Re: FSD Beta är imponerande!
Postat: 05 apr 2024 18:28
Verkar inte bli mycket kvar av FSD (Beta/Supervised) för Europa, inom överskådlig framtid. Klart trist.
Jo så länge vi kör människor på järnväg i modest kontrollerade /bemannade miljöer dvs långsträcka. Själva körningen grejar datorer fint redan i dag, men beslut? Dilemmat blir ju när tåget råkar ut för felfunktioner som felfungerar som designers inte tänkt på vid systemdesign. Hur säkerställer man att tåget själv tar ett säkert beslut elller gör en åtgärd som är säkert för de som befinner sig ombord?Xanthopteryx skrev: ↑05 apr 2024 18:27Det är faktiskt inte trivialt med autnoma tåg heller, särskilt inte i en miljö som det rör sig folk och fä i. Enklare inom gruvnäringen där man kan ha autonoma tåg till exempel i gruvan. Fixt rutt, alltid samma sätt, inget oväntat direkt och man kan skräddarsy omgivningen.Fredrik j skrev: ↑05 apr 2024 11:49Ja, att man fortfarande behöver en fysisk lokförare längst fram i tåg tycker jag är konstigt.Jerker skrev: ↑05 apr 2024 08:44Från ett perspektiv är det helt fantastiskt vad man nu kan åstadkomma i fråga om självkörande bilar. Ur ett annat perspektiv är det tankeväckande hur oerhört komplicerat det är att efterlikna den mänskliga hjärnans olika förmågor.
Egentligen kan man väl säga att bilar och vägsystem för bilar och andra fordon samt även gångtrafikanter från början är designade att fungera för en mänsklig hjärna, även om den mänskliga hjärnan inte heller klarar av att hantera alla situationer och det sker olyckor.
Infrastrukturen för tåg är däremot mycket mindre komplex och där skulle det vara extremt mycket lättare att ha helt autonoma lok.
Frågan är om det helt enkelt inte är fel mål att göra bilar helt autonoma under de förhållanden som råder på väg- och gatusystemen idag. Man ska kanske bara nöja sig med att göra de assisterande systemen så bra som möjligt så att olyckor kan undvikas i större utsträckning. Målet med totalt självkörande bilar är kanske ouppnåeligt.
Finns några autonoma kortare tåg men, ja, om det hade varit lätt skulle vi haft fullt av dessa rullandes överallt för länge sedan.
Steg ett kan ju vara att övervaka på distans. Sen handlar väl det mycket om att följa ljussignaler.Xanthopteryx skrev: ↑05 apr 2024 18:27Det är faktiskt inte trivialt med autnoma tåg heller, särskilt inte i en miljö som det rör sig folk och fä i. Enklare inom gruvnäringen där man kan ha autonoma tåg till exempel i gruvan. Fixt rutt, alltid samma sätt, inget oväntat direkt och man kan skräddarsy omgivningen.Fredrik j skrev: ↑05 apr 2024 11:49Ja, att man fortfarande behöver en fysisk lokförare längst fram i tåg tycker jag är konstigt.Jerker skrev: ↑05 apr 2024 08:44Från ett perspektiv är det helt fantastiskt vad man nu kan åstadkomma i fråga om självkörande bilar. Ur ett annat perspektiv är det tankeväckande hur oerhört komplicerat det är att efterlikna den mänskliga hjärnans olika förmågor.
Egentligen kan man väl säga att bilar och vägsystem för bilar och andra fordon samt även gångtrafikanter från början är designade att fungera för en mänsklig hjärna, även om den mänskliga hjärnan inte heller klarar av att hantera alla situationer och det sker olyckor.
Infrastrukturen för tåg är däremot mycket mindre komplex och där skulle det vara extremt mycket lättare att ha helt autonoma lok.
Frågan är om det helt enkelt inte är fel mål att göra bilar helt autonoma under de förhållanden som råder på väg- och gatusystemen idag. Man ska kanske bara nöja sig med att göra de assisterande systemen så bra som möjligt så att olyckor kan undvikas i större utsträckning. Målet med totalt självkörande bilar är kanske ouppnåeligt.
Finns några autonoma kortare tåg men, ja, om det hade varit lätt skulle vi haft fullt av dessa rullandes överallt för länge sedan.
