Sida 12 av 14

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 13 jan 2021 09:25
av Seregon
Jag provladdade igår.
Kom till SuC med 17% batteri men inte helt förkonditionerat (hade bara kört en mil ungefär). Hastigheten gick upp till 100 kW men rätt snart sjönk det till 80 kW igen och hyfsat snabbt ner mot 60 kW. När jag slutade ladda vid 60% låg jag på ca 40 kW.
Det kan såklart ha varit en kombination av kallt batteri och -6 grader utomhus men jag såg ingen direkt skillnad mot tidigare.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 13 jan 2021 09:43
av Credde
Kriper skrev:
Jag sms:ade till Tesla med frågan om våra biler med 85kW batteri kommer att få 2020.48.26 för snabbare SuC och dom svarade att "Vi kan tyvärr ej svara på om eller när denna uppdatering kommer finnas tillgänglig för din bil".
Finns en S P85D som nyss fick 2020.48.30 enligt Teslafi. Samtidigt är dock dock enbart lite över 6% av alla bilar på Teslafi med AP1 som har fått 2020.48.30 så det tar sin lilla tid...

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 13 jan 2021 16:24
av Kriper
Här är svaret från Tesla på vårt garantiärende.

Bästa Per Vi har kommit fram till att detta inte är garanti i och med Teslas villkor se nedan.
Ett utdrag ur våra villkor som berör denna fråga.

”The Battery, like all lithium-ion batteries, will experience gradual energy or power loss with time and use.
Loss of Battery energy or power over time or due to or resulting from Battery usage, is NOT covered under this New Vehicle Limited Warranty.
See your owner documentation for important information on how to maximize the life and capacity of the Battery.”


Orsaken till det du upplevt är att bilen hade mätt fel SOC och att ett fix har blivit skickat i mjukvara. SOC borde öka med tiden tills dator inne i batteriet räknar om rätt kapacitet. Alla batteri test vi har gjort visar inget alvarligt fel på batteriet och kundens batteri ligger något högre vad gäller räckvidd jämfört med andra likvärdiga bilar, men faktum är att alla batterier har ett naturlig degradering som orsakas av många olika faktorer, dvs användning av batteriet, snabba urladdningar/laddning. Tesla anser inte att detta är ett garanti ärende då batteriets skick är t.o.m. bättre än de flesta andra jämförbara bilar.
(SOC) State of charge

Hugo Sellstedt
Service Advisor, Sweden

Och så här svarade vi.

Hej och tack för svar.
Vi förstår att ett batteri succesivt får sämre kapacitet och det har vi förväntat oss.

Vi har inte fått svar på frågan om vad som hänt efter uppdateringen i oktober. Det kan ju inte ha med batteriets succesiva försämrade kapacitet att göra. Vi förstår inte riktigt vad du menar med att ”bilen har mätt fel SOC och att en fix har blivit skickad till mjukvaran”?. Är det en uppdatering som skickats till vår bil? Kommer vi få 38 mil igen när bilen är fulladdad?

Det andra som har hänt efter uppdatering i oktober är att snabbladdningen inte längre är snabb – utan väldigt långsam. Vi har sett på olika forum att bilar med 90 och 100 batteri har fått en uppdatering (26) som gör att snabbladdningen har bättre fart igen. Kan du se till att även vi får den uppdateringen?

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 18 jan 2021 17:32
av Nect
Från tesla Facebook grupp.
Verkar vara flera där som upplever högre laddeffekter än tidigare. :D

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 18 jan 2021 18:25
av Kriper
Bilar med 90 och 100-batterier som fått 2020.48.26 verkar fått snabbare laddning vid SuC. Ingen bil med 85-batteriet verkar fått samma uppdateringen eller laddning ännu.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 01 feb 2021 20:37
av mans71
Någon som fått en uppdatering som löser problemet...?

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 02 feb 2021 18:01
av Henkens
Är också sugen på att få 48.26 versionen men det verkar dröja :?

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 02 feb 2021 20:08
av e5m1r
Om jag förstått rätt så har ingen AP1 bil fått uppdate
Möjligtvis nån dock obekräftad då ihop med MCU2

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 02 feb 2021 20:58
av fimpen
Mors

Har 48.35.5 på vår S85-14 AP1 (MCU2). Inte testat att superladda på länge dock... blir intressant nästa gång...

/F

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 03 feb 2021 11:08
av NiklasTesla
fimpen skrev:
Mors

Har 48.35.5 på vår S85-14 AP1 (MCU2). Inte testat att superladda på länge dock... blir intressant nästa gång...

/F
Skriv gärna här med lite siffror och om det är bättre?

MVH

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 03 feb 2021 12:26
av e5m1r
fimpen skrev:
Mors

Har 48.35.5 på vår S85-14 AP1 (MCU2). Inte testat att superladda på länge dock... blir intressant nästa gång...

