Sida 105 av 117

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 16 aug 2023 16:02
av spacecoin
MIT Tech Review listar Level 2-system som styr själv i stadsmiljö i Kina:
Electric vehicle makers and AI companies are taking Tesla FSD-like systems to China, but it’s still out of reach for most consumers.

* Li Auto follows Tesla’s tradition and calls it NOA
* NIO calls it NOP (Navigate on Pilot) and NAD (NIO Assisted and Intelligent Driving)
* XPeng calls it NGP (Navigation Guided Pilot) and more recently XNGP (the “last step before full autonomous driving is realized,” the company says)
* Huawei calls it NCA (Navigation Cruise Assist)
* Haomo.AI, an AI startup, calls it NOH (Navigation on HPilot)
* Baidu calls it Apollo City Driving Max

(sedan använder ju Geely Zeekr MobileEye).

Bra artikel!
https://www.technologyreview.com/2023/0 ... us-driving

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 17 aug 2023 20:36
av spacecoin
"Waymo kan inte köra om verkligheten inte stämmer med kartan":

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 18 aug 2023 08:29
av spacecoin
Tydligen är videon ovan en passning tll Cruise som körde in våt betong på samma ställe tidigare i veckan :)

https://www.forbes.com/sites/bradtemple ... ame-route/

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 18 aug 2023 18:42
av Nicklas
spacecoin skrev: 18 aug 2023 08:29
Tydligen är videon ovan en passning tll Cruise som körde in våt betong på samma ställe tidigare i veckan :)

https://www.forbes.com/sites/bradtemple ... ame-route/
Här vore det ju löjligt intressant att se utfallet om en Tesla med FSD testade att köra samma väg...

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 18 aug 2023 18:57
av spacecoin
Nicklas skrev: 18 aug 2023 18:42
spacecoin skrev: 18 aug 2023 08:29
Tydligen är videon ovan en passning tll Cruise som körde in våt betong på samma ställe tidigare i veckan :)

https://www.forbes.com/sites/bradtemple ... ame-route/
Här vore det ju löjligt intressant att se utfallet om en Tesla med FSD testade att köra samma väg...
Ja och nej. Men inte egentligen. Det är ju bara en enstaka situation. Man behöver kunna köra överallt i sitt område 24x7. 100000 gånger utan att stanna eller göra fel - utan säkerhetsförare. Tesla bygger inte den produkten oavsett vad dom hävdar.

Teslan kan köra max 10 miles utan ingripande. Waymo minst 30000 miles. Det är 3000x skillnad i reliability.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 22 aug 2023 08:04
av nek0
Verkar som att vi är långt ifrån självkörande bilar.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 22 aug 2023 10:45
av spacecoin
nek0 skrev: 22 aug 2023 08:04
Verkar som att vi är långt ifrån självkörande bilar.
Två år gammal video... Det finns redan självkörande förarlösa bilar, bara inte från Tesla. Kanske om fem-tio år från Tesla.

Här kan man se det: https://www.youtube.com/@mayasf/videos

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 22 aug 2023 11:10
av spacecoin
spacecoin skrev: 22 aug 2023 10:45
nek0 skrev: 22 aug 2023 08:04
Verkar som att vi är långt ifrån självkörande bilar.
Två år gammal video... Det finns redan självkörande förarlösa bilar, bara inte från Tesla. Kanske om fem-tio år från Tesla.

Här kan man se det: https://www.youtube.com/@mayasf/videos
På samma ämne:
https://jalopnik.com/self-driving-car-v ... 1850170268

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 22 aug 2023 11:17
av nek0
spacecoin skrev: 22 aug 2023 10:45
nek0 skrev: 22 aug 2023 08:04
Verkar som att vi är långt ifrån självkörande bilar.
Två år gammal video... Det finns redan självkörande förarlösa bilar, bara inte från Tesla. Kanske om fem-tio år från Tesla.

Här kan man se det: https://www.youtube.com/@mayasf/videos
Vet att det är en gammal video. Hur ofta kör man mot månen så det blir sån perfekt vinkel att den stör självkörningen? Vilka fler störningar kan uppstå som man inte räknat med.? Hur ska man lära bilarna att förstå alla situationer och lösa själva alla problem utan hjälp från en människa?

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 22 aug 2023 12:40
av spacecoin
nek0 skrev: 22 aug 2023 11:17
spacecoin skrev: 22 aug 2023 10:45
nek0 skrev: 22 aug 2023 08:04
Verkar som att vi är långt ifrån självkörande bilar.
Två år gammal video... Det finns redan självkörande förarlösa bilar, bara inte från Tesla. Kanske om fem-tio år från Tesla.

