Sida 110 av 243

Re: Polestar 2

Postat: 11 aug 2020 20:54
av Bjelke
En svacka i motgångarna :lol:

Re: Polestar 2

Postat: 11 aug 2020 21:45
av taliz
HelectriC skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
OTA finns visst och når hela bilen, inte bara infotainment.
Var finns det bekräftat? Andra har tidigare i tråden hävdat motsatsen, externa ECUer nås inte.
Det har bekräftats av Polestar flera gånger, senast av produktchefen här (5:30 in i videon):
Ja det var ju faktiskt rätt tydligt.
Attans du! Där klarade du inte att hålla det negativa :lol:
Hehe, notera att jag inte skrivit kommentarer om alla reviews jag pejstat. ;)

Re: Polestar 2

Postat: 12 aug 2020 10:07
av lukasf
filippb skrev:
taliz skrev:
filippb skrev:
OTA finns visst och når hela bilen, inte bara infotainment.
Var finns det bekräftat? Andra har tidigare i tråden hävdat motsatsen, externa ECUer nås inte.
Det har bekräftats av Polestar flera gånger, senast av produktchefen här (5:30 in i videon):
Ja, hon säger att de kan uppdatera IHU, alltså infotainment head unit, och sen går det ut till alla noder. Det bekräftar det jag sett om CMA-plattformen om att själva mjukvaran i ECU:erna inte kan bli uppdaterad men att konfiguration etc kan uppdateras. Och allt som styrs av IHUn kan "uppdateras".

Men jag ska inte deraila tråden om tekniska detaljer och lösningar ;) poängen är ju ändå att slutkund får nya features genom uppdateringar över nätet, oavsett hur det fungerar tekniskt och vad plattformen stöder.

Dock intressant att de säger att OTA kommer senare i år. Menar de att första uppdateringen eller att själva funktionalitet för OTA kommer senare i år?

Re: Polestar 2

Postat: 12 aug 2020 13:26
av HelectriC
hon säger ju också att de teoretiskt kan skruva upp motorstyrkan tex via OTA, så det måste ju betyda att det är OTA på mer än bara infotainment.

Re: Polestar 2

Postat: 12 aug 2020 13:54
av chaffis75
Jag tycker hon är väldigt tydlig att de kan uppdatera alla ecuer I bilen dock kommer de nog inte uppdatera jätte ofta (vilket är ett aktivt val från deras sida).. Sen att de går via ihu är väl inget konstigt, de fungerar garanterat på liknade sätt i en tesla, dvs en nod laddar ner allt och sedan står den för laddning av mjukvaran I övriga noder.

Man jag ju se de som att ihu har service verkstäderna mjukvara inbyggd i sig som normalt kopplas via odb interfacet...

Re: Polestar 2

Postat: 12 aug 2020 15:54
av lukasf
HelectriC skrev:
hon säger ju också att de teoretiskt kan skruva upp motorstyrkan tex via OTA, så det måste ju betyda att det är OTA på mer än bara infotainment.
Det är dock endast en konfiguration och den ligger inte i ECU:erna som styr motorerna. Konfigurationen ligger i IHU:n för sådant. Men med det sagt så är det inte ett måste att kunna uppdatera mjukvaran i ECU:er utan det räcker oftast med IHU:n för att lägga till nya funktioner eller för att konfigurera om delar av bilen.

Tillägg: IHU består inte endast av infotainment även om namnet kan antyda det. Den innehåller även en del för alla konfiguration av bilens noder och till viss del styrning av dem. Så det är mycket mer än bara infotainmentsystemet som finns i en IHU.

Re: Polestar 2

Postat: 12 aug 2020 16:04
av lukasf
chaffis75 skrev:
Jag tycker hon är väldigt tydlig att de kan uppdatera alla ecuer I bilen dock kommer de nog inte uppdatera jätte ofta (vilket är ett aktivt val från deras sida).. Sen att de går via ihu är väl inget konstigt, de fungerar garanterat på liknade sätt i en tesla, dvs en nod laddar ner allt och sedan står den för laddning av mjukvaran I övriga noder.

Man jag ju se de som att ihu har service verkstäderna mjukvara inbyggd i sig som normalt kopplas via odb interfacet...
Jag tycker precis tvärtom :) Att hon snarare kör säljsnacket att det går att uppdatera alla noder i bilen via OTA, men inga tekniska detaljer om exakt hur. Men spelar det någon roll för slutkund? Jag skulle säga att det inte gör det, för mig som kund så spelar det ingen roll om det är mjukvaran i ECU:n som uppdateras eller om det är ECU:ns konfiguration som ligger på IHU så länge jag får ny funktionalitet. I exemplet de pratar om att öka motorstyrka etc så är det garanterat en konfiguration i IHU:n.

Tesla har en helt annan arkitektur med nästa alla ECU:er virtuellt i en central styrenhet (den kallas då inte längre för en IHU), de har istället "dumma" noder där det behövs som helt styrs från den centrala styrenheten. Volvo utvecklar SPA2 med en väldigt lik arkitektur såsom Tesla har på de allra nyaste bilarna.

