Sida 12 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 16 okt 2018 22:14
av TeslaTissel
Verdi skrev:Svenssons skrev:TeslaTissel skrev:
Ja det stämmer det är 40% fler distansladdar-platser.
I USA är det 200 ”dealers” alltså Porsche-handlare/Porsche Centers som kommer att få dessa.
Resten skall alltså fördelas antagligen på Europa. (400).
400 är ju antalet Ionity-laddare som är planerade i Europa och som Porsche är med i. Kan det vara så att dessa 400 är synonymt med Ionitys laddare så är det inte lika roligt. Hade varit roligare med ytterligare 400 laddare.
400st 350kW laddare!

Då verkar
pusselbitarna falla på plats?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 okt 2018 06:22
av Bjelke
Jilldris skrev:Bjelke skrev:Verdi skrev:Bjelke skrev:Jämtland!?
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Oväntat? Åre-faktorn. Högsta prio!

ja tydligen...
Kul. Spelar VM i Åre 2019 med Audi som en av huvudsponsorerna in tro?

Ja jäklar det har du rätt i!
Snacka om rätt tänkt isf, rulla dit med nya elbilen och få en massa publicitet, både kring hur smidigt det funkar med elbil men också just det faktum att det är
lååååångt uppe i norr (med "somligas" mått så är det ju ungefär som nordpolen)...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 okt 2018 06:28
av Bjelke
mati skrev:Bjelke skrev:Verdi skrev:Bjelke skrev:Jämtland!?
Det var ju otippat, men kul, vart ungefär?
Oväntat? Åre-faktorn. Högsta prio!

ja tydligen...
Om jag får killgissa börjar de i norr för att de är rädda för tjälen. Det sa ju deras pressmänniska att det är ett problem som kan fördröja utbyggnaden.
Förutom det där med VM nästa år så tror jag att dom (för en gångs skull) tänker mest på kunderna, det är ju i norr som det är sämst utbyggt (även för Tesla).
Det funkar ju redan idag (nåja skapligt iaf) att ta sig ungefär dit upp med "alla" elbilar så varför börja med att konkurrera med Clever mfl liksom, och där uppe
blir dom ju lite mer ensamma om marknaden, dom gör det ju för att tjäna pengar liksom... (så egentligen tänker dom kanske inte på kunderna så mycket som
man vill tro men skit samma, bra är det iaf)
Det här kan ju dessutom pressa Tesla att öka takten lite i norr
Det här gynnar alltså ALLA elbilsägare, en konkurrens som vi eftersökt flera år nu

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 okt 2018 07:40
av Svenssons
Ionity är ju knappast ensamma i Jämtland. Det är väl ett landskap med relativt många snabbladdare med både Tesla och andra aktörer på plats. Hade det varit Gällivare hade det varit en annan sak. Tror att det snarare har att göra med VM eller liknande.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 okt 2018 07:54
av Leo
”Green Highway. Som knöt ihop Sundsvall med Norge var väl en av de första ”el-korridorerna/vägarna” i Sverige. Så i det avseendet kan man nog anse Jämtland som tidiga på elektrifiering. Långt innan Clever och de andra av dagens aktörer började i Sverige osv.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 okt 2018 08:49
av Verdi
Det har inte med VM att göra. Det har med det faktum att bland det första en e-tron kund frågar antagligen är "Kan man åka till Åre med den?"
Det är ju ingen slump att även Tesla snabbt byggde SuC så att man skulle kunna åka smidigt till Åre.
Illustration till hur viktigt Åre är för övre medelklass-stockholmaren som är målgruppen för EQC, e-tron, Taycan...

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 okt 2018 09:28
av TeslaTissel
Verdi skrev:Det har inte med VM att göra. Det har med det faktum att bland det första en e-tron kund frågar antagligen är "Kan man åka till Åre med den?"
Det är ju ingen slump att även Tesla snabbt byggde SuC så att man skulle kunna åka smidigt till Åre.
Illustration till hur viktigt Åre är för övre medelklass-stockholmaren som är målgruppen för EQC, e-tron, Taycan...

