Tesla Pickup lansering 21 november?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Pickup lansering 21 november?
Kommer ni köpa Campingkit?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- perwis
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per38308
Tack för korrigeringen.bylund skrev:Personbil klass II är en husbil, oavsett vikt.
Det blir personbil klass I om det blir personbil, om man inte bygger om den till husbil.
C ger inte rätt att dra tyngre släp än B.
Vad jag förstår så är maxvikt för personbilar 3500kg. Verkar inte troligt att den kommer väga så mycket? Hittar inga siffror.
F150 verkar väga mellan 4000-6000 pounds = 1800 - 2700kg.
https://vehq.com/ford-f150-weight/
Elon har ju sagt såhär:loftux skrev:Fast det är väl det den ska, sälja massor? Kanske inte i Europa, men i USA är nog tanken att ta en stor del av marknaden.wector skrev:Tycker Tesla gör helt rätt. Ett statement att alla bilar inte ska se lika ut och gör man en snabb googling på pickups så ser alla exakt likadana ut.
Jag tycker det är jäkligt befriande med designer som tänker utanför boxen och inte spelar safe. Det här är ju inte en Model3 som ska sälja i massor heller för den delen.
”I’m personally super-excited by this pickup truck. It’s something I’ve been wanting to make for a long time. And I’ve been iterating sort of designs with Franz ... It’s like I really wanted something that’s like super-futuristic cyberpunk. Which, if it doesn’t ... if I’m weirdly like ... if there’s only a small number of people that like that truck, I guess we’ll make a more conventional truck in the future. But it’s the thing that I am personally most fired up about. It’s gonna have a lot of titanium.”
Jag hittar inte heller någon maxvikt för personbil klass I, så jag antar den inte är begränsad. Dock slog jag på några Hummer H1 jag hittade på nätet, och de är reggade som lastbilar. Det kan ju finnas skattemässiga skäl till det, men en elpersonbil lär ju har 360 kr i årsskatt oavsett vikt, än så länge.perwis skrev:Tack för korrigeringen.bylund skrev:Personbil klass II är en husbil, oavsett vikt.
Det blir personbil klass I om det blir personbil, om man inte bygger om den till husbil.
Vad jag förstår så är maxvikt för personbilar 3500kg. Verkar inte troligt att den kommer väga så mycket? Hittar inga siffror.
Sedan vill man ju ha lastkapacitet också, och det är ju totalvikten som avgör behörigheten, inte tjänstevikten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Precis. Den har 1600kg i lastvikt.bylund skrev:Jag hittar inte heller någon maxvikt för personbil klass I, så jag antar den inte är begränsad. Dock slog jag på några Hummer H1 jag hittade på nätet, och de är reggade som lastbilar. Det kan ju finnas skattemässiga skäl till det, men en elpersonbil lär ju har 360 kr i årsskatt oavsett vikt, än så länge.perwis skrev:Tack för korrigeringen.bylund skrev:Personbil klass II är en husbil, oavsett vikt.
Sedan vill man ju ha lastkapacitet också, och det är ju totalvikten som avgör behörigheten, inte tjänstevikten.
Det finns ju inte en chans i ... att bilen tom skulle väga 1900kg
Fick någon bekräftelse på mailen, såg att det dragits pengar. Glömde ta skärmdump på bokningskoden.
Inget mail, än så länge. Men den finns med på min Tesla sida.Bodes_dad skrev:Fick någon bekräftelse på mailen, såg att det dragits pengar. Glömde ta skärmdump på bokningskoden.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Nej, inget mail eller bil i kontot, pengarna har dragits från kortet. Var samma fördröjning när 3:an släpptes, kanske mycket orders som kommit in.Bodes_dad skrev:Fick någon bekräftelse på mailen, såg att det dragits pengar. Glömde ta skärmdump på bokningskoden.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
För mig kom den med i listan direkt.SR-71-BlackBird skrev:Nej, inget mail eller bil i kontot, pengarna har dragits från kortet. Var samma fördröjning när 3:an släpptes, kanske mycket orders som kommit in.Bodes_dad skrev:Fick någon bekräftelse på mailen, såg att det dragits pengar. Glömde ta skärmdump på bokningskoden.
