Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Sabbe

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... 1052727546
Zalman3 skrev:
505,37 dollar.

När går Tesla om VW gruppen, och blir världens näst störta, näst efter Toyota?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
505,37 dollar.

Världens högst värderade. Inte största. 367 tusen bilar är inte mycket mot 10 miljoner...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

518 ! Man skulle ha köpt vid 470...
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
517 ! Man skulle ha köpt vid 470...

Finns mycket man borde ha gjort när det kommer till börsen. Jag tycker det är för hög risk i aktien TSLA för att vilja äga några men det är ju ändå roligt när det går upp. :)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
505,37 dollar.

Världens högst värderade. Inte största. 367 tusen bilar är inte mycket mot 10 miljoner...
Börsvärde reflekterar framtida inkomst. Marknaden börjar alltmer inse vilket företag som kommer få majoriteten av den framtida inkomsten.

Att nå en produktion på 367 tusen av en banbrytande produkt med vettiga marginaler är mycket svårt. Men att sedan kopiera det man har åstadkommit genom att bygga liknande produktionslinor i andra fabriker är lättare. Utvecklingsarbetet är redan gjort.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jordad skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
505,37 dollar.

Börsvärde reflekterar framtida inkomst. Marknaden börjar alltmer inse vilket företag som kommer få majoriteten av den framtida inkomsten.

Att nå en produktion på 367 tusen av en banbrytande produkt med vettiga marginaler är mycket svårt. Men att sedan kopiera det man har åstadkommit genom att bygga liknande produktionslinor i andra fabriker är lättare. Utvecklingsarbetet är redan gjort.

Javisst. Men det är samtidigt viktigt att inte gå händelserna i förväg. Jag som jobbade inom IT-branchen redan i slutet på 90-talet såg en hel del minst sagt hisnande börsuppgångar. Och nu på senare tid kan vi ju se på vad som hände Fingerprint. Säger absolut inte att Tesla går samma väg men förhoppningar om framtida vinster är inte samma sak som garanterade framtida vinster.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

För ett tag sedan snackade någon om 12% av marknaden. Hur många bilar är det? 10 miljoner ungefär?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Vid vilken höjd måste man börja bära syrgasmask? ;)

Tyvärr tror jag att när Q4 earnings report kommer kommer kursen dyka. Även om Tesla visar jättevinst.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Verdi skrev:
Javisst. Men det är samtidigt viktigt att inte gå händelserna i förväg. Jag som jobbade inom IT-branchen redan i slutet på 90-talet såg en hel del minst sagt hisnande börsuppgångar. Och nu på senare tid kan vi ju se på vad som hände Fingerprint. Säger absolut inte att Tesla går samma väg men förhoppningar om framtida vinster är inte samma sak som garanterade framtida vinster.
Ja aktien kommer nog gå upp och ner framöver som den brukar. Däremot ska man nog inte jämföra Tesla med Fingerprint. Tesla beter sig helt väsensskilt från alla nutida bolag. 50% konstant produktionsökning samtidigt som man bygger en mycket komplex och banbrytande industriprodukt i en av de mest konkurrensutsatta branscherna. Något liknande har inte hänt på väldigt många år.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

tor skrev:
Nu hoppade jag av tåget på 430,41. Känns som det kommer en nedgång i samband med att leveranser för året osv presenteras. Inte för att det nödvändigtvis är dåligt men att marknaden kommer se det som dåligt. Känns inte som att Tesla kan leverera de galet höga förväntningar som marknaden har nu. Chansar på att hoppa på igen en bit efter nästa "earnings call".

Men vad vet jag. Är amatör och hanterar småpengar bara för det är kul.
Är det någon som behöver aktietips så vänd er inte till mig. :? Tur att jag inte jobbar med detta. :)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

TiborBlomhall skrev:

Tyvärr tror jag att när Q4 earnings report kommer kommer kursen dyka. Även om Tesla visar jättevinst.
Jag vill ha rea så jag hoppas du får rätt. :D
vigge50

Inlägg av vigge50 »

TiborBlomhall skrev:

Jag tror aktiens väg efter rapporten kommer handla betydligt mer om hur de ser på 2020 än om de gjorde en vinst på 100 eller 300 miljoner dollar. En förlust vill jag dock inte tänka på aktiens gång...

