Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 28 aug 2021 13:35
Min FE som då har Advanced och komfort paket har rutor som ser ut enligt bifogade bild
Edit: bild inte bilder…
Edit: bild inte bilder…
mati skrev:Nu har jag provkört ioniq5. Och direkt därefter har jag även provat en ID4 GTX (fortfarande med gröna skyltar) på exakt samma sträcka.
Ioniq 5 är en fin bil och ljudnivån är helt okej. Däremot så avger motorn ett högfrekvent överljud i högre hastigheter, som jag tyckte var rätt jobbigt. Det är nog inte alla som hör det. Men jag och sambon hörde det.
Enligt säljaren får det inte lämnas ut några Ioniq 5 till kunder förrän tidigast 28 september (tror jag han sa). Om det är så att en del får sin bil tidigare än så strider det mot Hyundais regler.
Min bil kan eventuellt byggas tidigast i oktober. Men jag fick ingen vill-ha känsla.
ID4 GTX i direkt jämförelse är en helt annan bil. Mycket bättre stolar, tystare, rappare, trevligare. Tyvärr. Sambon har bestämt att det ska bli en ID4, Ioniq 5 går bort. Och jag håller med henne.
Det blir nog att avboka nästa vecka.
Tycker precis samma. ID4 känns som mer bil för pengarna, särskilt GTX. Bör gå att pruta närmare 10% också.mati skrev:Nu har jag provkört ioniq5. Och direkt därefter har jag även provat en ID4 GTX (fortfarande med gröna skyltar) på exakt samma sträcka.
Ioniq 5 är en fin bil och ljudnivån är helt okej. Däremot så avger motorn ett högfrekvent överljud i högre hastigheter, som jag tyckte var rätt jobbigt. Det är nog inte alla som hör det. Men jag och sambon hörde det.
Enligt säljaren får det inte lämnas ut några Ioniq 5 till kunder förrän tidigast 28 september (tror jag han sa). Om det är så att en del får sin bil tidigare än så strider det mot Hyundais regler.
Min bil kan eventuellt byggas tidigast i oktober. Men jag fick ingen vill-ha känsla.
ID4 GTX i direkt jämförelse är en helt annan bil. Mycket bättre stolar, tystare, rappare, trevligare. Tyvärr. Sambon har bestämt att det ska bli en ID4, Ioniq 5 går bort. Och jag håller med henne.
Det blir nog att avboka nästa vecka.
I direkt jämförelse tyckte jag framförallt att ID4 är trevligare att köra. Det är såklart högst subjektivt, men i ID4 kände jag mig hemma med en gång. Ioniq 5 känns annorlunda än vad jag är van vid. Nervösare och direktare på nåt vis. Varje sten kändes liksom i ratten.iAkita skrev:Däremot är ID4 både mer praktisk och mycket bekvämare.
Jag har varken provkört GTX eller Ioniq 5 men det gör mig lite nervös att du upplever det så. Hoppas jag inte gjort ett misstag som ska ersätta min ID4 med en Kia EV6. Nåväl, trivs jag inte med nya bilen så får jag väl sälja den och köpa en GTX istället.mati skrev:I direkt jämförelse tyckte jag framförallt att ID4 är trevligare att köra. Det är såklart högst subjektivt, men i ID4 kände jag mig hemma med en gång. Ioniq 5 känns annorlunda än vad jag är van vid. Nervösare och direktare på nåt vis. Varje sten kändes liksom i ratten.iAkita skrev:Däremot är ID4 både mer praktisk och mycket bekvämare.
Jag ville ju verkligen tycka om Ioniq, och den är absolut ingen dålig bil på något sätt. Men just att min sambo kom på idén att direkt därefter hoppa in i en GTX var kanske inte så bra då.iAkita skrev:Jag har varken provkört GTX eller Ioniq 5 men det gör mig lite nervös att du upplever det så. Hoppas jag inte gjort ett misstag som ska ersätta min ID4 med en Kia EV6. Nåväl, trivs jag inte med nya bilen så får jag väl sälja den och köpa en GTX istället.mati skrev:I direkt jämförelse tyckte jag framförallt att ID4 är trevligare att köra. Det är såklart högst subjektivt, men i ID4 kände jag mig hemma med en gång. Ioniq 5 känns annorlunda än vad jag är van vid. Nervösare och direktare på nåt vis. Varje sten kändes liksom i ratten.iAkita skrev:Däremot är ID4 både mer praktisk och mycket bekvämare.
Checka och se om systermodellen Kia EV6 kan vara något innan ni bestämmer er. Många som jämfört tycker den håller en högre premiumkänsla och kvalitet.mati skrev:Nu har jag provkört ioniq5. Och direkt därefter har jag även provat en ID4 GTX (fortfarande med gröna skyltar) på exakt samma sträcka.
