Låter inte alls ok!mati skrev:För att återgå till trådens ämne, idag var det samma waooo-waooo igen när jag startade förvärmningen. Bilen började förvärma helt normalt, och efter några minuter börjar den med detta hackandet. Jag stod bredvid och övervakade vad som hände. Laddboxen levererar ström som den ska, men bilen får fnatt. Jag gjorde flera försök, samma sak varje gång. Sen ryckte jag ut laddsladden, då ville den inte starta förvärmningen alls. Det kom bara ett felmeddelande. Vid tredje försöket utan laddsladd funkade det plötsligt.
Nu har jag flyttat runt bilarna och Ioniq står vid den andra laddboxen. Vi får se om den åtminstone startar laddningen i natt. För det har den inte gjort på flera dagar. Gör den inte det idag heller så får jag lämna in den på verkstan. Såhär kan man ju inte ha det.
Vi använder numera oftast e-Golfen igen. Jag vill inte använda Ioniq eftersom det är så krångligt att få tillbaka strömmen i batteriet. Det kan ju inte vara meningen att man håller på och trixar varje dag med detta.
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Konstigt, jag har inga problem alls med min bil, den laddar, kör och funkar helt enkelt. Kunde gärna laddat lite fortare under vintern, men det ska ju komma en fix på det säger dom. Tråkigt när bilen inte vill funka som den ska!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Hittade just detta svar i FB gruppen på en fråga som liknar den @mati ställde.
Du ska bara göra som du gjort.
Programmera nästa avfärd. Se till att du
ställt in allt rätt. Välj att bilen ska prioritera
lågpristider och se till att definiera dessa
tider.
När du sen efter detta sätter i laddkabeln
ska det stå på displayen framför ratten att
planerad laddning startar om en viss tid. Om
det inte står något liknande så kommer den
inte att ladda. Då är det något du missat i
inställningarna.
När klockan passerar den tid du satt som
lågpristid kan du dubbelkolla i appen att den
laddar.
Du ska bara göra som du gjort.
Programmera nästa avfärd. Se till att du
ställt in allt rätt. Välj att bilen ska prioritera
lågpristider och se till att definiera dessa
tider.
När du sen efter detta sätter i laddkabeln
ska det stå på displayen framför ratten att
planerad laddning startar om en viss tid. Om
det inte står något liknande så kommer den
inte att ladda. Då är det något du missat i
inställningarna.
När klockan passerar den tid du satt som
lågpristid kan du dubbelkolla i appen att den
laddar.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Tack för inlägget. Jag har också märkt att det är viktigt att ställa in lågpristider. Och så ska man välja att den enbart ska ladda under lågpristiderna, inte det andra alternativet. Annars kan den ladda lite när som helst.msb skrev:Hittade just detta svar i FB gruppen på en fråga som liknar den @mati ställde.
Du ska bara göra som du gjort.
Programmera nästa avfärd. Se till att du
ställt in allt rätt. Välj att bilen ska prioritera
lågpristider och se till att definiera dessa
tider.
När du sen efter detta sätter i laddkabeln
ska det stå på displayen framför ratten att
planerad laddning startar om en viss tid. Om
det inte står något liknande så kommer den
inte att ladda. Då är det något du missat i
inställningarna.
När klockan passerar den tid du satt som
lågpristid kan du dubbelkolla i appen att den
laddar.
Jag har alltid varit noga med att kolla om bilen säger att den ska börja ladda vid en viss tidpunkt. Men det betyder inte att den verkligen gör det. Det enda man vet är att den garanterat inte laddar när den inte säger att den ska göra det. Det hela är väldigt skakigt och inte särskilt tillförlitligt så som jag upplever det.
Jag laddar i nuläget bara till 60% eftersom räckvidden räcker med råge för mig. Men jag funderar på att höja till 80% just ifall jag inte lyckas få igång laddningen flera dagar i rad. Ett mycket märkligt problem för en modern elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Inatt har den laddats. Undrar vad som var annorlunda jämfört tidigare. Bananer i frunken? Det var förvisso en annan laddbox. Men det har strulat även med denna tidigare. Jobbigt med fel som är svåra att återskapa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
I natt laddade inte min bil heller vilket innebär att jag nu får ladda med begränsad effekt till dubbelt pris…
Hmmmm jag tror att jag satte laddschemat grnom appen och därefter pluggade in laddkabeln. Då blinkade statuslamporna vid laddportarna i bilen men jag trodde att det berodde på att Easee försökte starta laddningen men bilen sa nej.
