Re: Model S/X part 2
Postat: 18 jan 2021 07:14
Har hittills avbeställt 6-7 Teslor och några ganska nära förväntad leverans. Inga straffavgifter. Har även ett par beställningar liggande. Det är bara att beställa på
.

Fast model 3 refreshen var väl i stort sett inget alls, om vi pratar refresh. Ny design på framlampor vilket bara var internt i dem (?), elbaklucka och annorlunda batteri. I övrigt inte mycket så är det en sådan liten refresh är det ens fundersamt om de hade behövt stänga fabriken.Legato skrev:Var väl ungefär samma med Model 3 refreshen? Bara en massa rykten fram tills att första bilarna hade rullat av bandet?frippe skrev:Är det bara jag som tycker det är märkligt att knappt någon information alls kommit ut om det är så att en refresh ska komma och vad den kan tänkas innehålla?
Annars brukar det finns läckta bilder eller uttalanden om vad refreshen kommer innehålla eller fokusera på.
Utifrån det tror inte jag det blir några större skillnader. Men kan ha fel så klart.
Face-lift på Model S och Raven var samma sak. Raven ser man väl visserligen tydligt och Face-lift hittades av D and A - eventet. Det verkar dock vara praxis av Tesla att försöka hålla hemligt uppdateringar tills de fått igång tillverkningen. Då går de ut med dem på event eller kvartalsrapport.frippe skrev:Fast model 3 refreshen var väl i stort sett inget alls, om vi pratar refresh. Ny design på framlampor vilket bara var internt i dem (?), elbaklucka och annorlunda batteri. I övrigt inte mycket så är det en sådan liten refresh är det ens fundersamt om de hade behövt stänga fabriken.Legato skrev:Var väl ungefär samma med Model 3 refreshen? Bara en massa rykten fram tills att första bilarna hade rullat av bandet?frippe skrev:Är det bara jag som tycker det är märkligt att knappt någon information alls kommit ut om det är så att en refresh ska komma och vad den kan tänkas innehålla?
Annars brukar det finns läckta bilder eller uttalanden om vad refreshen kommer innehålla eller fokusera på.
Utifrån det tror inte jag det blir några större skillnader. Men kan ha fel så klart.
Eller har vi bara olika definition på refresh.
Nja, största förändringen var ju värmepumpen. Sen var det ju CD och mittkonsolen också utöver det du skrev.frippe skrev:Fast model 3 refreshen var väl i stort sett inget alls, om vi pratar refresh. Ny design på framlampor vilket bara var internt i dem (?), elbaklucka och annorlunda batteri. I övrigt inte mycket så är det en sådan liten refresh är det ens fundersamt om de hade behövt stänga fabriken.Legato skrev:Var väl ungefär samma med Model 3 refreshen? Bara en massa rykten fram tills att första bilarna hade rullat av bandet?frippe skrev:Är det bara jag som tycker det är märkligt att knappt någon information alls kommit ut om det är så att en refresh ska komma och vad den kan tänkas innehålla?
Annars brukar det finns läckta bilder eller uttalanden om vad refreshen kommer innehålla eller fokusera på.
Utifrån det tror inte jag det blir några större skillnader. Men kan ha fel så klart.
Eller har vi bara olika definition på refresh.
Intressant! Jag trodde inte de skulle fått upp produktion av 4680-celler för både Model Y i Berlin och Model S/X i Fremont. Fanns de som inte trodde 4680-celler skulle vara möjliga till endast Model Y i Berlin ens. Nu pekar mycket på att det blir nya celler till Model S/X direkt.thebishop skrev:Vet inte om ni såg denna.