Ioniq 5 är en fin bil och ljudnivån är helt okej. Däremot så avger motorn ett högfrekvent överljud i högre hastigheter, som jag tyckte var rätt jobbigt. Det är nog inte alla som hör det. Men jag och sambon hörde det.
Enligt säljaren får det inte lämnas ut några Ioniq 5 till kunder förrän tidigast 28 september (tror jag han sa). Om det är så att en del får sin bil tidigare än så strider det mot Hyundais regler.
Min bil kan eventuellt byggas tidigast i oktober. Men jag fick ingen vill-ha känsla.
ID4 GTX i direkt jämförelse är en helt annan bil. Mycket bättre stolar, tystare, rappare, trevligare. Tyvärr. Sambon har bestämt att det ska bli en ID4, Ioniq 5 går bort. Och jag håller med henne.
Det blir nog att avboka nästa vecka.
Provkör bilarna innan ni köper är mitt starka pro-tip.iAkita skrev:Jag har varken provkört GTX eller Ioniq 5 men det gör mig lite nervös att du upplever det så. Hoppas jag inte gjort ett misstag som ska ersätta min ID4 med en Kia EV6. Nåväl, trivs jag inte med nya bilen så får jag väl sälja den och köpa en GTX istället.mati skrev:I direkt jämförelse tyckte jag framförallt att ID4 är trevligare att köra. Det är såklart högst subjektivt, men i ID4 kände jag mig hemma med en gång. Ioniq 5 känns annorlunda än vad jag är van vid. Nervösare och direktare på nåt vis. Varje sten kändes liksom i ratten.iAkita skrev:Däremot är ID4 både mer praktisk och mycket bekvämare.
jurand skrev:Min FE som då har Advanced och komfort paket har rutor som ser ut enligt bifogade bild
Edit: bild inte bilder…
mati skrev:Nu har jag provkört ioniq5. Och direkt därefter har jag även provat en ID4 GTX (fortfarande med gröna skyltar) på exakt samma sträcka.
Ioniq 5 är en fin bil och ljudnivån är helt okej. Däremot så avger motorn ett högfrekvent överljud i högre hastigheter, som jag tyckte var rätt jobbigt. Det är nog inte alla som hör det. Men jag och sambon hörde det.
Enligt säljaren får det inte lämnas ut några Ioniq 5 till kunder förrän tidigast 28 september (tror jag han sa). Om det är så att en del får sin bil tidigare än så strider det mot Hyundais regler.
Min bil kan eventuellt byggas tidigast i oktober. Men jag fick ingen vill-ha känsla.
ID4 GTX i direkt jämförelse är en helt annan bil. Mycket bättre stolar, tystare, rappare, trevligare. Tyvärr. Sambon har bestämt att det ska bli en ID4, Ioniq 5 går bort. Och jag håller med henne.
Det blir nog att avboka nästa vecka.
Fast det blir inte lika spännande vid leveransen om man provkört först, även om det själklart är det vettigaste. Har dock dåligt tålamod och vill ha bilen så snabbt som möjligt när jag väl blivit nyfiken på den. Annars hinner jag tröttna redan innan jag fått den. Så när jag fick ett bra pris var det bara att slå till.martinot skrev:Provkör bilarna innan ni köper är mitt starka pro-tip.iAkita skrev:Jag har varken provkört GTX eller Ioniq 5 men det gör mig lite nervös att du upplever det så. Hoppas jag inte gjort ett misstag som ska ersätta min ID4 med en Kia EV6. Nåväl, trivs jag inte med nya bilen så får jag väl sälja den och köpa en GTX istället.mati skrev:I direkt jämförelse tyckte jag framförallt att ID4 är trevligare att köra. Det är såklart högst subjektivt, men i ID4 kände jag mig hemma med en gång. Ioniq 5 känns annorlunda än vad jag är van vid. Nervösare och direktare på nåt vis. Varje sten kändes liksom i ratten.iAkita skrev:Däremot är ID4 både mer praktisk och mycket bekvämare.
Gällande EV6 så sägs den ha mycket bättre körkänsla och köregenskaper än iq5 (men provkör som sagt den och bilda dig en egen uppfattning).