Man kanske ska göra tvärtom? I med laddkabeln. Sen snabbt som tusan sätta schemat. Men låter ju konstigt iom att man kan ha återkommande schema varje natt…
Störigt hursomhelst.
Tänk alla på detta forum som skrikit sig hesa om att en elbil är en så mycket enklare konstruktion än en bensinbil. Njaee är så mycket mjukvara…
Hmmmm jag tror att jag satte laddschemat grnom appen och därefter pluggade in laddkabeln. Då blinkade statuslamporna vid laddportarna i bilen men jag trodde att det berodde på att Easee försökte starta laddningen men bilen sa nej.
Man kanske ska göra tvärtom? I med laddkabeln. Sen snabbt som tusan sätta schemat. Men låter ju konstigt iom att man kan ha återkommande schema varje natt…
Störigt hursomhelst.
Tänk alla på detta forum som skrikit sig hesa om att en elbil är en så mycket enklare konstruktion än en bensinbil. Njaee är så mycket mjukvara…
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Konstruktionen ÄR mycket enklare, men programmeringen av elbilar är svårare!Aida skrev:I natt laddade inte min bil heller vilket innebär att jag nu får ladda med begränsad effekt till dubbelt pris…
Hmmmm jag tror att jag satte laddschemat grnom appen och därefter pluggade in laddkabeln. Då blinkade statuslamporna vid laddportarna i bilen men jag trodde att det berodde på att Easee försökte starta laddningen men bilen sa nej.
Man kanske ska göra tvärtom? I med laddkabeln. Sen snabbt som tusan sätta schemat. Men låter ju konstigt iom att man kan ha återkommande schema varje natt…
Störigt hursomhelst.
Tänk alla på detta forum som skrikit sig hesa om att en elbil är en så mycket enklare konstruktion än en bensinbil. Njaee är så mycket mjukvara…
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Nackdelen med elbilar är att ÅF ofta inte kan hjälpa med olika elfel, mekaniska fel är de bra, el ska de fortfarande lära sig.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag har återkommande schema, samma varje dag. Och detta av den enkla anledningen att jag inte vill att bilen börjar ladda så fort jag kopplar in sladden. För det gör den om man inte har schemalagd laddning. Den skiter fullständigt i inställningen att den enbart får ladda under billiga tider. Detta verkar enbart fungera i kombination med schemalagd laddning. Tror jag i alla fall.
Men tydligen så räcker inte det. Igår när jag kopplade in sladden så märkte jag att laddboxen plötsligt lös orange istället för grönt. Tydligen tyckte den att bilen svarade på fel sätt (på koreanska antar jag). Jag har aldrig sett detta, visste inte ens att den kan lysa orange. Men bilen visade ändå att allting var ok och att den skulle börja ladda kl 23:00.
Jag ryckte sedan ut sladden och började om. Nu lös laddboxen grönt och bilen sa fortfarande samma sak. Och tydligen så fungerade det.
Det kan vara så enkelt att bilen kommunicerar lite konstigt med laddboxen, men i fallet med Tesla WC ser man inte att det blev fel, allt ser bra ut, men det funkar ändå inte. Den andra laddboxen har samma problem, men den kan ändå visa att det är nåt fel. Då har man en bättre chans att upptäcka det. Frågan är varför det blir fel.
Men tydligen så räcker inte det. Igår när jag kopplade in sladden så märkte jag att laddboxen plötsligt lös orange istället för grönt. Tydligen tyckte den att bilen svarade på fel sätt (på koreanska antar jag). Jag har aldrig sett detta, visste inte ens att den kan lysa orange. Men bilen visade ändå att allting var ok och att den skulle börja ladda kl 23:00.
Jag ryckte sedan ut sladden och började om. Nu lös laddboxen grönt och bilen sa fortfarande samma sak. Och tydligen så fungerade det.
Det kan vara så enkelt att bilen kommunicerar lite konstigt med laddboxen, men i fallet med Tesla WC ser man inte att det blev fel, allt ser bra ut, men det funkar ändå inte. Den andra laddboxen har samma problem, men den kan ändå visa att det är nåt fel. Då har man en bättre chans att upptäcka det. Frågan är varför det blir fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Så, nu har j*vla f*n bilhelvetet återigen inte laddats på natten enligt schemaläggningen. Trots att den klart och tydligt har indikerat i displayen att den kommer göra det. Det säger den fortfarande. Om jag bara hade vetat att det är laddbox-relaterat (dvs har med Tesla WC att göra) så hade jag bara köpt en ny. Men den spökar ju även med min andra laddbox, fast inte riktigt så ofta.
