mati skrev:LarsL skrev:Fast mati går priset ner på Tesla så ”drabbas” ju även du om eftersom dina begagnatköpare också kommer jämnföra din bil med en ny Tesla, eller hur?
Ja, kanske indirekt. Men alla vill inte ha en Tesla, oavsett hur "billig" den är. Säg att jag köper en Volvo nu och säljer den om tre år. Hur många tittar då först vad en Tesla kostar? Troligen ingen eftersom det är två helt olika bilar.
Om jag nu köper en e-Niro är det troligen inte heller så många som väger en begagnad sådan mot en Tesla. Tror jag ialla fall.
Risken med en e-tron eller i-pace är nog större eftersom de spelar ungefär i samma liga. Fast en inbiten Audi-kund byter väl kanske inte till Tesla heller så lätt.
För min del, som det ser ut nu, är det inget realistiskt alternativ längre. Jag har redan skickat frågan till min Audi-säljare om det är möjligt att ångra beställningen. Som tur är har jag faktiskt aldrig skrivit på nånting kom jag på.
Jag sålde nyss min Volvo och överväger ny Tesla.
Farsan har också Volvo, men är intresserad av elbilar, har skaffat solpaneler, och nyfiken på Tesla.
Det finns som sagt många märkesfantaster, men jag skulle vilja påstå att det är väldigt få som håller fast oavsett vad.
Dagens Teslafantaster är bevis på det. Många av dem är tidigare inbitna BMW/Audi/Mercedes-ägare.
Tror faktiskt det är ett extra stort problem just för de tyska premiummärkena. Många har nog förväxlat märkeslojalitet med intresse för ny teknik och en statusindikator.
Min gissning är att många som tidigare köpte BMW/Audi/Mercedes gjorde det för att de ville ha ”det senaste” och något som signalerar status.
Den bilden håller på att förändras. Tesla har nu den mest avancerade tekniken, och som statusmarkör är de nog tom förbi tyskarna nu, åtminstone bland yngre.