Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 22 mar 2020 07:03
Länk?nek0 skrev:Långresa 100mil Ionity vs Tesla Super Charger
Länk?nek0 skrev:Långresa 100mil Ionity vs Tesla Super Charger
Lite svårt om man inte betalarZalman3 skrev:Länk?nek0 skrev:Långresa 100mil Ionity vs Tesla Super Charger
Blir jo lite fånigt när man inte räknar in månads/årskost för abonnemang in i milpriset. Det är jo inte gratis kan man säga, speciellt om den här 100mils resan är den enda man gör per år.nek0 skrev:Långresa 100mil Ionity vs Tesla Super Charger
I texten som jag inte kan kopiera och lägga här skriver dom om priset med abonnemang. Tycker att det räcker med tabellen för att räkna ut hur billigt det blirheldiggrisen skrev:Blir jo lite fånigt när man inte räknar in månads/årskost för abonnemang in i milpriset. Det är jo inte gratis kan man säga, speciellt om den här 100mils resan är den enda man gör per år.nek0 skrev:Långresa 100mil Ionity vs Tesla Super Charger
Ok. Tack. Ligger bakom betalvägg. Hur mycket har de räknat för Audi och Mercedes per mil inklusive Audis månadsabo(som egentligen är ett årsabo) och Mercedes årsabo?nek0 skrev:I texten som jag inte kan kopiera och lägga här skriver dom om priset med abonnemang. Tycker att det räcker med tabellen för att räkna ut hur billigt det blirheldiggrisen skrev:Blir jo lite fånigt när man inte räknar in månads/årskost för abonnemang in i milpriset. Det är jo inte gratis kan man säga, speciellt om den här 100mils resan är den enda man gör per år.nek0 skrev:Långresa 100mil Ionity vs Tesla Super Charger
Hoppas du blir nöjdheldiggrisen skrev:Blir jo lite fånigt när man inte räknar in månads/årskost för abonnemang in i milpriset. Det är jo inte gratis kan man säga, speciellt om den här 100mils resan är den enda man gör per år.nek0 skrev:Långresa 100mil Ionity vs Tesla Super Charger
Tackar :thumbsupnek0 skrev:Hoppas du blir nöjdheldiggrisen skrev:Blir jo lite fånigt när man inte räknar in månads/årskost för abonnemang in i milpriset. Det är jo inte gratis kan man säga, speciellt om den här 100mils resan är den enda man gör per år.nek0 skrev:Långresa 100mil Ionity vs Tesla Super Charger
Reagerade också på det, och dessutom: uttalandet att vattenfall har det största laddnätverket är ju bara ett marknadsföringspåstående som Volvo tydligen har köpt rakt av.hooked skrev:Intressant information om hur Volvo tänker om snabbladdning i den där bilden. Samarbete med Vattenfall? Är det den vägen både Volvo och Polestar tänker sig? Det är isåfall en enorm besvikelse. Vattenfall har väl inte en enda laddare i Sverige som är snabbare än 50kw?
De kanske kommer nu när Volvo börjar bygga elbilar. *önsketänkande*hooked skrev:Vattenfall har väl inte en enda laddare i Sverige som är snabbare än 50kw?
Undrar om vattenfall tror att Sverige slutar i Boden ?Jerker skrev:Reagerade också på det, och dessutom: uttalandet att vattenfall har det största laddnätverket är ju bara ett marknadsföringspåstående som Volvo tydligen har köpt rakt av.hooked skrev:Intressant information om hur Volvo tänker om snabbladdning i den där bilden. Samarbete med Vattenfall? Är det den vägen både Volvo och Polestar tänker sig? Det är isåfall en enorm besvikelse. Vattenfall har väl inte en enda laddare i Sverige som är snabbare än 50kw?
Hoppas verkligen! Det vore bra om Vattenfall satsade på 150kw laddare och byggde ett nätverk. Men till Polestar kommer lär det nog inte vara något att lita på. Tveksamt om Vattenfall får upp något under 2020 om inte någon har hört sådana signaler eller läst i pressmaterial som annonserats?mati skrev:De kanske kommer nu när Volvo börjar bygga elbilar. *önsketänkande*hooked skrev:Vattenfall har väl inte en enda laddare i Sverige som är snabbare än 50kw?
Sverige slutar utanför Stockholm.nek0 skrev:Undrar om vattenfall tror att Sverige slutar i Boden ?Jerker skrev:Reagerade också på det, och dessutom: uttalandet att vattenfall har det största laddnätverket är ju bara ett marknadsföringspåstående som Volvo tydligen har köpt rakt av.hooked skrev:Intressant information om hur Volvo tänker om snabbladdning i den där bilden. Samarbete med Vattenfall? Är det den vägen både Volvo och Polestar tänker sig? Det är isåfall en enorm besvikelse. Vattenfall har väl inte en enda laddare i Sverige som är snabbare än 50kw?
https://www.elektroauto-news.net/2020/m ... ity-laden/Med sin kontroversiella prissättningspolitik räddade det snabbladdande nätverket Ionity nästan en annan partner. Efter att EnBW inte var redo att vidarebefordra de kraftigt kritiserade 79 cent per kilowattimmu el till sina kunder och därför lämnade nätverket för några veckor sedan hade erbjudandet från Maingau Energie, som är mycket populärt bland e-bilförare, tydligen velat följa: Edison Enligt Maingau Energie skulle Ionity inte ha kunnat komma överens om ett nytt roamingavtal med förmånliga villkor i slutet av mars.
