Sida 12 av 25

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 19:11
av PapaD
Ojoj. 700 för en mellanVolvo. Undrar om de ens vill sälja ngn bil?

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 19:12
av LarsL
Lustigt att de pratade så mycket om sina ”deltids elbilar”... och hur bra de var för alla långresor. :roll:

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 19:14
av fth
Surfaren skrev:
Det var väldigt tunt med specifikationer på livesändningen. Maxeffekt, vridmoment, 0-100 men inte mycket mer. Kunde ju vara skoj att få veta något om batteriet, laddningen och priset.
78kWh tyckte jag det sades, 400km räckvidd.

/fth

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 19:18
av Zalman3
Volvo Moment - Sustainability

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 19:19
av fth
Och 400+hp effekt, 80% laddning på 40minuter, låter som typ 100kW laddeffekt kanske? Tämligen normala specifikationer alltså, något större batteri än 64kW-normen i klassen, men i övrigt ganska ”mellanmjölk”.

Bilen såg väl exakt ut som väntat, men strategin känns väldigt fokuserad på hybrider, eller ”part time electric” som dom envisades med att kalla det

Väldigt defensivt tycker jag, och lite småtrist, men det kanske passar både Volvos kunder och ägare?


/fth

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 19:19
av Zalman3
Volvo XC40 Recharge

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 19:22
av LarsL
fth skrev:
Och 400+hp effekt, 80% laddning på 40minuter, låter som typ 100kW laddeffekt kanske? Tämligen normala specifikationer alltså, något större batteri än 64kW-normen i klassen, men i övrigt ganska ”mellanmjölk”.

Bilen såg väl exakt ut som väntat, men strategin känns väldigt fokuserad på hybrider, eller ”part time electric” som dom envisades med att kalla det

Väldigt defensivt tycker jag, och lite småtrist, men det kanske passar både Volvos kunder och ägare?


/fth
Det som skiljer ut den från Kona, e-Niro och MG träsket är ju fyrhjulsdriften. Men de kan ju inte prissätta den som om den är i nivå med e-tron eller EQC.

Väldigt trist med mer snack om ”part time” än om elbilen... visade de ens något från inredningen?

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 19:23
av fth
Jag hörde inte ett ord om prissättning, finns det några uppgifter om det?

/fth

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 19:29
av Eliard
Alltså den "kardantunneln" ,numera batteriplacering ...hur tänker man där :? Är det lika på alla "andra" elbilar idag ..sjukt drygt

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 19:29
av Mickep
Någon som kan sammanfatta vad de sade. Såg bitvis.
De vill vara sustainable, det är klart, men anledningen till att man tittade var; pris prestanda, tillgänglighet! (när kan man boka?)
Kändes om att informationen var knapphändig. 40% mindre Co2 per bil 2025 (hela livscykeln eller tillverkning?).

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 19:35
av Zalman3
Smart placering av batteriet betyder att alla medresenärer har lika mycket plats som i en vanlig XC40. Det ger också kompromissad användning och smarta förvaringslösningar. Bakre bagageutrymmet rymmer 413 liter.
MG ZS har 448 liters bagage.

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 19:35
av fth
Mickep skrev:
Någon som kan sammanfatta vad de sade. Såg bitvis.
De vill vara sustainable, det är klart, men anledningen till att man tittade var; pris prestanda, tillgänglighet! (när kan man boka?)
Kändes om att informationen var knapphändig. 40% mindre Co2 per bil 2025 (hela livscykeln eller tillverkning?).
Jag tittade/lyssnade med ett halvt öga/öra på hela presentationen, och jag snappade egentligen bara upp prestanda av det du frågar om (se ovan).

Pris och tillgänglighet hörde jag inte ett ord om.

Gratis laddning i ett år var ju kul, inte svårt att gissa var inspirationen kommer från ;)

Jag uppfattade dock inte hur detta skulle gå till, om det gäller hemmaladdning och/eller snabbladdning, vilket/vilka operatörer som stöds, etc.

/fth

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 19:36
av Benz
Den verkar ha samma batteri som polestar 2, 78kwh, det är väl sagt att polestar 2 ska ha 150kw laddning. Nu var det sagt att xc40 ska ladda 80% på 40 minuter. Det låter som det är en ganska dålig laddkurva då e-tron laddar 10-80% på 26 minuter. Eller är jag ute o cyklar?

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 19:44
av fth
Benz skrev:
Den verkar ha samma batteri som polestar 2, 78kwh, det är väl sagt att polestar 2 ska ha 150kw laddning. Nu var det sagt att xc40 ska ladda 80% på 40 minuter. Det låter som det är en ganska dålig laddkurva då e-tron laddar 10-80% på 26 minuter. Eller är jag ute o cyklar?
Nej, du kör elbil ;)

Det låter som sagt som typ en 100kW-kurva, vilket också känns defensivt, om dom har återanvänt batteriet, varför inte använda Polestar-laddaren också?

/fth

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 19:44
av Zalman3
Pris och produktionsstart
Bilen som presenterades i Los Angeles, som är utrustad med R-Design, kostar 699 000 kronor.
Tillverkningen kommer igång under vecka 35 år 2020, det vill säga sista veckan i augusti nästa år.

