Vore ju lämpligt med information nu när det så fint är "Internationell klimat- och miljövecka"Arma skrev:Kan tycka att det här bör vara intressant för någon journalist att rota i. Det finns ju många oklarheter att reda ut och insynen för allmänheten väldigt begränsad.
Med en månad kvar till eventuellt införande av ett beslut som har stor påverkan för många så är det fortfarande oklart om det ens kommer ett beslut? Vad väntar dom på, någon utredning som ska slutföras? I väntan på beslut vore det bra att reda ut potentiella scenarion, om det t.ex. kan gälla retroaktivt som jag tror tidigare nämnts i den här tråden. Vad händer om det inte tas något beslut, förfaller förslaget?
Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus...
Moderator: Redaktion
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Skulle egentligen vilja att bonusen togs bort. och det blev momsfritt!!!
Fast då skulle folk bli jättesura att andrahandsvärdet förstördes.
men det finns en stor risk att bidraget tas bort då försäljningen av elbilar nu nyss var större än andra drivmedel. ( så man har nått målet så att säga).
Men tycker det är rätt att man vill premiera billigare bilar, då det är det som saknas för verklig omställning. (de som köper bilar under 400 000) Det är rätt att tvinga biltillverkarna att göra andra saker än dyra suvar. (och göra dem effektivare).
el är ju en bristvara och varför kan man inte basera skatten efter hur mycket de drar? (säger inte att jag vill det, men det låter inte otänkbart)
Fast då skulle folk bli jättesura att andrahandsvärdet förstördes.
men det finns en stor risk att bidraget tas bort då försäljningen av elbilar nu nyss var större än andra drivmedel. ( så man har nått målet så att säga).
Men tycker det är rätt att man vill premiera billigare bilar, då det är det som saknas för verklig omställning. (de som köper bilar under 400 000) Det är rätt att tvinga biltillverkarna att göra andra saker än dyra suvar. (och göra dem effektivare).
el är ju en bristvara och varför kan man inte basera skatten efter hur mycket de drar? (säger inte att jag vill det, men det låter inte otänkbart)
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
I trafikverkets remissvar, eller nån annanstas, läste jag att regeringen har ett väldigt ambitiöst mål om 70-80% elbilar i vagnparker framöver. till 2030. Tror nivån kommer att höjas, precis som Trafikverket rekommenderar.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Nivån?Lurkern skrev:I trafikverkets remissvar, eller nån annanstas, läste jag att regeringen har ett väldigt ambitiöst mål om 70-80% elbilar i vagnparker framöver. till 2030. Tror nivån kommer att höjas, precis som Trafikverket rekommenderar.
Bonusen behövs ju inte längre. Problemet är inte bristande efterfrågan utan bristande tillgång.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Lätta lastbilar behöver också bonus enligt trafikverket.
Och slutar man ger bonus får man sluta ge malus, och då säger jag: "hej diesel".
Och slutar man ger bonus får man sluta ge malus, och då säger jag: "hej diesel".
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Lurkern skrev:Lätta lastbilar behöver också bonus enligt trafikverket.
Och slutar man ger bonus får man sluta ge malus, och då säger jag: "hej diesel".
Aldrig i livet att jag skulle välja diesel. Den där lilla malus-skatten drunknar ju i alla andra kostnader. Bränslekostnaderna t ex. Men även själva körupplevelsen.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Glöm inte bort att man har ju en annan form av lättnad och det är den årliga skatten. Elbilar har ju endast grundskatten på 360kr/år. Innan bonus/malus fanns hade jag runt 2500kr/år på min gamla Volvo. Det är ändå ca 2000 kr/år under hela bilens beskattningsbara livstid på just nu 30 år. Skillnaden är ju att den enligt mig skattelättnaden är fördelad över hela livslängden och driver inte på skiftet från fosilbil till elbil för förstagångsköparna men det påverkar ju totalkostnaden för dom som äger bilen över längre tid. Känns ju tveksamt att det kommer kosta 360kr i framtiden när det då säljs i princip endast elbilar.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Det stämmer, men jag gissar att Malus har vida överstigit Bonus i några år, så det finns säkert en hel del kapital upparbetat som aldrig budgeterats för Bonus? Men jag har inte någon statistik på det dock men någon annan kanske har?Fredrik j skrev:Jag syftar på den grundläggande principen att bonus ska finansieras fullt ut av malus vilket är orsaken till att pengarna tar slut. Man kan inte ge bort mer pengar än man får in. Problemet är ju att takten med vilken maluspengar strömmar in skiljer sig från hur bonuspengar betalas ut.backe skrev:Fredrik j skrev:Det där är väl ett förslag som inte klubbats igenom och ska gälla bilar som säljs efter det datum som det ev. klubbas igenom?Jeppe_E skrev:Killgissar inte.Fredrik j skrev:
Många som killgissar också....
