Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 feb 2020 21:23
ABRP har jag ställt in så att den inte längre föreslår Ionity. De existerar inte längre i min värld.
Trevligt att Ionity gör reklam för Tesla. Undrar om det var det som var planen?vibrationsfri skrev:Det här med Ionity verkar inte ha gått en kotte förbi. När jag börjar diskutera bilar med folk så är det många som säger att det är dyrt att resa med elbil osv. Senast idag tipsade jag en polare om ID3 . Han kände inte till ID3 men ”dyra Ionity” kände han till. Sa att han får laddning första året men det brydde han sig inte mycket om utan frågade vad det kostar att ladda min Tesla ist...
Ja, det stämmer tyvärr. EU (=Tyskland) kommer inte röra ett finger. Jag är nästan säker på att denna nya prissättning har redan från början förankrats hos någon eller några högt uppsatta EU-byråkrater som kanske var i behov av en fin ny tysk bil eller en trevlig semesterresa eller nåt sånt. Kanske samma folk som har beviljat EU-stödet som Ionity har fått.taliz skrev:"in the hope that the pricing policy of this network financed in part by the European Union will develop along positive lines"
Man kan ju hoppas dom, och andra providers, börjar trycka på detta faktum. Kanske det kan få EU att vakna.
Å andrasidan, EU = Tyskland. Tyskland = avgasbilshimlen...
Hur har du ställt in det? I webversionen i alla fall hittar jag ingen sån inställning.mati skrev:ABRP har jag ställt in så att den inte längre föreslår Ionity. De existerar inte längre i min värld.
Hittade själv svaret: låt ABRP planera inklusive ionity, sen klicka på en av ionity's, välj "prefer or avoid ionity chargers" och sen får man optioner.renes skrev:Hur har du ställt in det? I webversionen i alla fall hittar jag ingen sån inställning.mati skrev:ABRP har jag ställt in så att den inte längre föreslår Ionity. De existerar inte längre i min värld.
Problemet är att det inte blir någon bra konkurrens, för man lär ju inte ha en massa abonnemang på olika laddnätverk bara för att det kan kännas bra att sponsra dem. Så då blir det en inlåsningseffekt där man bara använder andra nätverk i nödfall.LarsL skrev:Det är väl egentligen inte så dumt att med ett abonnemang. Att betala ett abonnemang för ett laddnätverk innebär ju att man betalar och håller liv i nätverket även om man inte laddar där tillräckligt ofta för att hålla liv i det. Lite som Tesla där jag betalar genom att köpa bilen även om jag sedan inte laddar särskilt ofta. Att göra tvärtom och betala hela laddnätverket på de fåtal gånger jag laddar blir ju orimligt och dyrt. Men tar man en abonnemangsavgift så måste ju den rörliga kostnaden vara billig! Se gärna på Bee som erbjuder gratis laddning mot en månadsavgift.
Det är en helt annan sak. EnBW gör samma sak. Man får lägre kWh-pris mot en fast kostnad. 50 spänn per månad och så laddar man för 4kr/kWh ungefär. Det är rätt så prisvärt för tyska förhållanden.LarsL skrev:... Se gärna på Bee som erbjuder gratis laddning mot en månadsavgift.
Ja man behöver väl ladda ca 1600kWh/ år för att komma ned till 5:-/kWh.LarsL skrev:Ja, den långa inlåsningstiden och de hög kWh priset är det stora problemet.
Sen sponsrar ”vi” ju redan dem via skattemedel, dvs subventioner. Då föredrar jag att sponsra mer direkt till de som faktiskt också bryr sig om Norrland, något som Tesla inte lär tjäna några större pengar på i dagsläget laddmässigt utan gör för att kunna sälja fler bilar.bylund skrev:Problemet är att det inte blir någon bra konkurrens, för man lär ju inte ha en massa abonnemang på olika laddnätverk bara för att det kan kännas bra att sponsra dem. Så då blir det en inlåsningseffekt där man bara använder andra nätverk i nödfall.
