Sida 12 av 38

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 10:39
av bylund
Precis, garantin täcker att batteriet slutar fungera, i princip. Nyare garantier har kanske skrivning om kvarvarande kapacitet? Men inte mig veterligen någon garanterad laddhastighet.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 10:52
av Fredrik j
Rimligen lika lagligt som när vw uppdaterar dieselbilar så prestandan går ner och förbrukningen upp vare sig ägaren vill eller inte.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 10:58
av frippe
Fredrik j skrev:
Rimligen lika lagligt som när vw uppdaterar dieselbilar så prestandan går ner och förbrukningen upp vare sig ägaren vill eller inte.
Nja, där kunde jag själv välja att uppdatera eller inte. Här kan jag inte påverka något alls oavsett anledning.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 11:08
av models4karl
Vad stod det i reklamen när vi köpte våra Model S beträffande Supercharging? Det naturliga för en konsument är ju att laddkurvan ska vara ungefär konstant. (ungefär som motoreffekten på en bil)
Jag har ett svagt minne om något i stil med Ladda 20-80% på 30 minuter
(Min bil gör detta på 51 minuter.)

Någon som minns eller kan finna detta på nätet?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 11:28
av Fredrik j
frippe skrev:
Fredrik j skrev:
Rimligen lika lagligt som när vw uppdaterar dieselbilar så prestandan går ner och förbrukningen upp vare sig ägaren vill eller inte.
Nja, där kunde jag själv välja att uppdatera eller inte. Här kan jag inte påverka något alls oavsett anledning.
Man kunde väl välja att inte få några uppdateringar någonsin möjligen?

Uppdateringar är väl en del av normal service?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 11:39
av models4karl
WTF!
Jag kollade på web.archive.org och valde en snapshot från 22 sep 2013. (Strax innan jag fick min bil.)
https://web.archive.org/web/20130922062 ... percharger
Tesla Superchargers represent the most advanced charging technology in the world, capable of charging Model S 20x faster than most public charging stations. We will soon roll out 120 kW Superchargers, which are 33% faster than our current version and can replenish half a charge in just 20 minutes, for free. It works by delivering DC power directly to the battery using special cables that bypass onboard charging equipment.
Borde man förstå att laddningshastigheten krymper med över 30 % Tycker inte det.

Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 11:47
av taliz
Låt säga att ni fick igenom så de släppte på full hastighet igen. Sen går batteriet sönder, och bilen är gammal så garantin har gått ut.
Vad gör ni då?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 12:16
av Jojo
models4karl skrev:
WTF!
Jag kollade på web.archive.org och valde en snapshot från 22 sep 2013. (Strax innan jag fick min bil.)
https://web.archive.org/web/20130922062 ... percharger
Tesla Superchargers represent the most advanced charging technology in the world, capable of charging Model S 20x faster than most public charging stations. We will soon roll out 120 kW Superchargers, which are 33% faster than our current version and can replenish half a charge in just 20 minutes, for free. It works by delivering DC power directly to the battery using special cables that bypass onboard charging equipment.
Borde man förstå att laddningshastigheten krymper med över 30 % Tycker inte det.
Helt rätt, det upprör mig också fundamentalt. Dags att göra något åt saken. Tesla förefaller allt mer som ett helt vanligt lurendrejeriföretag.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 15:46
av models4karl
taliz skrev:
Låt säga att ni fick igenom så de släppte på full hastighet igen. Sen går batteriet sönder, och bilen är gammal så garantin har gått ut.
Vad gör ni då?
Ja, då får man väl överväga att köpa ett fungerande batteri...

Jag antar att du menar att vi egentligen borde vara glada över insatsen från Tesla. Vi är inte det.
Var tycker du gränsen går för hur mycket av bilens prestanda som får begränsas för att skydda bilen? Skruva ned (ut)effekten med 30%? Inte köra när det regnar? Inte snabbare än 120 km/h? osv.

