Sida 12 av 22

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:16
av Jeppe_E
EnTraktor skrev:
Bertilsson skrev:
unumlapis skrev:
Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Kollar man EcarExpo på facebook, säger reportern att Jaguaren haft stora problem med laddare och kylan. Jag tycker det känns som att något mer gör att den hamnat så långt efter.
För mig är det ganska uppenbart att det är förburkningen som gör skillnaden. 160-180 i Kona mot 280-300 i I-Pace gör enorm skillnad. I-Pace kommer knappt iväg förrän det är dags att ladda igen.
70 kW/300= 233 km för i-pace
50 kW/180 = 277 km för kona

Ehh.. nej? Men om det är andra externa variabler som t.ex att det är svårt att få igång laddaren så...

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:17
av _TonyV
EnTraktor skrev:
Jag hade oxå lätt ställt upp att köra.
Kunde finnas möjlighet fortfarande.
Hoppa med i Jaggan och hjälpa till komma fram.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:17
av tehjimos
_TonyV skrev:
tehjimos skrev:
Verdi skrev:
_TonyV skrev:
Ifall tanken var att testa bilarna och laddinfrastrukturen så borde alla haft 2 förare som kan turas om körningen såklart. Nu har detta blivit en farlig resa som testar förarens uttållighet ochså.
Precis. Varför är de inte två i varje bil? Då kanske man kan fila bort de värsta misstagen också? Känns ju som att Jaguar-föraren inte riktigt är en van elbilist.
Folkbrist.
Hade man gått ut och sökt förare till detta innan hade jag kunna tänkt efter om att anmäla mig.
Samma här, men vet inte varför dom inte sökte fler extra förare... verkar ha varit lite sista minuten.

Vidarebefordrar bara vad jag hörde av Tibor.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:18
av tehjimos
_TonyV skrev:
EnTraktor skrev:
Jag hade oxå lätt ställt upp att köra.
Kunde finnas möjlighet fortfarande.
Hoppa med i Jaggan och hjälpa till komma fram.
Hade jaggan vägt lite mindre och man hade haft BE körkort så hade det nog fan gått snabbare att traila den med Model xn :lol:

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:19
av Verdi
EnTraktor skrev:
Bertilsson skrev:
unumlapis skrev:
Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Kollar man EcarExpo på facebook, säger reportern att Jaguaren haft stora problem med laddare och kylan. Jag tycker det känns som att något mer gör att den hamnat så långt efter.
För mig är det ganska uppenbart att det är förburkningen som gör skillnaden. 160-180 i Kona mot 280-300 i I-Pace gör enorm skillnad. I-Pace kommer knappt iväg förrän det är dags att ladda igen.
Så mycket skiljer det nog inte. Ska bli spännande om de meddelar snittförbrukningen för hela sträckan sen när de gått i mål.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:21
av Svenssons
Jeppe_E skrev:
EnTraktor skrev:
Bertilsson skrev:
unumlapis skrev:
Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Kollar man EcarExpo på facebook, säger reportern att Jaguaren haft stora problem med laddare och kylan. Jag tycker det känns som att något mer gör att den hamnat så långt efter.
För mig är det ganska uppenbart att det är förburkningen som gör skillnaden. 160-180 i Kona mot 280-300 i I-Pace gör enorm skillnad. I-Pace kommer knappt iväg förrän det är dags att ladda igen.
70 kWh/300= 233 km för i-pace
50 kWh/180 = 277 km för kona

Ehh.. nej? Men om det är andra externa variabler som t.ex att det är svårt att få igång laddaren så...
Efter att bilarna kört så skall de ju laddas igen. Kona har då kommit 4 mil extra från start och sedan laddar bägge bilarna i samma hastighet. IPace måste då stå och ladda 60% längre tid än Kona så den komemr komma ännu längre efter.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:22
av _TonyV
Jag tror stor risk att Jaggan stannar i Stockholm, avbryter pga. problem med laddning.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:22
av JFAH
VAd gör han i kristianstad nu? Verkar som han bunkrar, eller stödladdar han lite?

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:23
av Verdi
Svenssons skrev:
Tips till nästa år för både tävlingen och biltillverkare/återförsäljare är att kanske kolla på forum/sociala medier innan ifall det finns extraförare.

Nästa år kommer ju Model 3 kunna vara med. Jag tror att en Model 3 LR (typ 75kWh batteripack) kommer kunna vinna över en Model S 100D, i alla fall om man har dubbla förare välplannerade stopp och att förarna inte dricker för mycket vätska allternativt kör med flaska...

