Ingen beräkning gjord, tänker mig i framtiden om/när alla kör elbilar. Men intäkt är inte lika med vinst! Även om det på sikt skulle innebära en vinst. Inget bolag erbjuder en tjänst långsiktigt med avsikt att gå med förlust. Går man med förlust så är helt enkelt priset för lågt att täcka kostnaderna (eller att tjänsten/varan inte är efterfrågad).OfarligTesla skrev:Alla säger det men är det verkligen så? Hur har du räknat för att komma fram till det? Om vi tror på att Tesla fortsatt tycker att 10k per såld bil går till nätverket skulle ju det innebära att man behöver tjäna ca 3,3k/år mer på en icke Tesla (om folk byter bil 36 månaders mellanrum), det är ju givet att icke Teslan laddar lika mycket SuC som en Tesla vilket är ett rimligt antagande om Tesla nu skulle få majoriteten av marknadsandelarna. Hur mycket snabbladdar folk? Om icke Teslor betalar Ionitypriser så måste de ladda 660 kWh per år för att gå break even, dvs nästan 300 mil om året (2,2 kWh/mil i förbrukning). Kommer folk ladda så mycket? Skall de bara ta 2,5 kr/kWh mer än för Teslas egna kunder behöver de ladda för ca 600 mil om året istället, det låter inte rimligt.Nect skrev:
Om Tesla skulle få majoriteten av marknadsandelarna för snabbladdning så skulle det innebära en rejäl intäkt för Tesla.
Tänk på att detta är bara för att gå break even, skall de dessutom få en "rejäl intäkt" kommer det ju krävas att de säljer ännu mer än detta. Detta är ju om folk har samma körmönster med mil utspridda under året som Teslaägare har, ifall milen som andra elbilsägare laddar hos SuC är mer komprimerade under sommar-/vintersemestern blir det mycket värre om Tesla skall undvika kö.
Siffrorna ovan räknar ju inte med saker som att de måste byta till längre sladdar på laddarna, tappad försäljning av egna bilar, diskontering/ROI osv så tror man på antagandena ovan är det ändå en underskattning av vilka priser som krävs. Men jag är som sagt genuint intresserad av hur de som hävdar att det är en bra affär som inte subventioneras av de som köper Teslor räknar och vilka antaganden de gör, för jag ser inte hur andra elbilar skulle kunna bidra lika mycket som en försäljning av en Tesla gör.
En rejäl intäkt lär det bli i framtiden om Tesla har den största marknadsandelen.

Däremot tror jag hellre att Tesla ser att sina laddare används och genererar intäkt än att de oftast till stor del står oanvända.