Sida 12 av 19

Re: BMW iX

Postat: 17 nov 2023 09:21
av taliz
lano skrev: 17 nov 2023 08:17
Funderar på en iX.
Hur står sig räckvidden i -15 jämfört med en Tesla MYP i normal landsvägsfart (ca 100 km/t)?
På sommaren är inte räckvidden något problem.
Finns lagerbilar med bra rabatt, dock utan luftfjädring. Hur stor skillnad är det med och utan luftfjädring?
En 50 går definitivt längre än en MYP.
En 40 däremot har ju väldigt litet batteri.
In och experimentera lite med ABRP?

Re: BMW iX

Postat: 17 nov 2023 10:21
av SwedishAdvocate
lano skrev: 17 nov 2023 08:17
Funderar på en iX.
Hur står sig räckvidden i -15 jämfört med en Tesla MYP i normal landsvägsfart (ca 100 km/t)?
På sommaren är inte räckvidden något problem.
Finns lagerbilar med bra rabatt, dock utan luftfjädring. Hur stor skillnad är det med och utan luftfjädring?
Gissar att Björn Nyland testat räckvidd. Men dock 'bara' i 90 och 120 km/h...

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678

Re: BMW iX

Postat: 17 nov 2023 11:48
av lano
Jo, TeslaBjörn testade iX 50 vid nollgradigt. Men är det någon som vet hur förbrukningen påverkas när det är riktig vinter. MYP går ca 30 mil om man startar men varmt batteri (dvs bilen har stått i garage). Vad är rimligt med en iX 50 under samma förhållanden?

Har någon jämfört med och utan luftfjädring?

Re: BMW iX

Postat: 17 nov 2023 11:54
av iAkita
lano skrev: 17 nov 2023 11:48
Jo, TeslaBjörn testade iX 50 vid nollgradigt. Men är det någon som vet hur förbrukningen påverkas när det är riktig vinter. MYP går ca 30 mil om man startar men varmt batteri (dvs bilen har stått i garage). Vad är rimligt med en iX 50 under samma förhållanden?

Har någon jämfört med och utan luftfjädring?
NAF hade med den i sitt vintertest 2022, där den kom tvåa bakom Mercedes EQS.

En summering för iX50 specifikt finns här: https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... x-xdrive50

Om du vill jämföra med andra bilar går hela vintertestet att läsa här: https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... eviddetest

Re: BMW iX

Postat: 17 nov 2023 12:35
av HelectriC
lano skrev: 17 nov 2023 11:48
Jo, TeslaBjörn testade iX 50 vid nollgradigt. Men är det någon som vet hur förbrukningen påverkas när det är riktig vinter. MYP går ca 30 mil om man startar men varmt batteri (dvs bilen har stått i garage). Vad är rimligt med en iX 50 under samma förhållanden?

Har någon jämfört med och utan luftfjädring?
”Vinter” är även det väldigt variabelt. Är vägen helt ren och fri, men det är väldigt kallt? Eller är vägen snöfylld eller dåligt plogad? Is? Friktion rent allmänt är min erfarenhet som drar mest energi. Regn, snö, slask är värst. Själva temperaturen är inte det stora problemet.

Re: BMW iX

Postat: 17 nov 2023 12:48
av thebishop
Har bara provkört utan luftfjädringen- klart bekvämare än min model s (som dock har sportfjädringen)

Re: BMW iX

Postat: 17 nov 2023 13:41
av taliz
iAkita skrev: 17 nov 2023 11:54
lano skrev: 17 nov 2023 11:48
Jo, TeslaBjörn testade iX 50 vid nollgradigt. Men är det någon som vet hur förbrukningen påverkas när det är riktig vinter. MYP går ca 30 mil om man startar men varmt batteri (dvs bilen har stått i garage). Vad är rimligt med en iX 50 under samma förhållanden?

Har någon jämfört med och utan luftfjädring?
NAF hade med den i sitt vintertest 2022, där den kom tvåa bakom Mercedes EQS.

En summering för iX50 specifikt finns här: https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/ ... x-xdrive50

Om du vill jämföra med andra bilar går hela vintertestet att läsa här: https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/te ... eviddetest
Där blir det tydligt att det är rejäl skillnad mellan 50 och 40.
500km vs 300km.
40 kanske borde heta 30. ;)

Re: BMW iX

Postat: 17 nov 2023 14:22
av thebishop
Även tydligt att iX står sig bra vintertid även mot model s som väl normalt är ”champ”.