Enligt ABRP så skulle en LR med aero-fälgar vinna knappt över en 100D. Men det är på sommaren. Misstänker att vintern gynnar 100D med dess större batteri eftersom uppvärmning av kupén inte blir lika stor procentuell ökning. Så den här tiden på året är det hugget som stucket skulle jag tro.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:24
av Verdi
JFAH skrev:
VAd gör han i kristianstad nu? Verkar som han bunkrar, eller stödladdar han lite?
Han har väl inte laddad sen Ödeshög? Måste fylla på så han tar sig ner till Ystad.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:29
av Svenssons
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Tips till nästa år för både tävlingen och biltillverkare/återförsäljare är att kanske kolla på forum/sociala medier innan ifall det finns extraförare.

Nästa år kommer ju Model 3 kunna vara med. Jag tror att en Model 3 LR (typ 75kWh batteripack) kommer kunna vinna över en Model S 100D, i alla fall om man har dubbla förare välplannerade stopp och att förarna inte dricker för mycket vätska allternativt kör med flaska...

Enligt ABRP så skulle en LR med aero-fälgar vinna knappt över en 100D. Men det är på sommaren. Misstänker att vintern gynnar 100D med dess större batteri eftersom uppvärmning av kupén inte blir lika stor procentuell ökning. Så den här tiden på året är det hugget som stucket skulle jag tro.
Kupén är mindre på Model 3 och kanske har det blivit bättre isolering, i alla fall mot äldre Model S. Kanske inte spelar så stor roll men det skulle bli ett spännande race, särskilt om Tesla får upp lite fler laddare längs vägen så valmöjligheterna ökar. Redan idag ser vi ju att Teslan inte behöver ladda på varje snabbladdare längs vägen och att det finns olika rutter att välja på för att optimera trippen.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:30
av HelectriC
Verdi skrev:
EnTraktor skrev:
Bertilsson skrev:
unumlapis skrev:
Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Kollar man EcarExpo på facebook, säger reportern att Jaguaren haft stora problem med laddare och kylan. Jag tycker det känns som att något mer gör att den hamnat så långt efter.
För mig är det ganska uppenbart att det är förburkningen som gör skillnaden. 160-180 i Kona mot 280-300 i I-Pace gör enorm skillnad. I-Pace kommer knappt iväg förrän det är dags att ladda igen.
Så mycket skiljer det nog inte. Ska bli spännande om de meddelar snittförbrukningen för hela sträckan sen när de gått i mål.
nej, så stor skillnad är det inte om bilen är i ok tillstånd. Jag kör omväxlande ipace med 20" vinter friktionsdäck och Model S 75D med 21" vinter friktionsdäck och har samma körmönster med båda bilar och samma förutsättningar (startar i stort sett alltid med kallt batteri men förvärmd coupe). Förbrukningen ligger sen ca 3 veckor tillbaks på ca 260 med ipacen och 250 med Teslan.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:31
av Bertilsson
Verdi skrev:
JFAH skrev:
VAd gör han i kristianstad nu? Verkar som han bunkrar, eller stödladdar han lite?
Han har väl inte laddad sen Ödeshög? Måste fylla på så han tar sig ner till Ystad.
Precis. Enligt ABR behöver han 9 minuter innan han kan fortsätta

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:34
av Verdi
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
EnTraktor skrev:
Bertilsson skrev:
unumlapis skrev:
Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Kollar man EcarExpo på facebook, säger reportern att Jaguaren haft stora problem med laddare och kylan. Jag tycker det känns som att något mer gör att den hamnat så långt efter.
För mig är det ganska uppenbart att det är förburkningen som gör skillnaden. 160-180 i Kona mot 280-300 i I-Pace gör enorm skillnad. I-Pace kommer knappt iväg förrän det är dags att ladda igen.
Så mycket skiljer det nog inte. Ska bli spännande om de meddelar snittförbrukningen för hela sträckan sen när de gått i mål.
nej, så stor skillnad är det inte om bilen är i ok tillstånd. Jag kör omväxlande ipace med 20" vinter friktionsdäck och Model S 75D med 21" vinter friktionsdäck och har samma körmönster med båda bilar och samma förutsättningar (startar i stort sett alltid med kallt batteri men förvärmd coupe). Förbrukningen ligger sen ca 3 veckor tillbaks på ca 260 med ipacen och 250 med Teslan.
Yes. Men du håller mycket lägre hastighet i snitt.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:35
av Bertilsson
Då ska Tibor ha drygt 50 minuter till målet

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:36
av Svenssons
Nästa år kan vi hoppas på att de 4 nya plannerade SuperCharger-stationer längs vägen mellan Happaranda-Ystad är i drift samt att det finns CCS-uttag på alla SuperChargers längs vägen som alla bilar kan ladda vid. Då kommer problemen med bökiga laddstolpar försvinna för alla bilarna som är med och tävla så vida det inte är en bil med Chademo.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:37
av dd88
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Om jag har räknat rätt så har dom nu varit ute i 17,5h

Google Maps gör resan på 18h (längre resor brukar stämma rätt bra om man tar med tankstop och lite moms på hastighetsgränsen i beräkningen), så ska bli intressant att se vilken tid dom klockar in på.