Model S: Plaid, Deep Blue
Samma här. Inget mail, ser inte något på Tesla kontot, men det har dragits pengar...SR-71-BlackBird skrev:Nej, inget mail eller bil i kontot, pengarna har dragits från kortet. Var samma fördröjning när 3:an släpptes, kanske mycket orders som kommit in.Bodes_dad skrev:Fick någon bekräftelse på mailen, såg att det dragits pengar. Glömde ta skärmdump på bokningskoden.
Model 3 Pearl White LR AWD med dragkrok (beställd 190815, levererad 190923)
Cybertruck LR förhandsbeställd
Cybertruck LR förhandsbeställd
Nej, typ 2,7 ton (vet dock inte vilken modell). Så man får i princip knappt ens dra ett EU-släp utan Utökad B-behörighet.dstr skrev:Precis. Den har 1600kg i lastvikt.bylund skrev:Jag hittar inte heller någon maxvikt för personbil klass I, så jag antar den inte är begränsad. Dock slog jag på några Hummer H1 jag hittade på nätet, och de är reggade som lastbilar. Det kan ju finnas skattemässiga skäl till det, men en elpersonbil lär ju har 360 kr i årsskatt oavsett vikt, än så länge.perwis skrev:Tack för korrigeringen.bylund skrev:Personbil klass II är en husbil, oavsett vikt.
Det finns ju inte en chans i ... att bilen tom skulle väga 1900kg
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Inklusive sina passagerare...Renmark skrev:Den kommer ju krossa allt den träffarZalman3 skrev:Hur klarar den krocktest?
Det mest intressanta med denna bil är väl ändå hur billigt de räknar med att kunna sälja den. Det måste väl betyda att de räknar med att kunna producera batterier väldigt mycket billigare om två år? Kostar en jättepickis i rostfritt stål med 100 kWh-batteri 39000 lär ju en M3 SR vara väldigt mycket billigare vid samma tillfälle?
Detta skapar panik hos konkurrenterna.Elof skrev:Det mest intressanta med denna bil är väl ändå hur billigt de räknar med att kunna sälja den. Det måste väl betyda att de räknar med att kunna producera batterier väldigt mycket billigare om två år? Kostar en jättepickis i rostfritt stål med 100 kWh-batteri 39000 lär ju en M3 SR vara väldigt mycket billigare vid samma tillfälle?
De måste också sälja en hyfsat bra elpickup för 39.000 dollar.
Dessutom är det ju så att dom som förbokar sig för en Cybertruck idag, inte är så sugna på att köpa en ny fossil pickup.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Zalman3 skrev:Detta skapar panik hos konkurrenterna.Elof skrev:Det mest intressanta med denna bil är väl ändå hur billigt de räknar med att kunna sälja den. Det måste väl betyda att de räknar med att kunna producera batterier väldigt mycket billigare om två år? Kostar en jättepickis i rostfritt stål med 100 kWh-batteri 39000 lär ju en M3 SR vara väldigt mycket billigare vid samma tillfälle?
De måste också sälja en hyfsat bra elpickup för 39.000 dollar.
Dessutom är det ju så att dom som förbokar sig för en Cybertruck idag, inte är så sugna på att köpa en ny fossil pickup.
Teslas köp av maxwell och några andra bolag, samt forskningsresultat kring batterier är min tro. Battery and drive train day nästa år kommer nog rita ut en del frågetecken. De vill ju gå från att göra runt 50gwh per år till 1 twh. Så något har de på gång.
