Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 27 aug 2021 17:21
Verkar inte otroligt att akustikrutorna är en del av Comfort-paketet och inte Advanced. 1st Ed har dem då medan inte alla exemplar med Advanced-paket har sådana rutor.
i5rast skrev:Verkar inte otroligt att akustikrutorna är en del av Comfort-paketet och inte Advanced. 1st Ed har dem då medan inte alla exemplar med Advanced-paket har sådana rutor.
Ringde precis upp den "tvärsäkra försäljaren" som bestämt hävdat att alla bilar är endast utrustade med "akustiksolfilm". Nu plötsligt är hen inte lika tvärsäker längre utan hen har sedermera kontaktat generalagenten för att få ett "förtydligande". Akustikrutor är en deal breaker för mig. Hade lätt betalat 15k för detta.Aida skrev:Men kan det verkligen vara skillnad på 1st ed och Advanced?? Det ska det inte va enl min säljare… 1st ed. Är bara ett hittepånamn på förspecade bilar ur svenska standardsortimentet. Jag hoppas hoppas hoppas nu att Advanced OCH 1 st ed har laminerade dubbelglas! Min säljare i Skåne har påstått det.Fuji skrev:Nu ser jag att det var en FE. Säljaren i fråga arbetar just på Jbil Tagenevägen i Göteborg. Jag fruktar att bägge försäljarna har rätt. Dvs. Advanced har inget dubbelglas men FE har det.Fuji skrev:Tack för den infon! Då talade han trots allt sanning. Killen var verkligen tvärsäker när han sa att Advanced versionen var utrustad med dubbelglas. Herrejesus vilken cirkus detta ärDanneLKPG skrev:I Svenska i5-gruppen var det en som åkte idag och kollade på plats angående rutorna. Detta var på Jbil Tagenevägen i Göteborg. Essential hade enkelglas och Advanced (i detta fall en FE) hade dubbelt både fram och bak.Så jag tror inte på den säljaren som sa att det inte finns i Sverige.
Tack för ditt engagemang i detta! Men du får ju svar imorgon när du själv åkt ner till försäljaren och jämfört de två bilarna. Eller?Fuji skrev:Ringde precis upp den "tvärsäkra försäljaren" som bestämt hävdat att alla bilar är endast utrustade med "akustiksolfilm". Nu plötsligt är hen inte lika tvärsäker längre utan hen har sedermera kontaktat generalagenten för att få ett "förtydligande". Akustikrutor är en deal breaker för mig. Hade lätt betalat 15k för detta.Aida skrev:Men kan det verkligen vara skillnad på 1st ed och Advanced?? Det ska det inte va enl min säljare… 1st ed. Är bara ett hittepånamn på förspecade bilar ur svenska standardsortimentet. Jag hoppas hoppas hoppas nu att Advanced OCH 1 st ed har laminerade dubbelglas! Min säljare i Skåne har påstått det.Fuji skrev:Nu ser jag att det var en FE. Säljaren i fråga arbetar just på Jbil Tagenevägen i Göteborg. Jag fruktar att bägge försäljarna har rätt. Dvs. Advanced har inget dubbelglas men FE har det.Fuji skrev:Tack för den infon! Då talade han trots allt sanning. Killen var verkligen tvärsäker när han sa att Advanced versionen var utrustad med dubbelglas. Herrejesus vilken cirkus detta ärDanneLKPG skrev:I Svenska i5-gruppen var det en som åkte idag och kollade på plats angående rutorna. Detta var på Jbil Tagenevägen i Göteborg. Essential hade enkelglas och Advanced (i detta fall en FE) hade dubbelt både fram och bak.Så jag tror inte på den säljaren som sa att det inte finns i Sverige.
Ja, så kan det förstås vara. Och eftersom säljarna har noll koll så återger de bara det de ser. Och tittar de på bilar med olika utrustningsnivåer så är det naturligtvis inte lätt för oss att veta vad som gäller.Aida skrev:i5rast skrev:Verkar inte otroligt att akustikrutorna är en del av Comfort-paketet och inte Advanced. 1st Ed har dem då medan inte alla exemplar med Advanced-paket har sådana rutor.
