Re: Volvo EX90
Postat: 12 jul 2023 08:47
Faller tyvärr bort lite när den inte är fyrhjuldriven men helt klart är detta för att möta Kia Ev9 mfl som är bättre prissatta…
Har haft en Mercedes GLK från 2011. Hade från ny som tjänstebil. Den bil jag saknar mest som inte är elbil. Älskar fortfarande designen.martinot skrev: ↑03 jul 2023 13:21Gillar inte GLK, men den är mindre ful än andra SUV:ar håller jag med om. Dock ingen favorit. Tycker en vanlig E-klass är mycket snyggare.Fredrik j skrev: ↑01 jul 2023 23:14Jag tycker Mercedes GLK är snygg. Mycket besynnerligt. Har svårt att förklara det. Har varit nära att köpa en.martinot skrev: ↑01 jul 2023 21:37Får nog hålla med er alla tre; gillar varken EX90, MY eller Enyaq.
Men precis som Fredrik så är jag inte så förtjust i dagens moderna bulliga SUV (en klassisk Range Rover, G-wagen eller Jeep Wrangler kan däremot vara snygg), så jag är nog inte rätt person att kommentera dessa.
En Mercedes och SUV som jag dock tycker är snygg, och som jag själv hade övervägt om jag hade haft behov för en SUV, är G-klass/G-wagen. Riktigt snygg!
Med den "lilla" skillnaden att de denna gång inte levererat några bilar än överhuvudtaget, dvs de som beställt dyrare varianter för att det inte fanns något annat kan nu hoppa av och välja den billigare istället.toppo skrev: ↑12 jul 2023 08:18Det har absolut inget med efterfrågan att göra, så här har Volvo alltid jobbat med nya modeller. Första årsmodellen finns enbart med större motoralternativ och fullutrustad för att sedan successivt släppa mindre motorer och utrustning. Precis samma upplägg som Polestar anammat. Kul att billigare varianter är på gång!
XC90 fanns också i en ganska sällsynt FWD-variant.taliz skrev: ↑12 jul 2023 10:10Med den "lilla" skillnaden att de denna gång inte levererat några bilar än överhuvudtaget, dvs de som beställt dyrare varianter för att det inte fanns något annat kan nu hoppa av och välja den billigare istället.toppo skrev: ↑12 jul 2023 08:18Det har absolut inget med efterfrågan att göra, så här har Volvo alltid jobbat med nya modeller. Första årsmodellen finns enbart med större motoralternativ och fullutrustad för att sedan successivt släppa mindre motorer och utrustning. Precis samma upplägg som Polestar anammat. Kul att billigare varianter är på gång!
Om det inte var ett problem, varför lanserade de den inte direkt i så fall?Fredrik j skrev: ↑12 jul 2023 10:29XC90 fanns också i en ganska sällsynt FWD-variant.taliz skrev: ↑12 jul 2023 10:10Med den "lilla" skillnaden att de denna gång inte levererat några bilar än överhuvudtaget, dvs de som beställt dyrare varianter för att det inte fanns något annat kan nu hoppa av och välja den billigare istället.toppo skrev: ↑12 jul 2023 08:18Det har absolut inget med efterfrågan att göra, så här har Volvo alltid jobbat med nya modeller. Första årsmodellen finns enbart med större motoralternativ och fullutrustad för att sedan successivt släppa mindre motorer och utrustning. Precis samma upplägg som Polestar anammat. Kul att billigare varianter är på gång!
Nästan alla kunder valde AWD och dom dyrare varianterna. Tror det blir liknande för EX90.
Precis som toppo skrev så är det så man alltid gjort. Tesla gör väl på samma sätt. Model Y RWD var väl inte den första varianten man presenterade?taliz skrev: ↑12 jul 2023 10:48Om det inte var ett problem, varför lanserade de den inte direkt i så fall?Fredrik j skrev: ↑12 jul 2023 10:29XC90 fanns också i en ganska sällsynt FWD-variant.taliz skrev: ↑12 jul 2023 10:10Med den "lilla" skillnaden att de denna gång inte levererat några bilar än överhuvudtaget, dvs de som beställt dyrare varianter för att det inte fanns något annat kan nu hoppa av och välja den billigare istället.toppo skrev: ↑12 jul 2023 08:18Det har absolut inget med efterfrågan att göra, så här har Volvo alltid jobbat med nya modeller. Första årsmodellen finns enbart med större motoralternativ och fullutrustad för att sedan successivt släppa mindre motorer och utrustning. Precis samma upplägg som Polestar anammat. Kul att billigare varianter är på gång!