” En grundläggande princip i bonus–malus-systemet är att intäkterna ska täcka kostnaderna.”
https://www.regeringen.se/pressmeddelan ... -systemet/
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Systemet gick back 2018/2019. Med tanke på att malusbilar sjunker och bonus bilar stiger i försäljning så är det ju inte troligt att pengarna räcker.backe skrev:Det stämmer, men jag gissar att Malus har vida överstigit Bonus i några år, så det finns säkert en hel del kapital upparbetat som aldrig budgeterats för Bonus? Men jag har inte någon statistik på det dock men någon annan kanske har?Fredrik j skrev:
Jag syftar på den grundläggande principen att bonus ska finansieras fullt ut av malus vilket är orsaken till att pengarna tar slut. Man kan inte ge bort mer pengar än man får in. Problemet är ju att takten med vilken maluspengar strömmar in skiljer sig från hur bonuspengar betalas ut.
https://www.motormagasinet.se/article/v ... rth5yzmz1z
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Uppenbarligen är det för låg och för "långsam" malusskatt på ICE-bilar. Trippla malusskatten och ta ut hela direkt vid inköpstillfället så blir det både mer pengar till bonusen och snabbare övergång.Fredrik j skrev:Systemet gick back 2018/2019. Med tanke på att malusbilar sjunker och bonus bilar stiger i försäljning så är det ju inte troligt att pengarna räcker.backe skrev:Det stämmer, men jag gissar att Malus har vida överstigit Bonus i några år, så det finns säkert en hel del kapital upparbetat som aldrig budgeterats för Bonus? Men jag har inte någon statistik på det dock men någon annan kanske har?Fredrik j skrev:
Jag syftar på den grundläggande principen att bonus ska finansieras fullt ut av malus vilket är orsaken till att pengarna tar slut. Man kan inte ge bort mer pengar än man får in. Problemet är ju att takten med vilken maluspengar strömmar in skiljer sig från hur bonuspengar betalas ut.
https://www.motormagasinet.se/article/v ... rth5yzmz1z
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Balansgång. Man behöver ju Malusförsäljningen. Höjer man den för högt föråldras bilparken istället eftersom äldre bilar behålls i större utsträckning. Men lite högre skulle den nog kunna vara.Maw skrev:Uppenbarligen är det för låg och för "långsam" malusskatt på ICE-bilar. Trippla malusskatten och ta ut hela direkt vid inköpstillfället så blir det både mer pengar till bonusen och snabbare övergång.Fredrik j skrev:Systemet gick back 2018/2019. Med tanke på att malusbilar sjunker och bonus bilar stiger i försäljning så är det ju inte troligt att pengarna räcker.backe skrev:Det stämmer, men jag gissar att Malus har vida överstigit Bonus i några år, så det finns säkert en hel del kapital upparbetat som aldrig budgeterats för Bonus? Men jag har inte någon statistik på det dock men någon annan kanske har?Fredrik j skrev:
Jag syftar på den grundläggande principen att bonus ska finansieras fullt ut av malus vilket är orsaken till att pengarna tar slut. Man kan inte ge bort mer pengar än man får in. Problemet är ju att takten med vilken maluspengar strömmar in skiljer sig från hur bonuspengar betalas ut.