4680 strukturella Batteripack verkar faktiskt möjliga. Bra snurr.
https://youtu.be/zB8_HbrxUi8
Well baby won't you believe me my honey baby
For you know you were only meant for me
I say mmm I love you so
I want you and I need you honey
Just to kiss you baby I'd walk a million miles
I say mmm I love you so
You gave me a charge and it felt so fine
Shivering up right through my spine
For you I would take an ocean trip
For you're the little girl that makes my heart flip
Well baby won't you believe me my honey baby
For you know you were only meant for me
I say mmm I love you so
Yeah
You gave me a charge and it felt fine
Shivering up right through my spine
For you I would take an ocean trip
For you're the little girl that makes my heart flip
Well baby won't you believe me my honey baby
For you know you were only meant for me
I say mmm I love you so
I say mmm I love you so
I say mmm I love you so
I say mmm I love you so
Just ja, värmepumpen glömde jag och det andra, så lite mer var det.Legato skrev:Nja, största förändringen var ju värmepumpen. Sen var det ju CD och mittkonsolen också utöver det du skrev.frippe skrev:Fast model 3 refreshen var väl i stort sett inget alls, om vi pratar refresh. Ny design på framlampor vilket bara var internt i dem (?), elbaklucka och annorlunda batteri. I övrigt inte mycket så är det en sådan liten refresh är det ens fundersamt om de hade behövt stänga fabriken.Legato skrev:Var väl ungefär samma med Model 3 refreshen? Bara en massa rykten fram tills att första bilarna hade rullat av bandet?frippe skrev:Är det bara jag som tycker det är märkligt att knappt någon information alls kommit ut om det är så att en refresh ska komma och vad den kan tänkas innehålla?
Annars brukar det finns läckta bilder eller uttalanden om vad refreshen kommer innehålla eller fokusera på.
Utifrån det tror inte jag det blir några större skillnader. Men kan ha fel så klart.
Eller har vi bara olika definition på refresh.
Men jag har inte jämfört storlekarna på förändringarna. Jag konstaterade bara att det verkar vara precis så här Tesla alltid jobbar med uppdateringar.
Det verkar finnas en del som gör så, alltså lägger diverse beställningar för en tusenlapp styck som sedan inte hämtas ut.ermase skrev:Har hittills avbeställt 6-7 Teslor och några ganska nära förväntad leverans. Inga straffavgifter. Har även ett par beställningar liggande. Det är bara att beställa på.
Man tar en köplats utifall man är intresserad när den anländer, tror ingen gör det på en bil de är säkra på att de aldrig kommer köpa.bjornnilsson skrev:Det verkar finnas en del som gör så, alltså lägger diverse beställningar för en tusenlapp styck som sedan inte hämtas ut.
Varför gör man så?
Frågar av ren nyfikenhet då jag inte förstår fördelen. Det kostar ju ändå en del pengar..
Det kostar 1000 kr idag men tidigare när jag la i princip alla mina beställningar kostade det 15 000 kr som man sedan fick tillbaka vid avbeställning. Dvs kostnad i princip 0 kr. Jag har till dags dato också hämtat ut 3 nya Teslor. Jag la en beställning på en Model Y för ett år sedan dagen innan de höjde priset med 40 000kr, men jag är inte alls säker på att jag vill ha en Y eller att det är en bra affär. Har beställt en S för 2 veckor sedan i samma syfte. Om uppdatering blir fantastisk ja då kanske man skulle byta upp sig.bjornnilsson skrev:Det verkar finnas en del som gör så, alltså lägger diverse beställningar för en tusenlapp styck som sedan inte hämtas ut.ermase skrev:Har hittills avbeställt 6-7 Teslor och några ganska nära förväntad leverans. Inga straffavgifter. Har även ett par beställningar liggande. Det är bara att beställa på.
Varför gör man så?
Frågar av ren nyfikenhet då jag inte förstår fördelen. Det kostar ju ändå en del pengar..
Jag gör det pga att jag anser att optionen är värd långt mer än 1000:-. Både köplatsen och chansen att få köpa billigare.bjornnilsson skrev:Det verkar finnas en del som gör så, alltså lägger diverse beställningar för en tusenlapp styck som sedan inte hämtas ut.ermase skrev:Har hittills avbeställt 6-7 Teslor och några ganska nära förväntad leverans. Inga straffavgifter. Har även ett par beställningar liggande. Det är bara att beställa på.
Varför gör man så?
Frågar av ren nyfikenhet då jag inte förstår fördelen. Det kostar ju ändå en del pengar..
