Sida 106 av 268

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 aug 2021 17:21
av i5rast
Verkar inte otroligt att akustikrutorna är en del av Comfort-paketet och inte Advanced. 1st Ed har dem då medan inte alla exemplar med Advanced-paket har sådana rutor.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 aug 2021 17:25
av Aida
i5rast skrev:
Verkar inte otroligt att akustikrutorna är en del av Comfort-paketet och inte Advanced. 1st Ed har dem då medan inte alla exemplar med Advanced-paket har sådana rutor.

Det låter logiskt! Är ju ändå ett förhållandevis rätt dyrt paket i förhållande till vad man får i det (alltså vad som är utskrivet) så logiskt att akustikrutor också ingår i det. Är ju en rejält komforthöjande detalj också…

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 aug 2021 17:29
av Fuji
Aida skrev:
Fuji skrev:
Fuji skrev:
DanneLKPG skrev:
I Svenska i5-gruppen var det en som åkte idag och kollade på plats angående rutorna. Detta var på Jbil Tagenevägen i Göteborg. Essential hade enkelglas och Advanced (i detta fall en FE) hade dubbelt både fram och bak.Så jag tror inte på den säljaren som sa att det inte finns i Sverige.
Tack för den infon! Då talade han trots allt sanning. Killen var verkligen tvärsäker när han sa att Advanced versionen var utrustad med dubbelglas. Herrejesus vilken cirkus detta är :o
Nu ser jag att det var en FE. Säljaren i fråga arbetar just på Jbil Tagenevägen i Göteborg. Jag fruktar att bägge försäljarna har rätt. Dvs. Advanced har inget dubbelglas men FE har det.
Men kan det verkligen vara skillnad på 1st ed och Advanced?? Det ska det inte va enl min säljare… 1st ed. Är bara ett hittepånamn på förspecade bilar ur svenska standardsortimentet. Jag hoppas hoppas hoppas nu att Advanced OCH 1 st ed har laminerade dubbelglas! Min säljare i Skåne har påstått det.
Ringde precis upp den "tvärsäkra försäljaren" som bestämt hävdat att alla bilar är endast utrustade med "akustiksolfilm". Nu plötsligt är hen inte lika tvärsäker längre utan hen har sedermera kontaktat generalagenten för att få ett "förtydligande". Akustikrutor är en deal breaker för mig. Hade lätt betalat 15k för detta.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 aug 2021 17:31
av Aida
Fuji skrev:
Aida skrev:
Fuji skrev:
Fuji skrev:
DanneLKPG skrev:
I Svenska i5-gruppen var det en som åkte idag och kollade på plats angående rutorna. Detta var på Jbil Tagenevägen i Göteborg. Essential hade enkelglas och Advanced (i detta fall en FE) hade dubbelt både fram och bak.Så jag tror inte på den säljaren som sa att det inte finns i Sverige.
Tack för den infon! Då talade han trots allt sanning. Killen var verkligen tvärsäker när han sa att Advanced versionen var utrustad med dubbelglas. Herrejesus vilken cirkus detta är :o
Nu ser jag att det var en FE. Säljaren i fråga arbetar just på Jbil Tagenevägen i Göteborg. Jag fruktar att bägge försäljarna har rätt. Dvs. Advanced har inget dubbelglas men FE har det.
Men kan det verkligen vara skillnad på 1st ed och Advanced?? Det ska det inte va enl min säljare… 1st ed. Är bara ett hittepånamn på förspecade bilar ur svenska standardsortimentet. Jag hoppas hoppas hoppas nu att Advanced OCH 1 st ed har laminerade dubbelglas! Min säljare i Skåne har påstått det.
Ringde precis upp den "tvärsäkra försäljaren" som bestämt hävdat att alla bilar är endast utrustade med "akustiksolfilm". Nu plötsligt är hen inte lika tvärsäker längre utan hen har sedermera kontaktat generalagenten för att få ett "förtydligande". Akustikrutor är en deal breaker för mig. Hade lätt betalat 15k för detta.
Tack för ditt engagemang i detta! Men du får ju svar imorgon när du själv åkt ner till försäljaren och jämfört de två bilarna. Eller?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 aug 2021 17:31
av mati
Aida skrev:
i5rast skrev:
Verkar inte otroligt att akustikrutorna är en del av Comfort-paketet och inte Advanced. 1st Ed har dem då medan inte alla exemplar med Advanced-paket har sådana rutor.

