Re: Snart kan du boka en Volvo XC40 EV
Postat: 16 okt 2019 19:11
Ojoj. 700 för en mellanVolvo. Undrar om de ens vill sälja ngn bil?
78kWh tyckte jag det sades, 400km räckvidd.Surfaren skrev:Det var väldigt tunt med specifikationer på livesändningen. Maxeffekt, vridmoment, 0-100 men inte mycket mer. Kunde ju vara skoj att få veta något om batteriet, laddningen och priset.
Det som skiljer ut den från Kona, e-Niro och MG träsket är ju fyrhjulsdriften. Men de kan ju inte prissätta den som om den är i nivå med e-tron eller EQC.fth skrev:Och 400+hp effekt, 80% laddning på 40minuter, låter som typ 100kW laddeffekt kanske? Tämligen normala specifikationer alltså, något större batteri än 64kW-normen i klassen, men i övrigt ganska ”mellanmjölk”.
Bilen såg väl exakt ut som väntat, men strategin känns väldigt fokuserad på hybrider, eller ”part time electric” som dom envisades med att kalla det
Väldigt defensivt tycker jag, och lite småtrist, men det kanske passar både Volvos kunder och ägare?
/fth
MG ZS har 448 liters bagage.Smart placering av batteriet betyder att alla medresenärer har lika mycket plats som i en vanlig XC40. Det ger också kompromissad användning och smarta förvaringslösningar. Bakre bagageutrymmet rymmer 413 liter.
Jag tittade/lyssnade med ett halvt öga/öra på hela presentationen, och jag snappade egentligen bara upp prestanda av det du frågar om (se ovan).Mickep skrev:Någon som kan sammanfatta vad de sade. Såg bitvis.
De vill vara sustainable, det är klart, men anledningen till att man tittade var; pris prestanda, tillgänglighet! (när kan man boka?)
Kändes om att informationen var knapphändig. 40% mindre Co2 per bil 2025 (hela livscykeln eller tillverkning?).
Nej, du kör elbilBenz skrev:Den verkar ha samma batteri som polestar 2, 78kwh, det är väl sagt att polestar 2 ska ha 150kw laddning. Nu var det sagt att xc40 ska ladda 80% på 40 minuter. Det låter som det är en ganska dålig laddkurva då e-tron laddar 10-80% på 26 minuter. Eller är jag ute o cyklar?
För dyrt, för sent, säger jag då. Någon som inte håller med? I slutet av 2020 levereras 1000-2000 Model Y om dagen, känns som ett mycket tufft motstånd.Zalman3 skrev:Pris och produktionsstart
Bilen som presenterades i Los Angeles, som är utrustad med R-Design, kostar 699 000 kronor.
Tillverkningen kommer igång under vecka 35 år 2020, det vill säga sista veckan i augusti nästa år.
Jag tänker att det kanske är så pass illa att dem använder polestar-laddaren men att laddkurvan på båda bilarna är så pass dåliga att dem peakar på 150kw men snabbt avtar till mycket lägre effekterfth skrev:Nej, du kör elbilBenz skrev:Den verkar ha samma batteri som polestar 2, 78kwh, det är väl sagt att polestar 2 ska ha 150kw laddning. Nu var det sagt att xc40 ska ladda 80% på 40 minuter. Det låter som det är en ganska dålig laddkurva då e-tron laddar 10-80% på 26 minuter. Eller är jag ute o cyklar?![]()
Det låter som sagt som typ en 100kW-kurva, vilket också känns defensivt, om dom har återanvänt batteriet, varför inte använda Polestar-laddaren också?
/fth
A 78 kWh battery pack for a range of ‘over 250 miles (400 km)’ based on WLTP
Dual Motor 300 kW powertrain (a 150 kW electric motor on each axle)
11 kW onboard charger and 150 kW DC fast-charging capability
0 to 60 mp in 4.7 seconds
Top speed of 112 mph (180 km/h)
Dimensions:
Length: 442.5 cm
Width, (incl. mirrors): 203.4 cm
Height, (incl. shark fin): 165.2 cm
Track, front: 160.0 cm
Track, rear: 161.0 cm
Ground clearance: 17.5 cm
Interior Dimensions:
Headroom without panorama roof (front/rear) (H61-1/H61-2): 91.1/99.4 cm
Headroom with panorama roof (front/rear) (H61-1 SR/H61-2 SR): 95.5/97.4 cm
Headroom maximum, without sunroof (front) (H62-1): 103.0 cm
Passenger compartment width at shoulder height (front/rear) (W3-1/W3-2): 144.0/142.9 cm
Leg room (front/rear) (L34/L51-2): 104.0/91.7 cm
Cargo volume, including under floor storage (V211-2): 413 litres
Cargo volume, including under floor storage (V214-1): 1,342 litres
Frunk volume, with Tool kit (EU+RoW): 31 litres
Frunk volume, with Tool kit (US) WEIGHTS/MISCELLANEOUS: 26 litres
Återigen. Till alla förvånade och besvikna som hade hoppats på tomten- vad var det jag sa.fth skrev:För dyrt, för sent, säger jag då. Någon som inte håller med? I slutet av 2020 levereras 1000-2000 Model Y om dagen, känns som ett mycket tufft motstånd.Zalman3 skrev:Pris och produktionsstart
Bilen som presenterades i Los Angeles, som är utrustad med R-Design, kostar 699 000 kronor.
Tillverkningen kommer igång under vecka 35 år 2020, det vill säga sista veckan i augusti nästa år.
/fth
Tja, kostar ju ungefär som en Model 3 LR AWD (med annan färg än vit och snygga fälgar) och jag antar att Model Y LR AWD blir ännu dyrare.fth skrev:För dyrt, för sent, säger jag då. Någon som inte håller med? I slutet av 2020 levereras 1000-2000 Model Y om dagen, känns som ett mycket tufft motstånd.Zalman3 skrev:Pris och produktionsstart
Bilen som presenterades i Los Angeles, som är utrustad med R-Design, kostar 699 000 kronor.
Tillverkningen kommer igång under vecka 35 år 2020, det vill säga sista veckan i augusti nästa år.
/fth