Model Y LR
Model S 100D -18
Räckvidden blir ännu bättre som LB reggad eftersom fartbegränsaren hindrar att bilen går över 90 km/h. 0-100 km/h blir inte så ointressant när det tar tvärstopp innan dess. Dessutom ser den ännu mer "funkis" ut med lastbilsreflexerna bak. Undrar om man får sätta VBG-drag på den också?dstr skrev:Jag hoppas det blir valbart. Med stora batteriet och 3 motorer lär den där väga närmare 3 ton.Zalman3 skrev:Kommer den bara att registreras som C1 lastbil i Sverige?
B-kortreggad lär den bli lika oanvändbar som en B-reggad Hummer H1.
Funderar lite på varför de "sänkt" förbokningspriset till 1000kr? Är det bara för att kunna redovisa en hög/högre förbokningssiffra, "mentalt" hålla intresserade borta från fossil Pick-up? Logiska hade väl annars varit att fortsätta med 10000kr som på M3 för att fokusera lite mer på potentiella kunder? Som det känns nu slänger många in 1000kr lite med orden "why not", oavsett behov eller ens möjlighet att köra/köpa den idag. (Ev Körkortskrav på C, garage, parkering osv).
Angående de krossade rutorna på bilen var det säkerligen en "intern kommunikationsmiss" där de som skapade/byggde ihop scenbilen inte visste/förstod/anande att man skulle kasta saker ÄVEN på bilens sidorutor. Att man därför av olika praktiska/tidsmässiga skäl monterade laminerade sidorutor av vanligt slag på just bilen, man hade ju en särskild glasruta på lös rigg för att visa hur tålig de var.
Smart tänkt att bygga in olika funktionella fördelar med ett tåligt ytterskal och många smarta funktioner redan från början. Som ändå var och en i sig inte är så märkvärdig eller något nytt. Luftfjädring, kompressor, soltak, 6 sits, flaklock, lastramp i baklämmen, elkontakt på flaket osv Egentligen ganska traditionellt "smart tänk" som många gånger varit förbehållna "specialversioner & extrautrustning" på en traditionell Pick-up
Sen både förstår jag och inte förstår att man väljer så "radikal design". Tilltalar starkt vissa grupper medan andra kommer tokvägra. Personligen tror jag det ändå är väldigt smart att skilja sig radikalt från de vanliga designen. Säg att de gjort en traditionell "normalcool" Pick-up, tror inte det hade räckt för att få de traditionella kunderna att byta från F150 till Cybertruck. Nu får man istället:
1 Early adopters
2 Alla företagare som gillar att sticka ut och vara "värst"
3 Nya kundgrupper om tidigare inte kört Pick-up
4 Alla som kanske tom lever på att sticka ut, Influencers, artister, filmskapare, Schwarzenegger, varenda förortsrappare (obs ironi!) Kommer bli galet mycket gratis uppmärksamhet de den här kundgruppen börjar använda bilarna i olika sammanhang.
5 Galet mycket "extra" skriverier och engagemang från olika håll
6 Synergier i marknadsföring/uppmärksamhet med koppling till det man vill med Space X
7 Något nytt och annorlunda som VERKLIGEN sticker ut på en väldigt "traditionell marknad"
Där dock JAG personligen hade önskat en i lite mindre storlek och utseendemässigt traditionell men SNYGG Pick-up, inspirerad av S/X tex.
Summa summarum tror jag ändå faktiskt det var ett gigantiskt genidrag att välja just den här designen, även om det stormar lite extra just nu. Säga vad man vill men det är ju i alla fall aldrig långtråkigt eller segt att följa med på Teslas resa.
Angående de krossade rutorna på bilen var det säkerligen en "intern kommunikationsmiss" där de som skapade/byggde ihop scenbilen inte visste/förstod/anande att man skulle kasta saker ÄVEN på bilens sidorutor. Att man därför av olika praktiska/tidsmässiga skäl monterade laminerade sidorutor av vanligt slag på just bilen, man hade ju en särskild glasruta på lös rigg för att visa hur tålig de var.