Precis, och 5kr är fortfarande dyra kilowattimmar. Samma pris tar Bee utan abonnemang och redan det anser jag är för dyrt.Sofie skrev:Ja man behöver väl ladda ca 1600kWh/ år för att komma ned till 5:-/kWh.LarsL skrev:Ja, den långa inlåsningstiden och de hög kWh priset är det stora problemet.
Jag är ingen jättevän av abonnemang, i synnerhet inte Ionitys.
Jodå, du närmar dig det ju mer du laddat. Efter att ha betalat ca 500 000 kr under ett år för laddning vid Ionity så börjar du närma dig 3,30 kr/kWh...mati skrev:Man kan ju aldrig komma ens i närheten av 3,30kr/kWh så som t.ex. Audi marknadsför sin "förmånliga" laddtjänst.
Ja, ett gränsvärde. Hinner man ens köra så mycket att man kommer upp i det?Svenssons skrev:Jodå, du närmar dig det ju mer du laddat. Efter att ha betalat ca 500 000 kr under ett år för laddning vid Ionity så börjar du närma dig 3,30 kr/kWh...mati skrev:Man kan ju aldrig komma ens i närheten av 3,30kr/kWh så som t.ex. Audi marknadsför sin "förmånliga" laddtjänst.
Har du betalat 500 000:- för kilowattimmarna vid Ionity och 1600:- för abonnemanget så blir priset per kWh ca 3,31. Du har då laddat för drygt 75 000 mil...Jerker skrev:Ja, ett gränsvärde. Hinner man ens köra så mycket att man kommer upp i det?Svenssons skrev:Jodå, du närmar dig det ju mer du laddat. Efter att ha betalat ca 500 000 kr under ett år för laddning vid Ionity så börjar du närma dig 3,30 kr/kWh...mati skrev:Man kan ju aldrig komma ens i närheten av 3,30kr/kWh så som t.ex. Audi marknadsför sin "förmånliga" laddtjänst.
Ja, det är det jag menar, kommer ens en taxibil upp det på ett år?Svenssons skrev:Har du betalat 500 000:- för kilowattimmarna vid Ionity och 1600:- för abonnemanget så blir priset per kWh ca 3,31. Du har då laddat för drygt 75 000 mil...Jerker skrev:Ja, ett gränsvärde. Hinner man ens köra så mycket att man kommer upp i det?Svenssons skrev:Jodå, du närmar dig det ju mer du laddat. Efter att ha betalat ca 500 000 kr under ett år för laddning vid Ionity så börjar du närma dig 3,30 kr/kWh...mati skrev:Man kan ju aldrig komma ens i närheten av 3,30kr/kWh så som t.ex. Audi marknadsför sin "förmånliga" laddtjänst.
Läste på ett forum.Laban skrev:Det har väl nämnts här tidigare men borde de kanske ha valt 150 kW laddare istället ? Eller åtminstone delad effekt mellan 2-4 laddare, om det nu inte redan är så.
Blir dyrt att betala nätanslutning för 4+*350 kW när det samtidigt är få som använder laddarna. Dyrt + få som laddar ger dyra kWh om det ska gå jämnt upp redan nu.
Nu vet jag inte exakt hur det ligger till, men Ionity har i nån intervju sagt att dom höga priserna beror delvis på höga nätavgifter p.g.a. den höga effekten.Zalman3 skrev:Läste på ett forum.Laban skrev:Det har väl nämnts här tidigare men borde de kanske ha valt 150 kW laddare istället ? Eller åtminstone delad effekt mellan 2-4 laddare, om det nu inte redan är så.
Blir dyrt att betala nätanslutning för 4+*350 kW när det samtidigt är få som använder laddarna. Dyrt + få som laddar ger dyra kWh om det ska gå jämnt upp redan nu.
Nån hävdade att 4 stolpar delar på 800kW.