Sida 12 av 12
Re: Nyheter?
Postat: 03 mar 2019 12:28
av Nicke Nyfiken
OfarligTesla skrev:
Nu handlade det om en billigare bil i 300k klassen men jag har prutat ner en familjemedlems privatleasing med 10% på ett pris som redan var nedsatt 20% på grund av en dold kampanj. Har även fått andra riktigt bra erbjudanden på betydligt dyrare bilar också. Det förekommer helt klart konstiga rabatter hos andra tillverkare på utgående modeller men även på helt nya sådana, allt handlar däremot om hur bra man är på att snacka med säljaren och hur mycket de offrar för att man skall fortsätta köpa bilar hos dem.
Ja visst går det plötsligt att få bra pris hos de andra biltillverkarna också.
Som privatköpare prutade jag ner en Audi från 440.000:- (listpris) till 299.000:- utan några som helst personliga avtal eller rabatter. Och det var inte en lagerbil, utan nybeställning med 12 veckors leveranstid.
Re: Nyheter?
Postat: 03 mar 2019 12:46
av bonath
Blir väl många provkörningsbilar ”lediga” nu när dom stänger sina showrooms. Dom blir lättare att sälja om beg-marknaden stannar av...
Re: Nyheter?
Postat: 03 mar 2019 12:48
av mati
Bjelke skrev:
Jag tänkte precis skriva det, om dom här priserna håller sig så skulle jag övervägt att försöka avbryta Audi-köpet,
vad ska man annars göra lixom?
Ja, nej, jag ser inget alternativ just nu. Teslan kommer nog att säljas oavsett, skadan är ju redan skett så att säga. Det vore visserligen bättre rent ekonomiskt att behålla den ett tag till, men eftersom jag ändå inte använder den i någon större utsträckning längre, är det lika korkat att ha en stående hemma och betala leasing och förmån på den.
Jag får väl återuppta idén om en hyfsat användbar laddhybrid med dragkrok, typ en Passat GTE. Om man nu får tag i en sådan. I slutändan är jag inte ens främmande för idén att - åtminstone tillfälligt - förkasta alla principer och skaffa en begagnad fossilkombi. Det gick ju förr. Och det funkar bevisligen jättebra för alla andra.
Re: Nyheter?
Postat: 03 mar 2019 12:48
av taliz
mati skrev:LarsL skrev:Fast mati går priset ner på Tesla så ”drabbas” ju även du om eftersom dina begagnatköpare också kommer jämnföra din bil med en ny Tesla, eller hur?
Ja, kanske indirekt. Men alla vill inte ha en Tesla, oavsett hur "billig" den är. Säg att jag köper en Volvo nu och säljer den om tre år. Hur många tittar då först vad en Tesla kostar? Troligen ingen eftersom det är två helt olika bilar.
Om jag nu köper en e-Niro är det troligen inte heller så många som väger en begagnad sådan mot en Tesla. Tror jag ialla fall.
Risken med en e-tron eller i-pace är nog större eftersom de spelar ungefär i samma liga. Fast en inbiten Audi-kund byter väl kanske inte till Tesla heller så lätt.
För min del, som det ser ut nu, är det inget realistiskt alternativ längre. Jag har redan skickat frågan till min Audi-säljare om det är möjligt att ångra beställningen. Som tur är har jag faktiskt aldrig skrivit på nånting kom jag på.
Jag sålde nyss min Volvo och överväger ny Tesla.
Farsan har också Volvo, men är intresserad av elbilar, har skaffat solpaneler, och nyfiken på Tesla.
Det finns som sagt många märkesfantaster, men jag skulle vilja påstå att det är väldigt få som håller fast oavsett vad.
Dagens Teslafantaster är bevis på det. Många av dem är tidigare inbitna BMW/Audi/Mercedes-ägare.
Tror faktiskt det är ett extra stort problem just för de tyska premiummärkena. Många har nog förväxlat märkeslojalitet med intresse för ny teknik och en statusindikator.
