Re: Polestar 2
Postat: 11 aug 2020 20:54
En svacka i motgångarna 

Hehe, notera att jag inte skrivit kommentarer om alla reviews jag pejstat.HelectriC skrev:Attans du! Där klarade du inte att hålla det negativataliz skrev:Ja det var ju faktiskt rätt tydligt.filippb skrev:Det har bekräftats av Polestar flera gånger, senast av produktchefen här (5:30 in i videon):taliz skrev:Var finns det bekräftat? Andra har tidigare i tråden hävdat motsatsen, externa ECUer nås inte.filippb skrev:OTA finns visst och når hela bilen, inte bara infotainment.
Ja, hon säger att de kan uppdatera IHU, alltså infotainment head unit, och sen går det ut till alla noder. Det bekräftar det jag sett om CMA-plattformen om att själva mjukvaran i ECU:erna inte kan bli uppdaterad men att konfiguration etc kan uppdateras. Och allt som styrs av IHUn kan "uppdateras".filippb skrev:Det har bekräftats av Polestar flera gånger, senast av produktchefen här (5:30 in i videon):taliz skrev:Var finns det bekräftat? Andra har tidigare i tråden hävdat motsatsen, externa ECUer nås inte.filippb skrev:OTA finns visst och når hela bilen, inte bara infotainment.
Det är dock endast en konfiguration och den ligger inte i ECU:erna som styr motorerna. Konfigurationen ligger i IHU:n för sådant. Men med det sagt så är det inte ett måste att kunna uppdatera mjukvaran i ECU:er utan det räcker oftast med IHU:n för att lägga till nya funktioner eller för att konfigurera om delar av bilen.HelectriC skrev:hon säger ju också att de teoretiskt kan skruva upp motorstyrkan tex via OTA, så det måste ju betyda att det är OTA på mer än bara infotainment.
Jag tycker precis tvärtomchaffis75 skrev:Jag tycker hon är väldigt tydlig att de kan uppdatera alla ecuer I bilen dock kommer de nog inte uppdatera jätte ofta (vilket är ett aktivt val från deras sida).. Sen att de går via ihu är väl inget konstigt, de fungerar garanterat på liknade sätt i en tesla, dvs en nod laddar ner allt och sedan står den för laddning av mjukvaran I övriga noder.
Man jag ju se de som att ihu har service verkstäderna mjukvara inbyggd i sig som normalt kopplas via odb interfacet...
Du får gärna återge vad han nämnde om Polestar 3!fth skrev:Jag var ute med jycken och promenerade runt Skeppsholmen igår och träffade på en PS2 som stod parkerad nära Af Chapman.
Det visade sig vara ett gäng från Polestar som var ute och filmade med drönare (material till kommande reklamfilmer?).
Jag pratade en stund med en av killarna, det lät som han kom från Tyskland, mycket entusiastisk och intresserad, "very happy with the car", när jag nämnde att jag hade en X så berättade han lite om Polestar 3.
Trevligt gäng, och mycket snygg bil, det här kommer att bli bra!![]()
/fth
Attans! Någon annan hann före i Norrland! Trodde jag skulle bli först med leverans på tisdag! Alltid dessa Sundsvallsbor;)Zalman3 skrev:887 regade på https://www.car.info/sv-se/polestar
Leasingföretag?TobbeTesla skrev:Undrar varför det är så många i Upplands Väsby och Vallentuna? Välbärgade områden?
Du riskerar att bli först, den i Sundsvall är väl ändå en Polestar 1?DrW skrev:Attans! Någon annan hann före i Norrland! Trodde jag skulle bli först med leverans på tisdag! Alltid dessa Sundsvallsbor;)Zalman3 skrev:887 regade på https://www.car.info/sv-se/polestar
Ser det nu!Anonymous FTW skrev:Du riskerar att bli först, den i Sundsvall är väl ändå en Polestar 1?DrW skrev:Attans! Någon annan hann före i Norrland! Trodde jag skulle bli först med leverans på tisdag! Alltid dessa Sundsvallsbor;)Zalman3 skrev:887 regade på https://www.car.info/sv-se/polestar
Det är utlämningsställen. En firma i Upplands Väsby och en i Vallentuna. Min är registrerad på firma i Vallentuna just nu.TobbeTesla skrev:Undrar varför det är så många i Upplands Väsby och Vallentuna? Välbärgade områden?
