Sida 12 av 12
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Postat: 09 dec 2024 19:24
av Sportbilsentusiasten
Carl-Gustav skrev: ↑09 dec 2024 16:43
Sportbilsentusiasten skrev: ↑07 dec 2024 08:08
Carl-Gustav skrev: ↑03 dec 2024 21:57
Något som däremot är katastrofalt dåligt är autopiloten. Herregud så instabil den är. Svajar fram på vägen och ger en allt annat än trygg upplevelse.
Däremot kör jag aldrig med autopilot och har ingen önskan om att göra det heller- så för min del är det ett ickeproblem.
Vilka av de bilar du kört har bra autopilot?
Har den påslagen (farthållaren aktiverar allt samtidigt) så ofta jag kan på min E-klass.
Funkar kalas och kör snällt bakom en långsammare bil på lagom avstånd o hastighet.
Även fast jag styr, känns det tryggt att bilen ”vakar över situationen” i bakgrunden.
Har ibland reagerat snabbare än mig o bromsar då kön framför stannat, skitbra!!
Funkar även bakåt.
Inga onödiga pling o ljud som stör.
Gör ratten trög om jag åker över en linje utan blinkers, vibrerar diskret i ratten - skitbra
Om jag inte styr tillbaka, bromsar den o styr själv.
Fixar inte Teslan detta?
Samtliga bilar jag tidigare ägt är ljusår bättre än Teslan när det kommer till autopilot. Allra bäst var Volvon.
Däremot hade min fru under 2,5 år en KIA e-niro. Den autopiloten/filassistenten var nästan lika dålig som Teslas, men bara nästan
Trots detta är det en helt fantastisk bil, har hittills aldrig varit så nöjd som med denna.
Vissa är skitnöjda, andra som du INTE nöjda.
Handlar det om "utökad autopilot" (=bra) vs "autopilot" (=inte bra) ?
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Postat: 09 dec 2024 20:13
av Carl-Gustav
Sportbilsentusiasten skrev: ↑09 dec 2024 19:24
Carl-Gustav skrev: ↑09 dec 2024 16:43
Sportbilsentusiasten skrev: ↑07 dec 2024 08:08
Carl-Gustav skrev: ↑03 dec 2024 21:57
Något som däremot är katastrofalt dåligt är autopiloten. Herregud så instabil den är. Svajar fram på vägen och ger en allt annat än trygg upplevelse.
Däremot kör jag aldrig med autopilot och har ingen önskan om att göra det heller- så för min del är det ett ickeproblem.
Vilka av de bilar du kört har bra autopilot?
Har den påslagen (farthållaren aktiverar allt samtidigt) så ofta jag kan på min E-klass.
Funkar kalas och kör snällt bakom en långsammare bil på lagom avstånd o hastighet.
Även fast jag styr, känns det tryggt att bilen ”vakar över situationen” i bakgrunden.
Har ibland reagerat snabbare än mig o bromsar då kön framför stannat, skitbra!!
Funkar även bakåt.
Inga onödiga pling o ljud som stör.
Gör ratten trög om jag åker över en linje utan blinkers, vibrerar diskret i ratten - skitbra
Om jag inte styr tillbaka, bromsar den o styr själv.
Fixar inte Teslan detta?
Samtliga bilar jag tidigare ägt är ljusår bättre än Teslan när det kommer till autopilot. Allra bäst var Volvon.
Däremot hade min fru under 2,5 år en KIA e-niro. Den autopiloten/filassistenten var nästan lika dålig som Teslas, men bara nästan
Trots detta är det en helt fantastisk bil, har hittills aldrig varit så nöjd som med denna.
Vissa är skitnöjda, andra som du INTE nöjda.
Handlar det om "utökad autopilot" (=bra) vs "autopilot" (=inte bra) ?
Jag har svårt att tro att någon Teslaförare som har erfarenhet av autopilot från andra biltillverkare verkligen är nöjda så som det är nu. Påstår man det så har man ingen erfarenhet alternativt ljuger.
