Volvo EX60
Moderator: Redaktion
Re: Volvo EX60
Det yttre var inte speciellt tilltalande. Ser ut som en ful EV6. Däremot gillar jag det avskalade inre. Det var en del av det som gjorde att vi köpte en Tesla.
Hålet i mittkonsolen är däremot avskräckande.
Hålet i mittkonsolen är däremot avskräckande.
2025 MYLR Juniper, Diamon Black.
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Roade mig med att bygga ihop en som skulle motsvara en MYLR premium. 787tkr….
Stod nånstans att Volvo gått ifrån alla tillval och skulle förpacka allt i paket men icke…
Stod nånstans att Volvo gått ifrån alla tillval och skulle förpacka allt i paket men icke…
Tesla MYLR -23
Fin bil o bra pris. Är den byggd som en riktig Volvo så är den lätt värt det jämfört med en model y. Laddar snabbare, går längre, är tystare, är skönare, slipper Elons hittepå. Gillar inte mittkonsolen men annars så! Kul att Volvo levererar (om dom nu kommer göra det)
Ja där var vi väldigt rätt, det var dock högre påslag för Ultra än jag trodde. Efter jag skrev det där hade jag dock gissat att priserna låg lite lägre, eller iaf att Pilot Assist ingår som standard.manneson skrev: ↑22 jan 2026 04:45Toppo och jag gissade hyfsat ändå.manneson skrev: ↑24 sep 2025 09:39Nog inte helt off, men min gissning är lite mindre optimistisk:toppo skrev: ↑24 sep 2025 09:08Stämmer, men eftersom det är kul att gissa så gissar jag på att nedan är det som kommer finnas från start:manneson skrev: ↑23 sep 2025 23:14Men dom har inte sagt att det är grundversionen.toppo skrev: ↑23 sep 2025 21:10
Volvo har som sagt utlovat att EX60 ska få mer än 700 km WLTP. Om det är spännande eller inte är väl upp till var och en.
https://alltomelbil.se/volvo-ex60-far-o ... -bra-pris/![]()
Single Motor Extended range Plus 699 tkr (ca 700 km WLTP)
Twin Motor Plus 749 tkr (större batteri och därmed 750 km WLTP och 450 hk)
Twin Motor Performance Ultra (750 km WLTP och 680 hk och endast med topputrustning) 849 tkr
Jag kan mycket väl ha fel, men enligt mig är det här priserna behöver vara om det ska bli succé vilket jag är övertygad om att Volvo vill den ska bli i Sverige.![]()
Vid launch:
Twin Motor Plus 779 tkr (stora batteriet och därmed 700 km WLTP och ca 400 hk)
Twin Motor Performance Ultra (650 km WLTP och 510 hk och endast med topputrustning) 849 tkr
Senare:
Single Motor Standard range 679 tkr (mindre batteri ca 650 km WLTP)
Single Motor Extended range 729 tkr (stora batteriet ca 750 km WLTP)
Lite andra benämningar och de startar direkt på 689 istf 679 senare som jag gissade.
Högsta var också lite högre än gissat, 889 istf 849, men också mer WLTP.
Med det sagt så kommer det garanterat ”editions” om några månader.
Editions tror jag dock kommer dröja tills en orderstock är avbetad, så beror nog på hur många order de får in. Det är ju först nu som EX90 har fått en Edition och enbart i topp-utförande.
Däremot kan Volvo såklart justera rabatterna. 30 tkr rabatt nu vilket medför att en P10 AWD Plus med Pilot Assist, drag, metallic och tonade rutor kostar 750 tkr. Dvs lägre än iX3 (men kortare WLTP) och 60 tkr mer än Model Y med 20” och grå metallic. Det känns rimligt.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Man undrar ju lite hur de dörrhantagen kommer funger på vintern? Av bilderna av dömma så är det en perfekt ficka mellan handtag och ruta för snö och is, är handaget uppvärmt tros?
Har man verkligen utvecklat/designat den lösningen i Sverige?
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Earplugged skrev: ↑22 jan 2026 07:07Man undrar ju lite hur de dörrhantagen kommer funger på vintern? Av bilderna av dömma så är det en perfekt ficka mellan handtag och ruta för snö och is, är handaget uppvärmt tros?
Handtagen är jag inget fan av heller. Nån knapp man ska komma åt
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det hävdades på presentationen att det skulle vara några paket och få tillval, men det stämmer inte.
