Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?
Moderator: Redaktion
Re: Är folk skeptiska till att köpa Tesla eller misstar jag mig?
Så parkeringssensorena fungerade även fast det var is på dem?
Exakt så fort inte linjerna syns, som på vintern stänger lane assist av. Helt värdelöst.
Exakt så fort inte linjerna syns, som på vintern stänger lane assist av. Helt värdelöst.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det går ju ändå inte att använda Teslas AP eftersom den plingar varje gång man byter körfält.
Jag vore nöjd om jag hade en fungerande farthållare som inte sänker (och höjer) hastigheten hela tiden, eller är otillgänglig p.g.a. lätt snöfall eller dimma.
Mina parkeringssensorer fungerar också om det är is på dem, dessutom tinar isen om den inte är för tjock.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Uppdatera gärna hur det går när du fått den. Har M3-21 med Uss. Det funkar bra med avstånd i trångt garage. Men med vison vet jag inte.crewman4 skrev: ↑14 jun 2024 09:29haft en Audi A3 i 11 år och adaptivecruise med radar funkar fins det fins 20cm is på sensoren, bilen hade parkeringsassistant som funkade klockrent, och laneassist 24/7 så länge den ser linor på vägen. Att detta inte funkar på vintern , i call BS
Har en MY på beställning och jag er rätt exited, dok har jag ångest över just parkering. Bor i Sthlm och våra park.garager är rätt trånga. Idag använder jag parksensorene som piiper kontinuerlig när man är 30cm nära
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Lätt att glömma att dagens krona är värd mycket mindre! Många som i och med det du svarar på, tror att elbilar håller sämre andrahandsvärde. När det förmodligen kommer vara precis tvärtom snart.Liqwid78 skrev: ↑13 maj 2024 13:13Det är inte konstigt. Vi har haft massor av inflation sedan 2022 typ.backe skrev: ↑13 maj 2024 12:59Tror ingen Volvo diesel som är 3 år gammal om den inte gått extremt långt är i närheten av 50% restvärde.
Min gamla XC70 från 2016(sålde den 2018) ser ut att ha gått ner ca 20% på 8 årExtremt andrahandsvärde på dessa.
Vår Skoda Superb som jag köpte ny 2016 för 320kkr sålde jag 2023 för 179kkr. 44% värdeminskning på 7 år.
Men ny idag kostar 500kkr så 64% värdeminskning inräknat inflationen. En mer realistisk värdering
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- Jaegaern
- Teslaägare
Jag skulle hävda att Tesla Vision för parkering borde vara bättre för de flesta fall. Speciellt då det är nära. Med USS som jag har på min 21a, är det svårt när det är riktigt trångt, alltså mindre än 30cm då den bara piper. Det är ju 30cm och kortare jag vill veta, resten kan jag ju se själv.Electron skrev: ↑14 jun 2024 11:20Uppdatera gärna hur det går när du fått den. Har M3-21 med Uss. Det funkar bra med avstånd i trångt garage. Men med vison vet jag inte.crewman4 skrev: ↑14 jun 2024 09:29haft en Audi A3 i 11 år och adaptivecruise med radar funkar fins det fins 20cm is på sensoren, bilen hade parkeringsassistant som funkade klockrent, och laneassist 24/7 så länge den ser linor på vägen. Att detta inte funkar på vintern , i call BS
Har en MY på beställning och jag er rätt exited, dok har jag ångest över just parkering. Bor i Sthlm och våra park.garager är rätt trånga. Idag använder jag parksensorene som piiper kontinuerlig när man är 30cm nära
Vår 22a som har Tesla Vision tycker jag ger en tydligare bild på vad som faktiskt är nära och inte.
Har samma problem. Parkeringsensor är mest ett störningsmoment eftersom de bara tjuter och visar rött när man faktiskt behöver hjälp.
De flesta 360-kameror är inte mkt bättre, bilden är så liten och förvrängd att det blir svårt/omöjligt att avgöra om man är närmare än en decimeter typ.
Jag behöver hjälp på enstaka centimeter/millimeter, inte en halvmeter.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
Det känns ju inte som att Teslas grå sockervadd är lösningen på det problemet....taliz skrev: ↑14 jun 2024 12:43Har samma problem. Parkeringsensor är mest ett störningsmoment eftersom de bara tjuter och visar rött när man faktiskt behöver hjälp.
De flesta 360-kameror är inte mkt bättre, bilden är så liten och förvrängd att det blir svårt/omöjligt att avgöra om man är närmare än en decimeter typ.
Jag behöver hjälp på enstaka centimeter/millimeter, inte en halvmeter.![]()
Jag tar hellre en laneasist som plingar och fungerar än en som bara lägger av då den inte ser linjen i någon sekund. Helt kass.mikebike skrev: ↑14 jun 2024 10:42Det går ju ändå inte att använda Teslas AP eftersom den plingar varje gång man byter körfält.
Jag vore nöjd om jag hade en fungerande farthållare som inte sänker (och höjer) hastigheten hela tiden, eller är otillgänglig p.g.a. lätt snöfall eller dimma.
Mina parkeringssensorer fungerar också om det är is på dem, dessutom tinar isen om den inte är för tjock.
Dessutom kan man ju betala extra för automatiska filbyten, då håller den tyst.
Min Volvos parkeringssensorer skrek bara på vintern, passaten var likadan.
Vad har du för bil där de fungerar?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
TM 3 LR 2021-2024
- mikebike
- Teslaägare
En Tesla!Holve skrev: ↑14 jun 2024 17:56Jag tar hellre en laneasist som plingar och fungerar än en som bara lägger av då den inte ser linjen i någon sekund. Helt kass.mikebike skrev: ↑14 jun 2024 10:42Det går ju ändå inte att använda Teslas AP eftersom den plingar varje gång man byter körfält.
Dessutom kan man ju betala extra för automatiska filbyten, då håller den tyst.
Min Volvos parkeringssensorer skrek bara på vintern, passaten var likadan.
Vad har du för bil där de fungerar?