Däremot kan jag tänka mig att det kanske fungerade bättre när bilarna även hade radar som hjälpsystem.
Då funktionerna i dag enbart körs via kameror så blir dessvärre resultatet därefter.
Det spelar därmed ingen roll om det är utökad autopilot eller bara "vanlig" autopilot. Så länge det endast är kameror som skall sköta analysen så kommer resultatet inte bli bra.
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Postat: 09 dec 2024 20:28
av Earplugged
Sportbilsentusiasten skrev: ↑09 dec 2024 19:24
Carl-Gustav skrev: ↑09 dec 2024 16:43
Sportbilsentusiasten skrev: ↑07 dec 2024 08:08
Carl-Gustav skrev: ↑03 dec 2024 21:57
Något som däremot är katastrofalt dåligt är autopiloten. Herregud så instabil den är. Svajar fram på vägen och ger en allt annat än trygg upplevelse.
Däremot kör jag aldrig med autopilot och har ingen önskan om att göra det heller- så för min del är det ett ickeproblem.
Vilka av de bilar du kört har bra autopilot?
Har den påslagen (farthållaren aktiverar allt samtidigt) så ofta jag kan på min E-klass.
Funkar kalas och kör snällt bakom en långsammare bil på lagom avstånd o hastighet.
Även fast jag styr, känns det tryggt att bilen ”vakar över situationen” i bakgrunden.
Har ibland reagerat snabbare än mig o bromsar då kön framför stannat, skitbra!!
Funkar även bakåt.
Inga onödiga pling o ljud som stör.
Gör ratten trög om jag åker över en linje utan blinkers, vibrerar diskret i ratten - skitbra
Om jag inte styr tillbaka, bromsar den o styr själv.
Fixar inte Teslan detta?
Samtliga bilar jag tidigare ägt är ljusår bättre än Teslan när det kommer till autopilot. Allra bäst var Volvon.
Däremot hade min fru under 2,5 år en KIA e-niro. Den autopiloten/filassistenten var nästan lika dålig som Teslas, men bara nästan
Trots detta är det en helt fantastisk bil, har hittills aldrig varit så nöjd som med denna.
Vissa är skitnöjda, andra som du INTE nöjda.
Handlar det om "utökad autopilot" (=bra) vs "autopilot" (=inte bra) ?
Själva grundbeteendet lär vara exakt lika och inte spela någon roll om man har utökad AP eller ej.
Att avståndet till framförvarande är för kort och därmed kan ge en tvärare inbromsning i vissa lägen kan jag instämma helt i men att den skulle vingla låter väldigt märkligt, min bil har blivit mer nervös på helt snötäckta vägar och känns ostabilare än tidigare men då pratar vi förutsättningar där bilar jag tidigare kört kopplat ur systemet för länge sedan, på vanlig väg med hyfsat tydlig vägren, räcken eller linjer så går bilen helt stadigt.
Funderar på om det sitter "dåliga" eftermarknadshjul med hög profil på dessa bilar som upplever att det vinglar? Min förra Passat blev vinglig med vinterdäcken som hade högre profil än sommardäcken, vinglade mellan linjerna så man blev åksjuk

Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Postat: 10 dec 2024 08:07
av mikebike
Earplugged skrev: ↑09 dec 2024 20:28
Sportbilsentusiasten skrev: ↑09 dec 2024 19:24
Carl-Gustav skrev: ↑09 dec 2024 16:43
Sportbilsentusiasten skrev: ↑07 dec 2024 08:08
Carl-Gustav skrev: ↑03 dec 2024 21:57
Något som däremot är katastrofalt dåligt är autopiloten. Herregud så instabil den är. Svajar fram på vägen och ger en allt annat än trygg upplevelse.
Däremot kör jag aldrig med autopilot och har ingen önskan om att göra det heller- så för min del är det ett ickeproblem.
Vilka av de bilar du kört har bra autopilot?
Har den påslagen (farthållaren aktiverar allt samtidigt) så ofta jag kan på min E-klass.