Det var bättre förr! 263 000:- lade jag i handpenning på min Model X.SR-71-BlackBird skrev:När jag beställde min Plaid i september fick jag betala 11,700:-
263.000:- är ju småpotatisSvenssons skrev:Det var bättre förr! 263 000:- lade jag i handpenning på min Model X.SR-71-BlackBird skrev:När jag beställde min Plaid i september fick jag betala 11,700:-![]()
Summan var dock återbetalningsbar ifall jag skulle ha ändrat mig.
Ja, jag var helt OK med att låna ut summan till Tesla under ett par år. Det är ju lite som Kickstarter. Där betalar man in en del i förskott för att produkten ska kunna börja produceras, Dock har allt fler börjat använda Kickstarter som marknadsföringskanal vilket är fel precis som Tesla inte längre behöver ta in medel längre för att få igång produktion. Roadster kunde väl bokas innan Tesla hade gjort de senaste försäljningarna av nya aktier samt att de vill begränsa antalet bilar som är Founders Edition.Legato skrev:Svenssons skrev:
Personligen skulle jag tycka det var helt OK att låna ut räntefritt till Tesla "back then". Nu när det är världens högst värderade bilbolag by far som dessutom har kanske 20.000 miljarder dollar i kassan så skulle jag aldrig göra det. (Och nej, jag har inte beställt en roadster)
Menar du 20 miljarder dollar?Legato skrev:263.000:- är ju småpotatisSvenssons skrev:Det var bättre förr! 263 000:- lade jag i handpenning på min Model X.SR-71-BlackBird skrev:När jag beställde min Plaid i september fick jag betala 11,700:-![]()
Summan var dock återbetalningsbar ifall jag skulle ha ändrat mig.
Personligen skulle jag tycka det var helt OK att låna ut räntefritt till Tesla "back then". Nu när det är världens högst värderade bilbolag by far som dessutom har kanske 20.000 miljarder dollar i kassan så skulle jag aldrig göra det. (Och nej, jag har inte beställt en roadster)
Hoppsan. 20.000 miljoner skulle det stå. Nu korrigerat.backe skrev:Menar du 20 miljarder dollar?Legato skrev:263.000:- är ju småpotatisSvenssons skrev:Det var bättre förr! 263 000:- lade jag i handpenning på min Model X.SR-71-BlackBird skrev:När jag beställde min Plaid i september fick jag betala 11,700:-![]()
Summan var dock återbetalningsbar ifall jag skulle ha ändrat mig.
Personligen skulle jag tycka det var helt OK att låna ut räntefritt till Tesla "back then". Nu när det är världens högst värderade bilbolag by far som dessutom har kanske 20.000 miljarder dollar i kassan så skulle jag aldrig göra det. (Och nej, jag har inte beställt en roadster)
Kanske går att skriva 20.000 också men förstår inte syftet isåfall?
Jag fick betala 15000 i handpenning på MY och 1000 på M3.ermase skrev:Det kostar 1000 kr idag men tidigare när jag la i princip alla mina beställningar kostade det 15 000 kr som man sedan fick tillbaka vid avbeställning. Dvs kostnad i princip 0 kr. Jag har till dags dato också hämtat ut 3 nya Teslor. Jag la en beställning på en Model Y för ett år sedan dagen innan de höjde priset med 40 000kr, men jag är inte alls säker på att jag vill ha en Y eller att det är en bra affär. Har beställt en S för 2 veckor sedan i samma syfte. Om uppdatering blir fantastisk ja då kanske man skulle byta upp sig.bjornnilsson skrev:Det verkar finnas en del som gör så, alltså lägger diverse beställningar för en tusenlapp styck som sedan inte hämtas ut.ermase skrev:Har hittills avbeställt 6-7 Teslor och några ganska nära förväntad leverans. Inga straffavgifter. Har även ett par beställningar liggande. Det är bara att beställa på.
Varför gör man så?
Frågar av ren nyfikenhet då jag inte förstår fördelen. Det kostar ju ändå en del pengar..
Är nog troligt men inte självklart. S&X återvinner ju spillvärme till skillnad från 3an (före pumpen). Så värmepump kommer nog inte göra lika stor skillnad i S&X.BrooklynS skrev:Är det inte det redan?
Klart det blir det då.