Hej,
Jag är ny användare på forumet men har följt många trådar med stort intresse under en längre tid. Tänkte bidra med mina tankar och erfarenheter så långt.
När det kommer till diskussionen kring e-tron verkar det vara väldigt polariserat. På ena sidan de som argumenterar att bilen är en big fail, alldeles för kort räckvidd, för törstig och ett laddnätverk som suger och som alltid kommer suga. Till råga på allt från en tillverkare som alla vet innerst inne bara vill ont. På andra sidan de som äger bilen och som överlag verkar väldigt nöjda med sitt köp.
Egentligen är ju detta utmärkt, det innebär att alla har gjort rätt i sina val av bil! Men känns ibland onödigt att det ska behöva bli så polariserat och hårda ord när det viktiga (för mig i alla fall) är att vi får till en övergång från fossila bränslen, oavsett vilket bilmärke man fastnat för.
Jag har haft elbil sedan i höstas då vi skaffade en i3 -15 som andrabil. I våras var det dags att byta ut personalbilen, en Passat GTE, och kände då att det var dags för en elbil även där.
Har länge varit väldigt sugen på en Tesla, de gör väldigt fina bilar och jag är 100% ”committed to the cause” att vi behöver ställa om till fossilfritt. Med uteslutningsmetoden föll dock valet på en e-tron. Har hund och cyklar mycket (dragkrok var ett krav, för meckigt att ha hojarna på taket) så Model 3 och Model S föll bort. Återstod X men förmånsvärdet gjorde den för dyr för mig. iPace är fin men långsam snabbladdning och något för liten. Ensam kvar stod då e-tron så bokade mig på en sån och fick den i april. Utesluter verkligen inte att nästa bil blir en Tesla.
Efter 800 mil är jag väldigt nöjd. Oerhört komfortabel och ombonad. Löjligt tyst oavsett hastighet.
När det kommer till förbrukning. Bor utanför Malmö och har kört upp och ner till Göteborg ett par gånger. Brukar ställa farthållaren på 125 kmh när det är 110 och 130 kmh när det är 120. Snitt på sådana resor ligger på 2,7-2,8 kWh per mil. Kortare etapper på någon mil innan bilen är ”varm” låg betydligt högre när det var kallt ute.
Är just nu på resa till Italien och Frankrike. Lade en plan med ABRP och planerade för att köra i 150 kmh, lite för att vara på den säkra sidan med laddningen. Som många nämnt redan dock är snitthastigheten på Autobahn smärtsamt låg, med ändlösa vägarbeten.
Blev istället att jag körde så fort det gick och som kändes säkert, ca 160. Kanske onödigt men inget i bilen skvallrar om att det går fort förutom hastighetsmätaren, det känns väldigt odramatiskt. Snitt genom Tyskland landade på 2,8 med en snittfart under 100 men med massvis kraftiga inbromsningar och accelerationer. Hade alltid mer laddning kvar än beräknat vid varje stopp eftersom det gick långsammare än beräknat.
En höjdpunkt var att köra över San Bernardinopasset och fixa nervägen (1300 m höjdskillnad) utan att bromsskivorna fick jobba medan det luktade bränt från lastbilar och bilar framför.
Körde igår genom Italien, Lugano-Loano. Låg i vänsterfilen tillsammans med fossilbilarna, ca 140-150 kmh på slätten och 120 kmh närmare kusten när det är kuperat. 26 mil, 33 grader varmt och -300 höjdmeter. Mycket trafik runt Milano men sedan fritt blås. Enligt ABRP skulle det landa på 2,74 men kom in på förvånande 2,3. Jag upplever ABRP som relativt korrekt i Sverige men pessimistisk söderöver, förmodligen en kombination av lägre snitthastighet och slätare underlag.
Vad är dåligt? Laddplanering i bilen är bedrövlig och försöker inte ens använda den. Största irritationsmomentet är dock att bilen nästan aldrig svarar på anrop från appen, man får bara en oförståelig felkod. Gör att man inte kan se laddstatus eller klimatisera. Störigt minst sagt.
Hur är e-tron som långfärdsbil? Kanske mycket superlativ men kan inte tänka mig en bättre bil att köra ner till Rivieran med. Utöver bilens icke-elektriska kvaliteter som redan nämnts; med dagsetapper på max 75 mil har vi haft upp till 3 laddstopp per dag, ca var 2-3:e timme. Gjorde lite research innan och har laddat på de flesta hotell där vi bott. I övrigt 150 kW laddare hela vägen, en blandning av Ionity, Fastned (utanför Hannover) och SwissCharge (Lugano). Har tecknat upp mig på allsjöns laddkort i förväg men i praktiken bara använt Audis eftersom det haft bäst pris hittills. Med allas behov av toapauser, kaffe och lunch så har vi aldrig behövt vänta på bilen. Den har väntat på oss

.