/F
Ok då är det bekräftat att AP1 + MCU2 = nyare sw

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 03 feb 2021 12:29
av fth
e5m1r skrev:
fimpen skrev:
Mors

Har 48.35.5 på vår S85-14 AP1 (MCU2). Inte testat att superladda på länge dock... blir intressant nästa gång...

/F
Ok då är det bekräftat att AP1 + MCU2 = nyare sw
Hm, ytterligare ett skäl att överväga uppgradering av MCU då? Jag ska in (igen) för diagnos för mina MCU-glitchar och uppstartproblem, jag kanske skall boka in MCU2 direkt?

/fth

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 03 feb 2021 12:36
av macksie
hej.
Vore superschysst om ni som får bättre laddhastighet och tidigare haft den strypt även kunde rapportera här.

"Re: Senaste "icke-nerfade" supercharger version 2020.48.35.5"
viewtopic.php?f=45&t=23702

Nicklas rapporterar att även 2020.48.35.5 levererar en högre laddhastighet

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 03 feb 2021 13:54
av Seregon
85-batteriet påveras inte av detta tyvärr, precis som jag har skrivit tidigare i denna tråd.
Jag har 48.35.5 (med MCU2) och har fortfarande samma långsamma supercharging på min 85D från 2015.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 03 feb 2021 17:27
av Kriper
Seregon skrev:
85-batteriet påveras inte av detta tyvärr, precis som jag har skrivit tidigare i denna tråd.
Jag har 48.35.5 (med MCU2) och har fortfarande samma långsamma supercharging på min 85D från 2015.
:cry:

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 03 feb 2021 20:28
av chry252
Seregon skrev:
85-batteriet påveras inte av detta tyvärr, precis som jag har skrivit tidigare i denna tråd.
Jag har 48.35.5 (med MCU2) och har fortfarande samma långsamma supercharging på min 85D från 2015.
:cry: :cry:

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 03 feb 2021 23:49
av Zalman3
Får en S75D snabbare laddning med rätt programvara?

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 04 feb 2021 07:37
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Får en S75D snabbare laddning med rätt programvara?
Det filosofiska svaret är ja... :lol:

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 04 feb 2021 08:09
av mans71
Bjelke skrev:
Zalman3 skrev:
Får en S75D snabbare laddning med rätt programvara?
Det filosofiska svaret är ja... :lol:
:lol:

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 07 maj 2021 19:33
av Kriper
Hej, alla som följt denna tråd. Nu har vi tagit steget att byta bort vår omtyckta P85DL mot en S 100D. Detta mot bakrund om vad denna tråd har handlat om, nämligen att Tesla har försämrat laddhastigheten på SuC och batterikapaciteten så att bilen i princip blev omöjlig att använda till långresor. Vi kämpade en ojämn kamp med Tesla om detta men de vann och vi fick ge oss. Vi försökte hävda att batteriet tappat kapacitet men Tesla ansåg att detta var helt normalt. Det har varit smärtsamt under tiden då en P85DL med sportchassiet är en fantastisk bil på många sätt. Snabb och tajt på vägen men ack så långsam vid SuC. 70-80 minuter för 30 nya mil är inte vad jag hade föreställt mig.

Vi tänkte brett när vi kollade in olika alternativ; nya Kia EV6, VW iD4, Skoda Enyaq osv. Men valet föll på en nyare Tesla med stort batteri, hyfsad snabbladdning och SuC-laddnätverk. Våra förväntningar var att, okej, vi köper en likadan bil men med ett större batteri. Men, oj så mycket bättre 100D är. Tystare, mer välbyggd i karosspassningar och inredning och nya roliga detaljer som elektriska nackstöd, minnesfunktion kopplat till nycklarna och grymt förbättrade framstolar. Man sitter mycket lägre vilket ger större möjligheter till en bekväm sittställning. Inget knarr eller gnek i inredningen!

Nu går vi vidare.

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 07 maj 2021 19:56
av Zalman3
Nu har Tesla höjt ännu mera laddhastigheten på min S75D.

Ny hade jag ca 92kW.
Nu toppar den på 110kW!

Tack Tesla!
Screenshot_20210507-195522_Gallery.jpg

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 07 maj 2021 21:43
av jpetters
Kriper skrev:
Hej, alla som följt denna tråd. Nu har vi tagit steget att byta bort vår omtyckta P85DL mot en S 100D. Detta mot bakrund om vad denna tråd har handlat om, nämligen att Tesla har försämrat laddhastigheten på SuC och batterikapaciteten så att bilen i princip blev omöjlig att använda till långresor. Vi kämpade en ojämn kamp med Tesla om detta men de vann och vi fick ge oss. Vi försökte hävda att batteriet tappat kapacitet men Tesla ansåg att detta var helt normalt. Det har varit smärtsamt under tiden då en P85DL med sportchassiet är en fantastisk bil på många sätt. Snabb och tajt på vägen men ack så långsam vid SuC. 70-80 minuter för 30 nya mil är inte vad jag hade föreställt mig.