Min gissning är att många som tidigare köpte BMW/Audi/Mercedes gjorde det för att de ville ha ”det senaste” och något som signalerar status.
Den bilden håller på att förändras. Tesla har nu den mest avancerade tekniken, och som statusmarkör är de nog tom förbi tyskarna nu, åtminstone bland yngre.
Re: Nyheter?
Postat: 03 mar 2019 12:55
av hooked
taliz skrev:mati skrev:LarsL skrev:Fast mati går priset ner på Tesla så ”drabbas” ju även du om eftersom dina begagnatköpare också kommer jämnföra din bil med en ny Tesla, eller hur?
Ja, kanske indirekt. Men alla vill inte ha en Tesla, oavsett hur "billig" den är. Säg att jag köper en Volvo nu och säljer den om tre år. Hur många tittar då först vad en Tesla kostar? Troligen ingen eftersom det är två helt olika bilar.
Om jag nu köper en e-Niro är det troligen inte heller så många som väger en begagnad sådan mot en Tesla. Tror jag ialla fall.
Risken med en e-tron eller i-pace är nog större eftersom de spelar ungefär i samma liga. Fast en inbiten Audi-kund byter väl kanske inte till Tesla heller så lätt.
För min del, som det ser ut nu, är det inget realistiskt alternativ längre. Jag har redan skickat frågan till min Audi-säljare om det är möjligt att ångra beställningen. Som tur är har jag faktiskt aldrig skrivit på nånting kom jag på.
Jag sålde nyss min Volvo och överväger ny Tesla.
Farsan har också Volvo, men är intresserad av elbilar, har skaffat solpaneler, och nyfiken på Tesla.
Det finns som sagt många märkesfantaster, men jag skulle vilja påstå att det är väldigt få som håller fast oavsett vad.
Dagens Teslafantaster är bevis på det. Många av dem är tidigare inbitna BMW/Audi/Mercedes-ägare.
Tror faktiskt det är ett extra stort problem just för de tyska premiummärkena. Många har nog förväxlat märkeslojalitet med intresse för ny teknik och en statusindikator.
Min gissning är att många som tidigare köpte BMW/Audi/Mercedes gjorde det för att de ville ha ”det senaste” och något som signalerar status.
Den bilden håller på att förändras. Tesla har nu den mest avancerade tekniken, och som statusmarkör är de nog tom förbi tyskarna nu, åtminstone bland yngre.
Jag håller med om detta resonemang då jag själv kan placera mig i den kategorin som varit Audifantast. Har tyvärr haft dåliga erfarenheter med Audi på senast med service och problem med min bil och en konflikt med Audi. Är därför helt osugen på en ny Audi och som teknikintresserad är Tesla riktigt intressant. Jag har lite lämnat det bakom mig med tysk byggkvalitet och tycker det faktiskt är ett riktigt överdrivet begrepp som många slänger sig med i dessa tider.
När det gäller Audi så har jag som tidigare lojal mot Audi såklart varit inne på att köpa en E-tron. Det som gjort att jag inte aktualiserat detta är att jag tycker den är för dyr för vad man faktiskt får samt att det erbjuds 0% i rabatt trots gammal kund. Just den här avsaknaden av rabatt just i dagsläget gör mig nämligen orolig. Jag vet att Audihandlare snabbt kan justera priser och vad händer då om E-tron inte säljer som tänkt och helt plötsligt erbjuds rabatter och det tas fram bättre paketerbjudanden. För min del som gillar sportighet så tycker jag också att E-tron är en besvikelse med prestanda och att den är lite tråkig. Med detta sagt en fin bil, men jag får absolut inga vill-ha känslor och då är det för mycket pengar för något som känns tråkigt redan innan man tar leverans.
Re: Nyheter?
Postat: 03 mar 2019 13:05
av Jonas83
hooked skrev:taliz skrev:mati skrev:LarsL skrev:Fast mati går priset ner på Tesla så ”drabbas” ju även du om eftersom dina begagnatköpare också kommer jämnföra din bil med en ny Tesla, eller hur?
