Aktien går inte upp 5% idag.. Något måste vara fel?
Det är nog bara en klassisk morgondipp när blankarna använder dagens ranson av stridspengar för att trycka ner kursen. Det brukar gå över och vända rätt snabbt när volymen är hög.
Antal blankade aktier har faktiskt ökat 0,5% senaste veckan så rusningen verkar inte vara pga blankare. Det kan vara många blankare som nu täckt sina förluster men i så fall är det även många som ser en chans att blanka aktien nu.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Känner mig kluven, nu har jag en fin uppsida på lite drygt 60% (köpte även delar av mitt innehav "dyrt/på väg upp"). Ska man spela kallt och hoppas på att det fortsätter uppåt eller ta hem delar eller hela vinsten nu? Kanske landar i en försäljning av delar likt ovan...
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tänk om jag inte tagit ett lån och inte köpt en TM3 i våras utan lagt kontantinsatsen på TSLA-aktier istället, som jag sålt nu. Då hade jag (faktiskt!) kunnat köpa bilen nu och sluppit ta ett lån.
Fast jag är rätt nöjd ändå. Både bilen och aktien går ju som en raket.
Köpt före bokslut, sålde allt i fredags, vinst över 100%. Rädd en dip kommer snart .Men köper tillbaks då dippen vänder till stig igen.
Ser problem med att Tesla börjar producera i Kina, de kommer kopiera allt och snart har vi billiga Kina konkurenter typ som Huawai gjort mot Nokia mfl.
Öppna famnen i Kina kommer bli dyrt en dag. Hoppas Elon inser det.
Panasonic som gör Teslas batterier gör det, och kommer inte göra dem i Kina fast det är billigare där.
Ser problem med att Tesla börjar producera i Kina, de kommer kopiera allt och snart har vi billiga Kina konkurenter typ som Huawai gjort mot Nokia mfl.
Öppna famnen i Kina kommer bli dyrt en dag. Hoppas Elon inser det.
Panasonic som gör Teslas batterier gör det, och kommer inte göra dem i Kina fast det är billigare där.
Till viss grad sant, men precis som med Apple ligger Teslas styrka till stor del i software som hela tiden utvecklas och på så vis är bundet till "the mothership". Det gör att de visserligen kan kopiera hårdvaran men inte funktionaliteten och det i stigande grad vartefter allt mer funktionalitet är baserad på just software.
Batterier: not so much. Samma med drive unit. Men dessa är ju just i Teslas fall inte det primära. För andra biltillverkare som inte investerat i egen softwareutveckling i samma grad är faran större att Kina gör en ripoff.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Elon Musk förstår nog risken med kinesiska konkurrenter. Det är kanske delvis därför han nyligen avslöjade att Tesla kommer öppna designcentrum i Kina som tar fram unika bilar för Kina och världsmarknaden.
Istället för att vara rädd för Kina så är det ju bättre att knyta till sig den bästa kompetensen där och använda Kinas snabba utveckling för att också få Tesla att växa snabbare.
Köpt före bokslut, sålde allt i fredags, vinst över 100%. Rädd en dip kommer snart .Men köper tillbaks då dippen vänder till stig igen.
Ser problem med att Tesla börjar producera i Kina, de kommer kopiera allt och snart har vi billiga Kina konkurenter typ som Huawai gjort mot Nokia mfl.
Öppna famnen i Kina kommer bli dyrt en dag. Hoppas Elon inser det.
Panasonic som gör Teslas batterier gör det, och kommer inte göra dem i Kina fast det är billigare där.
I så fall borde vi haft kopior på Mercedes, BMW, Audi mfl nu. De har ju varit tvungna att samäga sina fabriker med kinesiska bolag i decennier nu.
Tesla är första västerländska bolag som slipper samägande.
Dvs risken är så gott som obefintlig.
Köpt före bokslut, sålde allt i fredags, vinst över 100%. Rädd en dip kommer snart .Men köper tillbaks då dippen vänder till stig igen.
Ser problem med att Tesla börjar producera i Kina, de kommer kopiera allt och snart har vi billiga Kina konkurenter typ som Huawai gjort mot Nokia mfl.
Öppna famnen i Kina kommer bli dyrt en dag. Hoppas Elon inser det.