Smart tänkt att bygga in olika funktionella fördelar med ett tåligt ytterskal och många smarta funktioner redan från början. Som ändå var och en i sig inte är så märkvärdig eller något nytt. Luftfjädring, kompressor, soltak, 6 sits, flaklock, lastramp i baklämmen, elkontakt på flaket osv Egentligen ganska traditionellt "smart tänk" som många gånger varit förbehållna "specialversioner & extrautrustning" på en traditionell Pick-up
Sen både förstår jag och inte förstår att man väljer så "radikal design". Tilltalar starkt vissa grupper medan andra kommer tokvägra. Personligen tror jag det ändå är väldigt smart att skilja sig radikalt från de vanliga designen. Säg att de gjort en traditionell "normalcool" Pick-up, tror inte det hade räckt för att få de traditionella kunderna att byta från F150 till Cybertruck. Nu får man istället:
1 Early adopters
2 Alla företagare som gillar att sticka ut och vara "värst"
3 Nya kundgrupper om tidigare inte kört Pick-up
4 Alla som kanske tom lever på att sticka ut, Influencers, artister, filmskapare, Schwarzenegger, varenda förortsrappare (obs ironi!) Kommer bli galet mycket gratis uppmärksamhet de den här kundgruppen börjar använda bilarna i olika sammanhang.
5 Galet mycket "extra" skriverier och engagemang från olika håll
6 Synergier i marknadsföring/uppmärksamhet med koppling till det man vill med Space X
7 Något nytt och annorlunda som VERKLIGEN sticker ut på en väldigt "traditionell marknad"
Där dock JAG personligen hade önskat en i lite mindre storlek och utseendemässigt traditionell men SNYGG Pick-up, inspirerad av S/X tex.
Summa summarum tror jag ändå faktiskt det var ett gigantiskt genidrag att välja just den här designen, även om det stormar lite extra just nu. Säga vad man vill men det är ju i alla fall aldrig långtråkigt eller segt att följa med på Teslas resa.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Ja, något sådant kan det ju vara. Känns väldigt osannolikt att dom inte har testat just detta med stålkulan massor av ggr innan. Och båda rutorna dessutom, hade den ena klarat det kunde man ju mer skyllt på att just den var dålig. Men båda? Hur stor är chansen för det...Leo skrev:Angående de krossade rutorna på bilen var det säkerligen en "intern kommunikationsmiss" där de som skapade/byggde ihop scenbilen inte visste/förstod/anande att man skulle kasta saker ÄVEN på bilens sidorutor. Att man därför av olika praktiska/tidsmässiga skäl monterade laminerade sidorutor av vanligt slag på just bilen, man hade ju en särskild glasruta på lös rigg för att visa hur tålig de var.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Marknaden ser ut att ge underkänt till Cybertruck, stort fall för TSLA i förhandeln.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Är väl standard när Tesla presenterar något?fth skrev:Marknaden ser ut att ge underkänt till Cybertruck, stort fall för TSLA i förhandeln.
/fth
Jag sålde en hel del tsla i förrgår då jag misstänkte att det skulle bli likadant denna gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Det är väl inte fastställt än. Och blir väl inte egentligen fastställt förrän den presenteras här. Det beror på om totalvikten är under eller över 3,5 ton, och om man har äldre körkort på om den är lastbil eller personbil.Verdi skrev:Måste man ha C-körkort för att få köra den? Varför?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Pratas på twitter om mer än 200k pre-orders.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Nja. Det är ju som det var med elbilar för 1-2 år sedan. Man hinner med en fossil till.Zalman3 skrev:Dessutom är det ju så att dom som förbokar sig för en Cybertruck idag, inte är så sugna på att köpa en ny fossil pickup.
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Hittade vart designern fick sin inspiration 

Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous