Sida 12 av 12

Re: Supercharger Jönköping

Postat: 20 jan 2022 09:49
av Reconnnn
Flagada skrev:
Fråga från en icke Teslaägare - är den här installationen med dubbla laddare per ruta och parallellparkering ny för Teslas Superchargers? Har inte lagt märke till den förut - brukar vara långa rader med laddare det måste backas in emot.
Ev anpassning för att släppa in andra märken i nätverket?
2022-01-20_093719.jpg
Det är en ganska vanlig uppsättning. De flesta större stationer har både en lång rad och en sådan uppsättning.

Re: Supercharger Jönköping

Postat: 20 jan 2022 09:54
av lawgiver
Flagada skrev:
Fråga från en icke Teslaägare - är den här installationen med dubbla laddare per ruta och parallellparkering ny för Teslas Superchargers? Har inte lagt märke till den förut - brukar vara långa rader med laddare det måste backas in emot.
Ev anpassning för att släppa in andra märken i nätverket?
2022-01-20_093719.jpg
Inget nytt, i Enköping t.ex finns bara den konfigurationen. Det är inte dubbla laddare/ruta utan samma rad servar 4 rutor. Däremot så blir det möjligt för någon med släp att ladda med denna layout utan att koppla från, även om man då snor en möjlig laddplats för någon annan.

Re: Supercharger Jönköping

Postat: 20 jan 2022 13:54
av EnTraktor
Flagada skrev:
Fråga från en icke Teslaägare - är den här installationen med dubbla laddare per ruta och parallellparkering ny för Teslas Superchargers? Har inte lagt märke till den förut - brukar vara långa rader med laddare det måste backas in emot.
Ev anpassning för att släppa in andra märken i nätverket?
2022-01-20_093719.jpg
Söderhamn, Norrköping, Gävle, Arvidsjaur, Umeå, Markaryd, Löddeköpinge, Sveg är väl några exempel på laddare med samma lösning. Underlättar om man kommer med släp eller har svårt för att backa.

Re: Supercharger Jönköping

Postat: 20 jan 2022 14:01
av Esterox
Flagada skrev:
Fråga från en icke Teslaägare - är den här installationen med dubbla laddare per ruta och parallellparkering ny för Teslas Superchargers? Har inte lagt märke till den förut - brukar vara långa rader med laddare det måste backas in emot.
Ev anpassning för att släppa in andra märken i nätverket?
2022-01-20_093719.jpg
Den närmsta laddaren är till för den högra rutan, den första ”dubbeln” är till för den vänstra rutan, den andra ”dubbeln” är till för den högra rutan och den bortre till för den bil som står där.

Men säg att du kommer med en E-tron kan man då rent teoretiskt blockera två laddare för att man använder sig utav ”fel” laddare kontra den ruta man står på. Detta löses genom att komma med två E-tron som då täcker två laddare precis som det vore två teslor som stod där. :)

Re: Supercharger Jönköping

Postat: 20 jan 2022 14:55
av Jerker
[quote="lawgiver"Inget nytt, i Enköping t.ex finns bara den konfigurationen. Det är inte dubbla laddare/ruta utan samma rad servar 4 rutor. Däremot så blir det möjligt för någon med släp att ladda med denna layout utan att koppla från, även om man då snor en möjlig laddplats för någon annan.[/quote]

Nja, jag brukar inte sno nån laddplats när jag laddar med släp. Det har inte varit några problem att låta släpet stå i "mittgången". Visst, är de andra parkeringsplatserna hårt belagda så kan man ju inte göra så, men jag har inte råkat ut för det ännu, så det är en variant för att slippa blockera en laddplats.

Re: Supercharger Jönköping

Postat: 20 jan 2022 15:00
av jonasl
Är det låg beläggning som det oftast är så skulle jag inte ha dåligt samvete för att blockera en laddplats. Blir det kö får man väl rulla undan släpet helt enkelt.

Re: Supercharger Jönköping

Postat: 21 jan 2022 10:00
av Flagada
Det är inte dubbla laddare/ruta utan samma rad servar 4 rutor.
Såg det vid närmre betraktning - tack för förklaringen!

Hittar även denna konfiguration på nätet med laddstoplparna längst ut i rutan, finns denna typ i Sverige?
2022-01-20_103201.jpg
2022-01-21_095838.jpg

Re: Supercharger Jönköping

Postat: 21 jan 2022 10:07
av easyliving
Ja. I krokom.

Re: Supercharger Jönköping

Postat: 21 jan 2022 10:10
av [JM]
Flagada skrev:
Det är inte dubbla laddare/ruta utan samma rad servar 4 rutor.
Såg det vid närmre betraktning - tack för förklaringen!

Hittar även denna konfiguration på nätet med laddstoplparna längst ut i rutan, finns denna typ i Sverige?
2022-01-20_103201.jpg
2022-01-21_095838.jpg
SuC i Gävle har den uppställningen på de första 8 som byggdes.

Re: Supercharger Jönköping

Postat: 21 jan 2022 10:39
av martinot
Flagada skrev:
Det är inte dubbla laddare/ruta utan samma rad servar 4 rutor.
Såg det vid närmre betraktning - tack för förklaringen!

Hittar även denna konfiguration på nätet med laddstoplparna längst ut i rutan, finns denna typ i Sverige?
Svaret är generellt; kan man göra på olika sätt så gör Tesla det. :)

Har sett en otroligt massa helt olika sätt att ställa upp laddpunkterna på SuC på i förhållande till laddruta och omgivning. Tror inte det finns en variant eller kombination som du inte hittar i Sverige! :D

Re: Supercharger Jönköping

Postat: 21 jan 2022 18:01
av Dafro
easyliving skrev:
Ja. I krokom.
Här skulle man ju kunna ladda E-tron utan att ta fel ruta men visst baken skulle sticka ut en bit men den ör ju så nätt.

Re: Supercharger Jönköping

Postat: 21 jan 2022 19:59
av Bjelke
Dafro skrev:
easyliving skrev:
Ja. I krokom.
Här skulle man ju kunna ladda E-tron utan att ta fel ruta men visst baken skulle sticka ut en bit men den ör ju så nätt.
Har också tänkt tanken och hoppas att ägarna gör så om nätverket öppnas :)