Nästan alla kunder valde AWD och dom dyrare varianterna. Tror det blir liknande för EX90.
Ja, det kan dem, men de får också bilen levererad ett år senare. Det är 20 månaders leveranstid på XC90, så det är knappast en anledning att man behöver fylla orderböckerna. Däremot XC40 Recharge kan man få på 3 månader idag, där är frågan om Volvo behöver sänka priset ytterligare i närtid.taliz skrev: ↑12 jul 2023 10:10Med den "lilla" skillnaden att de denna gång inte levererat några bilar än överhuvudtaget, dvs de som beställt dyrare varianter för att det inte fanns något annat kan nu hoppa av och välja den billigare istället.toppo skrev: ↑12 jul 2023 08:18Det har absolut inget med efterfrågan att göra, så här har Volvo alltid jobbat med nya modeller. Första årsmodellen finns enbart med större motoralternativ och fullutrustad för att sedan successivt släppa mindre motorer och utrustning. Precis samma upplägg som Polestar anammat. Kul att billigare varianter är på gång!
Jag tror EX30 kannibaliserar på XC40-försäljningen.toppo skrev: ↑12 jul 2023 11:52Ja, det kan dem, men de får också bilen levererad ett år senare. Det är 20 månaders leveranstid på XC90, så det är knappast en anledning att man behöver fylla orderböckerna. Däremot XC40 Recharge kan man få på 3 månader idag, där är frågan om Volvo behöver sänka priset ytterligare i närtid.taliz skrev: ↑12 jul 2023 10:10Med den "lilla" skillnaden att de denna gång inte levererat några bilar än överhuvudtaget, dvs de som beställt dyrare varianter för att det inte fanns något annat kan nu hoppa av och välja den billigare istället.toppo skrev: ↑12 jul 2023 08:18Det har absolut inget med efterfrågan att göra, så här har Volvo alltid jobbat med nya modeller. Första årsmodellen finns enbart med större motoralternativ och fullutrustad för att sedan successivt släppa mindre motorer och utrustning. Precis samma upplägg som Polestar anammat. Kul att billigare varianter är på gång!
Nej, Tesla levererade hundratusentals Model Y LR och P innan man lanserade RWD.Fredrik j skrev: ↑12 jul 2023 11:19Precis som toppo skrev så är det så man alltid gjort. Tesla gör väl på samma sätt. Model Y RWD var väl inte den första varianten man presenterade?taliz skrev: ↑12 jul 2023 10:48Om det inte var ett problem, varför lanserade de den inte direkt i så fall?Fredrik j skrev: ↑12 jul 2023 10:29XC90 fanns också i en ganska sällsynt FWD-variant.taliz skrev: ↑12 jul 2023 10:10Med den "lilla" skillnaden att de denna gång inte levererat några bilar än överhuvudtaget, dvs de som beställt dyrare varianter för att det inte fanns något annat kan nu hoppa av och välja den billigare istället.toppo skrev: ↑12 jul 2023 08:18Det har absolut inget med efterfrågan att göra, så här har Volvo alltid jobbat med nya modeller. Första årsmodellen finns enbart med större motoralternativ och fullutrustad för att sedan successivt släppa mindre motorer och utrustning. Precis samma upplägg som Polestar anammat. Kul att billigare varianter är på gång!
Nästan alla kunder valde AWD och dom dyrare varianterna. Tror det blir liknande för EX90.
Beteendet att lansera bilar som man än på länge inte kan leverera kommer ju från Tesla. Dom andra härmar efter det.
Som sagt, Volvo har ju levererat ca 100 000 XC90 om året dom senaste 7-8 åren och en väldigt liten andel verkar ha varit "snik"-modeller.
Kan vara annorlunda nu eftersom det inte finns någon XC60 som kan fånga upp kunder som inte riktigt har råd med toppmodellen.
Där kan ju en bakhjulsdriven EX90 spela en roll.
Vad tror du själv?
Varför skulle inte EX90 sälja lika bra som XC90 menar du?taliz skrev: ↑12 jul 2023 12:58Nej, Tesla levererade hundratusentals Model Y LR och P innan man lanserade RWD.Fredrik j skrev: ↑12 jul 2023 11:19Precis som toppo skrev så är det så man alltid gjort. Tesla gör väl på samma sätt. Model Y RWD var väl inte den första varianten man presenterade?
Beteendet att lansera bilar som man än på länge inte kan leverera kommer ju från Tesla. Dom andra härmar efter det.
Som sagt, Volvo har ju levererat ca 100 000 XC90 om året dom senaste 7-8 åren och en väldigt liten andel verkar ha varit "snik"-modeller.
