Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Postat: 18 dec 2023 13:59
Va? Zeekr är ju ett lyxigare och dyrare märke än Volvo enligt Geely, kolla bara på EX30 och dess Zeekr syskon X.
Va? Zeekr är ju ett lyxigare och dyrare märke än Volvo enligt Geely, kolla bara på EX30 och dess Zeekr syskon X.
Mnja, X ger väl lite större bil med mer premium material och mer utrustning, till ett lägre pris än motsvarande EX30.
Nä, X "privilege awd' är listad för 595. Motsvarande EX30 är listad för 597(twin motor performance ultra).Piggelin skrev: ↑18 dec 2023 15:08
Nej Zeekr är dyrare, Geely vill positionera dem över Volvo.
"Zeekr X Long Range kostar från 550 000 kronor och Zeekr X Privilege AWD från 595 000 kronor. Jämfört med motsvarande motorisering hos Volvo EX30 är det ett prispåslag på 61 000 respektive 36 000 kronor för Zeekr X."
Jag blev kontaktad av leveransavdelningen idag, tydligen väntar de på klartecken från Transportstyrelsen för att kunna börja leveranserna. Hoppet om leverans i december lever fortfarande men tiden börjar väl rinna ut för leverans denna vecka.
Detta påstående ovan gäller bara om bilen står stilla, eller endast används väldigt lite.
Finns inga bilar som är fördel för miljön. Men, hur tänkte ni kring 001 köpet?martinot skrev: ↑22 dec 2023 12:13Detta påstående ovan gäller bara om bilen står stilla, eller endast används väldigt lite.
Rullar bilen som en vanlig svensk snittbil så är det direkt en fördel för miljön i städerna när du kör där, och inom endast 2-3 år så är det en fördel klimatmässigt med en ny elbil framför en gammal ren fossilbil.
Tvärtom för mig! Jag har alltid dragits åt ny teknik och facinerats av vad den kan göra. När jag för 4 år sedan skaffade min Tesla som förmånsbil var det till stor del för att det var marknadens då bästa elbil, men framförallt för att den kom med ett löfte om häftig teknik (sen kan vi ju diskutera hur bra den är i en annan tråd
Ptjaa, jag har väl aldrig riktigt känt lockelsen i en sportbil då jag inte har plats för dem. Dessutom har jag kört mycket hoj både på bana och landsväg sedan mitten av 00-talet vilket stillat mitt lystmäte på prestanda och kurvtagning. De senaste åren har bankörningen fått stå tillbaka, men två hojar av fabrikat Triumph (en Tiger 1200 XCA och Speed Triple 1200RS för den ev intresserade) samsas om utrymmet i garaget.dm4 skrev: ↑22 dec 2023 11:30Hej,
I väntan på att det skall hända något med leveranser så kan jag väl kasta in en pinne i brasan så det kanske blir lite fart i tråden, nästan helt OT dock..
Har sedan två år letat ersättare till min nuvarande Audi A3 Quattro SB 2.0 Tdi av 2015 års modell. Audin beställde jag ny och fick speca den som jag ville, fullspec men missade (läs snålade) med tre saker:
- Rs3'an istället
- Matrixljus
- Backkamera
Allt ovan har jag dock klarat mig utan, bilen har gått 24000 mil och är den bästa bil jag hittills haft, är så nöjd. Nåväl, efter 8 år tyckte jag väl att det måste finnas bättre bilar, något bör ha hänt under denna tid så jag började provköra:
- Audi RSQ3
- Macan GTS
- Boxster GTS
- Ionic 5
- Kona
- Mach E
- Taycan 4S CT
- Tesla Model Y Performance
- Zeekr 001 Performance/Privilege
+ många fler jag inte kommer ihåg eftersom de var så intetsägande. Som jag tidigare nämnt prioriterar jag körskänsla samt väghållning och av ovan provkörda bilar var det endast tre som kvalade vidare, Boxstern, Taycanen och 001'an. Inte för att de är nära varandra, Porsche är mil bättre men 001'an är mer mångsidig och känns närmare min Audi (Boxstern diskvalificerar sig pga utrymme/användningsområde). Dessvärre är ingen bil en ren ersättning till nuvarande Audi och det beror naturligtvis till stor del att jag kan bilen utan och innan, vet precis hur den fungerar i alla väderlag, reglage kan användas utan att jag behöver titta, tänka eller leta osv. Det är också en bil jag kör, dvs bilen kör inte mig, finns inga varningar, ljud eller begränsningar samt att jag har en vanlig enkel farthållare utan avståndskontroll (helt suveränt). Kräver aktiv förare hela tiden och man är alert. Så, varför då byta? Tja, ett j-a tjöt om elbilar hela tiden så jag får väl försöka dra mitt strå till stacken även om den bästa miljöbilen alltid är den man redan har, dvs istället för att be någon bygga en ny..
Jag bävar dock för alla nya elektroniska system och framför allt touchknappar på ratten..
Hur har ni tänkt?