Sommarn 2019 tyckte Tesla uppenbarligen att det var bra att strypa många av de äldre bilarna (utan att fråga ägarna). Skälet var för att skydda företaget mot problem (som var större än vad de trodde strypningen skulle ge). (Kanske att bilarna börjar brinna, Kanske att de får en massa garantiärenden på halsen, ...) De har genom strypningen, och hur den genomfördes, bekräftat att batterierna inte fungerar som de var tänkt. En stor anledning till att vi vågade köpa Tesla Model S var de ytligt sett generösa garantierna. Ingen anade att laddningshastigheten skulle begränsas. Antingen låter de bilarna fungera som annonserat eller så fixar de problemet!

Som företag har de ett problem. Antingen riskerar de brinnande bilar och dålig PR eller så blir det en massa kostnader för nya batterier till gamla bilar.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 17:31
av mans71
models4karl skrev:
taliz skrev:
Låt säga att ni fick igenom så de släppte på full hastighet igen. Sen går batteriet sönder, och bilen är gammal så garantin har gått ut.
Vad gör ni då?
Ja, då får man väl överväga att köpa ett fungerande batteri...
Precis. Jag har slutat att vara arg och inväntar hoppfullt en lösning typ ”här, förlåt men vi visste inte bättre, men här kan du nu uppgradera till ett nytt batteri som inte kommer tappa hastighet, XXX kr”.

Sen om jag som ägare väljer den vägen eller köper en ny bil får framtiden utvisa, men någon ny bil från ett företag som sysslar med den här typen av scam blir det inte för min del om inte motsvarande erbjudande kommer.

Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 18:26
av taliz
Men det där ”fungerande” batteriet kanske kostar 3-4-500k.
Är det värt det för att kunna ladda lite snabbare?

En ny laptop har ofta typ ”upp till 10 timmar” batteritid. Men efter 5 år har de sällan i närheten av det, om ens hälften. Ändå är det inte mkt uppror gällande det.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 18:33
av nek0
taliz skrev:
Men det där ”fungerande” batteriet kanske kostar 3-4-500k.
Är det värt det för att kunna ladda lite snabbare?

En ny laptop har ofta typ ”upp till 10 timmar” batteritid. Men efter 5 år har de sällan i närheten av det, om ens hälften. Ändå är det inte mkt uppror gällande det.
Klart det är inte samma uppror om en laptop för 10 000 kr krånglar som när en bil för en miljon krånglar. Tycker du att det är konstigt?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 18:34
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
Men det där ”fungerande” batteriet kanske kostar 3-4-500k.
Är det värt det för att kunna ladda lite snabbare?

En ny laptop har ofta typ ”upp till 10 timmar” batteritid. Men efter 5 år har de sällan i närheten av det, om ens hälften. Ändå är det inte mkt uppror gällande det.
Klart det är inte samma uppror om en laptop för 10 000 kr krånglar som när en bil för en miljon krånglar. Tycker du att det är konstigt?
Jag ser inte vad pris har med saken att göra.
Det är i grunden samma teknik, med samma begränsningar.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 18:37
av nek0
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
Men det där ”fungerande” batteriet kanske kostar 3-4-500k.
Är det värt det för att kunna ladda lite snabbare?

En ny laptop har ofta typ ”upp till 10 timmar” batteritid. Men efter 5 år har de sällan i närheten av det, om ens hälften. Ändå är det inte mkt uppror gällande det.
Klart det är inte samma uppror om en laptop för 10 000 kr krånglar som när en bil för en miljon krånglar. Tycker du att det är konstigt?
Jag ser inte vad pris har med saken att göra.
Det är i grunden samma teknik, med samma begränsningar.
Roligt med folk som kan skrota en bil som kostar 1 miljon som vi andra gör med datorer som kostat 10 000kr

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 18:40
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
Men det där ”fungerande” batteriet kanske kostar 3-4-500k.
Är det värt det för att kunna ladda lite snabbare?