Kan vara annorlunda nu eftersom det inte finns någon XC60 som kan fånga upp kunder som inte riktigt har råd med toppmodellen.
Där kan ju en bakhjulsdriven EX90 spela en roll.
Vad tror du själv?
Det är ju det som är poängen med att lansera den dyrare varianten först, man tvingar de som behöver/vill ha en bil snabbast möjligt att köpa högmarginalprodukten.
Mercedes gjorde som sagt samma sak nu sist med EQE SUV. Man gick ut och sa att endast 500-modellen kommer säljas i Sverige, för att tvinga folk att välja den.
Men pga att den sålde så dåligt tvingades de backa och presentera även 350-modellen.
Jag tror Volvo gör precis som Mercedes här. De tvingas presentera RWD redan nu eftersom den dyrare inte säljer.
Varför skulle den sälja lika bra som XC90?Fredrik j skrev: ↑12 jul 2023 13:34Varför skulle inte EX90 sälja lika bra som XC90 menar du?taliz skrev: ↑12 jul 2023 12:58Nej, Tesla levererade hundratusentals Model Y LR och P innan man lanserade RWD.Fredrik j skrev: ↑12 jul 2023 11:19Precis som toppo skrev så är det så man alltid gjort. Tesla gör väl på samma sätt. Model Y RWD var väl inte den första varianten man presenterade?
Beteendet att lansera bilar som man än på länge inte kan leverera kommer ju från Tesla. Dom andra härmar efter det.
Som sagt, Volvo har ju levererat ca 100 000 XC90 om året dom senaste 7-8 åren och en väldigt liten andel verkar ha varit "snik"-modeller.
Kan vara annorlunda nu eftersom det inte finns någon XC60 som kan fånga upp kunder som inte riktigt har råd med toppmodellen.
Där kan ju en bakhjulsdriven EX90 spela en roll.
Vad tror du själv?
Det är ju det som är poängen med att lansera den dyrare varianten först, man tvingar de som behöver/vill ha en bil snabbast möjligt att köpa högmarginalprodukten.
Mercedes gjorde som sagt samma sak nu sist med EQE SUV. Man gick ut och sa att endast 500-modellen kommer säljas i Sverige, för att tvinga folk att välja den.
Men pga att den sålde så dåligt tvingades de backa och presentera även 350-modellen.
Jag tror Volvo gör precis som Mercedes här. De tvingas presentera RWD redan nu eftersom den dyrare inte säljer.
Vill man ha EX90 måste man väl välja toppmodellen? Den billigare kommer levereras först senare om jag fattat rätt.
Fossilvarianten av XC90 säljer ju än idag bra.taliz skrev: ↑12 jul 2023 14:06Varför skulle den sälja lika bra som XC90?Fredrik j skrev: ↑12 jul 2023 13:34Varför skulle inte EX90 sälja lika bra som XC90 menar du?taliz skrev: ↑12 jul 2023 12:58Nej, Tesla levererade hundratusentals Model Y LR och P innan man lanserade RWD.Fredrik j skrev: ↑12 jul 2023 11:19Precis som toppo skrev så är det så man alltid gjort. Tesla gör väl på samma sätt. Model Y RWD var väl inte den första varianten man presenterade?
Beteendet att lansera bilar som man än på länge inte kan leverera kommer ju från Tesla. Dom andra härmar efter det.
Som sagt, Volvo har ju levererat ca 100 000 XC90 om året dom senaste 7-8 åren och en väldigt liten andel verkar ha varit "snik"-modeller.
Kan vara annorlunda nu eftersom det inte finns någon XC60 som kan fånga upp kunder som inte riktigt har råd med toppmodellen.
Där kan ju en bakhjulsdriven EX90 spela en roll.
Vad tror du själv?
Det är ju det som är poängen med att lansera den dyrare varianten först, man tvingar de som behöver/vill ha en bil snabbast möjligt att köpa högmarginalprodukten.
Mercedes gjorde som sagt samma sak nu sist med EQE SUV. Man gick ut och sa att endast 500-modellen kommer säljas i Sverige, för att tvinga folk att välja den.
Men pga att den sålde så dåligt tvingades de backa och presentera även 350-modellen.
Jag tror Volvo gör precis som Mercedes här. De tvingas presentera RWD redan nu eftersom den dyrare inte säljer.
Vill man ha EX90 måste man väl välja toppmodellen? Den billigare kommer levereras först senare om jag fattat rätt.
Volvo är sena på bollen, den är dyr/klumpig/ful/ineffektiv... folk har hittat andra alternativ.