Det låter logiskt! Är ju ändå ett förhållandevis rätt dyrt paket i förhållande till vad man får i det (alltså vad som är utskrivet) så logiskt att akustikrutor också ingår i det. Är ju en rejält komforthöjande detalj också…
Ja, så kan det förstås vara. Och eftersom säljarna har noll koll så återger de bara det de ser. Och tittar de på bilar med olika utrustningsnivåer så är det naturligtvis inte lätt för oss att veta vad som gäller.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 aug 2021 17:34
av heldiggrisen
Fuji skrev:
Aida skrev:
Fuji skrev:
Fuji skrev:
DanneLKPG skrev:
I Svenska i5-gruppen var det en som åkte idag och kollade på plats angående rutorna. Detta var på Jbil Tagenevägen i Göteborg. Essential hade enkelglas och Advanced (i detta fall en FE) hade dubbelt både fram och bak.Så jag tror inte på den säljaren som sa att det inte finns i Sverige.
Tack för den infon! Då talade han trots allt sanning. Killen var verkligen tvärsäker när han sa att Advanced versionen var utrustad med dubbelglas. Herrejesus vilken cirkus detta är :o
Nu ser jag att det var en FE. Säljaren i fråga arbetar just på Jbil Tagenevägen i Göteborg. Jag fruktar att bägge försäljarna har rätt. Dvs. Advanced har inget dubbelglas men FE har det.
Men kan det verkligen vara skillnad på 1st ed och Advanced?? Det ska det inte va enl min säljare… 1st ed. Är bara ett hittepånamn på förspecade bilar ur svenska standardsortimentet. Jag hoppas hoppas hoppas nu att Advanced OCH 1 st ed har laminerade dubbelglas! Min säljare i Skåne har påstått det.
Ringde precis upp den "tvärsäkra försäljaren" som bestämt hävdat att alla bilar är endast utrustade med "akustiksolfilm". Nu plötsligt är hen inte lika tvärsäker längre utan hen har sedermera kontaktat generalagenten för att få ett "förtydligande". Akustikrutor är en deal breaker för mig. Hade lätt betalat 15k för detta.
Retrofit? Eller måste man byta hela dörren?
Finns det akustisk film att sätta på in och/eller utsidan?
Eftersom optionen finns, så måste det finnas reserv, vad koster det att installera?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 aug 2021 17:34
av martinot
Vad kostar "Comfort-paket", om man redan köpt "Advanced-paket", och vad ingår extra då?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 aug 2021 17:37
av Aida
martinot skrev:
Vad kostar "Comfort-paket", om man redan köpt "Advanced-paket", och vad ingår extra då?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 aug 2021 17:39
av mati
martinot skrev:
Vad kostar "Comfort-paket", om man redan köpt "Advanced-paket", och vad ingår extra då?
Minnesfunktion passagerarsäte, Premium Relaxation passagerarsäte och Elmanövrerad 2:a sätesrad.
9 900 kr

Ingenting om rutor eller nåt sånt

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 aug 2021 17:42
av heldiggrisen
mati skrev:
martinot skrev:
Vad kostar "Comfort-paket", om man redan köpt "Advanced-paket", och vad ingår extra då?
Minnesfunktion passagerarsäte, Premium Relaxation passagerarsäte och Elmanövrerad 2:a sätesrad.
9 900 kr

Ingenting om rutor eller nåt sånt
Inget i Advanced gällande bullerdämpning heller, om man inte räknar den marginella effekten tonade bakrutor ger.
Lite Tesla stuk över det hela, och inte den positiva sidan av Tesla, utan gällande kommunikation och svårigheterna med att ”artbestämma” de olika modellerna som kommer.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 aug 2021 17:49
av martinot
mati skrev:
martinot skrev:
Vad kostar "Comfort-paket", om man redan köpt "Advanced-paket", och vad ingår extra då?
Minnesfunktion passagerarsäte, Premium Relaxation passagerarsäte och Elmanövrerad 2:a sätesrad.
9 900 kr

Ingenting om rutor eller nåt sånt
Ok.

Är det kanske paketet "Komfort Plus", som tydligen skall lanseras under nästa år, som kommer med laminerade rutor (förutom elektriska dörrhandtag)?


Släkting som vill byta till elbil rådfrågar då det just är så komplicerat. Denna har då valt att vända sig till mig då jag jobbat flera år inom bilindustrin, med IT, och dessutom kör elbil.