Ja, kanske indirekt. Men alla vill inte ha en Tesla, oavsett hur "billig" den är. Säg att jag köper en Volvo nu och säljer den om tre år. Hur många tittar då först vad en Tesla kostar? Troligen ingen eftersom det är två helt olika bilar.
Om jag nu köper en e-Niro är det troligen inte heller så många som väger en begagnad sådan mot en Tesla. Tror jag ialla fall.
Risken med en e-tron eller i-pace är nog större eftersom de spelar ungefär i samma liga. Fast en inbiten Audi-kund byter väl kanske inte till Tesla heller så lätt.
För min del, som det ser ut nu, är det inget realistiskt alternativ längre. Jag har redan skickat frågan till min Audi-säljare om det är möjligt att ångra beställningen. Som tur är har jag faktiskt aldrig skrivit på nånting kom jag på.
Jag sålde nyss min Volvo och överväger ny Tesla.
Farsan har också Volvo, men är intresserad av elbilar, har skaffat solpaneler, och nyfiken på Tesla.
Det finns som sagt många märkesfantaster, men jag skulle vilja påstå att det är väldigt få som håller fast oavsett vad.
Dagens Teslafantaster är bevis på det. Många av dem är tidigare inbitna BMW/Audi/Mercedes-ägare.
Tror faktiskt det är ett extra stort problem just för de tyska premiummärkena. Många har nog förväxlat märkeslojalitet med intresse för ny teknik och en statusindikator.
Min gissning är att många som tidigare köpte BMW/Audi/Mercedes gjorde det för att de ville ha ”det senaste” och något som signalerar status.
Den bilden håller på att förändras. Tesla har nu den mest avancerade tekniken, och som statusmarkör är de nog tom förbi tyskarna nu, åtminstone bland yngre.
Jag håller med om detta resonemang då jag själv kan placera mig i den kategorin som varit Audifantast. Har tyvärr haft dåliga erfarenheter med Audi på senast med service och problem med min bil och en konflikt med Audi. Är därför helt osugen på en ny Audi och som teknikintresserad är Tesla riktigt intressant. Jag har lite lämnat det bakom mig med tysk byggkvalitet och tycker det faktiskt är ett riktigt överdrivet begrepp som många slänger sig med i dessa tider.
När det gäller Audi så har jag som tidigare lojal mot Audi såklart varit inne på att köpa en E-tron. Det som gjort att jag inte aktualiserat detta är att jag tycker den är för dyr för vad man faktiskt får samt att det erbjuds 0% i rabatt trots gammal kund. Just den här avsaknaden av rabatt just i dagsläget gör mig nämligen orolig. Jag vet att Audihandlare snabbt kan justera priser och vad händer då om E-tron inte säljer som tänkt och helt plötsligt erbjuds rabatter och det tas fram bättre paketerbjudanden. För min del som gillar sportighet så tycker jag också att E-tron är en besvikelse med prestanda och att den är lite tråkig. Med detta sagt en fin bil, men jag får absolut inga vill-ha känslor och då är det för mycket pengar för något som känns tråkigt redan innan man tar leverans.
Samma argument som gjorde att jag tillsist inte gick vidare med beställning av en E-tron från min reservation.
Re: Nyheter?
Postat: 03 mar 2019 13:18
av Verdi
Jonas83 skrev:hooked skrev:taliz skrev:mati skrev:LarsL skrev:Fast mati går priset ner på Tesla så ”drabbas” ju även du om eftersom dina begagnatköpare också kommer jämnföra din bil med en ny Tesla, eller hur?
Ja, kanske indirekt. Men alla vill inte ha en Tesla, oavsett hur "billig" den är. Säg att jag köper en Volvo nu och säljer den om tre år. Hur många tittar då först vad en Tesla kostar? Troligen ingen eftersom det är två helt olika bilar.
Om jag nu köper en e-Niro är det troligen inte heller så många som väger en begagnad sådan mot en Tesla. Tror jag ialla fall.