Om så är fallet finns det ju, återigen, ingen poäng med att lansera RWD nu.
För att citera mig själv "marknaden ser annorlunda ut nu, folk är inte alls lika sugna på dyra bilar. När XC90 lanserades levde vi i en lågränte-värld, det gör vi inte längre."Fredrik j skrev: ↑12 jul 2023 14:11Fossilvarianten av XC90 säljer ju än idag bra.taliz skrev: ↑12 jul 2023 14:06Varför skulle den sälja lika bra som XC90?Fredrik j skrev: ↑12 jul 2023 13:34Varför skulle inte EX90 sälja lika bra som XC90 menar du?taliz skrev: ↑12 jul 2023 12:58Nej, Tesla levererade hundratusentals Model Y LR och P innan man lanserade RWD.Fredrik j skrev: ↑12 jul 2023 11:19
Precis som toppo skrev så är det så man alltid gjort. Tesla gör väl på samma sätt. Model Y RWD var väl inte den första varianten man presenterade?
Beteendet att lansera bilar som man än på länge inte kan leverera kommer ju från Tesla. Dom andra härmar efter det.
Som sagt, Volvo har ju levererat ca 100 000 XC90 om året dom senaste 7-8 åren och en väldigt liten andel verkar ha varit "snik"-modeller.
Kan vara annorlunda nu eftersom det inte finns någon XC60 som kan fånga upp kunder som inte riktigt har råd med toppmodellen.
Där kan ju en bakhjulsdriven EX90 spela en roll.
Vad tror du själv?
Det är ju det som är poängen med att lansera den dyrare varianten först, man tvingar de som behöver/vill ha en bil snabbast möjligt att köpa högmarginalprodukten.
Mercedes gjorde som sagt samma sak nu sist med EQE SUV. Man gick ut och sa att endast 500-modellen kommer säljas i Sverige, för att tvinga folk att välja den.
Men pga att den sålde så dåligt tvingades de backa och presentera även 350-modellen.
Jag tror Volvo gör precis som Mercedes här. De tvingas presentera RWD redan nu eftersom den dyrare inte säljer.
Vill man ha EX90 måste man väl välja toppmodellen? Den billigare kommer levereras först senare om jag fattat rätt.
Volvo är sena på bollen, den är dyr/klumpig/ful/ineffektiv... folk har hittat andra alternativ.
Om så är fallet finns det ju, återigen, ingen poäng med att lansera RWD nu.
Jag tycker också det är lite konstigt eftersom jag själv inte skulle vilja ha en XC90.
Dyr? Är EX90 så mycket dyrare än XC90? Klumpig? Är den inte ganska lik i storlek? Ful? Är den inte ganska lik XC90 till utseendet? Ineffektiv? XC90 har väl aldrig varit speciellt bränslesnål?
XC90 ligger stadigt på ca 100 000 om året.taliz skrev: ↑12 jul 2023 14:17För att citera mig själv "marknaden ser annorlunda ut nu, folk är inte alls lika sugna på dyra bilar. När XC90 lanserades levde vi i en lågränte-värld, det gör vi inte längre."Fredrik j skrev: ↑12 jul 2023 14:11Fossilvarianten av XC90 säljer ju än idag bra.taliz skrev: ↑12 jul 2023 14:06Varför skulle den sälja lika bra som XC90?Fredrik j skrev: ↑12 jul 2023 13:34Varför skulle inte EX90 sälja lika bra som XC90 menar du?taliz skrev: ↑12 jul 2023 12:58
Nej, Tesla levererade hundratusentals Model Y LR och P innan man lanserade RWD.
Det är ju det som är poängen med att lansera den dyrare varianten först, man tvingar de som behöver/vill ha en bil snabbast möjligt att köpa högmarginalprodukten.
Mercedes gjorde som sagt samma sak nu sist med EQE SUV. Man gick ut och sa att endast 500-modellen kommer säljas i Sverige, för att tvinga folk att välja den.
Men pga att den sålde så dåligt tvingades de backa och presentera även 350-modellen.
Jag tror Volvo gör precis som Mercedes här. De tvingas presentera RWD redan nu eftersom den dyrare inte säljer.
Vill man ha EX90 måste man väl välja toppmodellen? Den billigare kommer levereras först senare om jag fattat rätt.
Volvo är sena på bollen, den är dyr/klumpig/ful/ineffektiv... folk har hittat andra alternativ.
Om så är fallet finns det ju, återigen, ingen poäng med att lansera RWD nu.
