Vad händer i strejken?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Sfbones »

https://veckansnyheter.se/2023/12/19/go ... trejkvakt/
Detta är några av de insikter som fick mig att kontakta den lokala IF Metall-avdelningen för att erbjuda mig att tjänstgöra som strejkvakt vid Teslas anläggning i Umeå, trots att jag inte är medlem i IF Metall.

På nomineringsmötet för min Kommunalsektion fick jag nämligen veta att IF Metall efterlyste fler strejkvakter, även från andra fackförbund. Så jag skickade ett mail till den lokala avdelningen och presenterade mig och mitt ärende. En vecka senare fick jag gå en strejkvaktskurs. Och nyligen gjorde jag mitt första pass.
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Sfbones »

https://arbetet.se/2023/12/19/los-pensi ... gelverket/
LO:s pensionsbolag behåller Tesla-aktier: Bryter inte mot regelverket
Pensionsjätten AMF äger Tesla-aktier för två miljarder kronor. En investering som ifrågasätts på grund av företagets vägran att teckna kollektivavtal. Men än är inte gränsen nådd enligt LO-toppen Therese Guovelin som sitter i AMF:s styrelse.

Omkring två miljarder kronor av LO-medlemmarnas pensionspengar är investerade i Tesla-aktier genom AMF. Det innebär att en strejkande Tesla-anställds pension kan påverkas av hur det går för företaget de ligger i konflikt med.

AMF ägs gemensamt av LO och Svenskt Näringsliv och förvaltar avtalspensionen för de LO-medlemmar som inte gjort ett aktiv val.
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Sfbones »

https://sverigesradio.se/artikel/debatt ... -andras--2
Debatt: Ska reglerna för sympatiåtgärder ändras?
Konflikten mellan elbilstillverkaren Tesla och fackförbundet IF Metall har pågått sen slutet av oktober har sen dess vuxit med sympatiåtgärder, både i Sverige och utomlands.

Nu måste den fackliga strejkrätten begränsas, menar Centerpartiet.

Hör debatt mellan Elisabeth Thand Ringqvist, näringspolitisk talesperson för Centerpartiet och Ciczie Weidby, arbetsmarknadspolitisk talesperson för Vänsterpartiet.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av bylund »

Tellus skrev: 19 dec 2023 15:30
IF metall anmäler Tesla för övervakning

https://da.se/2023/12/if-metall-anmaler ... ervakning/
De är riktade rakt mot strejkvakterna.
Det skulle i så fall innebära att de fanns på plats redan före IF Metalls strejkvarsel, som trädde i kraft den 27 oktober.
Så de ställde sig alltså vid kamerorna.

Sedan är det ju klart tveksamt från Teslas sida om kamerorna övervakar allmänplats, så en anmälan kan ju absolut vara befogad, det var mest vinklingen jag reagerade mot (och kameravinkeln då).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5567
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Gustafsson »

bylund skrev: 19 dec 2023 20:07
Tellus skrev: 19 dec 2023 15:30
IF metall anmäler Tesla för övervakning

https://da.se/2023/12/if-metall-anmaler ... ervakning/
De är riktade rakt mot strejkvakterna.
Det skulle i så fall innebära att de fanns på plats redan före IF Metalls strejkvarsel, som trädde i kraft den 27 oktober.
Så de ställde sig alltså vid kamerorna.

Sedan är det ju klart tveksamt från Teslas sida om kamerorna övervakar allmänplats, så en anmälan kan ju absolut vara befogad, det var mest vinklingen jag reagerade mot (och kameravinkeln då).
Kamerorna kom väl upp efter att ett stort antal nya bilar fick sina hjul stulna?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Tomsgbg
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 28 sep 2023 22:10
Ort: Göteborg

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Tomsgbg »

