Åkte från Ångermanland med full laddning, 23 mil till Sundsvall. Började 350 meter över havet och ned till nästan havsnivå, e-tron drog då 2,27 kWh per mil enligt färddatorn, med sportläget aktiverat hela sträckan, då det är en rätt inspirerande väg.
Vid Birsta finns en 50 kW CCS-laddare som var ledig, men jag svängde in vid Audihandlaren intill då det stod en helt ny laddare där. Den gick inte att få igång med BEE eller Pluggsurfing taggen, pratade med en försäljare och den var endast avsedd för deras demobilar. Men de kunde gärna bjuda på en laddning, så han gick ut och körde igång laddaren.
Den matade på med 48,1 kW och appen beräknade 1,06 tim till full laddning, så färddatorn verkar stämma rätt bra. Finns en trevlig lunchservering precis bakom bilhallen.
Vi skulle sedan vidare till Tällberg vid Siljan, ganska precis 30 mil och färddatorn säger 37 mil räckvidd. Det är 80 och 100 vägar dit och jag provade att slå på Economiläget, men det verkade inte ge så mycket extra om inte körstilen samtidigt förändras till riktigt lugn körning helt utan några omkörningar.
Kom fram med 45 km kvar och medelhastighet 74 km/h.
Dalarna är väl utrustat för elbilar, många CCS-laddare och vid flera hotell finns typ 2 uttag eller motorvärmaruttag. Green hotell hade 18 laddplatser med typ 2 kontakt, fyra med 11 kW och fjorton med 3,7 kW. Alla var fjärrstyrda från receptionen, det var cirka 1 elbil per dag som kom dit i sommar berättade de.
Åkte några utflykter runt Rättvik och toppade upp vid vårt hotell innan hemresa. Räckvidden verkar beräknas efter senaste körningarna, nu sa färddatorn 40,7 mil och vi hade 27 mil till Stockholm. Kom fram med 9,6 mil kvar medelhastighet 77 km/h.
Appen har varit krånglig de senaste dagarna för mig också, den får inte kontakt med bilen även om det är bra mobiltäckning. Efter att jag startat och stängt av bilen en gång får den kontakt igen ett tag, sen händer samma sak igen.
Slog på AC:n från appen en stund innan vi skulle åka på förmiddagen, då funkade allt, men vid lunchen funkade det inte. Nu ikväll funkar det perfekt och bilen står i garaget.
Kollar jag min statistik ligger förbrukningen mellan 1,69 till 3,56 kWh per mil på de 455 mil jag kört sedan maj, och totala snittet ligger just nu på 2,48 kWh per mil. Har varit en hel del med släpkärra, men det är ingen konst att få e-tron att förbruka elektroner.
Men det går att hushålla lite med några enkla knep, max regen när det är möjligt, dra ner toppfarten lite och inte så häftiga accelerationer. Det är lätt att bli fartblind i e-tron, plötsligt är det väldiga höga farter utan att det var meningen.
Ecoläget kräver speciell körstil, jag får oftast lägre förbrukning i sportläget då min körstil inte är helt kompatibel med snålaste körningen, även om jag lyckats med 1,69 kWh per mil en gång i tre mil.