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 19:47
av fth
Zalman3 skrev:
Pris och produktionsstart
Bilen som presenterades i Los Angeles, som är utrustad med R-Design, kostar 699 000 kronor.
Tillverkningen kommer igång under vecka 35 år 2020, det vill säga sista veckan i augusti nästa år.
För dyrt, för sent, säger jag då. Någon som inte håller med? I slutet av 2020 levereras 1000-2000 Model Y om dagen, känns som ett mycket tufft motstånd.

/fth

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 19:49
av Benz
fth skrev:
Benz skrev:
Den verkar ha samma batteri som polestar 2, 78kwh, det är väl sagt att polestar 2 ska ha 150kw laddning. Nu var det sagt att xc40 ska ladda 80% på 40 minuter. Det låter som det är en ganska dålig laddkurva då e-tron laddar 10-80% på 26 minuter. Eller är jag ute o cyklar?
Nej, du kör elbil ;)

Det låter som sagt som typ en 100kW-kurva, vilket också känns defensivt, om dom har återanvänt batteriet, varför inte använda Polestar-laddaren också?

/fth
Jag tänker att det kanske är så pass illa att dem använder polestar-laddaren men att laddkurvan på båda bilarna är så pass dåliga att dem peakar på 150kw men snabbt avtar till mycket lägre effekter

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 19:58
av Zalman3
Den heter alltså Volvo XC40 P8 AWD Recharge.

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 20:01
av Jerker
Alla data och bilder samlade här:
https://electrek.co/2019/10/16/volvo-el ... -recharge/
A 78 kWh battery pack for a range of ‘over 250 miles (400 km)’ based on WLTP
Dual Motor 300 kW powertrain (a 150 kW electric motor on each axle)
11 kW onboard charger and 150 kW DC fast-charging capability
0 to 60 mp in 4.7 seconds
Top speed of 112 mph (180 km/h)

Dimensions:

Length: 442.5 cm
Width, (incl. mirrors): 203.4 cm
Height, (incl. shark fin): 165.2 cm
Track, front: 160.0 cm
Track, rear: 161.0 cm
Ground clearance: 17.5 cm

Interior Dimensions:

Headroom without panorama roof (front/rear) (H61-1/H61-2): 91.1/99.4 cm
Headroom with panorama roof (front/rear) (H61-1 SR/H61-2 SR): 95.5/97.4 cm
Headroom maximum, without sunroof (front) (H62-1): 103.0 cm
Passenger compartment width at shoulder height (front/rear) (W3-1/W3-2): 144.0/142.9 cm
Leg room (front/rear) (L34/L51-2): 104.0/91.7 cm
Cargo volume, including under floor storage (V211-2): 413 litres
Cargo volume, including under floor storage (V214-1): 1,342 litres
Frunk volume, with Tool kit (EU+RoW): 31 litres
Frunk volume, with Tool kit (US) WEIGHTS/MISCELLANEOUS: 26 litres

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 20:10
av Walker
fth skrev:
Zalman3 skrev:
Pris och produktionsstart
Bilen som presenterades i Los Angeles, som är utrustad med R-Design, kostar 699 000 kronor.
Tillverkningen kommer igång under vecka 35 år 2020, det vill säga sista veckan i augusti nästa år.
För dyrt, för sent, säger jag då. Någon som inte håller med? I slutet av 2020 levereras 1000-2000 Model Y om dagen, känns som ett mycket tufft motstånd.

/fth
Återigen. Till alla förvånade och besvikna som hade hoppats på tomten- vad var det jag sa.
Ni som väntar på den ultimata elbilen till ett pris lägre än fossiler - ni lär få vänta lääääänge.
Tyvärr.

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 20:15
av helix
Så bagageutrymmet är 413+26=439l i XC40. Detta kan då jämföras med Model 3 som har 542l - alltså 100 liter mer i Teslan.

Personligen gillar jag Polestar 2 mer än XC40 och tycker det är lite förvånande att XC40 nu till och med är dyrare än Polestar. Trodde att varumärket Polestar skulle positioneras steget över Volvo.

Av det vi sett hittills så förstår jag inte alls varför Polestar finns överhuvudtaget då det mest känns som en dekaltrimmad Volvo :roll: :?:

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 20:29
av Zalman3
The 2,150 to 2,250 kg – the weight depends on the respective equipment – weighing electric SUV is 4.43 metres long, 2.03 metres wide and 1.65 metres high. In addition, the all-electric XC40 can pull a trailer weighing up to 1,500 kg.

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 20:32
av Zalman3

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 21:33
av BEV[e-Rage]
fth skrev:
Zalman3 skrev:
Pris och produktionsstart
Bilen som presenterades i Los Angeles, som är utrustad med R-Design, kostar 699 000 kronor.
Tillverkningen kommer igång under vecka 35 år 2020, det vill säga sista veckan i augusti nästa år.
För dyrt, för sent, säger jag då. Någon som inte håller med? I slutet av 2020 levereras 1000-2000 Model Y om dagen, känns som ett mycket tufft motstånd.

/fth
Tja, kostar ju ungefär som en Model 3 LR AWD (med annan färg än vit och snygga fälgar) och jag antar att Model Y LR AWD blir ännu dyrare.
Skulle tro att de får tufft motstånd men snarare från billigare kinesiska märken.

Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV

Postat: 16 okt 2019 22:22
av Credde
Tror den kommer konkurrera ganska hårt i Sverige (om inte Tesla får sin kvalité under kontroll) - tycker dock den blev lite för dyr!