Nä, jag tänker inte betala 38000 för att slippa pling, då rattar jag hellre själv. Med AP måste man ju ändå hålla i ratten så att inte bilen svänger av vägen eller vinglar till vid varje 1->2.
Så "fungerar" är en lätt överdrift, även om AP oftast lyckas identifiera rätt körfält även där linjer saknas.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Jag har ännu enklare, jag har nämligen lagt till tillgång till bilen från min frus Teslakonto med. Så hon kommer in med sin egen telefon och behöver ingen hjälp av mig alls.Piggelin skrev: ↑19 maj 2024 00:17Jag lever med keyless idag med, sjukt ofta jag måste släppa in sonen eller frugan i bilen, antingen tar de nyckeln själva eller så låser jag upp med en snabbt klick på FOB´en, hade varit sjukt segt med en app eller behöva gå ut nära bilen. Nej jag ser verkligen noll fördelar med mobilen. Dessutom åker jag och springer ibland, då vill man inte ha med mobilen i fickan.
Nyckelkorten har jag som backup, till skillnad från att lägga till en nyckel i telefonen kostar de knappt 200 kr styck. Perfekt att ha med när man springer t.ex, tål svett och bad utan problem.
Hade sönder en audi-keyfob en gång. Den var inte gratis, tror det var norr om 4000 kr Audi ville ha. Som tur var kunde jag laga den själv.
Model Y LR AWD 2022
- Jaegaern
- Teslaägare
Exakt!!taliz skrev: ↑14 jun 2024 12:43Har samma problem. Parkeringsensor är mest ett störningsmoment eftersom de bara tjuter och visar rött när man faktiskt behöver hjälp.

- Jaegaern
- Teslaägare
Sockervadden är röd när man är näramikebike skrev: ↑14 jun 2024 12:54Det känns ju inte som att Teslas grå sockervadd är lösningen på det problemet....taliz skrev: ↑14 jun 2024 12:43Har samma problem. Parkeringsensor är mest ett störningsmoment eftersom de bara tjuter och visar rött när man faktiskt behöver hjälp.

Det är bara min bild av att köra min andra bil ibland och jämföra. Jag hade hellre haft Tesla Vision, vilket vi satt bil nr 2 i, även om den har USS.