Om jag bygger en bil jag vill ha hamnar priset på 911'. Om jag jag ändrar till vad "måste ha" landar jag på 887'.
Motsvarande för iX3 blev 903' respektive 869'.
Priset var en besvikelse, eller kalldusch. Hade den kostat 100' mindre hade jag redan beställt en osett.
Nu blir nästa steg provkörning av Zeekr 7X om två veckor och iX3 den 11/3. Och iD7 däremellan
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jag är försiktigt positiv, jag gillar ju generellt sett Volvo då jag tycker att de levererar en bra helhet med hög kvalitet, bra komfort och många praktiska egenskaper jag uppskattar. Priset är väl lite högt... men har vi inte sagt det om Volvo i princip sedan 850 GLT lanserades?
Jag kan tycka priset är rimligt jämför med vad som finns på marknaden, i synnerhet i ljuset av att de säkert har lite marginal att jobba med när nybils-hypen har lagt sig.
Det jag inte riktigt gillar är inredningen, jag hade velat se mer "gammal Volvo" med samma designspråk de har i nuvarande XC-bilar, men det kanske känns bättre när man väl sitter där.
Jag kan tycka priset är rimligt jämför med vad som finns på marknaden, i synnerhet i ljuset av att de säkert har lite marginal att jobba med när nybils-hypen har lagt sig.
Det jag inte riktigt gillar är inredningen, jag hade velat se mer "gammal Volvo" med samma designspråk de har i nuvarande XC-bilar, men det kanske känns bättre när man väl sitter där.
Då är det nog så enkelt som att Volvo inte längre ser dig som sin kund, den som vill ha en "basic" bil som mest är praktiskt och har ett lägre är inte Volvos önskade kund numera.slugger75 skrev: ↑21 jan 2026 21:24Riktigt fin bil, men lite dyr.
Jag är intresserad av en basic fyrhjulsdriven bil i den storleksklassen.
En Model Y kostar då 650 tusen. Volvon kostar 80 tusen mer. Då har iofs Volvon lite längre räckvidd. 660 km vs 600 för Tesla (eller 629 som är den uppskattade WLTP för 19-tumshjulen på Model Y).
Men förutom priset så verkar den som sagt riktigt nice.
- A76
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Detta blir tyvärr inte den succé Volvo hoppats på.. Yttre designen ok men slätstruken. Inre designen ok men slätstruken. Generisk helt enkelt. Och ratten, hur tänkte de där?
Men största problemet är priset. Jämfört med 7X tex så är det 100-150 kkr upp i pris. Och att inte kunna få in en 4-hjulsdriven med pilotassist närmare 700 kommer bli ett stort problem för tjänstebilsförarna..
Och rabatter hjälper ju inte förmånsvärdet heller. Så de får gå hem och ta fram miniräknaren en gång till..
Men största problemet är priset. Jämfört med 7X tex så är det 100-150 kkr upp i pris. Och att inte kunna få in en 4-hjulsdriven med pilotassist närmare 700 kommer bli ett stort problem för tjänstebilsförarna..
Och rabatter hjälper ju inte förmånsvärdet heller. Så de får gå hem och ta fram miniräknaren en gång till..
Var hittade du att Pilot Assist kostar 30000? När jag kollar så så kostar paketet 21000 och då ingår även 360 kamera.. har man redan valt ultra så kostar de typ 15000 men då ingår väl redan 360 kameran därav de lägre priset..Ubiquity skrev: ↑21 jan 2026 23:22Att taket är ett fast glastak utan möjlighet att dimma (om man inte lägger till elektrokromt tak för 13.000kr) är ju värdelöst. Glastaket tappade sin plats när man tog bort möjligheten att öppna det. Märker inte av glastaket i min Model Y förutom på jättevarma sommardagar, och då är det bara negativt.
Där gör BMW bättre genom att låta kunden bestämma mellan vanligt tak eller glastak.
Tyvärr är även priset en besvikelse om Volvo inte kommer ut med någon ”Nordic edition” likt XC60. En iX3 50 xDrive med fully charged paketet kostar mindre än EX60 med likvärdig utrustning. Att Volvo även valt att låta Pilot Assist vara extrautrustning för 30.000kr är även det en miss. Många missar Volvo… tråkigt.
Oavsett så är de inte 30000.