Det låter logiskt! Är ju ändå ett förhållandevis rätt dyrt paket i förhållande till vad man får i det (alltså vad som är utskrivet) så logiskt att akustikrutor också ingår i det. Är ju en rejält komforthöjande detalj också…
Retrofit? Eller måste man byta hela dörren?Fuji skrev:Ringde precis upp den "tvärsäkra försäljaren" som bestämt hävdat att alla bilar är endast utrustade med "akustiksolfilm". Nu plötsligt är hen inte lika tvärsäker längre utan hen har sedermera kontaktat generalagenten för att få ett "förtydligande". Akustikrutor är en deal breaker för mig. Hade lätt betalat 15k för detta.Aida skrev:Men kan det verkligen vara skillnad på 1st ed och Advanced?? Det ska det inte va enl min säljare… 1st ed. Är bara ett hittepånamn på förspecade bilar ur svenska standardsortimentet. Jag hoppas hoppas hoppas nu att Advanced OCH 1 st ed har laminerade dubbelglas! Min säljare i Skåne har påstått det.Fuji skrev:Nu ser jag att det var en FE. Säljaren i fråga arbetar just på Jbil Tagenevägen i Göteborg. Jag fruktar att bägge försäljarna har rätt. Dvs. Advanced har inget dubbelglas men FE har det.Fuji skrev:Tack för den infon! Då talade han trots allt sanning. Killen var verkligen tvärsäker när han sa att Advanced versionen var utrustad med dubbelglas. Herrejesus vilken cirkus detta ärDanneLKPG skrev:I Svenska i5-gruppen var det en som åkte idag och kollade på plats angående rutorna. Detta var på Jbil Tagenevägen i Göteborg. Essential hade enkelglas och Advanced (i detta fall en FE) hade dubbelt både fram och bak.Så jag tror inte på den säljaren som sa att det inte finns i Sverige.
martinot skrev:Vad kostar "Comfort-paket", om man redan köpt "Advanced-paket", och vad ingår extra då?
Minnesfunktion passagerarsäte, Premium Relaxation passagerarsäte och Elmanövrerad 2:a sätesrad.martinot skrev:Vad kostar "Comfort-paket", om man redan köpt "Advanced-paket", och vad ingår extra då?
Inget i Advanced gällande bullerdämpning heller, om man inte räknar den marginella effekten tonade bakrutor ger.mati skrev:Minnesfunktion passagerarsäte, Premium Relaxation passagerarsäte och Elmanövrerad 2:a sätesrad.martinot skrev:Vad kostar "Comfort-paket", om man redan köpt "Advanced-paket", och vad ingår extra då?
9 900 kr
Ingenting om rutor eller nåt sånt
Ok.mati skrev:Minnesfunktion passagerarsäte, Premium Relaxation passagerarsäte och Elmanövrerad 2:a sätesrad.martinot skrev:Vad kostar "Comfort-paket", om man redan köpt "Advanced-paket", och vad ingår extra då?
9 900 kr
Ingenting om rutor eller nåt sånt
Sorry! Full sympati för det.mati skrev:Att det är lite oklart med paketval är en sak. Men att vi som redan har beställt en bil inte har en j*a aning vad vi får, är bara skrattretande. Tyvärr känner jag inte för att skratta.
Tror inte är Hyundai Korea som bestämt utan generalagenten för Sverige,martinot skrev:Det är ju det som jag inte förstår. Hur krångligt kan det vara för Hyundai Sverige, eller Hyundai ÅF, att checka detta själva på bilarna, om nu Hyundai Kore/Busan, inte vill eller kan ge ut uppgifterna)?
Är ju bara att veva ner rutan och checka glaset. Är ju gjort på två sekunder.
Exempel från Tesla MY/M3 (men ser lika ut på alla bilar med detta):
300 kr/månheldiggrisen skrev:Någon som fått pris på service(avtal)?