Re: BMW iX

Postat: 17 nov 2023 15:08
av erbo73
lano skrev: 17 nov 2023 11:48
Jo, TeslaBjörn testade iX 50 vid nollgradigt. Men är det någon som vet hur förbrukningen påverkas när det är riktig vinter. MYP går ca 30 mil om man startar men varmt batteri (dvs bilen har stått i garage). Vad är rimligt med en iX 50 under samma förhållanden?

Har någon jämfört med och utan luftfjädring?
Luftfjädring är väl standard på iX 50? (Option på iX 40)

Re: BMW iX

Postat: 17 nov 2023 17:59
av lano
Nej, är tillägg sedan i våras. Togs bort i samband med komponentbrist och har inte återförts som standard enligt säljare. Ligger också som tillval i konfigurator. Många lagerbilar saknar också luftfjädring.

Re: BMW iX

Postat: 17 nov 2023 18:36
av erbo73
lano skrev: 17 nov 2023 17:59
Nej, är tillägg sedan i våras. Togs bort i samband med komponentbrist och har inte återförts som standard enligt säljare. Ligger också som tillval i konfigurator. Många lagerbilar saknar också luftfjädring.
Tack för klargörande! Har iX som ev nästa-bil och vill såklart ha luftfjädring. Tycker den känns som den mest kompletta elbilen i dagsläget. Synd den är så ful bara. 🥴

Re: BMW iX

Postat: 17 nov 2023 18:53
av Off Grid Byggaren
erbo73 skrev: 17 nov 2023 18:36
lano skrev: 17 nov 2023 17:59
Nej, är tillägg sedan i våras. Togs bort i samband med komponentbrist och har inte återförts som standard enligt säljare. Ligger också som tillval i konfigurator. Många lagerbilar saknar också luftfjädring.
Tack för klargörande! Har iX som ev nästa-bil och vill såklart ha luftfjädring. Tycker den känns som den mest kompletta elbilen i dagsläget. Synd den är så ful bara. 🥴
Har en bekant med iX40. Har varit ute på några provturer och det är verkligen en trevlig elbil.

Skulle även kunna bli min nästa bil.

Den har ju modern design, det är nog bara vi i Skandinavien som är lite fega och inte vågar ha en bil som sticker ut lite.

Re: BMW iX

Postat: 18 nov 2023 20:18
av lano
Jo, väldigt fin bil. Tycker dock att den ligger lite väl högt i pris (även efter rabatter), skulle vilja ha ner den 3-4% till. Även förmånsvärdet blir ju drabbat av det höga listpriset så totalkostnaden drag iväg (jämfört med en E-tron t ex).

Re: BMW iX

Postat: 18 nov 2023 20:45
av Verdi_
iX är.egentligen den enda bil jag verkligen vill ha. Rätt märke och lagom knasigt utseende. Älskar den. Men tyvärr alldeles för dyr för mig just nu.

Re: BMW iX

Postat: 18 nov 2023 23:50
av martinot
Verdi_ skrev: 18 nov 2023 20:45
iX är.egentligen den enda bil jag verkligen vill ha. Rätt märke och lagom knasigt utseende. Älskar den. Men tyvärr alldeles för dyr för mig just nu.
Vad har du för bil i dag? SUV? Elbil eller fossilbil?

Tänker att dessa borde komma ner i pris med tanke på lågkonjunkturen, och även en del som kanske kampanjas i slutet på året.

Re: BMW iX

Postat: 19 nov 2023 16:10
av lano
De har kampanjer nu som löper till årsskiftet som jag förstod det.
48 TSEK i rabatt för Comfort + Innovation
4,45% Leasingränta
Vinterhjul på köpet

Någon som hört rykten om ytterligare kampanjer?

Re: BMW iX

Postat: 04 feb 2024 11:28
av Sportbilsentusiasten
Ni som äger eller har kört iX, vad tycker ni?
De har sjunkit rejält i pris så en vanlig dödlig kan fundera på en.
En av få SUV som är SÅ kaxigt ful så den är lite cool. Sagt från en som avskyr SUV i vanliga fall... :mrgreen:

PS
Gillar även utseendet på EQC men den är mest som en högre kombi. (är egentligen bara fronten som ser ut som en traditionell MB som gör jag gillar den, SKITSNYGG grill, och fälgarna med tusen ekrar)