Här kan man se det: https://www.youtube.com/@mayasf/videos
Vet att det är en gammal video. Hur ofta kör man mot månen så det blir sån perfekt vinkel att den stör självkörningen? Vilka fler störningar kan uppstå som man inte räknat med.? Hur ska man lära bilarna att förstå alla situationer och lösa själva alla problem utan hjälp från en människa?
Det här sortens failure mode är i huvudsakligen orsakat av att Tesla bara har några små kameror. Waymo och alla andra robotaxiföretag har 360 graders Lidar + 360 graders kameror (12+) med mycket högre upplösning och bättre HDR vilket gör att de aldrig skulle missta månen för ett trafikljus. Eller en skylt med ett trafikljus eller en bild på en cyklist osv eftersom Lidar ger en 3d-karta på cm-nivå. Då ser man att månen inte finns i närheten och att bild är en bild och en skylt är en skylt osv. Sedan blir inte Lidar bländad heller.

Utöver dessa har dom 360 graders högupplöst radar och precis kartdata för att gör dem säkrare (redudans) och tillförlitligheten blir hög när man slår ihop all sensordata + kartinformation till en samlad bedömning. Detaljerad miljökännedom (hd-kartor) gör t ex att man vet vad som är bakom saker som blockerar sikten. Människor kör mycket säkrare i miljöer man har kört i förut och av samma anledning har man hd-kartor i autonoma bilar. Ibland är HD-kartan dock fel och man måste kunna köra utan den.

Vision only kommer antagligen aldrig att blir autonomt, men funkar ju "oftast" med en alert förare.

För att säkerställa säkerheten behöver man testa bilen i den miljö som den ska köra i. Det är därför robotaxiföretagen har system som är begränsade geografiskt, men t ex i Waymos fall det är ju SAMMA system som kör i olika städer så det generaliserar väldigt bra och behöver inte tränas om för en ny stad annat än i väldigt begränsad omfattning.

Därmot kan man ju antagligen inte ta en förarlös Baidu Apollo från Beijing och få den att köra tillräckligt säkert i San Francisco som en Waymo och vise versa utan massor av ny träningsdata.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 28 aug 2023 12:05
av Sabbe

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 28 aug 2023 16:22
av spacecoin
Sabbe skrev: 28 aug 2023 12:05
Det finns en helt tråd om det här: viewtopic.php?p=741010

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 29 aug 2023 10:28
av TiborBlomhall

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 29 aug 2023 10:53
av Dr Mabuse
En bilist som låg bakom mig höll på att skita knäck i krumelurer igår på väg hem från jobbet.
Jag ligger och cruisar på autopilot på länsväg 244 i 80km/h och har Spotify-spellistan på högersidan av skärmen och märker inget ovanligt. Navigationen funkade när jag lämnade parkeringen och svängde upp på 244:an.
Av någon anledning fuckade GPS:en i bilen upp och placerade mig 200 meter åt höger, mitt inne i ett villaområde med 30kh/h.
Bilen nästan tvärnitar och jag håller på att få en Audi i bagageluckan.

Inte speciellt imponerande...
:evil:

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 29 aug 2023 14:40
av spacecoin
TiborBlomhall skrev: 29 aug 2023 10:28
@WholeMarsCatalog: Here's my 30 second ad for Tesla Full Self-Driving Beta.
Suck för cherrypicking.

Om man använder systemet korrekt (körskolelärare med elev) så är det kanske ok, men med oklar nytta. Vem vill jobba som körskolelärare gratis?

Nu är det ju tyvärr så att FSD-betan inte stannar ens 1000 gånger av 1000 vid stoppskyltar eller trafikljus. Människor kör långt bättre och säkrare än datorn i dagsläget efter nästan tre år av FSDb om man ser till statistiken. En människa orsakar en olycka i snitt var 20 år (inräknat alla idioter och rattfyllon). Elon höll på att krocka 20 minuter in i sin v12 demo, just saying.

Ju bättre systemet blir, så längre det inte är säkrare än en människa, så kommer det sannolikt att leda till fler olyckor. Folk är urkassa på att övervaka system som sällan gör fel. Det är inte min åsikt utan det är vad forskning sedan 1960-talet visar.