https://www.motormagasinet.se/article/v ... rth5yzmz1z
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Aha, trodde nog att det gick bättre än så faktiskt. Men det är klart, Malus gäller bara i tre år, så sen faller den tillbaka till normal nivå.Fredrik j skrev:Systemet gick back 2018/2019. Med tanke på att malusbilar sjunker och bonus bilar stiger i försäljning så är det ju inte troligt att pengarna räcker.backe skrev:Det stämmer, men jag gissar att Malus har vida överstigit Bonus i några år, så det finns säkert en hel del kapital upparbetat som aldrig budgeterats för Bonus? Men jag har inte någon statistik på det dock men någon annan kanske har?Fredrik j skrev:
Jag syftar på den grundläggande principen att bonus ska finansieras fullt ut av malus vilket är orsaken till att pengarna tar slut. Man kan inte ge bort mer pengar än man får in. Problemet är ju att takten med vilken maluspengar strömmar in skiljer sig från hur bonuspengar betalas ut.
https://www.motormagasinet.se/article/v ... rth5yzmz1z
Tror dock att det skulle bli ett ramaskri om man bara slutade betala ut pengar under den perioden som en bil varit berättigad till ersättning, det parti som stödjer det får nog lite tufft i kommande val...
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Ramaskri bland elbilsköpande vänsterväljare.backe skrev:
Aha, trodde nog att det gick bättre än så faktiskt. Men det är klart, Malus gäller bara i tre år, så sen faller den tillbaka till normal nivå.
Tror dock att det skulle bli ett ramaskri om man bara slutade betala ut pengar under den perioden som en bil varit berättigad till ersättning, det parti som stödjer det får nog lite tufft i kommande val...
Oppositionen vill ju skrota bonus/malus och får dom röster till hösten får vi väl anta att väljarna håller med. På högerkanten är man ju ttraditionellt lite emot bidrag och omfördelning men naturligtvis kan det vara annorlunda om man själv gynnas.
-
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 18 mar 2022 10:56
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Förutom "bidragen" rut och rot och ränteavdrag?Fredrik j skrev:Ramaskri bland elbilsköpande vänsterväljare.backe skrev:
Aha, trodde nog att det gick bättre än så faktiskt. Men det är klart, Malus gäller bara i tre år, så sen faller den tillbaka till normal nivå.
Tror dock att det skulle bli ett ramaskri om man bara slutade betala ut pengar under den perioden som en bil varit berättigad till ersättning, det parti som stödjer det får nog lite tufft i kommande val...
Oppositionen vill ju skrota bonus/malus och får dom röster till hösten får vi väl anta att väljarna håller med. På högerkanten är man ju ttraditionellt lite emot bidrag och omfördelning men naturligtvis kan det vara annorlunda om man själv gynnas.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Jag är höger och vill skrota malus, men inte bonus. Man får inte folk med mindre pengar att köpa elbil snabbare genom att skatta skiten ur det de måste köpa innan de har råd med en elbil.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Precis. "Bidrag" som många gynnas av själva. Argumentet för partierna åt höger är ju att rot/rut gynnar småföretagare.Ingensoppa skrev:Förutom "bidragen" rut och rot och ränteavdrag?Fredrik j skrev:Ramaskri bland elbilsköpande vänsterväljare.backe skrev:
Aha, trodde nog att det gick bättre än så faktiskt. Men det är klart, Malus gäller bara i tre år, så sen faller den tillbaka till normal nivå.
Tror dock att det skulle bli ett ramaskri om man bara slutade betala ut pengar under den perioden som en bil varit berättigad till ersättning, det parti som stödjer det får nog lite tufft i kommande val...
Oppositionen vill ju skrota bonus/malus och får dom röster till hösten får vi väl anta att väljarna håller med. På högerkanten är man ju ttraditionellt lite emot bidrag och omfördelning men naturligtvis kan det vara annorlunda om man själv gynnas.
Nu låter du mer som vänster. Pengar till alla, någon annan betalar.Lurkern skrev:Jag är höger och vill skrota malus, men inte bonus. Man får inte folk med mindre pengar att köpa elbil snabbare genom att skatta skiten ur det de måste köpa innan de har råd med en elbil.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Att dra in mindre pengar i skatt är höger, så ex. lägre moms på miljöfordon diggar jagsom styrmedel förutom att den vägen är effektivare är extra skatt. Liksom att spendera mindre pengar på onödiga saker, och det är där vi har problemen idag.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Skattesänkningar är inte bidrag.Ingensoppa skrev:Förutom "bidragen" rut och rot och ränteavdrag?Fredrik j skrev:Ramaskri bland elbilsköpande vänsterväljare.backe skrev:
Aha, trodde nog att det gick bättre än så faktiskt. Men det är klart, Malus gäller bara i tre år, så sen faller den tillbaka till normal nivå.