Edit: vad kostar motsvarade system på BMW och Mercedes, eller ingår de?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Det blir nog en succé med Volvo-mått mätt, som gammal Volvo-älskare skulle jag trots det aldrig ha köpt en EX40 eller EC40(för dyr för vad man får), men dom verkar sälja ganska bra. Och den här bilen kan jag lätt tänka mig utifrån det jag sett såhär långt, och paketering för företag kommer komma, var så säkerA76 skrev: ↑22 jan 2026 08:00Detta blir tyvärr inte den succé Volvo hoppats på.. Yttre designen ok men slätstruken. Inre designen ok men slätstruken. Generisk helt enkelt. Och ratten, hur tänkte de där?
Ekonomi på en bil är mer än inköp också, Volvo har en tendens att stå sig bra i Sverige.
Kommer säkert ”Editions” längre fram. Fram till dess är det säkert som vanligt att man som företagare har 10% rabatt. Nackdelen med 10% rabatten är att det blir ändå samma förmånsvärde.
Min specifikation landade på 930 800:- när det blir så mycket pengar börjar jag direkt fundera på vad man betalar för med tanke på materialval och storlek på bil.
Frågan är också hur man använder bilen och vad syftet med det är. Kör idag en Model 3 Highland (A-B bil som går 3000 mil per år). Perfekt för ändamålet och halva priset av vad Volvon kostar. Är övertygad att Model 3 är roligare att köra och dessutom mycket snålare.
Har en vän som precis köpte en Skoda Superb laddhybrid med L&K helt ny för 450k. Skatt 360kr per år och en räckvidd på cirka 10 mil (WLTP) på el. Skriver detta bara för att sätta i paritet hur mycket av priset på Volvon avser modern teknik, stort batteripack och utvecklingskostnader. Skodan har ju dessuom handtag bak, klimat bak, vanliga handtag och andra saker Volvon saknar.
Detta är lite offtopic men det behövs fler bilar som Tesla. Det vill säga LFP-alternativ, dessa finns ju nu med extremt snabb laddning. Samt enkla konstruktioner som är billiga att serva och reparera. Allt i ett paket som säljer till ett lågt pris.
Hade hellre sett en EX60 med LFP, 55 mils räckvidd, bakhjulsdrift för cirka 569k. Tycker Tesla Model Y standard är en klockren produkt. Vore bra om Volvo lanserade något liknande.
Min specifikation landade på 930 800:- när det blir så mycket pengar börjar jag direkt fundera på vad man betalar för med tanke på materialval och storlek på bil.
Frågan är också hur man använder bilen och vad syftet med det är. Kör idag en Model 3 Highland (A-B bil som går 3000 mil per år). Perfekt för ändamålet och halva priset av vad Volvon kostar. Är övertygad att Model 3 är roligare att köra och dessutom mycket snålare.
Har en vän som precis köpte en Skoda Superb laddhybrid med L&K helt ny för 450k. Skatt 360kr per år och en räckvidd på cirka 10 mil (WLTP) på el. Skriver detta bara för att sätta i paritet hur mycket av priset på Volvon avser modern teknik, stort batteripack och utvecklingskostnader. Skodan har ju dessuom handtag bak, klimat bak, vanliga handtag och andra saker Volvon saknar.
Detta är lite offtopic men det behövs fler bilar som Tesla. Det vill säga LFP-alternativ, dessa finns ju nu med extremt snabb laddning. Samt enkla konstruktioner som är billiga att serva och reparera. Allt i ett paket som säljer till ett lågt pris.
Hade hellre sett en EX60 med LFP, 55 mils räckvidd, bakhjulsdrift för cirka 569k. Tycker Tesla Model Y standard är en klockren produkt. Vore bra om Volvo lanserade något liknande.
Model 3 Highland 2024
Audi RS3 2026
BMW M2 CS 2026
Audi RS3 2026
BMW M2 CS 2026
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Kör på iX3, M-ratten är helt ok, inte BMW's snyggaste genom tiderna men några divisioner högre än Volvos i alla fall:
Göteborg har väl bara slask någon dag per år?Earplugged skrev: ↑22 jan 2026 07:07Man undrar ju lite hur de dörrhantagen kommer funger på vintern? Av bilderna av dömma så är det en perfekt ficka mellan handtag och ruta för snö och is, är handaget uppvärmt tros?
