Verdi skrev:Finns lastbilen redo att testas? Än så länge har vi bara Teslas ord på att den finns och klarar det de säger att den klarar.strejf skrev:"– Vi kan skapa ett chassi som klarar en räckvidd på 200-300 km, men det räcker inte till fjärrdrift i dag. För att få ned vikten utvecklas avancerade konstruktioner, exempelvis av kolfiber, men då motiverar inte kostnaderna lösningen, säger Nils-Gunnar Vågstedt."
Tesla har kommit mycket längre med andra ord.
Jag preciserar: Har lastbilen testats av någon utomstående? Har vi något bevis för att den klarar det de säger att den klarar? Nej. Det enda vi har är deras ord. Vilket ärligt talat inte alltid är värt så himla mycket. (Ja, jag tittar på dig "fullständigt självkörelseförmåga".Teslaspolen skrev:Ja den finns ju; rullandes på eventet, säkerligen testkörd en massa utanför det med. Tesla kanske rent av redan kört en del mellan Fremont och GF1.
Det finns ett lastbilsliknande fordon som klarade att rulla några meter på en presentation.ovelundkvist skrev:Att den finns vet alla som har sett presentationen.
Den har även spottats, med video, stillastående och acceleration någonstans i USA.Verdi skrev:Det finns ett lastbilsliknande fordon som klarade att rulla några meter på en presentation.ovelundkvist skrev:Att den finns vet alla som har sett presentationen.
Nja, det var väl provkörning även av Semin efter eventet?Verdi skrev:Det finns ett lastbilsliknande fordon som klarade att rulla några meter på en presentation.ovelundkvist skrev:Att den finns vet alla som har sett presentationen.
Ja, den där fullständiga självkörelseförmågan skulle vara kul att få se i verkligheten!Verdi skrev:Jag preciserar: Har lastbilen testats av någon utomstående? Har vi något bevis för att den klarar det de säger att den klarar? Nej. Det enda vi har är deras ord. Vilket ärligt talat inte alltid är värt så himla mycket. (Ja, jag tittar på dig "fullständigt självkörelseförmåga".Teslaspolen skrev:Ja den finns ju; rullandes på eventet, säkerligen testkörd en massa utanför det med. Tesla kanske rent av redan kört en del mellan Fremont och GF1.)