Skulle snarare tro de inte har så mkt att säga till om. Dvs Hyundai i Korea säger till svenska Hyundai att gilla läget..Aida skrev:Det är helt GALET av Hyundai Sverige att ha Essentialbilar som demobilar. Det är tjänstefel och oursäktligt. Det är klart att svenska Hyundai borde kunnat skrapa ihop ett femtiotal fullutrustade bilar att ha som demo. Nu skrämmer man ju bort folk… Essential är ju inte så mkt billigare heller… Det är ju märkligt att Hyundai tycker att det är viktigare att 50 norrmän o tyskar samt koreanska privatpersoner får sina bilar levererade en månad tidigare än att Sverige får några vettiga demobilar som inte skrämmer iväg kunderna. Skrämmande tycker jag…
Sorry för min rant. Mina känslor svallar över i den här tråden. Det här bilköpet är riktigt frustrerande och jobbigt flr mitt psyke. Denna tråd gör det inte bättre… Man kastas mellan hopp och förtvivlan och matas med olika bud… Knäckande
Bara en, mycket tjockare annarsAida skrev:jurand skrev:Min FE som då har Advanced och komfort paket har rutor som ser ut enligt bifogade bild
Edit: bild inte bilder…
Jättesvårt att se. Spontant ser det ut som två rutor men ser rätt tunna ut isf… Eller??
Min säljare hade gott om krokar redo för montering och beställt ett gäng till.mati skrev:Det som fick mig att få nästan lite panik var att säljaren sa att det inte är möjligt i nuläget att få tag på dragkrokar. Visserligen har Klintan fått tag på en krok från Tyskland, tidigare här i tråden, men uppenbarligen har Hyundai inte några egna krokar. Anledningen till detta, enligt säljaren, är att det krävs mycket syre för ståltillverkning och allt syre har gått åt inom sjukvården. Jag trodde först att han skojade, men han menade tydligen allvar. Alltså, jag menar whaaat? Hörde jag verkligen rätt? Vad är det för BS?
Hursomhelst så fick jag en otrevlig déjà vu upplevelse med tanke på vilken j*a cirkus det var att få en dragkrok till min e-tron. Då var det inte syrebrist utan ren ignorans. Jag var verkligen nära att hamna på psyket då.
Tycker det ser ut som en enda glasskiva i mitten, och med två tunna (som brukligt på bilglas) plastlaminat på ut- respektive insida. Dvs. som normalt enkelglas på bilar, eller andra typer av glas som man inte vill skall lätt krossas och splittras i massor av skärvor och lösa delar.Aida skrev:jurand skrev:Min FE som då har Advanced och komfort paket har rutor som ser ut enligt bifogade bild
Edit: bild inte bilder…
Jättesvårt att se. Spontant ser det ut som två rutor men ser rätt tunna ut isf… Eller??
Vad håller de på med? Känns ju som att de driver med oss. Det var visserligen inte samma säljare som jag har beställt bilen hos, men det är ändå på samma bilfirma. "Min" säljare sa också för bara några veckor sedan att de hade ett helt gäng dragkrokar på lager. Och nu är det plötsligt "syrebrist" i dragkroksfabriken enligt den här säljaren, med resultatet att det inte går att montera krokar på I5 alls. Det är sånhär skit som gör att man faktiskt tröttnar innan man ens fått se bilen.jurand skrev:Min säljare hade gott om krokar redo för montering och beställt ett gäng till.mati skrev:Det som fick mig att få nästan lite panik var att säljaren sa att det inte är möjligt i nuläget att få tag på dragkrokar. Visserligen har Klintan fått tag på en krok från Tyskland, tidigare här i tråden, men uppenbarligen har Hyundai inte några egna krokar. Anledningen till detta, enligt säljaren, är att det krävs mycket syre för ståltillverkning och allt syre har gått åt inom sjukvården. Jag trodde först att han skojade, men han menade tydligen allvar. Alltså, jag menar whaaat? Hörde jag verkligen rätt? Vad är det för BS?
Hursomhelst så fick jag en otrevlig déjà vu upplevelse med tanke på vilken j*a cirkus det var att få en dragkrok till min e-tron. Då var det inte syrebrist utan ren ignorans. Jag var verkligen nära att hamna på psyket då.
Dyrare än Iq5 ja, men ändå inte så galet med en maxad ID4 gällande priset då en MY AWD LR ligger på 730 papp (70 papp extra).mati skrev:Jag skulle fortfarande välja I5, den är trots allt betydligt billigare än ID4. Framförallt när man lägger till alla tillval som man villhöver. Då hamnar ID4 gtx på galna 663k.För 120k mindre kan man faktiskt stå ut med en del saker som är lite sämre hos I5. Det finns ju mycket som är bättre också.
Men min kära sambo har reagerat precis som jag befarade. Allt var fel på I5. Nu tycker hon plötsligt också att den är ful. Det har jag inte hört innan. Hon har mao bestämt sig, det blir ingen Hyundai, och då har jag inte så mycket att säga till längre.
Med det sagt så är det inte säkert att det blir en ID4 heller. Det beror på om jag kan få någon form av rabatt, vilket jag inte tror att jag får. En Kia EV6 behöver jag inte ens föreslå. Den kommer aldrig bli godkänd.