Instämmer, ingen optimal design för vinter.
Däremot, det jag tycker är ännu värre är de karmlösa dörrarna! Här känner jag att Volvo sålt ut sin själ till förmån för enklare/kostnadseffektivare produktion eller vad det nu är? Finns det någon fördel med karmlösa dörrar på en SUV?
Jag kan absolut köpa designen på en sportig coupé, men på en familjebil som dessutom finns i cross-country utförande...
Vi har karmlösa nu och det är en dealbreaker för nästa bil, den kommer ha dörrkarmar!
Tesla Model Y Performance
- vrid_i_skogen
- Teslaägare
Jag håller med dig fullt ut gällande körglädje. 2,3-2,5 ton på styltor och 22" hjul innebär en cool bil på uppfarten men ganska tråkig på vägen. Följande är jag också orolig för;
# Gigacasting innebär kostnadsbesparingar när man tillverkar bilen men enorma kostnader för försäkringsbolagen eftersom olyckor i hastigheter 50 km/h + kommer innebära att underredet blir skevt, för dyrt att byta ut och leda till att hela bilen kasseras. Har man gjort så här avsiktligt för att spara pengar och sälja fler bilar till kunderna som drabbats av olyckor? Ni kan ju titta på "Wham bam teslacam" om ni vill se hur snabbt Teslor kasseras av försäkringsbolagen.
# Det var väldigt väldigt lite prat om plattformen SPA3, om Core computing och om bilens uppkopplade möjligheter. Jag befarar att mjukvaran är långt ifrån klar och att alla kunder de första 4 åren på denna plattform är betatestare av plattformen, ny version av Google automotive och helt nya batteripack som Geely ännu inte testat fullt ut.
* Min gissning är att en ny EX/C40 kommer presenteras på denna plattform i början på 2028 och den kommer jag vara nyfiken på 3 år efter lansering. Då har SPA3 plattformen testats och uppdaterats i 5 år.....
Jag håller med om att priset tyvärr blev högre än förväntat. Samtidigt tror jag Volvo är ganska nöjda med att deras värstingmodell (med utrustning) kostar i paritet med BMWs (nuvarande) instegsmodell (med utrustning). Sen hade man ju hoppats att man kunnat få längst räckvidd till lägre pris, men gissningsvis är batteriet så pass dyrt att man vill låsa upp det till högst pris.mikebike skrev: ↑22 jan 2026 07:33Det hävdades på presentationen att det skulle vara några paket och få tillval, men det stämmer inte.
Om jag bygger en bil jag vill ha hamnar priset på 911'. Om jag jag ändrar till vad "måste ha" landar jag på 887'.
Motsvarande för iX3 blev 903' respektive 869'.
Priset var en besvikelse, eller kalldusch. Hade den kostat 100' mindre hade jag redan beställt en osett.
Nu blir nästa steg provkörning av Zeekr 7X om två veckor och iX3 den 11/3. Och iD7 däremellan
ID4 GTX 340 hk MY25
Detta skiljer väldigt mycket mellan fabrikaten. Vi håller till utanför Piteå samt i Luleå, vår karmlösa Zeekr med drygt 7 600 mil på mätaren står alltid utomhus på det förra stället, i carport på det senare. Jag har aldrig smort lister på någon bil och har heller inte haft problem med fastfrusna dörrar eller fönsterrutor på vår Zeekr 001. Vid ett fåtal tillfällen, när förhållandena varit särskilt besvärliga, kan laddluckan ha behövt lite kärlek i form av avlägsnande av utvändig is för att öppnas. Men noll problem vid rutorna so far.Arctic Drifter skrev: ↑22 jan 2026 08:38Kör på iX3, M-ratten är helt ok, inte BMW's snyggaste genom tiderna men några divisioner högre än Volvos i alla fall:
260122 iX3 ratt.jpg
Göteborg har väl bara slask någon dag per år?Earplugged skrev: ↑22 jan 2026 07:07Man undrar ju lite hur de dörrhantagen kommer funger på vintern? Av bilderna av dömma så är det en perfekt ficka mellan handtag och ruta för snö och is, är handaget uppvärmt tros?
Har man verkligen utvecklat/designat den lösningen i Sverige?![]()
Instämmer, ingen optimal design för vinter.