Tyvärr verkar Tesla lite för dyrt (var min givna rekommendation att börja kika på M3 eller MY). Jag har då lite löst rekommenderat Iq5 över Enyaq då jag tyckt att E-GMP verkar så mycket mer effektiv än MEB. Men blir inte riktigt klok på detta med alla krångliga paket och alla tillval (brukar svära över detta varje gång vi skall byta Mercan, och missar alltid något då det är så stökigt och krångligt, och man får ju lägga enormt mycket tid på att försöka förstå alla paketval och optioner).

Men skall erkänna att detta är väldigt oklart (och blir tyvärr mer oklart ju mer jag läser i tråden), och nästan lite för komplicerat även för mig att hänga med på! :D

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 aug 2021 18:07
av mati
Att det är lite oklart med paketval är en sak. Men att vi som redan har beställt en bil inte har en j*a aning vad vi får, är bara skrattretande. Tyvärr känner jag inte för att skratta. :?

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 aug 2021 18:10
av martinot
mati skrev:
Att det är lite oklart med paketval är en sak. Men att vi som redan har beställt en bil inte har en j*a aning vad vi får, är bara skrattretande. Tyvärr känner jag inte för att skratta. :?
Sorry! Full sympati för det. :(

För släktingen är det dock ingen direkt brådska, och kanske skall rekommendera att vänta tills nästa år med Komfort Plus? Eller tills Hyundai själva vet mer?

Blir ju dumt av mig att rekommendera något som kanske blir fel, eller något som är högst oklart (vill gärna hjälpa till om jag kan, men inte ge fel råd så någon bli missnöjd).

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 aug 2021 18:40
av jurand
Okej grabbar och flickor och alla andra.

Jag inser nu när jag kom hem att jag har begått ett stort misstag . Jag var idag hos min försäljare för att prova essential igen.

Blev erbjuden att se då min bil som stod på parkeringen, fortfarande i plast och så.

Men så glömde jag fan titta på rutorna nu när vi har bestämt oss att de inte finns och det slog mig inte att väva ner rutorna :(

Handtagen är dock manuella så det kan jag bekräfta. Men även om bilen var helt inplastad fick jag känna på o sitta i den.
Det är skillnad i klass på interiören på de två
Modellerna. Fick även se HUD och den var nice.

Jag var där för att lyssna på essential i körning och den var i nivå med BMW och kanske snäppet tystare, så jag valde att gå vidare med bilen trots allt.

Bilen kommer vara i min ägo nu på torsdag.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 aug 2021 18:47
av martinot
Det är ju det som jag inte förstår. Hur krångligt kan det vara för Hyundai Sverige, eller Hyundai ÅF, att checka detta själva på bilarna, om nu Hyundai Kore/Busan, inte vill eller kan ge ut uppgifterna)?

Är ju bara att veva ner rutan och checka glaset. Är ju gjort på två sekunder.



Exempel från Tesla MY/M3 (men ser lika ut på alla bilar med detta):
Bild

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 aug 2021 18:59
av jurand
martinot skrev:
Det är ju det som jag inte förstår. Hur krångligt kan det vara för Hyundai Sverige, eller Hyundai ÅF, att checka detta själva på bilarna, om nu Hyundai Kore/Busan, inte vill eller kan ge ut uppgifterna)?

Är ju bara att veva ner rutan och checka glaset. Är ju gjort på två sekunder.



Exempel från Tesla MY/M3 (men ser lika ut på alla bilar med detta):
Bild
Tror inte är Hyundai Korea som bestämt utan generalagenten för Sverige,

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 aug 2021 20:36
av DrDR
heldiggrisen skrev:
Någon som fått pris på service(avtal)?
300 kr/mån

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 aug 2021 21:40
av martinot
DrDR skrev:
heldiggrisen skrev:
Någon som fått pris på service(avtal)?
300 kr/mån
Ok. Då får man lägga på 3600 om året för servicekostnader. Inte något som ändrar på affären i stort (blir ju endast 10 papp på 3 år), men ändå något att ta med i beräkningen.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 aug 2021 21:42
av martinot
jurand skrev:
martinot skrev:
Det är ju det som jag inte förstår. Hur krångligt kan det vara för Hyundai Sverige, eller Hyundai ÅF, att checka detta själva på bilarna, (om nu Hyundai Kore/Busan, inte vill eller kan ge ut uppgifterna)?

