Sida 12 av 17
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 12 apr 2025 12:11
av AAKEE
Teslasemitruck skrev: ↑06 apr 2025 18:57
Någon som vet om detta är ink buffer eller inte? Om man ska ställa soc ytterliggare några procent lägre
Jag vet. Det är jag som tagit fram värdet 70%.
70% är anpssat för en Tesla, dvs 70% på skärmen.
LFP-batterier har sin central graphite peak ungefär vid 73% True SOC, där det blir en stor skillnad i calendar aging över.
As illustrated in Figures 5d–5f, the location of the central graphite
peak ranges between 57% SoC for the high-energy NCA cells and
73% SoC for the high-power LFP cells
LFP har normalt 4.5% buffer precis som de övriga men buffern är adaptiv.
Med 4.5% är 73% True SOC = 71.8% SOC på skärmen.
Om man inte laddat fullt på länge och buffern är uppe i 10% är 73% True SOC = ~70% på skärmen.
Problemet man ska fundera på är inte buffern utan att bilen kan ha fel på SOC-beräkningen.
Laddar man fullt för sällan kan det bli 80% riktiga när man ställt in 70%.
Man bör alltså inte ladda till 100% för sällan även om man vill hålla låg-SOC-strategin.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 12 apr 2025 12:19
av AAKEE
Ingemar S skrev: ↑12 apr 2025 11:43
Men varför rekommenderar Tesla då 80% om nu något annat är bättre ?
Tesla rekommenderar faktiskt inte exakt 80%.
Tidigare skrev man ”Upp till under 90% för daglig”.
Man har tagit bort det ur manualerna (pga att folk inte klarade att förstå hur just deras batteri skulle laddas, dvs om man hade LFP eller inte).
Numera anges det i appen eller i bilen.
Om du ställer laddnivån i bil eller app för en LR/P mellan 50-80% visas ingen information.
Men om du ställer 81% eller mer, och bara då, visas ”80% rekommenderas för daglig laddning”.
Texten är alltså enbart till för att se till att folk inte laddar mer än 80% alla dagar när man inte behöver mer än 80%.
Teslas råd är självklart inte att hitta absolut minsta degraderingen.
Tesla vill ge kunden den friaste mest dynamiska användningen av bilen, men samtidigt hålla degraderingen på en rimlig nivå.
Tesla vet såklart att 0% ger lägst degradering men bilens räckvidd är kraftigt begränsad och folk skulle bli sura om det rekommenderades att oftast ha den på 0%.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 12 apr 2025 12:43
av mikebike
Ingemar S skrev: ↑12 apr 2025 11:43
Men varför rekommenderar Tesla då 80% om nu något annat är bättre ?
Bättre för vad, räckvidd eller degradering?
80% är en kompromiss.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 12 apr 2025 12:47
av Fredrik j
mikebike skrev: ↑12 apr 2025 12:43
Ingemar S skrev: ↑12 apr 2025 11:43
Men varför rekommenderar Tesla då 80% om nu något annat är bättre ?
Bättre för vad, räckvidd eller degradering?
80% är en kompromiss.
Om man klarar sig med 70% till nästa laddtillfälle blir det ju ingen kompromiss.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 12 apr 2025 12:55
av AAKEE
Tellus skrev: ↑06 apr 2025 14:37
Laddar man som Tesla säger så har RWD short range längre räckvidd vs Long range awd.
Tesla säger 100% dagligen eller minst 1 gång i veckan för LFP.
Tesla säger upp till 80% for daily och så mycket som man behöver för ”trips”.
Det finns ju ingestans Tesla menar att man inte ska ladda det som behövs för längre resor.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 12 apr 2025 13:27
av AAKEE
Kanske laddningsfrågan borde brytas ut från försäljningstappet?
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 12 apr 2025 14:10
av TeslaLeo
Nu är det tydligt. Försäljningen av Model Y har rasat i Sverige i mars och april.
Ännu sämre har det gått i april om man ska tro statistiken på Car.info.
Från Sveriges vanligaste bilmodell till att inte ens vara med på Car.infos topplista över modeller i april.
Det kan inte bara vara modellomställningen som är problemet nu. Och det är ju inte bilen - det är (ännu mer nu) en av världens bästa bilar om man ska tro recensionerna.
Då måste det finnas en annan orsak till tappet.
Räcker det med ny 0%-ränts för att få igång försäljningen igen? Åtminstone måste de prova.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 12 apr 2025 14:19
av Fredrik j
TeslaLeo skrev: ↑12 apr 2025 14:10
Nu är det tydligt. Försäljningen av Model Y har rasat i Sverige i mars och april.
Ännu sämre har det gått i april om man ska tro statistiken på Car.info.
Från Sveriges vanligaste bilmodell till att inte ens vara med på Car.infos topplista över modeller i april.