Däremot, det jag tycker är ännu värre är de karmlösa dörrarna! Här känner jag att Volvo sålt ut sin själ till förmån för enklare/kostnadseffektivare produktion eller vad det nu är? Finns det någon fördel med karmlösa dörrar på en SUV?
Jag kan absolut köpa designen på en sportig coupé, men på en familjebil som dessutom finns i cross-country utförande...
Vi har karmlösa nu och det är en dealbreaker för nästa bil, den kommer ha dörrkarmar!
Så vissa får uppenbarligen till det. Jag räknar med att Volvo testat så pass mycket i vinterförhållanden att varken hantag eller rutor ska bli ett problem.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Perfekt att du gillar din Model 3, men den är inte jämförbar med en EX60 för 930 k hur du än vrider och vänder på det, sen om du tycker att den är bättre så är det helt enkelt så. Det finns de som tycker att en Dodge Ram för 1 million är en bra affär jämfört med en Model 3 också, det gör inte Model 3 automatiskt dålig för det, det är helt enkelt inte deras typ av bil.current skrev: ↑22 jan 2026 08:21Kommer säkert ”Editions” längre fram. Fram till dess är det säkert som vanligt att man som företagare har 10% rabatt. Nackdelen med 10% rabatten är att det blir ändå samma förmånsvärde.
Tesla verkar uppenbarligen inte locka så hårt(i synnerhet inte Model 3) i Sverige, -70% totalt för Tesla under 2025 YoY talar väl sitt tydliga språk att det är annat som lockar. Man har sålt 111(7) bilar t.o.m den 21/1 2026 jämfört med 172(30) 21/ 1 2025 och 352(39) 21/ 1 2024, Model 3 inom parentes.
Det såldes 1378 Model 3 under hela 2025, EX30 är väl Volvos närmaste motsvarighet, den sålde 4926 bilar samma period, VW ID3 såldes i 3114 exemplar. Så hur bra du än tycker att den är så tilltalar den inte den svenska befolkningen så värst mycket som det verkar.
Senast redigerad av backe, redigerad totalt 1 gånger.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Vi rör oss i samma trakter då! Vår står ute utan tak.roffe_s skrev: ↑22 jan 2026 08:48Detta skiljer väldigt mycket mellan fabrikaten. Vi håller till utanför Piteå samt i Luleå, vår karmlösa Zeekr med drygt 7 600 mil på mätaren står alltid utomhus på det förra stället, i carport på det senare. Jag har aldrig smort lister på någon bil och har heller inte haft problem med fastfrusna dörrar eller fönsterrutor på vår Zeekr 001. Vid ett fåtal tillfällen, när förhållandena varit särskilt besvärliga, kan laddluckan ha behövt lite kärlek i form av avlägsnande av utvändig is för att öppnas. Men noll problem vid rutorna so far.Arctic Drifter skrev: ↑22 jan 2026 08:38Däremot, det jag tycker är ännu värre är de karmlösa dörrarna! Här känner jag att Volvo sålt ut sin själ till förmån för enklare/kostnadseffektivare produktion eller vad det nu är? Finns det någon fördel med karmlösa dörrar på en SUV?
Så vissa får uppenbarligen till det. Jag räknar med att Volvo testat så pass mycket i vinterförhållanden att varken hantag eller rutor ska bli ett problem.
Generellt funkar det bra, men det finns tillfällen då det inte fungerar bra. Jag ser inget mervärde med karmlösa dörrar i en bruksis. Jag har det på min sommarbil och där tycker jag det hör hemma.
Om jag ALLTID planerar avresan så att bilen är förvärmd så är det aldrig något problem att öppna dörrarna vid avfärd. Största problemet har jag upplevt i slutet av en resa. Två scenarion:
- Stod i varmgarage, bilen avtinad men inte torr. Kör ut i kylan (-35). Kör några kilometer och vi kan inte öppna 3 st av dörrarna. Testade inte den mekaniska öppningen men dörrarna var som limmade. Slutade med att vi fick hoppa ut genom den dörren som gick att få upp.
- Långfärd (100 mil), det är kallt ut (-25 C), 5 st pers + hund. Kopiöst med fukt i bilen, det hänger droppar under glastaket. Tydligen har fukten på insidan av rutorna på bakdörrarna runnit ner och fryst.
Att bilen inte klarar att fixa bastuvärme i -30 är generellt inget problem, men när rutkonstruktionen mår bra av bastuvärme så blir det ett problem. Har aldrig upplevt det här på en bil med dörrkarmar och smorda lister.