Risken med en e-tron eller i-pace är nog större eftersom de spelar ungefär i samma liga. Fast en inbiten Audi-kund byter väl kanske inte till Tesla heller så lätt.
För min del, som det ser ut nu, är det inget realistiskt alternativ längre. Jag har redan skickat frågan till min Audi-säljare om det är möjligt att ångra beställningen. Som tur är har jag faktiskt aldrig skrivit på nånting kom jag på.
Jag sålde nyss min Volvo och överväger ny Tesla.
Farsan har också Volvo, men är intresserad av elbilar, har skaffat solpaneler, och nyfiken på Tesla.
Det finns som sagt många märkesfantaster, men jag skulle vilja påstå att det är väldigt få som håller fast oavsett vad.
Dagens Teslafantaster är bevis på det. Många av dem är tidigare inbitna BMW/Audi/Mercedes-ägare.
Tror faktiskt det är ett extra stort problem just för de tyska premiummärkena. Många har nog förväxlat märkeslojalitet med intresse för ny teknik och en statusindikator.
Min gissning är att många som tidigare köpte BMW/Audi/Mercedes gjorde det för att de ville ha ”det senaste” och något som signalerar status.
Den bilden håller på att förändras. Tesla har nu den mest avancerade tekniken, och som statusmarkör är de nog tom förbi tyskarna nu, åtminstone bland yngre.
Jag håller med om detta resonemang då jag själv kan placera mig i den kategorin som varit Audifantast. Har tyvärr haft dåliga erfarenheter med Audi på senast med service och problem med min bil och en konflikt med Audi. Är därför helt osugen på en ny Audi och som teknikintresserad är Tesla riktigt intressant. Jag har lite lämnat det bakom mig med tysk byggkvalitet och tycker det faktiskt är ett riktigt överdrivet begrepp som många slänger sig med i dessa tider.
När det gäller Audi så har jag som tidigare lojal mot Audi såklart varit inne på att köpa en E-tron. Det som gjort att jag inte aktualiserat detta är att jag tycker den är för dyr för vad man faktiskt får samt att det erbjuds 0% i rabatt trots gammal kund. Just den här avsaknaden av rabatt just i dagsläget gör mig nämligen orolig. Jag vet att Audihandlare snabbt kan justera priser och vad händer då om E-tron inte säljer som tänkt och helt plötsligt erbjuds rabatter och det tas fram bättre paketerbjudanden. För min del som gillar sportighet så tycker jag också att E-tron är en besvikelse med prestanda och att den är lite tråkig. Med detta sagt en fin bil, men jag får absolut inga vill-ha känslor och då är det för mycket pengar för något som känns tråkigt redan innan man tar leverans.
Samma argument som gjorde att jag tillsist inte gick vidare med beställning av en E-tron från min reservation.
Det händer mer kring Tesla, det får man ändå ge dem.

Re: Nyheter?
Postat: 03 mar 2019 19:15
av mati
Verdi skrev:
Det händer mer kring Tesla, det får man ändå ge dem.

Utan tvekan. Är man sugen på sömnlösa nätter, återkommande magont, huvudvärk och dålig stämning hemma är man den perfekta Tesla-kunden. Äventyr av olika slag är nästan garanterat en del av upplevelsen.
Vill man ha ett bekymmersfritt bilägande och ägna sin tid åt nåt betydelsefullt får man hålla sig till andra bilar.
Re: Nyheter?
Postat: 03 mar 2019 19:40
av bjelkeman
mati skrev:Verdi skrev:
Det händer mer kring Tesla, det får man ändå ge dem.

Utan tvekan. Är man sugen på sömnlösa nätter, återkommande magont, huvudvärk och dålig stämning hemma är man den perfekta Tesla-kunden. Äventyr av olika slag är nästan garanterat en del av upplevelsen.
Vill man ha ett bekymmersfritt bilägande och ägna sin tid åt nåt betydelsefullt får man hålla sig till andra bilar.
Verkar tråkigt. Har haft min i 2.5 år utan nämnvärda problem. Bytte 12 volts batteri bara, vilket var gjort på en kvart i Upplands Väsby.