TackDrW skrev:Det är utlämningsställen. En firma i Upplands Väsby och en i Vallentuna. Min är registrerad på firma i Vallentuna just nu.TobbeTesla skrev:Undrar varför det är så många i Upplands Väsby och Vallentuna? Välbärgade områden?
Hur går det med bonusen då? Om bilen varit registrerad på någon tidigare och du blir ägare nummer 2?DrW skrev:Det är utlämningsställen. En firma i Upplands Väsby och en i Vallentuna. Min är registrerad på firma i Vallentuna just nu.TobbeTesla skrev:Undrar varför det är så många i Upplands Väsby och Vallentuna? Välbärgade områden?
Ok men de är väl helt rätt att hon inte går ner på alla tekniska detaljer när hon sitter med bilar med sladd, däremot är jag säker på att hon skulle kunna göra de..lukasf skrev:Jag tycker precis tvärtomchaffis75 skrev:Jag tycker hon är väldigt tydlig att de kan uppdatera alla ecuer I bilen dock kommer de nog inte uppdatera jätte ofta (vilket är ett aktivt val från deras sida).. Sen att de går via ihu är väl inget konstigt, de fungerar garanterat på liknade sätt i en tesla, dvs en nod laddar ner allt och sedan står den för laddning av mjukvaran I övriga noder.
Man jag ju se de som att ihu har service verkstäderna mjukvara inbyggd i sig som normalt kopplas via odb interfacet...Att hon snarare kör säljsnacket att det går att uppdatera alla noder i bilen via OTA, men inga tekniska detaljer om exakt hur. Men spelar det någon roll för slutkund? Jag skulle säga att det inte gör det, för mig som kund så spelar det ingen roll om det är mjukvaran i ECU:n som uppdateras eller om det är ECU:ns konfiguration som ligger på IHU så länge jag får ny funktionalitet. I exemplet de pratar om att öka motorstyrka etc så är det garanterat en konfiguration i IHU:n.
Tesla har en helt annan arkitektur med nästa alla ECU:er virtuellt i en central styrenhet (den kallas då inte längre för en IHU), de har istället "dumma" noder där det behövs som helt styrs från den centrala styrenheten. Volvo utvecklar SPA2 med en väldigt lik arkitektur såsom Tesla har på de allra nyaste bilarna.
Självklart har man oftast bara en väg in och att den går via IHU:n är absolut inget konstigt, men det jag ställer mig tveksam till är att de kan uppdatera mjukvaran i ECU:er via IHU:n på CMA-plattformen. För vad jag vet om den plattformen så finns inte riktigt den möjligheten för alla bilens noder. Om de har gjort en lösning där den Google baserade IHU:n kommer åt precis alla noder så blir jag lite orolig då CMA-plattformen aldrig utvecklades med tillräcklig säkerhet för en sådan lösning.
Men den som lever får seOavsett så är det spännande för Volvo och Polestar med dessa möjligheter utan att behöva vänta på SPA2. Och för slutkund så kommer det nog inte märkas någon direkt skillnad om det är ECU:er som uppdateras eller endast IHU:n, det mest är ju som sagt konfigurerbart på den nivån.
Kan ju inte vara något problem. Det är väl standardförfarande. Någon måste ju begära regnummer och denne måste ju finnas någonstans för registrets skull. När jag sen avslutar köpet ställs bilen på för första gången och det är väl då det räknas som första ägaren.Fredrik j skrev:Hur går det med bonusen då? Om bilen varit registrerad på någon tidigare och du blir ägare nummer 2?DrW skrev:Det är utlämningsställen. En firma i Upplands Väsby och en i Vallentuna. Min är registrerad på firma i Vallentuna just nu.TobbeTesla skrev:Undrar varför det är så många i Upplands Väsby och Vallentuna? Välbärgade områden?