Tesla Model Y Performance
-
tesla newbie
Ja vikt är tyvärr svårt att trolla bort och jag är lite besviken att denna ändå blev så tung. Dessutom känns det lite snålt med FSD dämpare istället för riktiga adaptiva dämpare.vrid_i_skogen skrev: ↑22 jan 2026 08:40Jag håller med dig fullt ut gällande körglädje. 2,3-2,5 ton på styltor och 22" hjul innebär en cool bil på uppfarten men ganska tråkig på vägen. Följande är jag också orolig för;
# Gigacasting innebär kostnadsbesparingar när man tillverkar bilen men enorma kostnader för försäkringsbolagen eftersom olyckor i hastigheter 50 km/h + kommer innebära att underredet blir skevt, för dyrt att byta ut och leda till att hela bilen kasseras. Har man gjort så här avsiktligt för att spara pengar och sälja fler bilar till kunderna som drabbats av olyckor? Ni kan ju titta på "Wham bam teslacam" om ni vill se hur snabbt Teslor kasseras av försäkringsbolagen.
# Det var väldigt väldigt lite prat om plattformen SPA3, om Core computing och om bilens uppkopplade möjligheter. Jag befarar att mjukvaran är långt ifrån klar och att alla kunder de första 4 åren på denna plattform är betatestare av plattformen, ny version av Google automotive och helt nya batteripack som Geely ännu inte testat fullt ut.
* Min gissning är att en ny EX/C40 kommer presenteras på denna plattform i början på 2028 och den kommer jag vara nyfiken på 3 år efter lansering. Då har SPA3 plattformen testats och uppdaterats i 5 år.....
Det verkar skilja 10% i vikt mellan Model Y och EX60 men då är EX60 betydligt mer påkostad, har större batteri och längre räckvidd så det kanske inte är så märkligt?tesla newbie skrev: ↑22 jan 2026 10:03Ja vikt är tyvärr svårt att trolla bort och jag är lite besviken att denna ändå blev så tung. Dessutom känns det lite snålt med FSD dämpare istället för riktiga adaptiva dämpare.vrid_i_skogen skrev: ↑22 jan 2026 08:40Jag håller med dig fullt ut gällande körglädje. 2,3-2,5 ton på styltor och 22" hjul innebär en cool bil på uppfarten men ganska tråkig på vägen. Följande är jag också orolig för;
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jag kan ha sett fel, men jag är ganska säker på att Pilot Assist kostade 29.900SEK igår när jag tittade. La även märke till två olika alternativ för elektriska dragkrok med olika priser. Det var nog inte den bästa dagen igår för utvecklarna som jobbade med Volvocars hemsida.chaffis75 skrev: ↑22 jan 2026 08:07Var hittade du att Pilot Assist kostar 30000? När jag kollar så så kostar paketet 21000 och då ingår även 360 kamera.. har man redan valt ultra så kostar de typ 15000 men då ingår väl redan 360 kameran därav de lägre priset..Ubiquity skrev: ↑21 jan 2026 23:22Att taket är ett fast glastak utan möjlighet att dimma (om man inte lägger till elektrokromt tak för 13.000kr) är ju värdelöst. Glastaket tappade sin plats när man tog bort möjligheten att öppna det. Märker inte av glastaket i min Model Y förutom på jättevarma sommardagar, och då är det bara negativt.
Där gör BMW bättre genom att låta kunden bestämma mellan vanligt tak eller glastak.
Tyvärr är även priset en besvikelse om Volvo inte kommer ut med någon ”Nordic edition” likt XC60. En iX3 50 xDrive med fully charged paketet kostar mindre än EX60 med likvärdig utrustning. Att Volvo även valt att låta Pilot Assist vara extrautrustning för 30.000kr är även det en miss. Många missar Volvo… tråkigt.
Oavsett så är de inte 30000.
Edit: vad kostar motsvarade system på BMW och Mercedes, eller ingår de?
Nu ser jag att Pilot Assist kostar 21.900. Driving Assistant Plus ingår i standardutrustningen för iX3 50 xDrive.
Något som nämnts tidigare i tråden, är den otroliga disonansen mellan Volvos presentation och verkligheten. Dom påstod att man enkelt ska veta vad som ingår och att utrustning har paketerats. Men i verkligheten behöver man lägga till en del enskilda tillval för att nå samma utrustning som ingår i standardutförandet av BMWn.