Vi tänkte brett när vi kollade in olika alternativ; nya Kia EV6, VW iD4, Skoda Enyaq osv. Men valet föll på en nyare Tesla med stort batteri, hyfsad snabbladdning och SuC-laddnätverk. Våra förväntningar var att, okej, vi köper en likadan bil men med ett större batteri. Men, oj så mycket bättre 100D är. Tystare, mer välbyggd i karosspassningar och inredning och nya roliga detaljer som elektriska nackstöd, minnesfunktion kopplat till nycklarna och grymt förbättrade framstolar. Man sitter mycket lägre vilket ger större möjligheter till en bekväm sittställning. Inget knarr eller gnek i inredningen!

Nu går vi vidare.
Härligt! 100 batteriet och face-lift är ett lyft. Bild

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 07 maj 2021 22:11
av Kriper
jpetters skrev:
Kriper skrev:
Hej, alla som följt denna tråd. Nu har vi tagit steget att byta bort vår omtyckta P85DL mot en S 100D. Detta mot bakrund om vad denna tråd har handlat om, nämligen att Tesla har försämrat laddhastigheten på SuC och batterikapaciteten så att bilen i princip blev omöjlig att använda till långresor. Vi kämpade en ojämn kamp med Tesla om detta men de vann och vi fick ge oss. Vi försökte hävda att batteriet tappat kapacitet men Tesla ansåg att detta var helt normalt. Det har varit smärtsamt under tiden då en P85DL med sportchassiet är en fantastisk bil på många sätt. Snabb och tajt på vägen men ack så långsam vid SuC. 70-80 minuter för 30 nya mil är inte vad jag hade föreställt mig.

Vi tänkte brett när vi kollade in olika alternativ; nya Kia EV6, VW iD4, Skoda Enyaq osv. Men valet föll på en nyare Tesla med stort batteri, hyfsad snabbladdning och SuC-laddnätverk. Våra förväntningar var att, okej, vi köper en likadan bil men med ett större batteri. Men, oj så mycket bättre 100D är. Tystare, mer välbyggd i karosspassningar och inredning och nya roliga detaljer som elektriska nackstöd, minnesfunktion kopplat till nycklarna och grymt förbättrade framstolar. Man sitter mycket lägre vilket ger större möjligheter till en bekväm sittställning. Inget knarr eller gnek i inredningen!

Nu går vi vidare.
Härligt! 100 batteriet och face-lift är ett lyft. Bild
Tack för stöd. Det har varit en lång resa. :)

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 08 maj 2021 08:48
av +46
Kriper skrev:
Hej, alla som följt denna tråd. Nu har vi tagit steget att byta bort vår omtyckta P85DL mot en S 100D. Detta mot bakrund om vad denna tråd har handlat om, nämligen att Tesla har försämrat laddhastigheten på SuC och batterikapaciteten så att bilen i princip blev omöjlig att använda till långresor. Vi kämpade en ojämn kamp med Tesla om detta men de vann och vi fick ge oss. Vi försökte hävda att batteriet tappat kapacitet men Tesla ansåg att detta var helt normalt. Det har varit smärtsamt under tiden då en P85DL med sportchassiet är en fantastisk bil på många sätt. Snabb och tajt på vägen men ack så långsam vid SuC. 70-80 minuter för 30 nya mil är inte vad jag hade föreställt mig.

Vi tänkte brett när vi kollade in olika alternativ; nya Kia EV6, VW iD4, Skoda Enyaq osv. Men valet föll på en nyare Tesla med stort batteri, hyfsad snabbladdning och SuC-laddnätverk. Våra förväntningar var att, okej, vi köper en likadan bil men med ett större batteri. Men, oj så mycket bättre 100D är. Tystare, mer välbyggd i karosspassningar och inredning och nya roliga detaljer som elektriska nackstöd, minnesfunktion kopplat till nycklarna och grymt förbättrade framstolar. Man sitter mycket lägre vilket ger större möjligheter till en bekväm sittställning. Inget knarr eller gnek i inredningen!

Nu går vi vidare.
Grattis!
En fråga: Vad menar du med minnesfunktion i nycklarna? Är det något nytt som vi med äldre bilar inte har tillgång till?

Re: Har Tesla nerfat batterikapaciteten?

Postat: 08 maj 2021 09:12
av Gustafsson
Man kopplar fobarna til var sin förarprofil, Så när jag öppnar bilen ställs stolar mm in som jag har ställt in. När den andra foben öppnar bilen så aktiveras fruns profil. Det trodde jag dock fanns tidigare på min förra 2015 bil.
Eller finns det nåt mer?