Självklart har man oftast bara en väg in och att den går via IHU:n är absolut inget konstigt, men det jag ställer mig tveksam till är att de kan uppdatera mjukvaran i ECU:er via IHU:n på CMA-plattformen. För vad jag vet om den plattformen så finns inte riktigt den möjligheten för alla bilens noder. Om de har gjort en lösning där den Google baserade IHU:n kommer åt precis alla noder så blir jag lite orolig då CMA-plattformen aldrig utvecklades med tillräcklig säkerhet för en sådan lösning.

Men den som lever får se :) Oavsett så är det spännande för Volvo och Polestar med dessa möjligheter utan att behöva vänta på SPA2. Och för slutkund så kommer det nog inte märkas någon direkt skillnad om det är ECU:er som uppdateras eller endast IHU:n, det mest är ju som sagt konfigurerbart på den nivån.

Re: Polestar 2

Postat: 12 aug 2020 17:00
av Jonathan Johansson
fth skrev:
Jag var ute med jycken och promenerade runt Skeppsholmen igår och träffade på en PS2 som stod parkerad nära Af Chapman.

Det visade sig vara ett gäng från Polestar som var ute och filmade med drönare (material till kommande reklamfilmer?).

Jag pratade en stund med en av killarna, det lät som han kom från Tyskland, mycket entusiastisk och intresserad, "very happy with the car", när jag nämnde att jag hade en X så berättade han lite om Polestar 3.

Trevligt gäng, och mycket snygg bil, det här kommer att bli bra! :D

/fth
Du får gärna återge vad han nämnde om Polestar 3!

Re: Polestar 2

Postat: 12 aug 2020 21:03
av mr_tt


Nytt klipp från fabriken, kanske nån finner intressant :)

Re: Polestar 2

Postat: 13 aug 2020 16:53
av Wahll
Melodi: Miss Li - Här kommer natten

Här kommer Polestar
Bred men underbart trång
Här kommer P2
Dape - dape -dape - da - da -da

Som alla betalt djupt ur egen ficka
Då kommer Polestar
Dape - dape -dape - da - da -da

När du kommer
Ska jag sätta mig och tala om allt för dig
När du går
Vet jag inte vart du är

Se dina lysen
I alla regnbågens färger
Se dina lysen
Dape - dape -dape - da - da -da

Se'ru alla männskor?
Som går skatar och glider
Här kommer Polestar
Dape - dape -dape - da - da -da

Åh när kommer du
Ska jag sitta här och tappa F5 till december
När du går
Vet jag inte vart du är

Åh när kommer du
Ska jag sitta här och tappa F5 till december
När du går
Vet jag inte vart du är

Re: Polestar 2

Postat: 13 aug 2020 18:21
av taliz

Re: Polestar 2

Postat: 13 aug 2020 21:10
av Zalman3

Re: Polestar 2

Postat: 13 aug 2020 21:33
av DrW
Zalman3 skrev:
Attans! Någon annan hann före i Norrland! Trodde jag skulle bli först med leverans på tisdag! Alltid dessa Sundsvallsbor;)

Re: Polestar 2

Postat: 13 aug 2020 21:46
av TobbeTesla
Undrar varför det är så många i Upplands Väsby och Vallentuna? Välbärgade områden?

Re: Polestar 2

Postat: 13 aug 2020 21:51
av Fredrik j
TobbeTesla skrev:
Undrar varför det är så många i Upplands Väsby och Vallentuna? Välbärgade områden?
Leasingföretag?

Re: Polestar 2

Postat: 13 aug 2020 22:12
av TobbeTesla
Mycket möjligt

Re: Polestar 2

Postat: 13 aug 2020 22:47
av lawe
Bra-Bil är i Vallentuna där bilarna står just nu

Re: Polestar 2

Postat: 13 aug 2020 22:50
av Anonymous FTW
DrW skrev:
Zalman3 skrev:
Attans! Någon annan hann före i Norrland! Trodde jag skulle bli först med leverans på tisdag! Alltid dessa Sundsvallsbor;)
Du riskerar att bli först, den i Sundsvall är väl ändå en Polestar 1?

Re: Polestar 2

Postat: 14 aug 2020 00:09
av DrW
Anonymous FTW skrev:
DrW skrev:
Zalman3 skrev:
Attans! Någon annan hann före i Norrland! Trodde jag skulle bli först med leverans på tisdag! Alltid dessa Sundsvallsbor;)
Du riskerar att bli först, den i Sundsvall är väl ändå en Polestar 1?
Ser det nu!
Klickade lite snett. Vi får se om någon hinner före i morgon eller måndag!

Re: Polestar 2

Postat: 14 aug 2020 00:11
av DrW
TobbeTesla skrev:
Undrar varför det är så många i Upplands Väsby och Vallentuna? Välbärgade områden?
Det är utlämningsställen. En firma i Upplands Väsby och en i Vallentuna. Min är registrerad på firma i Vallentuna just nu.