Nu tycker jag du läser lite dåligt.Xanthopteryx skrev: ↑05 apr 2024 18:25Kartorna du ser ja, alltså det du som användare använder. Inte det som bilen använder. Det finns som sagt var två olika kartor i bilen. En för ruttplaneringen som du ser och sedan har vi den som bilen använder för att köra efter. Den är väldigt speciell och tankar her information när du kör, så den är inte komplett utan beroende av uppkoppling. Likaså använder man satellitbilder för att tolka var vägar och liknande går vilket är en anledning till att bilen kan hitta fram på exempelvis parkeringsplatser som inte är uppmärkta i kartan.spacecoin skrev: ↑05 apr 2024 11:47Som jag skrev ovan:Xanthopteryx skrev: ↑05 apr 2024 11:36OEM = Original Manufacturing Equipment.
Nästan hela bilen, oavsett märke, är full av OEM-delar.
Menar du privatpersonbilar med andra ord?
Kartor: Tesla lägger in underlag själva och skapar underlag själva från bland annat satellitbilder samt bilarna själva. Det du ser i kartan för navigering har inte med bakgrundsinformationen för FSD-programvaran att göra.
Bilen går mycket riktigt hårt på vad som finns i kartan och vad den "tror" skall finnas, vilket syns mycket tydligt i snöväder med täckta vägar där den då renderar all möjlig information som den omöjligt kan se.
"Med OEM menar jag fordonstillverkare som säljer fordon till konsument. Ex Gm, Ford, Toyota, Tesla, VW osv.".
Jag kunde ha skrivit tydligare. Hur som helt finns det ingen som jag känner till som ens pratat om att integrera PonyAi. Sånt här brukar man gå ut med i förväg dessutom.
Ang kartor:
Jag är 80% säker på att Tesla köper kartor för FSD från TomTom. Man använde OpenStreetMaps innan. Jag tror även att man kompletterar kartinformationen in-house till viss grad.
https://www.tomtom.com/products/hd-map
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-6443419
OEM som begrepp för tillverkare som tillverkar bilar till privatpersoner är ju ett rätt märkligt begrepp. Waymo tillverkar inga bilar. Det gör andra, såsom Ford. Alla bilar är ju tillverkade av vad du i så fall skulle kalla OEM.
Det traditionella begreppet OEM innebär att till exempel Toshiba tillverkar en TV som sedan säljs under namnet Sony. Då är Toshiba OEM-tillverkaren.
Likaså Bosch gör bromsbelägg som Volvo säljer under märket Volvo - då är Bosch OEM.
Matte skrev: ↑06 apr 2024 07:40Mycket snack om att folk tycker det är tråkigt att EU blockar fas, men är jag den enda som är glad om fsd inte kommer till Europa kommande år?Jag förstår inte poängen med att folk ska leka med/testa bilar som uppenbarligen inte kommer vara självkörande inom rimlig tid. Ser bara onödiga risker som usa gärna får ta
Jag är glad ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Jag är förbannad på Tesla som inte kontaktar alla med ”FSD” i EU och återbetalar det dom inte kan levererera.Matte skrev: ↑06 apr 2024 07:40Mycket snack om att folk tycker det är tråkigt att EU blockar fas, men är jag den enda som är glad om fsd inte kommer till Europa kommande år?Jag förstår inte poängen med att folk ska leka med/testa bilar som uppenbarligen inte kommer vara självkörande inom rimlig tid. Ser bara onödiga risker som usa gärna får ta
Tesla anvämder Mapbox för kartan i bilen, Google för satellit och annan info som affärer med mera och Valhallakartor för körningen och Valhalla för ruttplaneringen. Kombinerat med deras egna insamlade data samt satellittolkningar via maskininlärning för att hitta var vägar och liknande går.spacecoin skrev: ↑05 apr 2024 19:14Nu tycker jag du läser lite dåligt.Xanthopteryx skrev: ↑05 apr 2024 18:25Kartorna du ser ja, alltså det du som användare använder. Inte det som bilen använder. Det finns som sagt var två olika kartor i bilen. En för ruttplaneringen som du ser och sedan har vi den som bilen använder för att köra efter. Den är väldigt speciell och tankar her information när du kör, så den är inte komplett utan beroende av uppkoppling. Likaså använder man satellitbilder för att tolka var vägar och liknande går vilket är en anledning till att bilen kan hitta fram på exempelvis parkeringsplatser som inte är uppmärkta i kartan.spacecoin skrev: ↑05 apr 2024 11:47Som jag skrev ovan:Xanthopteryx skrev: ↑05 apr 2024 11:36OEM = Original Manufacturing Equipment.