Ok. Då får man lägga på 3600 om året för servicekostnader. Inte något som ändrar på affären i stort (blir ju endast 10 papp på 3 år), men ändå något att ta med i beräkningen.DrDR skrev:300 kr/månheldiggrisen skrev:Någon som fått pris på service(avtal)?
Så kan det säkert vara. Men då borde väl generalagent/Hyundai Sverige verkligen känna till detta och kunna svara på det?jurand skrev:Tror inte är Hyundai Korea som bestämt utan generalagenten för Sverige,martinot skrev:Det är ju det som jag inte förstår. Hur krångligt kan det vara för Hyundai Sverige, eller Hyundai ÅF, att checka detta själva på bilarna, (om nu Hyundai Kore/Busan, inte vill eller kan ge ut uppgifterna)?
Är ju bara att veva ner rutan och checka glaset. Är ju gjort på två sekunder.
Man tycker det, att Sverige inte har egen GA märks.martinot skrev:Så kan det säkert vara. Men då borde väl generalagent/Hyundai Sverige verkligen känna till detta och kunna svara på det?jurand skrev:Tror inte är Hyundai Korea som bestämt utan generalagenten för Sverige,martinot skrev:Det är ju det som jag inte förstår. Hur krångligt kan det vara för Hyundai Sverige, eller Hyundai ÅF, att checka detta själva på bilarna, (om nu Hyundai Kore/Busan, inte vill eller kan ge ut uppgifterna)?
Är ju bara att veva ner rutan och checka glaset. Är ju gjort på två sekunder.
Fattar ingenting.
Visst är det skumt? Det är helt obegripligt för mig att det inte går att få fram rätt information. Det måste ju vara en kombination av oengagerade (inkompetenta) säljare, kommunikationsproblem med Hyundai centralt och en allmän nonchalans i företaget. Jag har ingen annan förklaring för detta. Verkligen tråkigt, för det verkar ju vara en bra bil trots allt. Men det känns tämligen olustigt, maggropskänslan säger mig alltmer att jag ska dra öronen åt mig. Har det börjat med en dålig känsla så vänder det sällan till nåt positivt.martinot skrev:Så kan det säkert vara. Men då borde väl generalagent/Hyundai Sverige verkligen känna till detta och kunna svara på det?jurand skrev:Tror inte är Hyundai Korea som bestämt utan generalagenten för Sverige,martinot skrev:Det är ju det som jag inte förstår. Hur krångligt kan det vara för Hyundai Sverige, eller Hyundai ÅF, att checka detta själva på bilarna, (om nu Hyundai Kore/Busan, inte vill eller kan ge ut uppgifterna)?
Är ju bara att veva ner rutan och checka glaset. Är ju gjort på två sekunder.
Fattar ingenting.
Du kan inte bara skriva bmw. Det är stor skillnad i ljudnivå mellan olika bmw. 1 serie,3 serie, 5 serie, X1,X2,X3 osv.jurand skrev:Okej grabbar och flickor och alla andra.
Jag inser nu när jag kom hem att jag har begått ett stort misstag . Jag var idag hos min försäljare för att prova essential igen.
Blev erbjuden att se då min bil som stod på parkeringen, fortfarande i plast och så.
Men så glömde jag fan titta på rutorna nu när vi har bestämt oss att de inte finns och det slog mig inte att väva ner rutorna
Handtagen är dock manuella så det kan jag bekräfta. Men även om bilen var helt inplastad fick jag känna på o sitta i den.
Det är skillnad i klass på interiören på de två
Modellerna. Fick även se HUD och den var nice.
Jag var där för att lyssna på essential i körning och den var i nivå med BMW och kanske snäppet tystare, så jag valde att gå vidare med bilen trots allt.
Bilen kommer vara i min ägo nu på torsdag.
Sorry nämnde ett par gånger tidigare i tråden vad det var för bil. Du har rätt jag har ägt BMW 320GT ….Esterox skrev:Du kan inte bara skriva bmw. Det är stor skillnad i ljudnivå mellan olika bmw. 1 serie,3 serie, 5 serie, X1,X2,X3 osv.jurand skrev:Okej grabbar och flickor och alla andra.