Det gamla kontraktet avslutades av Ionity i slutet av januari i samband med övergången till den nya och mycket kritiserade tullmodellen. I sista minuten hade Maingau och Ionity kommit överens om att fortsätta partnerbutiken, enligt Edison. " Vi kommer att kommentera den 1 april, " sa en taleskvinna för Maingau Energie. Och så var fallet nu. " Vi vill informera dig om att vi kommer att fortsätta att erbjuda Ionity i den enskilda elavgiften. Oavsett om det är med ett kort, chip eller app - hos oss kommer du att kunna aktivera snabbladdarna från 1 april, ”meddelade leverantören på sina sociala mediekanaler. Maingau-kunder kan därför fortsätta att debitera kWh för 35 cent. Den som också har tecknat ett huselektivavtal med Maingau betalar bara 25 cent.
Ägare av elbilar från det operativa konsortiet (BMW, Daimler och varumärkena i Volkswagen Group) får också liknande gynnsamma villkor som på Maingau, under förutsättning att de är avtalsenliga och deras elköp faktureras också av biltillverkaren. I stället för en schablonbelopp på åtta euro per laddning som tidigare har kunder utan kontrakt betalat 79 cent per kilowatt timme för snabbladdning på Ionity i flera veckor - vilket i fallet med en elbil med ett stort batteri, till exempel en Tesla Model S, höjer priset för en full laddning många gånger över .
Och Hyundai, som var tänkt att ansluta sig till Ionity-konsortiet som en ny partner , går nu en annan väg på grund av otvivligheten hos antitrustmyndigheterna: Hyundai Tyskland förbereder ett erbjudande med EnBW, som kommer att ge köpare av elbilarna Kona och Ioniq Elektro speciella villkor och snabbladdning på EnBW-kolumner för 39 cent per kWh utan en månadsavgift.
Var kommer Ionitys ström egentligen ifrån?mati skrev:Innebär det att Maingau Energie får elen extremt mycket billigare än alla andra? Eller sponsrar de mellanskillnaden ur egen ficka så som hittills? Jag har lite svårt att tro att Ionity gör ett undantag just för Maingau, medan alla andra roamingoperatörer måste betala fullt pris.
Sista stycket i artikeln är också intressant.
Ionity skyller på coronaviruset för att folk laddar 60% mindre hos dem. Vad bra att de fick en så enkel förklaring serverad på silverfatet. Då finns ju ingen nödvändighet att se över sin prismodell.
mati skrev:Ionity skyller på coronaviruset för att folk laddar 60% mindre hos dem. Vad bra att de fick en så enkel förklaring serverad på silverfatet. Då finns ju ingen nödvändighet att se över sin prismodell.
Jag vet inte. Men Maingau Energie är mig veterligen inget särskilt stort energibolag, ganska lokalt med 250 000 kunder i runda slängar. Alltså inte så mycket i tyska mått mätt. Och då räknas ju även gaskunder in, inte bara el alltså.Zalman3 skrev:Var kommer Ionitys ström egentligen ifrån?mati skrev:Innebär det att Maingau Energie får elen extremt mycket billigare än alla andra? Eller sponsrar de mellanskillnaden ur egen ficka så som hittills? Jag har lite svårt att tro att Ionity gör ett undantag just för Maingau, medan alla andra roamingoperatörer måste betala fullt pris.
Sista stycket i artikeln är också intressant.
Ionity skyller på coronaviruset för att folk laddar 60% mindre hos dem. Vad bra att de fick en så enkel förklaring serverad på silverfatet. Då finns ju ingen nödvändighet att se över sin prismodell.
Om den ofta kommer ifrån Maingau Energie nät så har de ju en bra förhandlingsposition.
Jag beställde ett för några veckor sedan, så det verkar gå braZalman3 skrev:Men kan man som svensk ladda med Maingau Energie laddkort?
Gäller priset 35 cent per kWh även hos Ionity i Sverige?HelectriC skrev:Jag beställde ett för några veckor sedan, så det verkar gå braZalman3 skrev:Men kan man som svensk ladda med Maingau Energie laddkort?men man måste lägga in direktdebitering av sitt bankkonto. Kanske känns konstigt mot ett utländskt bolag, men jag tror att ett tyskt energibolag är relativt säkert ändå. Hade det varit en nätbutik i Kina, så hade jag nog varit mer försiktig.
Nja, det blir dyrare eftersom maingau har olika påslag i olika länder och i just Sverige är detta ganska dyrt, 30 extra cent per kWh. Vilket är konstigt då det enbart är 5cent extra i Norge.Zalman3 skrev:Gäller priset 35 cent per kWh även hos Ionity i Sverige?HelectriC skrev:Jag beställde ett för några veckor sedan, så det verkar gå braZalman3 skrev:Men kan man som svensk ladda med Maingau Energie laddkort?men man måste lägga in direktdebitering av sitt bankkonto. Kanske känns konstigt mot ett utländskt bolag, men jag tror att ett tyskt energibolag är relativt säkert ändå. Hade det varit en nätbutik i Kina, så hade jag nog varit mer försiktig.