Google har liknande erfarenheter från tester:
"So back in 2013, we had the first test of a self-driving car where we let regular people use it. Well, almost regular -- they were 100 Googlers, but they weren't working on the project. And we gave them the car and we allowed them to use it in their daily lives. But unlike a real self-driving car, this one had a big asterisk with it: They had to pay attention, because this was an experimental vehicle. We tested it a lot, but it could still fail. And so we gave them two hours of training, we put them in the car, we let them use it, and what we heard back was something awesome, as someone trying to bring a product into the world. Every one of them told us they loved it. In fact, we had a Porsche driver who came in and told us on the first day, "This is completely stupid. What are we thinking?" But at the end of it, he said, "Not only should I have it, everyone else should have it, because people are terrible drivers."

So this was music to our ears, but then we started to look at what the people inside the car were doing, and this was eye-opening. Now, my favorite story is this gentleman who looks down at his phone and realizes the battery is low, so he turns around like this in the car and digs around in his backpack, pulls out his laptop, puts it on the seat, goes in the back again, digs around, pulls out the charging cable for his phone, futzes around, puts it into the laptop, puts it on the phone. Sure enough, the phone is charging. All the time he's been doing 65 miles per hour down the freeway."

-- Chris Urmson, ex-CEO Waymo, 2015 (TED talk)



Jag är av uppfattningen att det enda som funkar i miljöer med oskyddade trafikanter är autonoma bilar. Inte "självkörande" förarassistans, men "marknaden" är av en annan uppfattning. Vi får se hur det slutar.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 29 aug 2023 15:19
av spacecoin
Tydligen börjar HW4-ägare få FSDb nu. Vad bra! Man blev lite fundersam efter Elons kommentarer i livestreamen.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 01 sep 2023 17:47
av spacecoin
"I was on FSD Beta with the speed set at 118 km/h (73 mph) on the 20 direction Montreal, and the system automatically moved to the left lane to pass a car.

As I was passing the car, I felt FSD Beta veering aggressively to the left toward the median strip. Fortunately, I use FSD Beta as recommended by Tesla, which means my hands on the wheel and my eyes on the road.

I was able to steer back toward the road, which disengaged FSD Beta. It was super scary as I almost lost control when correcting FSD Beta and again, I was passing a vehicle. I could have crashed into it if I overcorrected."


Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 06 sep 2023 21:07
av spacecoin

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 20 nov 2023 20:33
av frippan
Nu kan man läsa om FSD i den svenska manualen.

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 68DC5.html

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 nov 2023 09:32
av spacecoin
frippan skrev: 20 nov 2023 20:33
Nu kan man läsa om FSD i den svenska manualen.

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 68DC5.html
Verkar vara borttagen igen. Åter 2026?

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 21 nov 2023 21:21
av Wagge
spacecoin skrev: 21 nov 2023 09:32
frippan skrev: 20 nov 2023 20:33
Nu kan man läsa om FSD i den svenska manualen.

https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 68DC5.html
Verkar vara borttagen igen. Åter 2026?
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 68DC5.html

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 22 jan 2024 15:17
av spacecoin
Dags att skaka liv i den här tråden då v12 börjar komma ut till ett fåtal personer utanför Tesla.

Omar/"WholeMars" är så klart i extas.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 08 mar 2024 23:59
av Hertsh
Någon som förstår sig på UNECE och som tolkar senaste utvecklingen lika positivt som denna länk ger sken av?

https://www.notateslaapp.com/news/1953/ ... regulation

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 09 mar 2024 00:16
av spacecoin
Hertsh skrev: 08 mar 2024 23:59
Någon som förstår sig på UNECE och som tolkar senaste utvecklingen lika positivt som denna länk ger sken av?

https://www.notateslaapp.com/news/1953/ ... regulation
UNECE-regulation betyder inte godkänd i Sverige eller EU. UNECE R157 (Level 3 på motorväg) är 2-3 år gammal och är inte godkänt i EU (bara Tyskland). När det gäller DCAS i Sverige, så tror jag det när jag ser det.

Re: FSD Beta är imponerande!

Postat: 09 mar 2024 12:17
av JockeO
Jag har FSD beta på min M3P och med ny uppdatering finns funktion för ”Stop at Stop signals”.
Den stannar, men även vid grönt ljus, som även syns i 3D grafiken.
Är det korrekt beteende?
När den stannar vid rött, så måste man manuellt gasa för att den skall börja köra vid omslag till grönt. Är det korrekt beteende?

Eller är det något jag skall justera i settings?

//M v h, JockeO