Jag tycker också det är lite konstigt eftersom jag själv inte skulle vilja ha en XC90.
Dyr? Är EX90 så mycket dyrare än XC90? Klumpig? Är den inte ganska lik i storlek? Ful? Är den inte ganska lik XC90 till utseendet? Ineffektiv? XC90 har väl aldrig varit speciellt bränslesnål?
Fredrik j skrev: ↑12 jul 2023 14:49XC90 ligger stadigt på ca 100 000 om året.taliz skrev: ↑12 jul 2023 14:17För att citera mig själv "marknaden ser annorlunda ut nu, folk är inte alls lika sugna på dyra bilar. När XC90 lanserades levde vi i en lågränte-värld, det gör vi inte längre."Fredrik j skrev: ↑12 jul 2023 14:11Fossilvarianten av XC90 säljer ju än idag bra.
Jag tycker också det är lite konstigt eftersom jag själv inte skulle vilja ha en XC90.
Dyr? Är EX90 så mycket dyrare än XC90? Klumpig? Är den inte ganska lik i storlek? Ful? Är den inte ganska lik XC90 till utseendet? Ineffektiv? XC90 har väl aldrig varit speciellt bränslesnål?
Ju dyrare bil ju mindre räntekänslig skulle jag tro.
Men som sagt, jag tycker också det är lite konstigt.
Därmed är det ju svårt att spå kommande försäljning baserat på vad jag själv tycker/tror. Tror du är i samma läge.
Dagens XC90 säljs bara som laddhybrid i Sverige numera och går på 900 000kr.Magnus71 skrev: ↑12 jul 2023 15:12Fredrik j skrev: ↑12 jul 2023 14:49XC90 ligger stadigt på ca 100 000 om året.taliz skrev: ↑12 jul 2023 14:17För att citera mig själv "marknaden ser annorlunda ut nu, folk är inte alls lika sugna på dyra bilar. När XC90 lanserades levde vi i en lågränte-värld, det gör vi inte längre."Fredrik j skrev: ↑12 jul 2023 14:11Fossilvarianten av XC90 säljer ju än idag bra.
Jag tycker också det är lite konstigt eftersom jag själv inte skulle vilja ha en XC90.
Dyr? Är EX90 så mycket dyrare än XC90? Klumpig? Är den inte ganska lik i storlek? Ful? Är den inte ganska lik XC90 till utseendet? Ineffektiv? XC90 har väl aldrig varit speciellt bränslesnål?
Ju dyrare bil ju mindre räntekänslig skulle jag tro.
Men som sagt, jag tycker också det är lite konstigt.
Därmed är det ju svårt att spå kommande försäljning baserat på vad jag själv tycker/tror. Tror du är i samma läge.
Dagens XC90 kostar runt ca 700 000kr för en diesel awd.
När nu Volvo flyttar sig till 1.1 MSEK så kommer dom aldrig nå samma volym som tidigare. Att nu lansera en FWD version som levereras om 18 månader stärker bara bilden av problem med efterfrågan av den dyra modellen.
Att leveranstiden är långt bort är pga försenat utvecklingsprojekt. Inte i första hand efterfrågan.
Volvo gör dock helt rätt med EX30. En tillräckligt bra produkt till ett bra pris.
Jag tror inte Volvo är för sena. De kommer vara 100% EV till 2030 och det är de ganska ensamma om bland de traditionella bilmärkena. Vi som lever i en EV-bubbla tycker kanske de är sena men i själva verket har EV-marknaden nyss börjat ta riktig fart.Honkan skrev:Ska bli väldigt intressant att se hur det ser ut om 3 år , vilka märken har lyckats. Jag tror Polestar kommer gå bra framåt men också kia, volvo är för sena på bollen helt enkelt. Sen måste Tesla släppa något nytt eller dumpa priserna om man ska vara relevant om 3 år.
Det brukar gå betydligt långsammare i starten, och snabbare i slutet, än folk förväntar sig vid en omställning.Hertsh skrev: ↑15 jul 2023 18:43Jag tror inte Volvo är för sena. De kommer vara 100% EV till 2030 och det är de ganska ensamma om bland de traditionella bilmärkena. Vi som lever i en EV-bubbla tycker kanske de är sena men i själva verket har EV-marknaden nyss börjat ta riktig fart.Honkan skrev:Ska bli väldigt intressant att se hur det ser ut om 3 år , vilka märken har lyckats. Jag tror Polestar kommer gå bra framåt men också kia, volvo är för sena på bollen helt enkelt. Sen måste Tesla släppa något nytt eller dumpa priserna om man ska vara relevant om 3 år.