Är ju bara att veva ner rutan och checka glaset. Är ju gjort på två sekunder.
Tror inte är Hyundai Korea som bestämt utan generalagenten för Sverige,
Så kan det säkert vara. Men då borde väl generalagent/Hyundai Sverige verkligen känna till detta och kunna svara på det?

Fattar ingenting.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 27 aug 2021 23:19
av jurand
martinot skrev:
jurand skrev:
martinot skrev:
Det är ju det som jag inte förstår. Hur krångligt kan det vara för Hyundai Sverige, eller Hyundai ÅF, att checka detta själva på bilarna, (om nu Hyundai Kore/Busan, inte vill eller kan ge ut uppgifterna)?

Är ju bara att veva ner rutan och checka glaset. Är ju gjort på två sekunder.
Tror inte är Hyundai Korea som bestämt utan generalagenten för Sverige,
Så kan det säkert vara. Men då borde väl generalagent/Hyundai Sverige verkligen känna till detta och kunna svara på det?

Fattar ingenting.
Man tycker det, att Sverige inte har egen GA märks.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 28 aug 2021 07:49
av mati
martinot skrev:
jurand skrev:
martinot skrev:
Det är ju det som jag inte förstår. Hur krångligt kan det vara för Hyundai Sverige, eller Hyundai ÅF, att checka detta själva på bilarna, (om nu Hyundai Kore/Busan, inte vill eller kan ge ut uppgifterna)?

Är ju bara att veva ner rutan och checka glaset. Är ju gjort på två sekunder.
Tror inte är Hyundai Korea som bestämt utan generalagenten för Sverige,
Så kan det säkert vara. Men då borde väl generalagent/Hyundai Sverige verkligen känna till detta och kunna svara på det?

Fattar ingenting.
Visst är det skumt? Det är helt obegripligt för mig att det inte går att få fram rätt information. Det måste ju vara en kombination av oengagerade (inkompetenta) säljare, kommunikationsproblem med Hyundai centralt och en allmän nonchalans i företaget. Jag har ingen annan förklaring för detta. Verkligen tråkigt, för det verkar ju vara en bra bil trots allt. Men det känns tämligen olustigt, maggropskänslan säger mig alltmer att jag ska dra öronen åt mig. Har det börjat med en dålig känsla så vänder det sällan till nåt positivt.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 28 aug 2021 09:08
av Esterox
jurand skrev:
Okej grabbar och flickor och alla andra.

Jag inser nu när jag kom hem att jag har begått ett stort misstag . Jag var idag hos min försäljare för att prova essential igen.

Blev erbjuden att se då min bil som stod på parkeringen, fortfarande i plast och så.

Men så glömde jag fan titta på rutorna nu när vi har bestämt oss att de inte finns och det slog mig inte att väva ner rutorna :(

Handtagen är dock manuella så det kan jag bekräfta. Men även om bilen var helt inplastad fick jag känna på o sitta i den.
Det är skillnad i klass på interiören på de två
Modellerna. Fick även se HUD och den var nice.

Jag var där för att lyssna på essential i körning och den var i nivå med BMW och kanske snäppet tystare, så jag valde att gå vidare med bilen trots allt.

Bilen kommer vara i min ägo nu på torsdag.
Du kan inte bara skriva bmw. Det är stor skillnad i ljudnivå mellan olika bmw. 1 serie,3 serie, 5 serie, X1,X2,X3 osv.

Det är stor skillnad mellan 3an och 5an. Samma med X modellerna.
Bara skriva märke ger absolut ingenting.

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 28 aug 2021 10:28
av jurand
Esterox skrev:
jurand skrev:
Okej grabbar och flickor och alla andra.

Jag inser nu när jag kom hem att jag har begått ett stort misstag . Jag var idag hos min försäljare för att prova essential igen.

Blev erbjuden att se då min bil som stod på parkeringen, fortfarande i plast och så.

Men så glömde jag fan titta på rutorna nu när vi har bestämt oss att de inte finns och det slog mig inte att väva ner rutorna :(

Handtagen är dock manuella så det kan jag bekräfta. Men även om bilen var helt inplastad fick jag känna på o sitta i den.
Det är skillnad i klass på interiören på de två
Modellerna. Fick även se HUD och den var nice.