Re: BMW iX

Postat: 04 feb 2024 15:41
av Sportbilsentusiasten
Kört en nu!
Underbar tyst, som min E-klass med akustikpaket (extra tyst)
Allt är så logiskt och självklart som bara BMW/MB kan. 2-3 min så fattar man hur menyer funkar.
Skön att ratta trots högbyggd SUV.
Njutbar H/K-stereo men min Burmester är överlägsen.
Skitbra headsupdisplay och körasjälvfunktionen funkar bra, ovanligt.
Bra rattvärme.
Helt enkelt en BRA bil, ihop med i4. Riktiga bimmers!
De andra el-bimmers gillar jag inget vidare. (Inte hunnit köra i5 och i7 ännu)

Re: BMW iX

Postat: 17 feb 2024 12:03
av Sportbilsentusiasten
Googlat runt lite, den har massa Alu och kolfiber. Det ökar mitt intresse, F1-fan som man är.
Har nu även lyssnat på iX Bowers&Wilkins, bra grejer!!! Inte riktigt som min E-klass Burmester men nästan.

Sätesvärme som även finns i armstöd dörr, i mittkonsol samt strålning från instrumentpanel. Sådan omtänksamhet ger pluspoäng

Re: BMW iX

Postat: 03 apr 2024 07:07
av thebishop
Mindre än en månad kvar till leverans, kan ge lite kontrasterande till model s/3 när jag hunnit köra lite.

Ix50 fullsmetad förutom glastak.

Re: BMW iX

Postat: 05 apr 2024 23:56
av Sportbilsentusiasten
thebishop skrev: 03 apr 2024 07:07
Mindre än en månad kvar till leverans, kan ge lite kontrasterande till model s/3 när jag hunnit köra lite.

Ix50 fullsmetad förutom glastak.
Kul, väntar med spänning

Re: BMW iX

Postat: 16 apr 2024 11:09
av thebishop
Snart så! Leverans slutet av veckan!

Re: BMW iX

Postat: 18 apr 2024 22:35
av thebishop
Ok, lite första intryck med våra teslor som referens, kan komplettera senare när man fått lite fler mil i bilen (ex. Inte hunnit testa ”autopiloten” ordentligt ännu mm)

Positivt:
- extremt tyst. Enorm klassskillnad. Lätt att köra för fort, inget vindbrus alls om man jämför - extremt märkligt med tanke på hur fyrkantig den är jämfört med teslorna.
- fantastiskt bekväm fjädring - också enorm klassskillnad. Små saker som jag vet känns i model s är helt borta.
- GRYMT bra ljud i b&w stereon
- snabb mittkonsol
- Apple carplay
- bra kameror med birds eye view
- fin inredning helt utan skrammel
- riktigt bra HUD
- digital nyckel på Apple Watch är toppen
- riktigt bra kupéutrymmen
- vettiga reglage styrning och spakar
- plåttak!

Negativt
- användargränssnittet lite muppigt, men använder mest GPS och ljuduppspelning- så bättre än teslan nu med carplay ändå - dock omständigt om man jämför med idealet
- varningspling hastighet som inte verkar gå att slå av permanent - sätts på varje gång bilen startats - det lär göra mig galen
- mindre bagage än S - hyfsat stor skillnad
- utseende fram är sådär , annars helt ok
- lite väl lätt i styrningen kanske, men Vanessak
- måste starta bilen varje gång med knapp. Varför.

Ej testat
- auto pilot
- auto parkering
- helljus automatik
- vindrutetorkare
- mm

Re: BMW iX

Postat: 18 apr 2024 22:44
av Nicke Nyfiken
Varningspling för hastighetsöverträdelse är ett krav på alla nya bilar som säljs i EU. Och det får inte gå att stänga av permanent.

Så det kan du inte hålla BMW ansvarigt för. ;)

Men jag förstår inte hur du upptäckte denna funktion :?: :o :lol:

Re: BMW iX

Postat: 18 apr 2024 22:48
av thebishop
Nicke Nyfiken skrev: 18 apr 2024 22:44
Varningspling för hastighetsöverträdelse är ett krav på alla nya bilar som säljs i EU. Och det får inte gå att stänga av permanent.

Så det kan du inte hålla BMW ansvarigt för. ;)

Men jag förstår inte hur du upptäckte denna funktion :?: :o :lol:
Hahahaha. Vad fan. Skall se om jag kan lägga det på en shortcut då med handsignal (den har två konfigurerbara).

Tack för uppdateringen, tänkte jag skulle ge BMW dkit för det, men det får gå till EU då.