Panasonic som gör Teslas batterier gör det, och kommer inte göra dem i Kina fast det är billigare där.
I så fall borde vi haft kopior på Mercedes, BMW, Audi mfl nu. De har ju varit tvungna att samäga sina fabriker med kinesiska bolag i decennier nu.
Tesla är första västerländska bolag som slipper samägande.
Dvs risken är så gott som obefintlig.
Köpt före bokslut, sålde allt i fredags, vinst över 100%. Rädd en dip kommer snart .Men köper tillbaks då dippen vänder till stig igen.
Ser problem med att Tesla börjar producera i Kina, de kommer kopiera allt och snart har vi billiga Kina konkurenter typ som Huawai gjort mot Nokia mfl.
Öppna famnen i Kina kommer bli dyrt en dag. Hoppas Elon inser det.
Panasonic som gör Teslas batterier gör det, och kommer inte göra dem i Kina fast det är billigare där.
I så fall borde vi haft kopior på Mercedes, BMW, Audi mfl nu. De har ju varit tvungna att samäga sina fabriker med kinesiska bolag i decennier nu.
Tesla är första västerländska bolag som slipper samägande.
Dvs risken är så gott som obefintlig.
Köpt före bokslut, sålde allt i fredags, vinst över 100%. Rädd en dip kommer snart .Men köper tillbaks då dippen vänder till stig igen.
Ser problem med att Tesla börjar producera i Kina, de kommer kopiera allt och snart har vi billiga Kina konkurenter typ som Huawai gjort mot Nokia mfl.
Öppna famnen i Kina kommer bli dyrt en dag. Hoppas Elon inser det.
Panasonic som gör Teslas batterier gör det, och kommer inte göra dem i Kina fast det är billigare där.
I så fall borde vi haft kopior på Mercedes, BMW, Audi mfl nu. De har ju varit tvungna att samäga sina fabriker med kinesiska bolag i decennier nu.
Tesla är första västerländska bolag som slipper samägande.
Dvs risken är så gott som obefintlig.
Köpt före bokslut, sålde allt i fredags, vinst över 100%. Rädd en dip kommer snart .Men köper tillbaks då dippen vänder till stig igen.
Ser problem med att Tesla börjar producera i Kina, de kommer kopiera allt och snart har vi billiga Kina konkurenter typ som Huawai gjort mot Nokia mfl.
Öppna famnen i Kina kommer bli dyrt en dag. Hoppas Elon inser det.
Panasonic som gör Teslas batterier gör det, och kommer inte göra dem i Kina fast det är billigare där.
I så fall borde vi haft kopior på Mercedes, BMW, Audi mfl nu. De har ju varit tvungna att samäga sina fabriker med kinesiska bolag i decennier nu.
Tesla är första västerländska bolag som slipper samägande.
Dvs risken är så gott som obefintlig.
Hur många kopior har du mött på vägarna?
Poängen var att det är harmlöst.
Kan du inte i fortsättningen skriva vad du menar så att jag och säkert många andra inte behöver gissa eller läsa dina tankar
Noterat att du alltid verkar tolka vad folk skriver ordagrant, och sen komma med något banalt motargument.
Allt är inte svart eller vitt, folk är smartare än vad du tror...
Att kineser kopierar (industrispionage) är välkänt.
Men kommer aldrig tillåtas i väst med våra upphovsrättslagar. Däremot billiga högkvalitativa kinesproducerade är ett reellt hot.(men först om några år, säg 5).
Fundera på att sälja 50% vid 485.
Har så få aktier ändå.
Oppenheimer reviderar upp Teslas riktkurs till 612 dollar från tidigare 385 dollar, vilket motsvarar en uppsida på nästan 59 procent. Rekommendationen outperform upprepas.
Revideringen kommer från att Tesla, som fått kämpa med tillväxten, nu bedöms ha nått en kritisk skala för att stödja ett hållbart positivt fritt kassaflöde.
Därutöver anses bolaget också ha vissa fördelar i en tid när trenden kring förnybar energi och autonomi ökar. Dessa är bland annat kring batteriteknik, förarassistanssystem och kundlojalitet.
Ja, det blir nog svårt att hoppas på en dipp i kursen så att man kan hoppa på igen. Elon får väl röka på nån kväll och så får nån ge honom telefonen...