Funkar kalas och kör snällt bakom en långsammare bil på lagom avstånd o hastighet.
Även fast jag styr, känns det tryggt att bilen ”vakar över situationen” i bakgrunden.
Har ibland reagerat snabbare än mig o bromsar då kön framför stannat, skitbra!!
Funkar även bakåt.
Inga onödiga pling o ljud som stör.
Gör ratten trög om jag åker över en linje utan blinkers, vibrerar diskret i ratten - skitbra
Om jag inte styr tillbaka, bromsar den o styr själv.
Fixar inte Teslan detta?
Samtliga bilar jag tidigare ägt är ljusår bättre än Teslan när det kommer till autopilot. Allra bäst var Volvon.
Däremot hade min fru under 2,5 år en KIA e-niro. Den autopiloten/filassistenten var nästan lika dålig som Teslas, men bara nästan
Trots detta är det en helt fantastisk bil, har hittills aldrig varit så nöjd som med denna.
Vissa är skitnöjda, andra som du INTE nöjda.
Handlar det om "utökad autopilot" (=bra) vs "autopilot" (=inte bra) ?
Själva grundbeteendet lär vara exakt lika och inte spela någon roll om man har utökad AP eller ej.
Att avståndet till framförvarande är för kort och därmed kan ge en tvärare inbromsning i vissa lägen kan jag instämma helt i men att den skulle vingla låter väldigt märkligt, min bil har blivit mer nervös på helt snötäckta vägar och känns ostabilare än tidigare men då pratar vi förutsättningar där bilar jag tidigare kört kopplat ur systemet för länge sedan, på vanlig väg med hyfsat tydlig vägren, räcken eller linjer så går bilen helt stadigt.
Funderar på om det sitter "dåliga" eftermarknadshjul med hög profil på dessa bilar som upplever att det vinglar? Min förra Passat blev vinglig med vinterdäcken som hade högre profil än sommardäcken, vinglade mellan linjerna så man blev åksjuk
Jag kör mycket lite med AP, men jag upplever inte heller något vingel. Förutom när ett körfält blir två och om man aktiverar AP utan att ligga mitt i körfältet.
Värre då alla tillfällen när farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig. Då är AP inte heller tillgänglig naturligtvis.
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Postat: 10 dec 2024 14:35
av RareEarth
mikebike skrev: ↑10 dec 2024 08:07
Earplugged skrev: ↑09 dec 2024 20:28
Sportbilsentusiasten skrev: ↑09 dec 2024 19:24
Carl-Gustav skrev: ↑09 dec 2024 16:43
Sportbilsentusiasten skrev: ↑07 dec 2024 08:08
Vilka av de bilar du kört har bra autopilot?
Har den påslagen (farthållaren aktiverar allt samtidigt) så ofta jag kan på min E-klass.
Funkar kalas och kör snällt bakom en långsammare bil på lagom avstånd o hastighet.
Även fast jag styr, känns det tryggt att bilen ”vakar över situationen” i bakgrunden.
Har ibland reagerat snabbare än mig o bromsar då kön framför stannat, skitbra!!
Funkar även bakåt.
Inga onödiga pling o ljud som stör.
Gör ratten trög om jag åker över en linje utan blinkers, vibrerar diskret i ratten - skitbra
Om jag inte styr tillbaka, bromsar den o styr själv.
Fixar inte Teslan detta?
Samtliga bilar jag tidigare ägt är ljusår bättre än Teslan när det kommer till autopilot. Allra bäst var Volvon.
Däremot hade min fru under 2,5 år en KIA e-niro. Den autopiloten/filassistenten var nästan lika dålig som Teslas, men bara nästan
Trots detta är det en helt fantastisk bil, har hittills aldrig varit så nöjd som med denna.
Vissa är skitnöjda, andra som du INTE nöjda.
Handlar det om "utökad autopilot" (=bra) vs "autopilot" (=inte bra) ?
Själva grundbeteendet lär vara exakt lika och inte spela någon roll om man har utökad AP eller ej.
