De vill erbjuda två olika priser, en för sina egna kunder och en dyrare för övriga - men det är inte de själva som prissätter abonnemangen biltillverkarna erbjuder sina kunder. Audis månadskostnad på 199 kronor för abonnemang kan endast Audi ändra på.
Biltillverkarna vill egentligen inte folk köper fler elbilar än absolut nödvändigt för att de ska slippa böter. De går back på elbilarna, har svårt att hitta batterier till dem och måste lägga ner hela fabriker om bilar slutar ha förbränningsmotorer, avgassystem och växellådor.
Så medan biltillverkarna håller priserna uppe för att avskräcka folk från att köpa deras egna elbilar får Ionity sk*ten för det hela.
...och Tesla fortsätter att sälja alla bilar de hinner tillverka...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 mar 2020 15:32
av 12man
ionity hade 20.000 laddsessioner per månad 2019 och uppåt 30.000 i december på 200+ laddstationer, cirkus 5/dag i snitt, de behöver jobba på kundmängd isf intäkt per kund
ser på hemsidan att de har 6 laddare per plats i snitt , då är det bara <1 session / stolpe / dag
mb har inte lust skicka in mer pengar? bmw inte ? vwgruppen kanske ? ford?
p.a.n.i.k
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 mar 2020 15:33
av TiborBlomhall
Var kan man se antal Ionity laddsessioner?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 mar 2020 15:35
av 12man
TiborBlomhall skrev:
Var kan man se antal Ionity laddsessioner?
gubben till höger(han som pratade mest) sa det i videon
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 mar 2020 15:42
av TiborBlomhall
Mein Luftkissenfahrzeug ist voller Aale
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 mar 2020 15:44
av 12man
TiborBlomhall skrev:
Mein Luftkissenfahrzeug ist voller Aale :?
jag kan en annan tysk barnsång om mormor och höns och motorcykel
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 mar 2020 15:47
av 12man
TiborBlomhall skrev:
Mein Luftkissenfahrzeug ist voller Aale :?
men då måste fläkten vara felkopplad. tog en stund innan...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 mar 2020 15:58
av RagWal
12man skrev:
ionity hade 20.000 laddsessioner per månad 2019 och uppåt 30.000 i december på 200+ laddstationer, cirkus 5/dag i snitt, de behöver jobba på kundmängd isf intäkt per kund
ser på hemsidan att de har 6 laddare per plats i snitt , då är det bara <1 session / stolpe / dag
mb har inte lust skicka in mer pengar? bmw inte ? vwgruppen kanske ? ford?
p.a.n.i.k
Kan tänka att det gått ner en smula efter 31/1.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 mar 2020 17:40
av mati
RagWal skrev:
Kan tänka att det gått ner en smula efter 31/1.
Bara marginellt. Folk ska ju ladda hemma, det säger han ju i intervjun.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 mar 2020 17:52
av 12man
mati skrev:
RagWal skrev:
Kan tänka att det gått ner en smula efter 31/1.
Bara marginellt. Folk ska ju ladda hemma, det säger han ju i intervjun.
typ 8ggr
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 mar 2020 19:37
av mati
12man skrev:
mati skrev:
RagWal skrev:
Kan tänka att det gått ner en smula efter 31/1.
Bara marginellt. Folk ska ju ladda hemma, det säger han ju i intervjun.
typ 8ggr
I så fall har ju intäkterna inte minskat i alla fall.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 mar 2020 06:38
av Bjelke
mati skrev:
12man skrev:
mati skrev:
RagWal skrev:
Kan tänka att det gått ner en smula efter 31/1.
Bara marginellt. Folk ska ju ladda hemma, det säger han ju i intervjun.
typ 8ggr
I så fall har ju intäkterna inte minskat i alla fall.
En lyckad strategi med andra ord... Mindre slitage osv gör ju marginalerna tom ännu bättre.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 mar 2020 06:43
av mati
Bjelke skrev:
En lyckad strategi med andra ord... Mindre slitage osv gör ju marginalerna tom ännu bättre.
Och man slipper hålla på med telefonsupport åt frustrerade och okunniga kunder som inte lyckas ladda sina bilar pga krånglande laddare. Färre kunder betyder ju också färre missnöjda kunder. Jag börjar förstå hur de tänker, tror jag. Pöbeln ska hållas borta helt enkelt. Så måste det va.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 mar 2020 19:57
av macky
Inte för att någon här använder Ionity men nu har de börjat bygga i Mariestad.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 mar 2020 20:20
av aeroslok
macky skrev:
Inte för att någon här använder Ionity men nu har de börjat bygga i Mariestad.
What Var?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 mar 2020 21:11
av mati
Jaså? Kommer vara lika värdelöst som deras vätgasmack.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 mar 2020 08:03
av cosmos
Hyggligt nära dig Mati
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 mar 2020 08:53
av nek0
cosmos skrev:
Hyggligt nära dig Mati
Jo och det är det enda han väntar på i livet
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 mar 2020 10:54
av mati
nek0 skrev:
cosmos skrev:
Hyggligt nära dig Mati
Jo och det är det enda han väntar på i livet
Absolut. Nu kommer jag alltd att åka till Mariestad för att ladda bilen. Och med tanke på att det blir bara sisådär 10 ggr dyrare än hemmaladdning med solel är det ju en lönsam affär för mig. Mina solceller och kablar här hemma slits ju mindre då.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 mar 2020 16:07
av Bjelke
mati skrev:
nek0 skrev:
cosmos skrev:
Hyggligt nära dig Mati
Jo och det är det enda han väntar på i livet
Absolut. Nu kommer jag alltd att åka till Mariestad för att ladda bilen. Och med tanke på att det blir bara sisådär 10 ggr dyrare än hemmaladdning med solel är det ju en lönsam affär för mig. Mina solceller och kablar här hemma slits ju mindre då.
Helt klart en no brainer
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 mar 2020 18:59
av mati
Åkte förbi Mariestad idag och blängde lite åt vänster (SuC-bygge hos Rasta) och höger (Ionity hos CircleK). Inget synligt spår av byggarbeten hos Rasta,, men hos CK såg jag några betongfundament som någon hade slängt i ett hörn. Såg ut som sex stycken om jag inte såg fel.
Lite roligt att det börjar byggas ungefär samtidigt på ungefär samma ställe. Spännande att se vem som är klar först. Men erfarenhetsmässigt så går det ju oftast rätt snabbt att smälla upp en SuC, bara de kommer igång, medan Ionity alltid tar god tid på sig.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 mar 2020 21:48
av Laban
Någon som vet vilka priser Circle K har på deras laddstationer i Norge ?
Tänker mig att de kan hålla lägre priser eftersom laddarna i sig inte är den primära inkomstkällan.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 mar 2020 21:58
av heldiggrisen
Laban skrev:
Någon som vet vilka priser Circle K har på deras laddstationer i Norge ?
Tänker mig att de kan hålla lägre priser eftersom laddarna i sig inte är den primära inkomstkällan.
5 kr/kWh för 150kW är inte billigt heller, men det är i alla fall inte dyrare än att tanka diesel. Det innebär att det totalt sett fortfarande är billigare att ta elbilen eftersom man kör en del av sträckan med billig hemma-el.
Hoppas att CK håller samma priser även i Sverige när de väl behagar att bygga några laddare här också.