Övervaknings kameror har jag sett långt innan strejken hos tesla Mölndal.
Dom var uppsatta pga av problem med mycket stölder av hjul på bilarna som stod ute.
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Sfbones »

https://da.se/2023/12/if-metall-flera-s ... -utesluts/
Flera Teslaarbetare utesluts från IF Metall. Det beslutade fackförbundet på onsdagen.
– Att tvinga fram ett uteslutningsärende på det här sättet har aldrig skett tidigare. Det är inget man gör med speciellt stor glädje, säger Martin Gunnarsson, förbundssekreterare på IF Metall.
Lite mer information om strejkbrytarna som (inte) uteslutits:

https://www.arbetsvarlden.se/flera-utes ... -pa-tesla/
Darko Davidovic säger dock att ett uteslutningsärende för strejkbryteri ändå inte är helt svart-vitt. Han menar att man i varje fall måste ta hänsyn till bakgrunden. Det kan finnas förmildrande omständigheter.

– Ett ärende jag känner till är ett migrationsärende. Går den medlemmen i konflikt så skickas hela familjen hem. Då har han inget val. Självklart utesluts han inte ur IF Metall.
Senast redigerad av Sfbones, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 572
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Elmil »

Tomsgbg skrev: 19 dec 2023 21:43
Övervaknings kameror har jag sett långt innan strejken hos tesla Mölndal.
Dom var uppsatta pga av problem med mycket stölder av hjul på bilarna som stod ute.
Samma i Norrköping.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av martinot »

IF Metall: Flera strejkbrytare utesluts

https://da.se/2023/12/if-metall-flera-s ... -utesluts/

Enormt historiskt intressant utveckling!

Facket sätter verkligen hårt mot hårt i deras kamp att tvinga igenom KA. Det är inte bara Tesla, företag med KA som lever på att arbeta med Teslor, och oss normala "oskyldiga" medborgare som kör Tesla, som de visar sin makt och bestämdhet emot. Nu går man även hårt mot sina egna medlemmar som man betraktar som illojala om de inte är för KA och strejkar för införande av KA.

Strejkbryteri har förekommit tidigare, men samtidigt så erkänner IF Metall att detta är första gången de någonsin i historien uteslutit någon fackmedlem pga. detta:

"Flera Teslaarbetare utesluts från IF Metall. Det beslutade fackförbundet på onsdagen.
– Att tvinga fram ett uteslutningsärende på det här sättet har aldrig skett tidigare.
"

"– Det primära syftet är naturligtvis att få de här personerna att se situationen och vilja delta i kampen för att få ett kollektivavtal, sa Tomas With, vice ordförande i IF Metall, till Dagens Arbete då."

"I förbundets stadgar finns en särskild skrivelse som möjliggör uteslutning för just strejkbryteri.
– Det här har sedan fackförbunden bildades en gång i tiden varit en superviktig fråga. Man ska vara lojal med sin organisation, säger Martin Gunnarsson.
"

"Man får inte förringa att de har ställts inför ett krav från dag ett från arbetsgivaren. Att antingen välja Tesla eller att välja IF Metall. Om man har velat strejka, då har man i ord och handling betett sig på ett sätt som gör att man inte är välkommen tillbaka till Tesla, säger Martin Gunnarsson"

"– Det är ingen rikshemlighet att vi tycker att det är väldigt märkligt och olyckligt att några gör på det här sättet. Strejkbryteri har förekommit i olika former under fackförbundens fortlevnad."

"Att tvinga fram ett uteslutningsärende på det här sättet har aldrig skett tidigare."
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av iAkita »

martinot skrev: 20 dec 2023 18:14
IF Metall: Flera strejkbrytare utesluts

https://da.se/2023/12/if-metall-flera-s ... -utesluts/

Enormt historiskt intressant utveckling!

Facket sätter verkligen hårt mot hårt i deras kamp att tvinga igenom KA. Det är inte bara Tesla, företag med KA som lever på att arbeta med Teslor, och oss normala "oskyldiga" medborgare som kör Tesla, som de visar sin makt och bestämdhet emot. Nu går man även hårt mot sina egna medlemmar som man betraktar som illojala om de inte är för KA och strejkar för införande av KA.