Re: Nyheter?
Postat: 03 mar 2019 19:52
av Legato
mati skrev:Verdi skrev:
Det händer mer kring Tesla, det får man ändå ge dem.

Utan tvekan. Är man sugen på sömnlösa nätter, återkommande magont, huvudvärk och dålig stämning hemma är man den perfekta Tesla-kunden. Äventyr av olika slag är nästan garanterat en del av upplevelsen.
Vill man ha ett bekymmersfritt bilägande och ägna sin tid åt nåt betydelsefullt får man hålla sig till andra bilar.
Jag säger som så många andra redan sagt, jag kan inte för mitt liv förstå att du behållit din Tesla. Skulle något påverka mitt liv så otroligt negativt som Teslan påverkar dig så hade jag sålt den för länge sedan. Den ekonomiska smällen är ju ganska irrelevant jämfört med att inte kunna sova och ha magont. Inte ens en fossilbil hade plågat mig så mycket, även om jag aldrig någonsin kommer äga en fossil igen.
För mig är den perfekta Tesla kunden den som gillar att ligga i teknisk framkant samt gillar körglädje och prestanda till en rimlig peng. På köpet får man miljövänligheten samt att man är med och leder transformationen av bilindustrin bort från dieselfuskande "fat cat"-bolag.
Re: Nyheter?
Postat: 03 mar 2019 20:36
av mati
Du har säkert rätt. Men jag har inte velat ha en fossilbil. Och tyvärr har det ju som bekant inte funnits några bra elbilsalternativ som hade kunnat ersätta en fossilbil till 100%, förutom Tesla. Samtidigt är det ju såklart en viss - vad ska man säga - envishet från min sida att jag verkligen aldrig någonsin ville gå tillbaka till fossildrift. Människan är inte alltid helt rationell.
Jag var nog lite som den berömda grodan som sitter kvar i en gryta med vatten som sakta börjar koka. Det krävdes mao sin tid för mig att inse att jag för det första inte är rätt person att ha en Tesla, och för det andra att jag nog inte heller kan klara mig med enbart en elbil. Just eftersom utbudet fortfarande är för skralt, och de bilar som finns är antingen för dyra, eller så passar de inte mina krav av andra skäl.
Re: Nyheter?
Postat: 03 mar 2019 21:52
av jpetters
Legato skrev:mati skrev:Verdi skrev:
Det händer mer kring Tesla, det får man ändå ge dem.

Utan tvekan. Är man sugen på sömnlösa nätter, återkommande magont, huvudvärk och dålig stämning hemma är man den perfekta Tesla-kunden. Äventyr av olika slag är nästan garanterat en del av upplevelsen.
Vill man ha ett bekymmersfritt bilägande och ägna sin tid åt nåt betydelsefullt får man hålla sig till andra bilar.
Jag säger som så många andra redan sagt, jag kan inte för mitt liv förstå att du behållit din Tesla. Skulle något påverka mitt liv så otroligt negativt som Teslan påverkar dig så hade jag sålt den för länge sedan. Den ekonomiska smällen är ju ganska irrelevant jämfört med att inte kunna sova och ha magont. Inte ens en fossilbil hade plågat mig så mycket, även om jag aldrig någonsin kommer äga en fossil igen.
För mig är den perfekta Tesla kunden den som gillar att ligga i teknisk framkant samt gillar körglädje och prestanda till en rimlig peng. På köpet får man miljövänligheten samt att man är med och leder transformationen av bilindustrin bort från dieselfuskande "fat cat"-bolag.
Riktigt trist med alla bekymmer. Men min upplevelse är att jag aldrig uppskattat bilkörning och bilägande så mycket som jag gör sedan jag köpte min första Model S för fyra år sedan. Det har inte varit felfritt men fantastiskt service har alltid kompenserat och den positiva känslan sitter kvar länge.
Nu är jag nog mitt i prick på den "perfekta Tesla kunden" och det gör så klart sitt till.