Fast nu får de inte "momsa" alls...

Enligt abetterrouteplanner.com så ska bilarna klara det på dessa tider med torra vägar och -5 grader:
Tesla Model S 100D: 20h 16m
Jaguar I-Pace: No route found
Hyundai Kona: 23h 32m

Dock skyhög referensförbrukning på Jaguaren på 271 Wh/km vilket antagligen är med 22" fälgar. Borde vara lägre nu med vinterhjul.
Dom borde ha haft med en diesel som referens, för även om det är kul att se hur olika elbilar står sig mot varandra så är det för många faktorer som kan ge en felaktig bild (räcker ju egentligen med en laddatoloe som strejkar), en diesel som bara rullar på hade gett en bra jämförelse mot verkligheten.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:37
av Verdi
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Tips till nästa år för både tävlingen och biltillverkare/återförsäljare är att kanske kolla på forum/sociala medier innan ifall det finns extraförare.

Nästa år kommer ju Model 3 kunna vara med. Jag tror att en Model 3 LR (typ 75kWh batteripack) kommer kunna vinna över en Model S 100D, i alla fall om man har dubbla förare välplannerade stopp och att förarna inte dricker för mycket vätska allternativt kör med flaska...

Enligt ABRP så skulle en LR med aero-fälgar vinna knappt över en 100D. Men det är på sommaren. Misstänker att vintern gynnar 100D med dess större batteri eftersom uppvärmning av kupén inte blir lika stor procentuell ökning. Så den här tiden på året är det hugget som stucket skulle jag tro.
Kupén är mindre på Model 3 och kanske har det blivit bättre isolering, i alla fall mot äldre Model S. Kanske inte spelar så stor roll men det skulle bli ett spännande race, särskilt om Tesla får upp lite fler laddare längs vägen så valmöjligheterna ökar. Redan idag ser vi ju att Teslan inte behöver ladda på varje snabbladdare längs vägen och att det finns olika rutter att välja på för att optimera trippen.
Finns inga äldre 100D. ;)

Det är dock så tajt under optimala förhållanden att det räcker att ta av hjulsidorna på aerofälgarna för att 100D ska få en liten edge.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:41
av Verdi
dd88 skrev:
Verdi skrev:
dd88 skrev:
Om jag har räknat rätt så har dom nu varit ute i 17,5h

Google Maps gör resan på 18h (längre resor brukar stämma rätt bra om man tar med tankstop och lite moms på hastighetsgränsen i beräkningen), så ska bli intressant att se vilken tid dom klockar in på.

Fast nu får de inte "momsa" alls...

Enligt abetterrouteplanner.com så ska bilarna klara det på dessa tider med torra vägar och -5 grader:
Tesla Model S 100D: 20h 16m
Jaguar I-Pace: No route found
Hyundai Kona: 23h 32m

Dock skyhög referensförbrukning på Jaguaren på 271 Wh/km vilket antagligen är med 22" fälgar. Borde vara lägre nu med vinterhjul.
Dom borde ha haft med en diesel som referens, för även om det är kul att se hur olika elbilar står sig mot varandra så är det för många faktorer som kan ge en felaktig bild (räcker ju egentligen med en laddatoloe som strejkar), en diesel som bara rullar på hade gett en bra jämförelse mot verkligheten.

Ja, en diesel skulle ju vinna med ca 2 timmar. Vad är det för roligt med det? Dock är det en väldigt liten marginal på en så lång körning. I verkligheten tar de flesta 163 milen på minst 2 dagsetapper. Då är skillnaden försumbar om man räknar med att även dieselföraren stannar för att äta lunch och middag. (Ja, man kan sitta och äta i bilen och trycka på men det gör man väl inte om det inte är tävling...?)