Jag var där för att lyssna på essential i körning och den var i nivå med BMW och kanske snäppet tystare, så jag valde att gå vidare med bilen trots allt.

Bilen kommer vara i min ägo nu på torsdag.
Du kan inte bara skriva bmw. Det är stor skillnad i ljudnivå mellan olika bmw. 1 serie,3 serie, 5 serie, X1,X2,X3 osv.

Det är stor skillnad mellan 3an och 5an. Samma med X modellerna.
Bara skriva märke ger absolut ingenting.
Sorry nämnde ett par gånger tidigare i tråden vad det var för bil. Du har rätt jag har ägt BMW 320GT ….

Men nu senast 520D G31 2018 är det jag pratar om.

Dock är det inte den tystaste bilen i klassen direkt

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 28 aug 2021 10:34
av jurand
Esterox skrev:
jurand skrev:
Okej grabbar och flickor och alla andra.

Jag inser nu när jag kom hem att jag har begått ett stort misstag . Jag var idag hos min försäljare för att prova essential igen.

Blev erbjuden att se då min bil som stod på parkeringen, fortfarande i plast och så.

Men så glömde jag fan titta på rutorna nu när vi har bestämt oss att de inte finns och det slog mig inte att väva ner rutorna :(

Handtagen är dock manuella så det kan jag bekräfta. Men även om bilen var helt inplastad fick jag känna på o sitta i den.
Det är skillnad i klass på interiören på de två
Modellerna. Fick även se HUD och den var nice.

Jag var där för att lyssna på essential i körning och den var i nivå med BMW och kanske snäppet tystare, så jag valde att gå vidare med bilen trots allt.

Bilen kommer vara i min ägo nu på torsdag.
Du kan inte bara skriva bmw. Det är stor skillnad i ljudnivå mellan olika bmw. 1 serie,3 serie, 5 serie, X1,X2,X3 osv.

Det är stor skillnad mellan 3an och 5an. Samma med X modellerna.
Bara skriva märke ger absolut ingenting.
Har aldrig ägt eller ens tittat åt en Hyundai innan men jag kollade in GA och för ett gäng år sedan hade tydligen Hyundai bäst GA i Sverige. Idag är det något dansk företag som är GA dock

Re: Förboka din Ioniq 5

Postat: 28 aug 2021 11:07
av martinot
mati skrev:
martinot skrev:
jurand skrev:
martinot skrev:
Det är ju det som jag inte förstår. Hur krångligt kan det vara för Hyundai Sverige, eller Hyundai ÅF, att checka detta själva på bilarna, (om nu Hyundai Kore/Busan, inte vill eller kan ge ut uppgifterna)?

Är ju bara att veva ner rutan och checka glaset. Är ju gjort på två sekunder.
Tror inte är Hyundai Korea som bestämt utan generalagenten för Sverige,
Så kan det säkert vara. Men då borde väl generalagent/Hyundai Sverige verkligen känna till detta och kunna svara på det?

Fattar ingenting.
Visst är det skumt? Det är helt obegripligt för mig att det inte går att få fram rätt information. Det måste ju vara en kombination av oengagerade (inkompetenta) säljare, kommunikationsproblem med Hyundai centralt och en allmän nonchalans i företaget. Jag har ingen annan förklaring för detta. Verkligen tråkigt, för det verkar ju vara en bra bil trots allt. Men det känns tämligen olustigt, maggropskänslan säger mig alltmer att jag ska dra öronen åt mig. Har det börjat med en dålig känsla så vänder det sällan till nåt positivt.
Absolut. Har man (som de jag vill kunna hjälpa) inte råd med Tesla MY, så verkar det ju vara en helt fantastisk elbil. Kanske den elbil på marknaden som ger absolut mest för pengarna inom prisklassen/storleksklassen (finns ju billigare elbilar, men då är det ju småbilar typ Zoe). Kanske den sålt så bra så att Hyundai Korea, Sverige och ÅF helt enkelt inte bryr sig eller ser problemet?

Jag tror fortfarande på bilen, så tycker inte ni skall ge upp. Försök hellre trycka på era ÅF och säljkontakter för att pressa de på mer information (och dela givetvis här i tråden). Både Tesla och Polestar har ju bitvis blivit anklagade för dålig information om sina kommande nya bilar och kommande tillbehör (med rätta), men detta är ju i helt egen kafkadimension. Har aldrig varit med om något liknande.