Jag inser nu när jag kom hem att jag har begått ett stort misstag . Jag var idag hos min försäljare för att prova essential igen.
Blev erbjuden att se då min bil som stod på parkeringen, fortfarande i plast och så.
Men så glömde jag fan titta på rutorna nu när vi har bestämt oss att de inte finns och det slog mig inte att väva ner rutorna
Handtagen är dock manuella så det kan jag bekräfta. Men även om bilen var helt inplastad fick jag känna på o sitta i den.
Det är skillnad i klass på interiören på de två
Modellerna. Fick även se HUD och den var nice.
Jag var där för att lyssna på essential i körning och den var i nivå med BMW och kanske snäppet tystare, så jag valde att gå vidare med bilen trots allt.
Bilen kommer vara i min ägo nu på torsdag.
Det är stor skillnad mellan 3an och 5an. Samma med X modellerna.
Bara skriva märke ger absolut ingenting.
Har aldrig ägt eller ens tittat åt en Hyundai innan men jag kollade in GA och för ett gäng år sedan hade tydligen Hyundai bäst GA i Sverige. Idag är det något dansk företag som är GA dockEsterox skrev:Du kan inte bara skriva bmw. Det är stor skillnad i ljudnivå mellan olika bmw. 1 serie,3 serie, 5 serie, X1,X2,X3 osv.jurand skrev:Okej grabbar och flickor och alla andra.
Jag inser nu när jag kom hem att jag har begått ett stort misstag . Jag var idag hos min försäljare för att prova essential igen.
Blev erbjuden att se då min bil som stod på parkeringen, fortfarande i plast och så.
Men så glömde jag fan titta på rutorna nu när vi har bestämt oss att de inte finns och det slog mig inte att väva ner rutorna
Handtagen är dock manuella så det kan jag bekräfta. Men även om bilen var helt inplastad fick jag känna på o sitta i den.
Det är skillnad i klass på interiören på de två
Modellerna. Fick även se HUD och den var nice.
Jag var där för att lyssna på essential i körning och den var i nivå med BMW och kanske snäppet tystare, så jag valde att gå vidare med bilen trots allt.
Bilen kommer vara i min ägo nu på torsdag.
Det är stor skillnad mellan 3an och 5an. Samma med X modellerna.
Bara skriva märke ger absolut ingenting.
Absolut. Har man (som de jag vill kunna hjälpa) inte råd med Tesla MY, så verkar det ju vara en helt fantastisk elbil. Kanske den elbil på marknaden som ger absolut mest för pengarna inom prisklassen/storleksklassen (finns ju billigare elbilar, men då är det ju småbilar typ Zoe). Kanske den sålt så bra så att Hyundai Korea, Sverige och ÅF helt enkelt inte bryr sig eller ser problemet?mati skrev:Visst är det skumt? Det är helt obegripligt för mig att det inte går att få fram rätt information. Det måste ju vara en kombination av oengagerade (inkompetenta) säljare, kommunikationsproblem med Hyundai centralt och en allmän nonchalans i företaget. Jag har ingen annan förklaring för detta. Verkligen tråkigt, för det verkar ju vara en bra bil trots allt. Men det känns tämligen olustigt, maggropskänslan säger mig alltmer att jag ska dra öronen åt mig. Har det börjat med en dålig känsla så vänder det sällan till nåt positivt.martinot skrev:Så kan det säkert vara. Men då borde väl generalagent/Hyundai Sverige verkligen känna till detta och kunna svara på det?jurand skrev:Tror inte är Hyundai Korea som bestämt utan generalagenten för Sverige,martinot skrev:Det är ju det som jag inte förstår. Hur krångligt kan det vara för Hyundai Sverige, eller Hyundai ÅF, att checka detta själva på bilarna, (om nu Hyundai Kore/Busan, inte vill eller kan ge ut uppgifterna)?
Är ju bara att veva ner rutan och checka glaset. Är ju gjort på två sekunder.
Fattar ingenting.