Haha, snarare utmärkt översikt karta för dagens
fossilbilister och deras relativt korta
räckvidd.
Bensinstationerna blir allt färre ovan Dalälven.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 okt 2018 13:02
av lator
Leo skrev:”Green Highway. Som knöt ihop Sundsvall med Norge var väl en av de första ”el-korridorerna/vägarna” i Sverige. Så i det avseendet kan man nog anse Jämtland som tidiga på elektrifiering. Långt innan Clever och de andra av dagens aktörer började i Sverige osv.
Som boende i Jämtland så kan jag bekräfta att det börjades tidigt här, tyvärr så avtog planerna på Green Highway ganska snart och det är än idag svårt att ta sig mellan Östersund och Sundsvall med en lite äldre elbil med kortare räckvidd. Fortum har fått anslag för att sätta upp snabbladdare i bl.a Bräcke men ännu har jag inte sett någon spade i marken... Gäller även Strömsund efter E45 som verkligen är en svart "fläck" på laddarkartan.
Jämtkraft som är en stark aktör här köpte in sig i Clever och det har fungerat ganska bra men inga nya stationer har kommit till och priserna är fortfarande i högsta laget om man inte har månadskort. I övrigt så ska BTEA ha all beröm för sin enorma satsning på snabbladdning som dessutom fortfarande är gratis. Hoppas att det hinner dyka upp ett bra system innan de tar beslut om debitering...
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 okt 2018 13:37
av TeslaTissel
Jag/vi i VUEF uppmärksammande deras satsning på att informera invånarna i Region Jämtland Härjedalen.
Här ett utdrag av det... Och det finns ett intressant video-klipp i inlägget också
Region Jämtland Härjedalen satsar. På solceller, laddbara bilar och 200 laddstationer
Region Jämtland Härjedalen har länge haft höga ambitioner och arbetar hårt för att få ut information till invånarna så att de kan ställa om sina egna klimatval för en förnybar framtid.
Möjligen skulle man önska också att incitamenten för att skaffa el-fordon även kan passa de medborgare som inte har möjlighet idag att köpa elbil. Trots den extra peng man får -60.000 kr så ligger ribban för högt. –
Min kommentar.
http://vuef.se/region-jamtland-harjedal ... stationer/
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 okt 2018 19:50
av mati
14 live, 27 building
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 17 okt 2018 20:09
av TiborBlomhall
Någon i närheten av Ytterån som kan rapportera hur det går med bygget där?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 okt 2018 13:06
av lator
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 okt 2018 13:13
av chaffis75
Nice, de händer saker... Kul....
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 okt 2018 14:40
av mati
Tre laddare?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 okt 2018 15:15
av _TonyV
För tätt för 3? hur ska mellan laddaren användas?
om inte access från båda hållen.. med extra risk för påkörning
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 okt 2018 16:02
av 12man
modulärt teknikhus?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 19 okt 2018 19:25
av mati
_TonyV skrev:För tätt för 3? hur ska mellan laddaren användas?
om inte access från båda hållen.. med extra risk för påkörning
Jaha, nä, jag tolkade det som att de har bara ställt de tre fundamenten där, men att det inte är den slutgiltiga positionen. Men det kan ju vara nåt annat såklart.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 okt 2018 11:05
av mati
14 live, 29 building
Norra Tyskland. Korridoren söderut öppnas.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 okt 2018 11:45
av Bjelke
Nu när det börjar bli ett gäng, kan man se om/hur dom utnyttjas också?
(typ som i Clever-appen tex)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 23 okt 2018 06:43
av mati
14 live, 31 building
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 okt 2018 20:17
av mati
Ytterligare en klar
15 live, 30 building
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 okt 2018 20:32
av Bjelke
Åh nej nu är det ju bara 30 som byggs!

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 okt 2018 20:43
av Verdi
Kul att det rullar på!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 24 okt 2018 20:53
av Bjelke
Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 25 okt 2018 06:56
av mati
Bjelke skrev:Ja verkligen, såg du den där macken i södra Norge som Tibor skrev om idag? Sjukt bra lixom

Ett drömscenario. Tyvärr lär det dröja tills vi i Sverige får det lika lyxigt som norrmännen. Och då är vi ändå ganska bortskämda i jämförelse. Värre är det nere i Europa. Det blir spännande att se hur det utvecklas.