Tror dock att det skulle bli ett ramaskri om man bara slutade betala ut pengar under den perioden som en bil varit berättigad till ersättning, det parti som stödjer det får nog lite tufft i kommande val...
Oppositionen vill ju skrota bonus/malus och får dom röster till hösten får vi väl anta att väljarna håller med. På högerkanten är man ju ttraditionellt lite emot bidrag och omfördelning men naturligtvis kan det vara annorlunda om man själv gynnas.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Du är rolig du… om jag inte följt dig under åren hade jag definitivt tagit dig för ett troll.MWall skrev:Skattesänkningar är inte bidrag.Ingensoppa skrev:Förutom "bidragen" rut och rot och ränteavdrag?Fredrik j skrev:Ramaskri bland elbilsköpande vänsterväljare.backe skrev:
Aha, trodde nog att det gick bättre än så faktiskt. Men det är klart, Malus gäller bara i tre år, så sen faller den tillbaka till normal nivå.
Tror dock att det skulle bli ett ramaskri om man bara slutade betala ut pengar under den perioden som en bil varit berättigad till ersättning, det parti som stödjer det får nog lite tufft i kommande val...
Oppositionen vill ju skrota bonus/malus och får dom röster till hösten får vi väl anta att väljarna håller med. På högerkanten är man ju ttraditionellt lite emot bidrag och omfördelning men naturligtvis kan det vara annorlunda om man själv gynnas.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
RUT är ett fantastiskt integrationshjälpmedel. Vi har städhjälp sen 7 år tillbaka och det är _enbart_ invandrare som ibland inte ens kan svenska som kommer. Är kanonbra att de får ett sammanhang, ett jobb, en självkänsla. Istället för att sitta på nån sur kurs eller gå på bidrag. Nu kommer de ut i samhället, får träffa folk, träna lite svenska osv.Fredrik j skrev:Precis. "Bidrag" som många gynnas av själva. Argumentet för partierna åt höger är ju att rot/rut gynnar småföretagare.Ingensoppa skrev:Förutom "bidragen" rut och rot och ränteavdrag?Fredrik j skrev:Ramaskri bland elbilsköpande vänsterväljare.backe skrev:
Aha, trodde nog att det gick bättre än så faktiskt. Men det är klart, Malus gäller bara i tre år, så sen faller den tillbaka till normal nivå.
Tror dock att det skulle bli ett ramaskri om man bara slutade betala ut pengar under den perioden som en bil varit berättigad till ersättning, det parti som stödjer det får nog lite tufft i kommande val...
Oppositionen vill ju skrota bonus/malus och får dom röster till hösten får vi väl anta att väljarna håller med. På högerkanten är man ju ttraditionellt lite emot bidrag och omfördelning men naturligtvis kan det vara annorlunda om man själv gynnas.
Nu låter du mer som vänster. Pengar till alla, någon annan betalar.Lurkern skrev:Jag är höger och vill skrota malus, men inte bonus. Man får inte folk med mindre pengar att köpa elbil snabbare genom att skatta skiten ur det de måste köpa innan de har råd med en elbil.
Just nu har vi två afrikaner sen nåt år. En härlig glad kvinna som mest pratar engelska och en kille som kan svenska.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Men du vill inte betala hela deras lön själv utan är tacksam att det finns ett bidrag du kan ansöka om...MWall skrev:RUT är ett fantastiskt integrationshjälpmedel. Vi har städhjälp sen 7 år tillbaka och det är _enbart_ invandrare som ibland inte ens kan svenska som kommer. Är kanonbra att de får ett sammanhang, ett jobb, en självkänsla. Istället för att sitta på nån sur kurs eller gå på bidrag. Nu kommer de ut i samhället, får träffa folk, träna lite svenska osv.Fredrik j skrev:Precis. "Bidrag" som många gynnas av själva. Argumentet för partierna åt höger är ju att rot/rut gynnar småföretagare.Ingensoppa skrev:Förutom "bidragen" rut och rot och ränteavdrag?Fredrik j skrev:Ramaskri bland elbilsköpande vänsterväljare.backe skrev:
Aha, trodde nog att det gick bättre än så faktiskt. Men det är klart, Malus gäller bara i tre år, så sen faller den tillbaka till normal nivå.