Nästan hela bilen, oavsett märke, är full av OEM-delar.
Menar du privatpersonbilar med andra ord?
Kartor: Tesla lägger in underlag själva och skapar underlag själva från bland annat satellitbilder samt bilarna själva. Det du ser i kartan för navigering har inte med bakgrundsinformationen för FSD-programvaran att göra.
Bilen går mycket riktigt hårt på vad som finns i kartan och vad den "tror" skall finnas, vilket syns mycket tydligt i snöväder med täckta vägar där den då renderar all möjlig information som den omöjligt kan se.
"Med OEM menar jag fordonstillverkare som säljer fordon till konsument. Ex Gm, Ford, Toyota, Tesla, VW osv.".
Jag kunde ha skrivit tydligare. Hur som helt finns det ingen som jag känner till som ens pratat om att integrera PonyAi. Sånt här brukar man gå ut med i förväg dessutom.
Ang kartor:
Jag är 80% säker på att Tesla köper kartor för FSD från TomTom. Man använde OpenStreetMaps innan. Jag tror även att man kompletterar kartinformationen in-house till viss grad.
https://www.tomtom.com/products/hd-map
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-6443419
OEM som begrepp för tillverkare som tillverkar bilar till privatpersoner är ju ett rätt märkligt begrepp. Waymo tillverkar inga bilar. Det gör andra, såsom Ford. Alla bilar är ju tillverkade av vad du i så fall skulle kalla OEM.
Det traditionella begreppet OEM innebär att till exempel Toshiba tillverkar en TV som sedan säljs under namnet Sony. Då är Toshiba OEM-tillverkaren.
Likaså Bosch gör bromsbelägg som Volvo säljer under märket Volvo - då är Bosch OEM.
TomTom gör kartor för körning, jag länkade till och med till produkten;
https://www.tomtom.com/products/hd-map
De har mycket semantisk information som t ex koppling mellan trafikljus och fil och så vidare.
När det gäller OEM-begreppet får du ge dig. Jag har sagt att jag kunde skrivit det tydligare och annorlunda. Bilanalytiker använder ordet som jag gjorde. Exempel: https://www.repairerdrivennews.com/2023 ... abilities/
Ja Green är bra. Har följt honom sedan 2019, men använder inte Twitter så mycket längre.Xanthopteryx skrev: ↑06 apr 2024 17:03Tesla anvämder Mapbox för kartan i bilen, Google för satellit och annan info som affärer med mera och Valhallakartor för körningen och Valhalla för ruttplaneringen. Kombinerat med deras egna insamlade data samt satellittolkningar via maskininlärning för att hitta var vägar och liknande går.
Så när du är ute och kör så läser den en hastighetsskylt och då skickas den informationen till Tesla som lägger in den i sitt kartunderlag.
Ser bilen övergångsställen? Då läggs det in.
Och så vidare. Konstanta uppdateringar hela tiden och när du kör så laddas det ner i närområdet, hela tiden.
Här kan du läsa lite mer info om en del av arkitekturen bakom:
(du behöver ha ett konto för att kunna läsa hela tråden)
Här lite mer information om hur man använder AiMap för att skapa kartor av satellitbilder:
Kan för övrigt varmt rekommendera att kolla igenom allt möjligt greentheonly skriver om. Han har sjukt bra koll på vad som pågår inne i systemen och hittar nya saker titt som tätt.
Jag såg en video från Black Tesla som kör i NewYork City. Han testade FSD v12.3 och klagade på att den inte valde rätt fil innan sväng etc. Drar man slutsatser från hans körningar så använder FSD i dess nuvarande form inte data från karta.spacecoin skrev:Ja Green är bra. Har följt honom sedan 2019, men använder inte Twitter så mycket längre.Xanthopteryx skrev: ↑06 apr 2024 17:03Tesla anvämder Mapbox för kartan i bilen, Google för satellit och annan info som affärer med mera och Valhallakartor för körningen och Valhalla för ruttplaneringen. Kombinerat med deras egna insamlade data samt satellittolkningar via maskininlärning för att hitta var vägar och liknande går.
Så när du är ute och kör så läser den en hastighetsskylt och då skickas den informationen till Tesla som lägger in den i sitt kartunderlag.