Strejkbryteri har förekommit tidigare, men samtidigt så erkänner IF Metall att detta är första gången de någonsin i historien uteslutit någon pga. detta:

"Flera Teslaarbetare utesluts från IF Metall. Det beslutade fackförbundet på onsdagen.
– Att tvinga fram ett uteslutningsärende på det här sättet har aldrig skett tidigare.
"

"– Det primära syftet är naturligtvis att få de här personerna att se situationen och vilja delta i kampen för att få ett kollektivavtal, sa Tomas With, vice ordförande i IF Metall, till Dagens Arbete då."

"I förbundets stadgar finns en särskild skrivelse som möjliggör uteslutning för just strejkbryteri.
– Det här har sedan fackförbunden bildades en gång i tiden varit en superviktig fråga. Man ska vara lojal med sin organisation, säger Martin Gunnarsson.
"

"Man får inte förringa att de har ställts inför ett krav från dag ett från arbetsgivaren. Att antingen välja Tesla eller att välja IF Metall. Om man har velat strejka, då har man i ord och handling betett sig på ett sätt som gör att man inte är välkommen tillbaka till Tesla, säger Martin Gunnarsson"

"– Det är ingen rikshemlighet att vi tycker att det är väldigt märkligt och olyckligt att några gör på det här sättet. Strejkbryteri har förekommit i olika former under fackförbundens fortlevnad."

"Att tvinga fram ett uteslutningsärende på det här sättet har aldrig skett tidigare."
Jag kompletterade ett par av citaten åt dig, där du missat att få med hela citatet.

"– Det är ingen rikshemlighet att vi tycker att det är väldigt märkligt och olyckligt att några gör på det här sättet. Strejkbryteri har förekommit i olika former under fackförbundens fortlevnad. Däremot har man i Sverige inte haft något liknande strejkbryteri, där arbetsgivaren har uppmanat de anställda att jobba kvar. "

"Att tvinga fram ett uteslutningsärende på det här sättet har aldrig skett tidigare. Det är inget man gör med speciellt stor glädje."

"– Många tycker att kollektivavtal är bra, och något man vill ha. Men man är helt enkelt för rädd för att själv strejka."
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7260
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av fth »

iAkita skrev: 20 dec 2023 18:23
"– Många tycker att kollektivavtal är bra, och något man vill ha. Men man är helt enkelt för rädd för att själv strejka."
Det är mycket svårt att förstå IF Metalls argumentation här. :?

IF Metall hävdar alltså att strejkbrytarna fortsätter att arbeta för att dom är rädda för repressalier från Tesla, och väljer sen att ytterligare straffa dom genom att utesluta dom ur förbundet? :shock:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av iAkita »

fth skrev: 20 dec 2023 18:27
iAkita skrev: 20 dec 2023 18:23
"– Många tycker att kollektivavtal är bra, och något man vill ha. Men man är helt enkelt för rädd för att själv strejka."
Det är mycket svårt att förstå IF Metalls argumentation här. :?

IF Metall hävdar alltså att strejkbrytarna fortsätter att arbeta för att dom är rädda för repressalier från Tesla, och väljer sen att ytterligare straffa dom genom att utesluta dom ur förbundet? :shock:

/fth
Jag ser inget konstigt i det.

Såg du förresten min fråga angående anställningsavtalet du har tillgång till? viewtopic.php?p=768636#p768636

Jag vet att man inte ska utkräva svar från andra medlemmar så om du inte har lust att svara är det såklart fine. Men kanske du iallafall kan dela med dig av vilken yrkeskategori avtalet gäller? Den som är uttagen i strejk? Anledningen att jag är intresserad är att utan att känna till dessa så är det omöjligt att bedöma om villkoren är bra eller inte. Ändå argumenterar många från båda sidor som om de hade kännedom om villkoren. Du är mig veterligen den enda här som faktiskt har sett dem, om nu kontraktet är relevant för den strejkande yrkesgruppen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7260
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av fth »

iAkita skrev: 20 dec 2023 18:33
Jag ser inget konstigt i det.
Jag är rätt säker på att om IF Metall på allvar trodde och hade belägg för att orsaken var hot från arbetsgivaren så skulle man göra allt i sin makt för att stöjda sina medlemmar och (med all rätt) skrika sig hesa om detta i media varje tillfälle man fick.