Tror dock att det skulle bli ett ramaskri om man bara slutade betala ut pengar under den perioden som en bil varit berättigad till ersättning, det parti som stödjer det får nog lite tufft i kommande val...
Oppositionen vill ju skrota bonus/malus och får dom röster till hösten får vi väl anta att väljarna håller med. På högerkanten är man ju ttraditionellt lite emot bidrag och omfördelning men naturligtvis kan det vara annorlunda om man själv gynnas.
Nu låter du mer som vänster. Pengar till alla, någon annan betalar.Lurkern skrev:Jag är höger och vill skrota malus, men inte bonus. Man får inte folk med mindre pengar att köpa elbil snabbare genom att skatta skiten ur det de måste köpa innan de har råd med en elbil.
Just nu har vi två afrikaner sen nåt år. En härlig glad kvinna som mest pratar engelska och en kille som kan svenska.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Walker skrev:Du är rolig du… om jag inte följt dig under åren hade jag definitivt tagit dig för ett troll.MWall skrev:Skattesänkningar är inte bidrag.Ingensoppa skrev:Förutom "bidragen" rut och rot och ränteavdrag?Fredrik j skrev:Ramaskri bland elbilsköpande vänsterväljare.backe skrev:
Aha, trodde nog att det gick bättre än så faktiskt. Men det är klart, Malus gäller bara i tre år, så sen faller den tillbaka till normal nivå.
Tror dock att det skulle bli ett ramaskri om man bara slutade betala ut pengar under den perioden som en bil varit berättigad till ersättning, det parti som stödjer det får nog lite tufft i kommande val...
Oppositionen vill ju skrota bonus/malus och får dom röster till hösten får vi väl anta att väljarna håller med. På högerkanten är man ju ttraditionellt lite emot bidrag och omfördelning men naturligtvis kan det vara annorlunda om man själv gynnas.
Det är ju faktiskt inte det. Bidrag är pengar som staten godtyckligt sprider runt sig. Skattesänkningar är mer precisa.
Hade t ex varit mycket bättre om man sänkt skatten på el istället för att ge "alla" bidrag t ex. 2 tusen i månaden även för de som suttit med fastpris eller haft billig el uppe i norr. Många går ju plus på det där bidraget som var tänkt att täcka merkostnaden.
Sossarna valde ändå att dela ut pengar genom bidrag eftersom det slår bredare nu när det är valår. Fler som får pengar = fler potentiella röster.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Det är inte ett bidrag. Det är ett skatteavdrag.Fredrik j skrev:Men du vill inte betala hela deras lön själv utan är tacksam att det finns ett bidrag du kan ansöka om...
Nej, hade inte avdraget funnits hade det varit för dyrt för oss. Då hade vi städat själva.
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Många som har problem med att skilja på bidrag och avdrag.
Bidrag = du får någon annans pengar.
Avdrag = du behåller mer av dina egna pengar.
Bidrag = du får någon annans pengar.
Avdrag = du behåller mer av dina egna pengar.
M3SR+ (21Q3)
Re: Om din Tesla kostar mer än 700 tkr så får du ingen bonus
Det är mest en perspektivfråga. ROT/RUT/Solceller: Du köper en tjänst och sedan får leverantören ett bidrag av staten för detta, så du slipper betala hela kostnaden.Skatbo skrev:Många som har problem med att skilja på bidrag och avdrag.
Bidrag = du får någon annans pengar.
Avdrag = du behåller mer av dina egna pengar.
Högerdebattörer tycker om att försöka förklara att det är jättestor skillnad på dessa.
Avdrag är för de som är resursstarka och bidrag för resurssvaga.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.