Att avståndet till framförvarande är för kort och därmed kan ge en tvärare inbromsning i vissa lägen kan jag instämma helt i men att den skulle vingla låter väldigt märkligt, min bil har blivit mer nervös på helt snötäckta vägar och känns ostabilare än tidigare men då pratar vi förutsättningar där bilar jag tidigare kört kopplat ur systemet för länge sedan, på vanlig väg med hyfsat tydlig vägren, räcken eller linjer så går bilen helt stadigt.
Funderar på om det sitter "dåliga" eftermarknadshjul med hög profil på dessa bilar som upplever att det vinglar? Min förra Passat blev vinglig med vinterdäcken som hade högre profil än sommardäcken, vinglade mellan linjerna så man blev åksjuk
Jag kör mycket lite med AP, men jag upplever inte heller något vingel. Förutom när ett körfält blir två och om man aktiverar AP utan att ligga mitt i körfältet.
Värre då alla tillfällen när farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig. Då är AP inte heller tillgänglig naturligtvis.
Kör inte heller mycket med AP, men det var ingen rolig upplevelse att köra med farthållare på vanlig svensk vintermotorväg (dvs snömodd i vänster körfält, torrt i höger körfält). Så fort jag körde in i snömodden varnade bilen med ilsket larm att jag befann mig vid sidan av vägen (typ).
Re: Är spökbromsningar fortfarande ett problem?
Postat: 10 dec 2024 15:12
av mikebike
RareEarth skrev: ↑10 dec 2024 14:35
mikebike skrev: ↑10 dec 2024 08:07
Earplugged skrev: ↑09 dec 2024 20:28
Sportbilsentusiasten skrev: ↑09 dec 2024 19:24
Carl-Gustav skrev: ↑09 dec 2024 16:43
Samtliga bilar jag tidigare ägt är ljusår bättre än Teslan när det kommer till autopilot. Allra bäst var Volvon.
Däremot hade min fru under 2,5 år en KIA e-niro. Den autopiloten/filassistenten var nästan lika dålig som Teslas, men bara nästan
Trots detta är det en helt fantastisk bil, har hittills aldrig varit så nöjd som med denna.
Vissa är skitnöjda, andra som du INTE nöjda.
Handlar det om "utökad autopilot" (=bra) vs "autopilot" (=inte bra) ?
Själva grundbeteendet lär vara exakt lika och inte spela någon roll om man har utökad AP eller ej.
Att avståndet till framförvarande är för kort och därmed kan ge en tvärare inbromsning i vissa lägen kan jag instämma helt i men att den skulle vingla låter väldigt märkligt, min bil har blivit mer nervös på helt snötäckta vägar och känns ostabilare än tidigare men då pratar vi förutsättningar där bilar jag tidigare kört kopplat ur systemet för länge sedan, på vanlig väg med hyfsat tydlig vägren, räcken eller linjer så går bilen helt stadigt.
Funderar på om det sitter "dåliga" eftermarknadshjul med hög profil på dessa bilar som upplever att det vinglar? Min förra Passat blev vinglig med vinterdäcken som hade högre profil än sommardäcken, vinglade mellan linjerna så man blev åksjuk
Jag kör mycket lite med AP, men jag upplever inte heller något vingel. Förutom när ett körfält blir två och om man aktiverar AP utan att ligga mitt i körfältet.
Värre då alla tillfällen när farthållaren sänker hastigheten eller är otillgänglig. Då är AP inte heller tillgänglig naturligtvis.
Kör inte heller mycket med AP, men det var ingen rolig upplevelse att köra med farthållare på vanlig svensk vintermotorväg (dvs snömodd i vänster körfält, torrt i höger körfält). Så fort jag körde in i snömodden varnade bilen med ilsket larm att jag befann mig vid sidan av vägen (typ).
Även om det är plogat så blir den plogade delen av vänster körfält ofta smalare. Vid sådana tillfällen har jag ofta fått larm om "körfältsavvikelse".