Re: Polestar 2

Postat: 14 aug 2020 00:42
av TobbeTesla
DrW skrev:
TobbeTesla skrev:
Undrar varför det är så många i Upplands Väsby och Vallentuna? Välbärgade områden?
Det är utlämningsställen. En firma i Upplands Väsby och en i Vallentuna. Min är registrerad på firma i Vallentuna just nu.
Tack BildBild

Re: Polestar 2

Postat: 14 aug 2020 06:30
av Fredrik j
DrW skrev:
TobbeTesla skrev:
Undrar varför det är så många i Upplands Väsby och Vallentuna? Välbärgade områden?
Det är utlämningsställen. En firma i Upplands Väsby och en i Vallentuna. Min är registrerad på firma i Vallentuna just nu.
Hur går det med bonusen då? Om bilen varit registrerad på någon tidigare och du blir ägare nummer 2?

Re: Polestar 2

Postat: 14 aug 2020 07:16
av chaffis75
lukasf skrev:
chaffis75 skrev:
Jag tycker hon är väldigt tydlig att de kan uppdatera alla ecuer I bilen dock kommer de nog inte uppdatera jätte ofta (vilket är ett aktivt val från deras sida).. Sen att de går via ihu är väl inget konstigt, de fungerar garanterat på liknade sätt i en tesla, dvs en nod laddar ner allt och sedan står den för laddning av mjukvaran I övriga noder.

Man jag ju se de som att ihu har service verkstäderna mjukvara inbyggd i sig som normalt kopplas via odb interfacet...
Jag tycker precis tvärtom :) Att hon snarare kör säljsnacket att det går att uppdatera alla noder i bilen via OTA, men inga tekniska detaljer om exakt hur. Men spelar det någon roll för slutkund? Jag skulle säga att det inte gör det, för mig som kund så spelar det ingen roll om det är mjukvaran i ECU:n som uppdateras eller om det är ECU:ns konfiguration som ligger på IHU så länge jag får ny funktionalitet. I exemplet de pratar om att öka motorstyrka etc så är det garanterat en konfiguration i IHU:n.

Tesla har en helt annan arkitektur med nästa alla ECU:er virtuellt i en central styrenhet (den kallas då inte längre för en IHU), de har istället "dumma" noder där det behövs som helt styrs från den centrala styrenheten. Volvo utvecklar SPA2 med en väldigt lik arkitektur såsom Tesla har på de allra nyaste bilarna.

Självklart har man oftast bara en väg in och att den går via IHU:n är absolut inget konstigt, men det jag ställer mig tveksam till är att de kan uppdatera mjukvaran i ECU:er via IHU:n på CMA-plattformen. För vad jag vet om den plattformen så finns inte riktigt den möjligheten för alla bilens noder. Om de har gjort en lösning där den Google baserade IHU:n kommer åt precis alla noder så blir jag lite orolig då CMA-plattformen aldrig utvecklades med tillräcklig säkerhet för en sådan lösning.

Men den som lever får se :) Oavsett så är det spännande för Volvo och Polestar med dessa möjligheter utan att behöva vänta på SPA2. Och för slutkund så kommer det nog inte märkas någon direkt skillnad om det är ECU:er som uppdateras eller endast IHU:n, det mest är ju som sagt konfigurerbart på den nivån.
Ok men de är väl helt rätt att hon inte går ner på alla tekniska detaljer när hon sitter med bilar med sladd, däremot är jag säker på att hon skulle kunna göra de..

Goggle lär inte komma åt alla fall ecuer men de har säkert ett slags api där utvalda apier lämnar information.
Jag känner väl till cma plattformen och med rätt mjukvara så så kommer man ju lätt åt can bussen och då kan man även uppdatera alla noder precis som du själv säger att hon säger (nod == ecu). De krävs dock såklart att man har ramverket för detta i bilen vilket är vad de I princip säger..

Hur uppdateras en tesla exakt, jag har aldrig sett de tekniska detaljerna men jo jag vet att de går och de räcker för mig.. Vad jag vet kör ju tesla också med can, dvs de har också ecuer även om de antagligen är ett fåtal. Om de inte hade kört med ecuer (eller annat liknande) så skulle de blir sjukt mycket kablar i bilen.

Re: Polestar 2

Postat: 14 aug 2020 08:07
av DrW
Fredrik j skrev:
DrW skrev:
TobbeTesla skrev:
Undrar varför det är så många i Upplands Väsby och Vallentuna? Välbärgade områden?
Det är utlämningsställen. En firma i Upplands Väsby och en i Vallentuna. Min är registrerad på firma i Vallentuna just nu.
Hur går det med bonusen då? Om bilen varit registrerad på någon tidigare och du blir ägare nummer 2?
Kan ju inte vara något problem. Det är väl standardförfarande. Någon måste ju begära regnummer och denne måste ju finnas någonstans för registrets skull. När jag sen avslutar köpet ställs bilen på för första gången och det är väl då det räknas som första ägaren.

Re: Polestar 2

Postat: 14 aug 2020 09:35
av lawe
Annars kan det bli en sjukt bra deal för Bra-Bil :D