Det kan inte bara vara modellomställningen som är problemet nu. Och det är ju inte bilen - det är (ännu mer nu) en av världens bästa bilar om man ska tro recensionerna.
Då måste det finnas en annan orsak till tappet.
Räcker det med ny 0%-ränts för att få igång försäljningen igen? Åtminstone måste de prova.
Ja, antingen har inte produktionen riktigt kommit igång ännu om många går och väntar på sina bilar eller så sitter många och väntar på att det ska bli erbjudande om 0% ränta. Att kunderna plötsligt bara försvunnit känns ju inte sannolikt. Dom som kunde tänka sig gamla model Y har ju rimligen inget avgörande problem med den nya. Samtidigt säljer ju både vw och volvo sina elbilar så marknaden har ju inte dött.
Om det nu inte är så att kunderna förknippar tesla och elon musk med trump och hans mycket besynnerliga agerande.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 12 apr 2025 14:28
av manneson
Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 14:19
TeslaLeo skrev: ↑12 apr 2025 14:10
Nu är det tydligt. Försäljningen av Model Y har rasat i Sverige i mars och april.
Ännu sämre har det gått i april om man ska tro statistiken på Car.info.
Från Sveriges vanligaste bilmodell till att inte ens vara med på Car.infos topplista över modeller i april.
Det kan inte bara vara modellomställningen som är problemet nu. Och det är ju inte bilen - det är (ännu mer nu) en av världens bästa bilar om man ska tro recensionerna.
Då måste det finnas en annan orsak till tappet.
Räcker det med ny 0%-ränts för att få igång försäljningen igen? Åtminstone måste de prova.
Ja, antingen har inte produktionen riktigt kommit igång ännu om många går och väntar på sina bilar eller så sitter många och väntar på att det ska bli erbjudande om 0% ränta. Att kunderna plötsligt bara försvunnit känns ju inte sannolikt. Dom som kunde tänka sig gamla model Y har ju rimligen inget avgörande problem med den nya. Samtidigt säljer ju både vw och volvo sina elbilar så marknaden har ju inte dött.
Om det nu inte är så att kunderna förknippar tesla och elon musk med trump och hans mycket besynnerliga agerande.
Det är ju mkt "gör som alla andra" i Sverige rent traditionellt, och folk är ofta lättpåverkade av det aktuella mediadrevet.
Känner flera som bojkottar allt USA-relaterat nu. Tror många Tesla-ägare drar sig för att köpa nytt nu också. Många har säker skaffat sina som tjänstebilar dessutom, och en del vagnparksförvaltare har ju tagit bort Tesla från utbudet.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 12 apr 2025 15:34
av Fredrik j
manneson skrev: ↑12 apr 2025 14:28
Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 14:19
TeslaLeo skrev: ↑12 apr 2025 14:10
Nu är det tydligt. Försäljningen av Model Y har rasat i Sverige i mars och april.
Ännu sämre har det gått i april om man ska tro statistiken på Car.info.
Från Sveriges vanligaste bilmodell till att inte ens vara med på Car.infos topplista över modeller i april.
Det kan inte bara vara modellomställningen som är problemet nu. Och det är ju inte bilen - det är (ännu mer nu) en av världens bästa bilar om man ska tro recensionerna.
Då måste det finnas en annan orsak till tappet.
Räcker det med ny 0%-ränts för att få igång försäljningen igen? Åtminstone måste de prova.
Ja, antingen har inte produktionen riktigt kommit igång ännu om många går och väntar på sina bilar eller så sitter många och väntar på att det ska bli erbjudande om 0% ränta. Att kunderna plötsligt bara försvunnit känns ju inte sannolikt. Dom som kunde tänka sig gamla model Y har ju rimligen inget avgörande problem med den nya. Samtidigt säljer ju både vw och volvo sina elbilar så marknaden har ju inte dött.
Om det nu inte är så att kunderna förknippar tesla och elon musk med trump och hans mycket besynnerliga agerande.
Det är ju mkt "gör som alla andra" i Sverige rent traditionellt, och folk är ofta lättpåverkade av det aktuella mediadrevet.
Känner flera som bojkottar allt USA-relaterat nu. Tror många Tesla-ägare drar sig för att köpa nytt nu också. Många har säker skaffat sina som tjänstebilar dessutom, och en del vagnparksförvaltare har ju tagit bort Tesla från utbudet.
Ja, precis så.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 12 apr 2025 16:10
av Ingemar S
AAKEE skrev:Kanske laddningsfrågan borde brytas ut från försäljningstappet?
Absolut
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 12 apr 2025 23:56
av SwedishAdvocate
manneson skrev: ↑12 apr 2025 14:28
Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 14:19
TeslaLeo skrev: ↑12 apr 2025 14:10
Nu är det tydligt. Försäljningen av Model Y har rasat i Sverige i mars och april.