Jag undrar om det är Volvo som har besvikit eller om det är BMW som har satt ribban oerhört högt. För 6 månader sen kanske EX60 hade varit revolutionerande.
Model Y LR - 23
- vrid_i_skogen
- Teslaägare
Hur får du differensen på ca 2000 kg och 2300+ kg att vara endast 10%? Sen på vilka sätt skulle volvon vara bättre utrustad? Stereon - nej, belysning - nej, stolar och komfort - nej? Dubbelglas (vet ej om Volvo har) - nej, jag tror du tycker Volvon har mer utrustning baserat på affektion.Maw skrev: ↑22 jan 2026 10:43Det verkar skilja 10% i vikt mellan Model Y och EX60 men då är EX60 betydligt mer påkostad, har större batteri och längre räckvidd så det kanske inte är så märkligt?tesla newbie skrev: ↑22 jan 2026 10:03Ja vikt är tyvärr svårt att trolla bort och jag är lite besviken att denna ändå blev så tung. Dessutom känns det lite snålt med FSD dämpare istället för riktiga adaptiva dämpare.vrid_i_skogen skrev: ↑22 jan 2026 08:40Jag håller med dig fullt ut gällande körglädje. 2,3-2,5 ton på styltor och 22" hjul innebär en cool bil på uppfarten men ganska tråkig på vägen. Följande är jag också orolig för;
Jag jämför 2100 som är högsta vikten för MY med 2300 som är högsta vikten för EX60 enligt min googling. Det blir knappt 10% när jag räknarvrid_i_skogen skrev: ↑22 jan 2026 10:53Hur får du differensen på ca 2000 kg och 2300+ kg att vara endast 10%? Sen på vilka sätt skulle volvon vara bättre utrustad? Stereon - nej, belysning - nej, stolar och komfort - nej? Dubbelglas (vet ej om Volvo har) - nej, jag tror du tycker Volvon har mer utrustning baserat på affektion.Maw skrev: ↑22 jan 2026 10:43Det verkar skilja 10% i vikt mellan Model Y och EX60 men då är EX60 betydligt mer påkostad, har större batteri och längre räckvidd så det kanske inte är så märkligt?tesla newbie skrev: ↑22 jan 2026 10:03Ja vikt är tyvärr svårt att trolla bort och jag är lite besviken att denna ändå blev så tung. Dessutom känns det lite snålt med FSD dämpare istället för riktiga adaptiva dämpare.vrid_i_skogen skrev: ↑22 jan 2026 08:40Jag håller med dig fullt ut gällande körglädje. 2,3-2,5 ton på styltor och 22" hjul innebär en cool bil på uppfarten men ganska tråkig på vägen. Följande är jag också orolig för;
Att Volvon är mer ombonad och påkostad får jag från de recensioner jag sett.
Edit: du påstår att Teslas stereo skulle vara bättre än Volvos B&W? Jag har förstås inte hört den i EX60 ännu… men tjena
VW ID.7 GTX Tourer -25
-
tesla newbie
Märkligt är det väl inte. Klart att 117 kwh väger mer än de drygt 80 som finns i Model Y. Men även om det skiljer lite procentuellt så är skillnaden i kilo ändå ganska påtaglig, cirka 300 kg. Det lär kännas vid lite mer aktiv körning. Alla prioriterar vi olika. Jag föredrar lägre vikt och kan acceptera lite sämre räckvidd som en konsekvens av det.Maw skrev: ↑22 jan 2026 10:43Det verkar skilja 10% i vikt mellan Model Y och EX60 men då är EX60 betydligt mer påkostad, har större batteri och längre räckvidd så det kanske inte är så märkligt?tesla newbie skrev: ↑22 jan 2026 10:03Ja vikt är tyvärr svårt att trolla bort och jag är lite besviken att denna ändå blev så tung. Dessutom känns det lite snålt med FSD dämpare istället för riktiga adaptiva dämpare.vrid_i_skogen skrev: ↑22 jan 2026 08:40Jag håller med dig fullt ut gällande körglädje. 2,3-2,5 ton på styltor och 22" hjul innebär en cool bil på uppfarten men ganska tråkig på vägen. Följande är jag också orolig för;