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:42
av Svenssons
Verdi skrev:

Finns inga äldre 100D. ;)

Det är dock så tajt under optimala förhållanden att det räcker att ta av hjulsidorna på aerofälgarna för att 100D ska få en liten edge.
Tesla gör ju förändringar på bilarna från ena veckan till andra veckan. Just att det är så tajt gör det ju spännande och kanske även vilken vecka Model S är tillverkad kan påverka.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:47
av EnTraktor
Jeppe_E skrev:
EnTraktor skrev:
Bertilsson skrev:
unumlapis skrev:
Nu har jag inte direkt kollat på hur ofta de har stannat för att ladda men är det som Jaguaren har haft problem med?
Kollar man EcarExpo på facebook, säger reportern att Jaguaren haft stora problem med laddare och kylan. Jag tycker det känns som att något mer gör att den hamnat så långt efter.
För mig är det ganska uppenbart att det är förburkningen som gör skillnaden. 160-180 i Kona mot 280-300 i I-Pace gör enorm skillnad. I-Pace kommer knappt iväg förrän det är dags att ladda igen.
70 kW/300= 233 km för i-pace
50 kW/180 = 277 km för kona

Ehh.. nej? Men om det är andra externa variabler som t.ex att det är svårt att få igång laddaren så...
1. Det tar ganska mycket längre tid att ladda I-Pace när den väl stannar (större batteri). Utan riktiga snabbladdare blir det märkbar skillnad.
2. Laddarna står inte optimalt placerade. Dom 4-5 milen i skillnad i räckvidd, kan göra att man vågar köra en 6-8 mil längre sträcka. Säg att båda startar från samma punkt fulladdade. Så finns det snabbladdare efter 18 och 25 mil. Ipace måste stanna efter 18 mil, Kona kan köra 25 mil. Vilket för övrigt var det som hände på första delsträckan.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:48
av HelectriC
Verdi skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
EnTraktor skrev:
Bertilsson skrev:

För mig är det ganska uppenbart att det är förburkningen som gör skillnaden. 160-180 i Kona mot 280-300 i I-Pace gör enorm skillnad. I-Pace kommer knappt iväg förrän det är dags att ladda igen.
Så mycket skiljer det nog inte. Ska bli spännande om de meddelar snittförbrukningen för hela sträckan sen när de gått i mål.
nej, så stor skillnad är det inte om bilen är i ok tillstånd. Jag kör omväxlande ipace med 20" vinter friktionsdäck och Model S 75D med 21" vinter friktionsdäck och har samma körmönster med båda bilar och samma förutsättningar (startar i stort sett alltid med kallt batteri men förvärmd coupe). Förbrukningen ligger sen ca 3 veckor tillbaks på ca 260 med ipacen och 250 med Teslan.
Yes. Men du håller mycket lägre hastighet i snitt.
absolut! Men mycket går på att vara van elbilsförare om man vill komma långt. Verkar ju inte som den som kör ipacen i denna tävling är så erfaren på just området eller så är det nåt fel på just den bilen.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:52
av Verdi
HelectriC skrev:

absolut! Men mycket går på att vara van elbilsförare om man vill komma långt. Verkar ju inte som den som kör ipacen i denna tävling är så erfaren på just området eller så är det nåt fel på just den bilen.
Tror nog instruktionen är att hålla skyltad hastighet så långt det är möjligt. Man ska ju inte behöva en massa trixande.

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:55
av Bjelke
Kalle skrev:
Hoppas Bjelke får chansen att prata med Jagguarföraren :)
Japp det fick jag :)
Tyvärr hann vi inte prata så mycket, jag har ju ett jobb att sköta också, och den lilla extra provåkningsturen kunde jag ju inte tacka nej till heller :mrgreen: 8-) :)
Så tyvärr tappade hon några minuter till pgav mig :oops:
Hon hade iaf stannat i Sundsvall för hon helt enkelt var för trött för att köra vidare och än värre eftersom hon inte lyckades sova mer än en halvtimme där,
resten får vi nog läsa om i elbilstidningen om vi säger så ;)
Jäkligt najs bil är det iaf! :) (och ja, jag jag tror det var dom stora hjulen som satt på, ska kolla på bilderna lite senare)

Re: SECC 2018

Postat: 28 nov 2018 09:56
av EnTraktor
Bjelke skrev:
Kalle skrev:
Hoppas Bjelke får chansen att prata med Jagguarföraren :)
Japp det fick jag :)
Tyvärr hann vi inte prata så mycket, jag har ju ett jobb att sköta också, och den lilla extra provåkningsturen kunde jag ju inte tacka nej till heller :mrgreen: 8-) :)
Så tyvärr tappade hon några minuter till pgav mig :oops:
Hon hade iaf stannat i Sundsvall för hon helt enkelt var för trött för att köra vidare och än värre eftersom hon inte lyckades sova mer än en halvtimme där,
resten får vi nog läsa om i elbilstidningen om vi säger så ;)
Jäkligt najs bil är det iaf! :) (och ja, jag jag tror det var dom stora hjulen som satt på, ska kolla på bilderna lite senare)
Jag har läst nånstans att 22" sitter på.