Ännu sämre har det gått i april om man ska tro statistiken på Car.info.
Från Sveriges vanligaste bilmodell till att inte ens vara med på Car.infos topplista över modeller i april.
Det kan inte bara vara modellomställningen som är problemet nu. Och det är ju inte bilen - det är (ännu mer nu) en av världens bästa bilar om man ska tro recensionerna.
Då måste det finnas en annan orsak till tappet.
Räcker det med ny 0%-ränts för att få igång försäljningen igen? Åtminstone måste de prova.
Ja, antingen har inte produktionen riktigt kommit igång ännu om många går och väntar på sina bilar eller så sitter många och väntar på att det ska bli erbjudande om 0% ränta. Att kunderna plötsligt bara försvunnit känns ju inte sannolikt. Dom som kunde tänka sig gamla model Y har ju rimligen inget avgörande problem med den nya. Samtidigt säljer ju både vw och volvo sina elbilar så marknaden har ju inte dött.
Om det nu inte är så att kunderna förknippar tesla och elon musk med trump och hans mycket besynnerliga agerande.
Det är ju mkt "gör som alla andra" i Sverige rent traditionellt, och folk är ofta lättpåverkade av det aktuella mediadrevet. [Min u.]
Känner flera som bojkottar allt USA-relaterat nu. Tror många Tesla-ägare drar sig för att köpa nytt nu också. Många har säker skaffat sina som tjänstebilar dessutom, och en del vagnparksförvaltare har ju tagit bort Tesla från utbudet.
Jag tror tvärt om att det är individuella ställningstaganden. Och anledningen är så klart att Elon och därmed Tesla är så pass starkt förknippat med Trumpens politik när det gäller Ukraina, Putin/Ryssland, Canada, Grönland samt lögnen om presidentvalet 2020. Och inte bara det, utan även direkta personliga ställningstaganden av Elon i en eller flera av de här frågorna. Så helt enkelt samma anledning som ligger bakom de massiva protesterna mot Tesla i USA. Det är den logiska förklaringen.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 13 apr 2025 10:10
av frippe
För att köpa nytt behövs det troligen säljas en bil. Begagnatpriserna på Teslor har fallit vad jag kan se så ekonomin i att byta blir lite knepig att få ihop. Det är nog en orsak.
Ytterligare orsak är nog att tjänstebilsköpare fått svårare att motivera en tesla när det finns gott om andra alternativ som inte är så starkt förknippade med politik.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 13 apr 2025 13:45
av Teslasemitruck
AAKEE skrev: ↑12 apr 2025 12:11
Teslasemitruck skrev: ↑06 apr 2025 18:57
Någon som vet om detta är ink buffer eller inte? Om man ska ställa soc ytterliggare några procent lägre
Jag vet. Det är jag som tagit fram värdet 70%.
70% är anpssat för en Tesla, dvs 70% på skärmen.
LFP-batterier har sin central graphite peak ungefär vid 73% True SOC, där det blir en stor skillnad i calendar aging över.
As illustrated in Figures 5d–5f, the location of the central graphite
peak ranges between 57% SoC for the high-energy NCA cells and
73% SoC for the high-power LFP cells
LFP har normalt 4.5% buffer precis som de övriga men buffern är adaptiv.
Med 4.5% är 73% True SOC = 71.8% SOC på skärmen.
Om man inte laddat fullt på länge och buffern är uppe i 10% är 73% True SOC = ~70% på skärmen.
Problemet man ska fundera på är inte buffern utan att bilen kan ha fel på SOC-beräkningen.
Laddar man fullt för sällan kan det bli 80% riktiga när man ställt in 70%.
Man bör alltså inte ladda till 100% för sällan även om man vill hålla låg-SOC-strategin.
Du vet allt AAKEE. Tack!
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 13 apr 2025 15:16
av Thed75
Många klipper nu helt med netflix,facebook,instgram,x,apple och google osv. Tesla har varit på sluttande plan sen jul så ja amerika är på dekis.
Tom norge backar, Y är den mest sålda där hittills men tappar nu
Orsaken till det är jänkarnas stjärnor Donald och Elon i vita huset
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 13 apr 2025 23:13
av Teslasemitruck
Ev 3 och Id3 går bra i Europa. Den storleken borde vara rätt väg att gå som nästa bil för Tesla.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 14 apr 2025 15:08
av mussla
Ingemar S skrev: ↑12 apr 2025 11:43
Men varför rekommenderar Tesla då 80% om nu något annat är bättre ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Förmodligen för att det kan tolkas som att batterierna är för dåliga om rekommendationen är att ladda mindre. Dessutom är säkert degraderingen under vad som krävs för att batterigarantin skall lösa ut om bilen laddas till 80% dagligen.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 15 apr 2025 16:55
av Teslasemitruck
Model 3 har ökat 70 procent och Tesla har över 40 % av marknaden i US. Model Y ligger efter. Men med tanke på hur m3 sålt och att de precis gick från launch edition till att sälja long range så ser det inte så dåligt ut där.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 15 apr 2025 17:08
av Maw
Teslasemitruck skrev: ↑15 apr 2025 16:55
Model 3 har ökat 70 procent och Tesla har över 40 % av marknaden i US. Model Y ligger efter. Men med tanke på hur m3 sålt och att de precis gick från launch edition till att sälja long range så ser det inte så dåligt ut där.