Ser bilen övergångsställen? Då läggs det in.
Och så vidare. Konstanta uppdateringar hela tiden och när du kör så laddas det ner i närområdet, hela tiden.
Här kan du läsa lite mer info om en del av arkitekturen bakom:
(du behöver ha ett konto för att kunna läsa hela tråden)
Här lite mer information om hur man använder AiMap för att skapa kartor av satellitbilder:
Kan för övrigt varmt rekommendera att kolla igenom allt möjligt greentheonly skriver om. Han har sjukt bra koll på vad som pågår inne i systemen och hittar nya saker titt som tätt.
Valhalla används nog inte för annat än nav och ruttplanering:
https://www.interline.io/valhalla/#what ... lla-unique
När jag säger körning så menar jag FSDbeta. Som du är inne på så använder Tesla bilarna till att mappa miljön till viss del. Deras Autopilot lead har sagt det på CVPR eller om det var någon annanstans.
Jag tror dock att de köper semantisk kartinfo (koppling mellan trafikljus och fil, skyltinformation etc) eftersom den inte är enkel att mappa själv och det inte finns öppna alternativ. Men vad som gömmer sig i Teslas system vet bara Tesla.
Det har varierat lite. v11 verkade vara over-reliant på kartdata. kanske är det ändrat i v12.Hertsh skrev: ↑06 apr 2024 18:00Jag såg en video från Black Tesla som kör i NewYork City. Han testade FSD v12.3 och klagade på att den inte valde rätt fil innan sväng etc. Drar man slutsatser från hans körningar så använder FSD i dess nuvarande form inte data från karta.spacecoin skrev:Ja Green är bra. Har följt honom sedan 2019, men använder inte Twitter så mycket längre.Xanthopteryx skrev: ↑06 apr 2024 17:03Tesla anvämder Mapbox för kartan i bilen, Google för satellit och annan info som affärer med mera och Valhallakartor för körningen och Valhalla för ruttplaneringen. Kombinerat med deras egna insamlade data samt satellittolkningar via maskininlärning för att hitta var vägar och liknande går.
Så när du är ute och kör så läser den en hastighetsskylt och då skickas den informationen till Tesla som lägger in den i sitt kartunderlag.
Ser bilen övergångsställen? Då läggs det in.
Och så vidare. Konstanta uppdateringar hela tiden och när du kör så laddas det ner i närområdet, hela tiden.
Här kan du läsa lite mer info om en del av arkitekturen bakom:
(du behöver ha ett konto för att kunna läsa hela tråden)
Här lite mer information om hur man använder AiMap för att skapa kartor av satellitbilder:
Kan för övrigt varmt rekommendera att kolla igenom allt möjligt greentheonly skriver om. Han har sjukt bra koll på vad som pågår inne i systemen och hittar nya saker titt som tätt.
Valhalla används nog inte för annat än nav och ruttplanering:
https://www.interline.io/valhalla/#what ... lla-unique
När jag säger körning så menar jag FSDbeta. Som du är inne på så använder Tesla bilarna till att mappa miljön till viss del. Deras Autopilot lead har sagt det på CVPR eller om det var någon annanstans.
Jag tror dock att de köper semantisk kartinfo (koppling mellan trafikljus och fil, skyltinformation etc) eftersom den inte är enkel att mappa själv och det inte finns öppna alternativ. Men vad som gömmer sig i Teslas system vet bara Tesla.
Det blir ju extra svårt när man har sensorer som är billiga/osäkra. Det finns inga unsupervised safety-critical tillämpningar öht vad jag känner till som använder endast CV. Inte ens radiologi med stillbilder.Xanthopteryx skrev: ↑06 apr 2024 19:22Man försöker alltså först tolka världen (skitsvårt!) och sedan försöker man förstå världen (också skitsvårt) och så jämför man med kartunderlaget och sedan försöker man dra någon form av slutsats kring detta.
Summan av kardemumman: Skitsvårt.
Ja, det är den stora skillnaden mellan ett L2 och ett autonomt system. I en L2 kan man tweaka för att inte få false positives eftersom det finns en människa i loopen. Man kan låtsas vara säker och verka köra bra fast konfidensen är låg.Xanthopteryx skrev: ↑06 apr 2024 19:22Men bilen gör inte det, för den fattar liksom inget. Den bara kör...