Är det bara jag som har det här problemet? Det här är min femte elbil, men den första där hemmaladdningen inte fungerar. Jag börjar bli rejält trött på detta.
Är det bara jag som har det här problemet? Det här är min femte elbil, men den första där hemmaladdningen inte fungerar. Jag börjar bli rejält trött på detta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Låter riktigt irriterande! Jag kan ej ladda hemma i dagsläget så kan inte riktigt dela mina erfarenheter... Hoppas det inte blir samma för mig sen med laddboxen i radhuset när vi flyttar.mati skrev:Så, nu har j*vla f*n bilhelvetet återigen inte laddats på natten enligt schemaläggningen. Trots att den klart och tydligt har indikerat i displayen att den kommer göra det. Det säger den fortfarande. Om jag bara hade vetat att det är laddbox-relaterat (dvs har med Tesla WC att göra) så hade jag bara köpt en ny. Men den spökar ju även med min andra laddbox, fast inte riktigt så ofta.
Är det bara jag som har det här problemet? Det här är min femte elbil, men den första där hemmaladdningen inte fungerar. Jag börjar bli rejält trött på detta.
Ser schemat likadant ut i bilen som i appen? Har dina ändringar slagit igenom?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag har inte samma problem. Har en Easee box och den kopplar på med smartladdning via Tibber. Sedan är det inställd i bilen att ladda enligt planering lågpristider samt inmatat avfärdstid på morgonen (vardagar ).
Har alltid fungerat MEN kom på att jag förmodligen har laddat hemma sedan uppdateringen.
Ska testa inatt (om inte elprisen är för högt som i natt).
Har alltid fungerat MEN kom på att jag förmodligen har laddat hemma sedan uppdateringen.
Ska testa inatt (om inte elprisen är för högt som i natt).
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ja, det ser likadant ut i appen. Jag har inte ändrat schemat någonsin. Det är alltid samma schema. Samma tider varje dag. Det enda jag har ändrat några gånger är om den enbart ska ladda under lågpristider eller inte. Jag inbillar mig att det gjorde viss skillnad. Men det kan lika väl vara en slump. Det dumma är ju att det är så långa ledtider eftersom jag inte använder bilen varje dag. Det är mao svårt att testa sig fram. Totalt sett har den inte laddats särskilt ofta, och oftast fungerar det inte.DanneLKPG skrev:Ser schemat likadant ut i bilen som i appen? Har dina ändringar slagit igenom?
Jag funderar på att skaffa en Easee laddbox. Men det är ju väldigt dumt om det sedan visar sig att det inte heller fungerar, då har man kastat en massa pengar i sjön. Jag menar, det har aldrig varit några problem att ladda någon elbil med varken den ena eller andra av mina laddboxar. Den ena är en Tesla WC, den andra en Keba P30 (står clever på och ingick i e-Golfen). Den sistnämnda fungerar någorlunda, men som sagt, även den lyser ibland orange och vill inte kommunicera med bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Har du någon lös typ umc (följde med bilen kanske?) att testa med istället?mati skrev:Ja, det ser likadant ut i appen. Jag har inte ändrat schemat någonsin. Det är alltid samma schema. Samma tider varje dag. Det enda jag har ändrat några gånger är om den enbart ska ladda under lågpristider eller inte. Jag inbillar mig att det gjorde viss skillnad. Men det kan lika väl vara en slump. Det dumma är ju att det är så långa ledtider eftersom jag inte använder bilen varje dag. Det är mao svårt att testa sig fram. Totalt sett har den inte laddats särskilt ofta, och oftast fungerar det inte.DanneLKPG skrev:Ser schemat likadant ut i bilen som i appen? Har dina ändringar slagit igenom?
Jag funderar på att skaffa en Easee laddbox. Men det är ju väldigt dumt om det sedan visar sig att det inte heller fungerar, då har man kastat en massa pengar i sjön. Jag menar, det har aldrig varit några problem att ladda någon elbil med varken den ena eller andra av mina laddboxar. Den ena är en Tesla WC, den andra en Keba P30 (står clever på och ingick i e-Golfen). Den sistnämnda fungerar någorlunda, men som sagt, även den lyser ibland orange och vill inte kommunicera med bilen.