Tidsperiod och källa?
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 15 apr 2025 17:17
av Teslasemitruck
Maw skrev: ↑15 apr 2025 17:08
Teslasemitruck skrev: ↑15 apr 2025 16:55
Model 3 har ökat 70 procent och Tesla har över 40 % av marknaden i US. Model Y ligger efter. Men med tanke på hur m3 sålt och att de precis gick från launch edition till att sälja long range så ser det inte så dåligt ut där.
Tidsperiod och källa?
Q1
Y -33%
M3 + 70%
https://www.teslarati.com/teslas-model- ... les-us-q1/
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 15 apr 2025 17:56
av spacecoin
Den riktiga källan:
https://www.coxautoinc.com/market-insig ... -ev-sales/
” Tesla’s sales peaked in the U.S. in the spring of 2023 when it pushed more than 173,000 EVs onto the roads, and its share of the total U.S. auto market hit 5%. That was then. In Q1 2025, the EV pioneer was heading back to earth: Sales of 128,000, down 26% from the peak and with a market share closer to 3%. What’s next for Tesla? We’ll let the market decide. ”
På två år har man alltså sjunkit rejält (-26% i bilar sålda) även i USA. Resten av året spås vara svagt/volatilt pga risk för recession och osäkerheten pga Elons BFF. Starkt!
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 15 apr 2025 19:33
av termosen
spacecoin skrev: ↑15 apr 2025 17:56
Den riktiga källan:
https://www.coxautoinc.com/market-insig ... -ev-sales/
” Tesla’s sales peaked in the U.S. in the spring of 2023 when it pushed more than 173,000 EVs onto the roads, and its share of the total U.S. auto market hit 5%. That was then. In Q1 2025, the EV pioneer was heading back to earth: Sales of 128,000, down 26% from the peak and with a market share closer to 3%. What’s next for Tesla? We’ll let the market decide. ”
På två år har man alltså sjunkit rejält (-26% i bilar sålda) även i USA. Resten av året spås vara svagt/volatilt pga risk för recession och osäkerheten pga Elons BFF. Starkt!
De har ju ställt om produktionen av ny Model Y? De verkar inte fått snurr på produktionen än, så vi får avvakta till Q2.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 15 apr 2025 20:05
av T4s
spacecoin skrev: ↑15 apr 2025 17:56
Den riktiga källan:
https://www.coxautoinc.com/market-insig ... -ev-sales/
” Tesla’s sales peaked in the U.S. in the spring of 2023 when it pushed more than 173,000 EVs onto the roads, and its share of the total U.S. auto market hit 5%. That was then. In Q1 2025, the EV pioneer was heading back to earth: Sales of 128,000, down 26% from the peak and with a market share closer to 3%. What’s next for Tesla? We’ll let the market decide. ”
På två år har man alltså sjunkit rejält (-26% i bilar sålda) även i USA. Resten av året spås vara svagt/volatilt pga risk för recession och osäkerheten pga Elons BFF. Starkt!
Spännande men med tanke på hur negativa "alla" är så ser det starkt ut. Så tolkar jag det

Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 15 apr 2025 20:27
av dstr
T4s skrev: ↑15 apr 2025 20:05
Spännande men med tanke på hur negativa "alla" är så ser det starkt ut. Så tolkar jag det
+1
Det gick så jävla dåligt för Model Y i mars att den blev näst bäst säljande elbilen.
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Postat: 15 apr 2025 20:56
av spacecoin
dstr skrev: ↑15 apr 2025 20:27
T4s skrev: ↑15 apr 2025 20:05
Spännande men med tanke på hur negativa "alla" är så ser det starkt ut. Så tolkar jag det
+1
Det gick så jävla dåligt för Model Y i mars att den blev näst bäst säljande elbilen.
Jo, men jag sätter det i proportion till värderingen och tillväxtmålen. 20M bilar/år -> 10M bilar/år ser ut att bil max 5M/år bilar 2030. Ska inte Tesla växa så blir det väl snart 1.5M bilar/år och då känns det som att till och med 4M bilar /år är näst intill omöjligt till 2030.
Att ha 2% av marknaden är väl knappast målet för bilföretaget som är värderat som alla andra tillsammans?