En ny laptop har ofta typ ”upp till 10 timmar” batteritid. Men efter 5 år har de sällan i närheten av det, om ens hälften. Ändå är det inte mkt uppror gällande det.
Klart det är inte samma uppror om en laptop för 10 000 kr krånglar som när en bil för en miljon krånglar. Tycker du att det är konstigt?
Jag ser inte vad pris har med saken att göra.
Det är i grunden samma teknik, med samma begränsningar.
Roligt med folk som kan skrota en bil som kostar 1 miljon som vi andra gör med datorer som kostat 10 000kr
Vem har sagt ngt om att skrota?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 18:41
av nek0
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
Men det där ”fungerande” batteriet kanske kostar 3-4-500k.
Är det värt det för att kunna ladda lite snabbare?

En ny laptop har ofta typ ”upp till 10 timmar” batteritid. Men efter 5 år har de sällan i närheten av det, om ens hälften. Ändå är det inte mkt uppror gällande det.
Klart det är inte samma uppror om en laptop för 10 000 kr krånglar som när en bil för en miljon krånglar. Tycker du att det är konstigt?
Jag ser inte vad pris har med saken att göra.
Det är i grunden samma teknik, med samma begränsningar.
Roligt med folk som kan skrota en bil som kostar 1 miljon som vi andra gör med datorer som kostat 10 000kr
Vem har sagt ngt om att skrota?
Jag

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 18:42
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
Klart det är inte samma uppror om en laptop för 10 000 kr krånglar som när en bil för en miljon krånglar. Tycker du att det är konstigt?
Jag ser inte vad pris har med saken att göra.
Det är i grunden samma teknik, med samma begränsningar.
Roligt med folk som kan skrota en bil som kostar 1 miljon som vi andra gör med datorer som kostat 10 000kr
Vem har sagt ngt om att skrota?
Jag
Du kör ju Skoda?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 18:44
av nek0
"Du kör ju Skoda?"
Nej det gör jag inte.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 18:48
av taliz
nek0 skrev:
"Du kör ju Skoda?"
Nej det gör jag inte.
Jaså? Vad kör du då?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 18:49
av nek0
taliz skrev:
nek0 skrev:
"Du kör ju Skoda?"
Nej det gör jag inte.
Jaså? Vad kör du då?
Inget. Sitter hemma och drycker kaffe.

Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 18:52
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
"Du kör ju Skoda?"
Nej det gör jag inte.
Jaså? Vad kör du då?
Inget. Sitter hemma och drycker kaffe.
Ok, du sitter och dricker kaffe och tycker att de som kör gamla Tesla borde skrota sina bilar.
Intresseklubben noterar.

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 18:54
av nek0
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
"Du kör ju Skoda?"
Nej det gör jag inte.
Jaså? Vad kör du då?
Inget. Sitter hemma och drycker kaffe.
Ok, du sitter och dricker kaffe och tycker att de som kör gamla Tesla borde skrota sina bilar.
Hur vet du vad jag tycker? Har jag sagt att man ska skrota gamla Tesla?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 18:57
av taliz
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
"Du kör ju Skoda?"
Nej det gör jag inte.
Jaså? Vad kör du då?
Inget. Sitter hemma och drycker kaffe.
Ok, du sitter och dricker kaffe och tycker att de som kör gamla Tesla borde skrota sina bilar.
Hur vet du vad jag tycker? Har jag sagt att man ska skrota gamla Tesla?
Vad var din poäng när du bokstavligen skrev ”skrota en bil som kostar en miljon” då?

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 18:58
av Bjelke
nek0 skrev:
taliz skrev:
nek0 skrev:
"Du kör ju Skoda?"
Nej det gör jag inte.
Jaså? Vad kör du då?
Inget. Sitter hemma och drycker kaffe.
:lol:
Skönt att få skratta lite gött så här på en fredag :)

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Postat: 08 maj 2020 19:00
av nek0
Svårt att förklara för någon som envisas med att jämföra bilar med mobil telefoner tv apparater och datorer. Ska inte ens försöka.