Nu utesluter man istället medlemmarna och mumlar lite vagt om hot, det säger iaf mig att medlemmarna fortsätter arbeta för att dom helt enkelt inte står på IF Metalls sida i konflikten. Frågan är förstås varför dom öht är medlemmar då, det är ju inte direkt någon hemlighet vad IF Metall står för.
iAkita skrev: 20 dec 2023 18:33
Såg du förresten min fråga angående anställningsavtalet du har tillgång till?
Jag såg den, jag tycker nog jag har svarat på dom flesta frågorna tidigare i tråden, men jag kanske inte har gått in i detalj om varje punkt i din lista, jag ska se om jag har tid att titta närmare på det, vad gäller riskförsäkringar så är det som sagt Skandia "Grundskydd Foretag" som gäller, dom villkoren finns lätt tillgängliga på nätet.

Personen i fråga hade en tjänstemannaposition, ordalydelsen i texterna indikerar dock (starkt) att det är samma text som används för alla kategorier.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Sfbones »

https://www.foretagarna.se/nyheter/riks ... onflikten/
”Facket skadar den svenska modellen mer än Tesla”
Lise-Lotte Argulander är jurist hos Företagarna och en av landets främsta experter på kollektivavtal. Hon är förvånad över hur konflikten mellan Tesla och IF Metall har eskalerat – och att debatten har uteblivit.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av SwedishAdvocate »

fth skrev: 20 dec 2023 18:51
iAkita skrev: 20 dec 2023 18:33
Såg du förresten min fråga angående anställningsavtalet du har tillgång till?
...] Personen i fråga hade en tjänstemannaposition, ordalydelsen i texterna indikerar dock (starkt) att det är samma text som används för alla kategorier.
'Indikerar starkt'...

Och hur vet vi det utan att ha jämfört med ett kontrakt för mekanikerna? Och undrar hur många här på forumet som pallar plöja ~2X70 sidor?... :roll:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7260
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av fth »

SwedishAdvocate skrev: 21 dec 2023 09:36
'Indikerar starkt'...

Och hur vet vi det utan att ha jämfört med ett kontrakt för mekanikerna? Och undrar hur många här på forumet som pallar plöja ~2X70 sidor?... :roll:
Det är förstås svårt att veta, men formuleringarna för denna tämligen låga tjänstemannaposition innehåller saker som uppenbarligen inte är applicerbara, även specifika undantag och liknande för CEO och "senior financial officers". Detta, tillsammans med dom orimligt breda klausulerna för immaterialrätt etc tyder iaf för mig starkt på att Tesla använder samma avtal oavsett yrkesroll.

Och några 2x70 sidor behöver man som sagt inte plöja, bulken utgörs av policy-dokument, det faktiska avtalet är sju sidor.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Sfbones »

https://www.affarsvarlden.se/artikel/fo ... helt-sjukt
( https://archive.is/t4PGs )
Försäkringsbolagen handfallna i Tesla-konflikten: ”Känns helt sjukt”
I spåren av Teslastrejken hamnar bilägare i kläm och riktar en växande irritation mot försäkringsbolagen. "Man står i något form av vakuum, för den här strejken kan ju pågå i flera år", säger Teslaägaren Marcus Weidenlöv till Afv. Hans kraschade bil står utanför en plåtverkstad i Linköping, som vägrar laga den.
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Sfbones »

https://cornucopia.se/2023/12/kommunal- ... -barnbarn/
Kommunal uppmanar Pitemedlemmar åka 22 mil för att strejkvakta mot Tesla “för våra barnbarn”
Kommunal i Piteå uppmanar sina medlemmar att åka 22 mil för att strejkvakta mot Tesla i Umeå “för våra barn och barnbarn”. Verkar inte finnas tillräckligt med IF Metallare i Umeå som vill strejkvakta i januarikylan.
Uppbackning från tidigare rapport:
viewtopic.php?p=768332#p768332
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 328
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av ONSatan »