Inte för att jag tror att det blir någon skillnad men vem vet?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag kör med Easee och använder bara den för att styra laddningen till natten. Bara testat schemaläggningen i bilen en gång och det funkade också vill jag minnas. Iaf så har jag Easee'n inställd på att ladda på natten. Pluggar i bilen på kvällen och då syns det i Easee-appen att bilen är ansluten men Easee'n väntar på schema så det har funkat precis som jag vill.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Jag har en Tesla WC och skulle aldrig våga ladda på schema. Får trixa varje gång jag ska ladda för att få igång eländet. Den dag min fru ska ladda åker nog bilen ut ur huset.mati skrev:Så, nu har j*vla f*n bilhelvetet återigen inte laddats på natten enligt schemaläggningen. Trots att den klart och tydligt har indikerat i displayen att den kommer göra det. Det säger den fortfarande. Om jag bara hade vetat att det är laddbox-relaterat (dvs har med Tesla WC att göra) så hade jag bara köpt en ny. Men den spökar ju även med min andra laddbox, fast inte riktigt så ofta.
Är det bara jag som har det här problemet? Det här är min femte elbil, men den första där hemmaladdningen inte fungerar. Jag börjar bli rejält trött på detta.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Min uppfattning är att Teslas WC och I5 inte är riktigt kompatibla. Bara med den det strular för mig.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Okej, det låter ändå som att det är WCns fel. Den andra laddboxen jag har är kanske också lite halvinkompatibel, men fungerar trots allt bättre. Jag får väll uppgradera mig till en easee då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Kör också easee och sköter all schemaläggning i easeeappen. Fungerar bra. Skulle rekommendera att slå till på två easeeboxar på en gång, då kör de lastdelning av inställd ström automatiskt. Du får försöka sälja av dina gamla boxar sen.mati skrev:Okej, det låter ändå som att det är WCns fel. Den andra laddboxen jag har är kanske också lite halvinkompatibel, men fungerar trots allt bättre. Jag får väll uppgradera mig till en easee då.
Elbilist sedan 2014
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Ah, coolt. Ja, det är ju ett litet bekymmer idag att jag inte gärna vill ladda båda bilarna samtidigt eftersom det kan knäcka huvudsäkringen.Klintan skrev:Kör också easee och sköter all schemaläggning i easeeappen. Fungerar bra. Skulle rekommendera att slå till på två easeeboxar på en gång, då kör de lastdelning av inställd ström automatiskt. Du får försöka sälja av dina gamla boxar sen.mati skrev:Okej, det låter ändå som att det är WCns fel. Den andra laddboxen jag har är kanske också lite halvinkompatibel, men fungerar trots allt bättre. Jag får väll uppgradera mig till en easee då.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Funkar bra för mig förutom att laddning måste startas manuellt. Går inte automatiskt när man kopplar in. Men tidsstyrning i appen är inga problem.DavidS skrev:Min uppfattning är att Teslas WC och I5 inte är riktigt kompatibla. Bara med den det strular för mig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Då var det beställt två stycken easee boxar på Kinnekulle energi. Han jag pratade med var inte alls förvånad. Det var inget nytt för honom alls att Tesla WC inte är kompatibel med alla elbilar. Det kände han till mycket väl. Där ser man.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Köp en Triss.HelectriC skrev:Funkar bra för mig förutom att laddning måste startas manuellt. Går inte automatiskt när man kopplar in. Men tidsstyrning i appen är inga problem.DavidS skrev:Min uppfattning är att Teslas WC och I5 inte är riktigt kompatibla. Bara med den det strular för mig.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Kul. Hoppas de har koll på hur man programmerar flera easee att prata med varandra. Man monterar ett bakstycke och sätter in själva laddenheten en efter en i samma bakstycke. Då förstår de att de hänger ihop. Står i manualen.mati skrev:Då var det beställt två stycken easee boxar på Kinnekulle energi. Han jag pratade med var inte alls förvånad. Det var inget nytt för honom alls att Tesla WC inte är kompatibel med alla elbilar. Det kände han till mycket väl. Där ser man.
Elbilist sedan 2014
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Det kändes som han hade koll. Man får väl lita på det.Klintan skrev:Kul. Hoppas de har koll på hur man programmerar flera easee att prata med varandra. Man monterar ett bakstycke och sätter in själva laddenheten en efter en i samma bakstycke. Då förstår de att de hänger ihop. Står i manualen.mati skrev:Då var det beställt två stycken easee boxar på Kinnekulle energi. Han jag pratade med var inte alls förvånad. Det var inget nytt för honom alls att Tesla WC inte är kompatibel med alla elbilar. Det kände han till mycket väl. Där ser man.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14