Som sagt, de stora frågorna inför rapporten är snarare vad som kommer ut i samtalet efter. Hur går det egentligen med produktionen i Kina, ökar produktionen snabbt eller har de stött på problem? Hur lång tid efter produktionen i USA kommer det få innan Model Y börjar produceras även där?
Och då kommer vi in på nästa stor fråga, hur går det med Model Y. Senast sa de att de låg före planeringen och om jag inte minns helt fel så var några analytiker hos Tesla för ett tag sedan och sa att de också trodde Tesla låg bra till med Model Y. Finns det chans att de första leveranserna börjar redan under andra kvartalet?(Kom i håg, ni läste det här först ;) )

Det var någon här som frågade personer ifall de inte trodde på Teslas framtid eftersom det sålt delar eller alla aktier. Utan att ha en aning om deras situation så skulle jag dock inte dra några slutsatser. Själv tittar jag efter att köpa mitt första boende, där kommer aktiernas värde ha en påverkan på kontantinsatsen jag kan lägga. Kanske bör jag sälja allt nu innan rapporten släpps eller behålla tills den dagen jag faktiskt ska köpa? Just nu känner jag att jag plockat ut en del vinst och behåller resten av aktierna tills jag behöver pengarna, är det om tre veckor eller tre månader har jag i dagsläget ingen aning om. Jag kan bara hoppas vi inte ser ett rejält dyk framöver.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Jag är inte bitter!! :)
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Med tanke på att dom redovisat hur många bilar som leverans kan man räkna fram ungefär vilken omsättning det blir.
Frågan är hur kostnaderna blev på G4 under Q4.
Därtill är det intressant hur långt FSD kommit sant vad Tesla ska visa upp på batteridagen.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

vigge50 skrev:
Jag tror aktiens väg efter rapporten kommer handla betydligt mer om hur de ser på 2020 än om de gjorde en vinst på 100 eller 300 miljoner dollar. En förlust vill jag dock inte tänka på aktiens gång...
Du tänker på 4 kvartalet för helåret kommer vara en förlust tror jag.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Aktien TSLA

Inlägg av Toja »

Jo, jag skrev Q4.
Q1-Q3 finns ju redovisat resultat för.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Teslas aktie har dippat efter varje kvartalsrapport. Även de som visade vinst.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

TiborBlomhall skrev:
Teslas aktie har dippat efter varje kvartalsrapport. Även de som visade vinst.
Om jag inte minns fel så stack den iväg rejält efter Q3 2019 resultatet?
250$ upp till över 300$.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Jo det är sant förstås. Så OK inte alla.
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare

Inlägg av Schelin »

TESLA är idag värderat till 1/14 del av Apple. Tycker att ett energi företag som Tesla när det fått växa tillsig borde värderas mer än ett mobil företag med lite krimskrams. Så min strategi är handla i svackor och sälja allt när jag blir ekonomiskt oberoende typ vid en kurs på 7000 dollars. Hittills har det varit lyckat, bara en liten bit kvar men med det här tempot är vi snart där

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Schelin skrev:
TESLA är idag värderat till 1/14 del av Apple. Tycker att ett energi företag som Tesla när det fått växa tillsig borde värderas mer än ett mobil företag med lite krimskrams. Så min strategi är handla i svackor och sälja allt när jag blir ekonomiskt oberoende typ vid en kurs på 7000 dollars. Hittills har det varit lyckat, bara en liten bit kvar men med det här tempot är vi snart där Bild

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Fin plan. Men varför sälja allt? Alltför många i denna grupp har släppt allt. Det är helt galet vad den går nu. Men som sagt, många tycker den är billig just nu.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

pejvic skrev:
Schelin skrev:
TESLA är idag värderat till 1/14 del av Apple. Tycker att ett energi företag som Tesla när det fått växa tillsig borde värderas mer än ett mobil företag med lite krimskrams. Så min strategi är handla i svackor och sälja allt när jag blir ekonomiskt oberoende typ vid en kurs på 7000 dollars. Hittills har det varit lyckat, bara en liten bit kvar men med det här tempot är vi snart där Bild

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Fin plan. Men varför sälja allt? Alltför många i denna grupp har släppt allt. Det är helt galet vad den går nu. Men som sagt, många tycker den är billig just nu.
525 nu, kommer sova gott inatt.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

7D4124F8-C23E-4E71-841F-811115F04D1E.jpeg
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare

Inlägg av Schelin »

pejvic skrev:
Schelin skrev:

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Blir nog lagom till pension, är nog bäst att sälja allt då så man hinner bränna det mesta innan man dör Bild

S75D sep 2016
S75D dec 2018
vigge50

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
vigge50 skrev:
Du tänker på 4 kvartalet för helåret kommer vara en förlust tror jag.
Ja, vinst under kvartalet såklart. Vinst över hela 2019 finns det inte en chans på skulle jag vilja påstå.
Skriv svar