God Jul!
dm4 skrev: ↑22 dec 2023 12:35Finns inga bilar som är fördel för miljön. Men, hur tänkte ni kring 001 köpet?martinot skrev: ↑22 dec 2023 12:13Detta påstående ovan gäller bara om bilen står stilla, eller endast används väldigt lite.
Rullar bilen som en vanlig svensk snittbil så är det direkt en fördel för miljön i städerna när du kör där, och inom endast 2-3 år så är det en fördel klimatmässigt med en ny elbil framför en gammal ren fossilbil.
Ja, du har en poäng där, lite teknikintresserad är man juVasaru skrev: ↑22 dec 2023 13:09Tvärtom för mig! Jag har alltid dragits åt ny teknik och facinerats av vad den kan göra. När jag för 4 år sedan skaffade min Tesla som förmånsbil var det till stor del för att det var marknadens då bästa elbil, men framförallt för att den kom med ett löfte om häftig teknik (sen kan vi ju diskutera hur bra den är i en annan tråd)
När jag läste om 001 första gången och att den var framtagen för teknikälskare så blev jag givetvis intresseradDet tillsammans med att jag upplevde den som trevlig att köra och jag tycker den ser schysst ut fick mig att öppna plånboken.
Sen håller jag med dig om att touchknapparna på ratten kanske kunde gjorts bättre, men tror nog man lär det sig rätt snabbt.
Vill ha bilen nu ... kom igen nu Transportstyrelsen![]()
Håller med, men 'nedsidan' ser jag som positiv, får en bil inte många andra har (än). Dock troligt att A3'an får vara standby utifall att ..Donk skrev: ↑22 dec 2023 13:41Otroligt fin kvalitetskänsla inuti (förutom då just touch-knapparna på ratten) och snygg design både interiört och exteriört. Väldigt mycket utrustning inkl det som man saknar på Teslan, sensorer, 360-kamera, headup-display mm och mycket trevlig att köra. Dessutom sannolikt några hundratusen billigare än jämförbara alternativ. Nedsidan är såklart oprövat kinesiskt (!) märke med allt vad det innebär om osäkert andrahandsvärde, service, etiska aspekter etc. Ingen möjlighet till takräcke samt endast 22” vinterhjul är också uppenbara nedsidor. Sen är jag lite fundersam till infotainmentsystemet och autopiloten som inte funkade helt på demobilen jag provade.
Hopp, ena dottern flyttade hem från Umeå någon månad sedan så nu slipper jag 100 mil enkel väg för besök, därav vågade jag mig på en elbil
Ptjaa, jag har inte hört något från dem så jag antar att de tråcklat på mina 20-tums fälgar med dubbade vinterdäck vid det här laget. Men snart vet vi.Donk skrev: ↑22 dec 2023 13:41dm4 skrev: ↑22 dec 2023 12:35Finns inga bilar som är fördel för miljön. Men, hur tänkte ni kring 001 köpet?martinot skrev: ↑22 dec 2023 12:13Detta påstående ovan gäller bara om bilen står stilla, eller endast används väldigt lite.
Rullar bilen som en vanlig svensk snittbil så är det direkt en fördel för miljön i städerna när du kör där, och inom endast 2-3 år så är det en fördel klimatmässigt med en ny elbil framför en gammal ren fossilbil.
Jag har inte beställt än men det kan ev bli en 001 till våren för min del. Det som lockar mig är att specen är väldigt lik min personliga elbils-måttstock, Tesla Model S, gällande batteri, prestanda, storlek mm, men i en annan lite finare och modernare förpackning. Otroligt fin kvalitetskänsla inuti (förutom då just touch-knapparna på ratten) och snygg design både interiört och exteriört. Väldigt mycket utrustning inkl det som man saknar på Teslan, sensorer, 360-kamera, headup-display mm och mycket trevlig att köra. Dessutom sannolikt några hundratusen billigare än jämförbara alternativ. Nedsidan är såklart oprövat kinesiskt (!) märke med allt vad det innebär om osäkert andrahandsvärde, service, etiska aspekter etc. Ingen möjlighet till takräcke samt endast 22” vinterhjul är också uppenbara nedsidor. Sen är jag lite fundersam till infotainmentsystemet och autopiloten som inte funkade helt på demobilen jag provade.
Men ska bli kul att få lite riktig feedback från kunder nu under vintern så kan man ta beslut senare. Vill också se ljusa klädseln live innan ev beställning, är inte alls förtjust i koppar/brons-inläggen på den vanliga mörka interiören.
Ingen minns en fegis, när vi hämtat PS2:an och det blev -25 tog vi en tur till Arvidsjaur bara för att prova deras då nya 150 kW laddare. Sicket tok, hade den varit ur drift hade det blivit en lång väntan…
Ja, de har ringt ett par gånger, meddelat samma sak som till er, dvs att bilen finns i Haninge och att de väntar på transportstyrelsen, dock oklart varför, dessutom ville de veta vilken framförhållning jag behöver att hämta bilen. Nåväl, nu är det helg och avkoppling, hämta bil andra veckan januari, iaf om jag får bestämma!
Tss, tänk på miljön, Taliz