Sfbones skrev: 21 dec 2023 17:52
https://cornucopia.se/2023/12/kommunal- ... -barnbarn/
Kommunal uppmanar Pitemedlemmar åka 22 mil för att strejkvakta mot Tesla “för våra barnbarn”
Kommunal i Piteå uppmanar sina medlemmar att åka 22 mil för att strejkvakta mot Tesla i Umeå “för våra barn och barnbarn”. Verkar inte finnas tillräckligt med IF Metallare i Umeå som vill strejkvakta i januarikylan.
Uppbackning från tidigare rapport:
viewtopic.php?p=768332#p768332
Kör de 30 mil för att ta sig till BB kan de väl köra 22 för att strejka….? 🙃

/Skåning
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11718
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av martinot »

Intressanta diskussioner som föregås, och gillar tex. denna kommentar på ovan bloggsida som exempel på detta:
Hur kan man tro att en blockad mot ett företag med 100 anställda i Sverige kan vara “avgörande för svensk fackföreningsrörelse”?

Om det krävs så lite för att kolossen ska falla så måste den stå på lerfötter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av TiborBlomhall »

Sfbones skrev: 21 dec 2023 17:52
https://cornucopia.se/2023/12/kommunal- ... -barnbarn/
Kommunal uppmanar Pitemedlemmar åka 22 mil för att strejkvakta mot Tesla “för våra barnbarn”
Kommunal i Piteå uppmanar sina medlemmar att åka 22 mil för att strejkvakta mot Tesla i Umeå “för våra barn och barnbarn”. Verkar inte finnas tillräckligt med IF Metallare i Umeå som vill strejkvakta i januarikylan.
Wilderängs svar i kommentarerna på frågan varför de inte hämtar strejkvakter från Volvo istället är ren guld :lol:
Screenshot_20231221-183837.jpg
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av bylund »

De ska i alla fall ha pratat med varandra i nyligen.
https://www.dn.se/ekonomi/tesla-och-if- ... it-samtal/
Exakt vad samtalet går ut på vill [Veli-Pekka Säikkälä] inte kommentera men det rör sig inte om regelrätta förhandlingar, menar han. Han vill inte heller säga på vems initiativ de nya samtalen tillkom.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av spacecoin »

Postnord har ingen skyldighet att dela ut försändelser till Tesla. Svea Hovrätt avslår elbilsjättens överklagan av tingsrättens tidigare beslut.
Användarvisningsbild
AlsetSthlm
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 02 maj 2023 10:49

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av AlsetSthlm »

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr ... ry=1198934
Postnord har ingen skyldighet att dela ut försändelser till Tesla. Svea Hovrätt avslår elbilsjättens överklagan av tingsrättens tidigare beslut.

Fackförbunden Sekos och ST:s sympatistrejk med IF Metall för att förmå Tesla att skriva kollektivavtal med facket har lett till att Postnord inte kan dela ut försändelser till Tesla, vilket stoppar registreringsskyltar till bolagets nya bilar.

Tesla har begärt att Postnord ska skicka postförsändelserna. Men någon sådan skyldighet finns inte på grund av omständigheterna, resonerar domstolen.

”Det är glädjande att hovrätten landar i den enda rimliga slutsatsen, att den grundlagsskyddade strejkrätten trumfar Teslas intressen”, skriver Sekos förbundsordförande Gabriella Lavecchia i en kommentar till TT.
Tesla Model Y - LR - MCR - 26/6-23
Användarvisningsbild
Sfbones
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 22 nov 2023 19:32

Re: Vad händer i strejken

Inlägg av Sfbones »



Senast redigerad av Sfbones, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar