Senaste version 2025.20
Moderator: Redaktion
Re: Senaste version 2019.36
Har inga koner och det nämns inte i release notes . Bilen tillverkad 201907 och är en SR+ utan FSD.
Edit: 36.2.1
taliz skrev:Intressant. Då bör det alltså räcka med att se det i releasenotes för att veta vilken hw man har.BjornS skrev:Jag kan bekräfta det. Min bil har HW2.5 och 2019.36 visar inga koner. Funktionen nämns heller inte i release notes.taliz skrev:Jag ser dom i min. Misstänker dock att den har just hw3.NEO skrev:Spekuleras inte, det bekräftas att bilar med 2.5 inte visar.
Vem har bekräftat det?
viewtopic.php?f=10&t=15354&p=354004&hilit=264#p353982
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Senaste version 2019.36
Min är tillverkad 201905. Men det är en P, också utan FSD.LarsL skrev:Har inga koner och det nämns inte i release notes . Bilen tillverkad 201907 och är en SR+ utan FSD.
Spekulerade tidigare om att Tesla troligen hade fortsatt leverans av nvidia-chip som de var tvungna att stoppa någonstans. Antagligen räknade de med att P-köpare var mer troliga köpare av FSD än de som köpte SR+, därför fick nog fler P HW3 från start.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Kan vara så även om jag personligen ser mer nytta/glädje i FSD än performance. Det gäller att förstå sina kunder.taliz skrev:Min är tillverkad 201905. Men det är en P, också utan FSD.LarsL skrev:Har inga koner och det nämns inte i release notes . Bilen tillverkad 201907 och är en SR+ utan FSD.
Spekulerade tidigare om att Tesla troligen hade fortsatt leverans av nvidia-chip som de var tvungna att stoppa någonstans. Antagligen räknade de med att P-köpare var mer troliga köpare av FSD än de som köpte SR+, därför fick nog fler P HW3 från start.
...vilket lett till den lustiga situationen att jag som köpte FSD fick HW2.5 medan du som inte köpte FSD fick HW3.0.taliz skrev:Min är tillverkad 201905. Men det är en P, också utan FSD.
Jag kan bara hoppas att denna mjukvarudivergens är startskottet för uppgraderingsprocessen av FSD-bilar med tidigare HW.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
En rolig(ny?) grej jag upptäckte(Model 3), prova stäng och öppna magnetluckan i center förvaringsutrymmet ett par gånger, så dyker det upp "Close the lid gently" på skärmen. Hur fasiken känner den av det?
Den tänder ju ljuset i utrymmet, så det måste finnas en sensor.NilsL skrev:En rolig(ny?) grej jag upptäckte(Model 3), prova stäng och öppna magnetluckan i center förvaringsutrymmet ett par gånger, så dyker det upp "Close the lid gently" på skärmen. Hur fasiken känner den av det?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Idag var jag ute och åkte med den här versionen för första gången och den tolkade lustigt nog några vitinklädda stolpar till mitträcket på 2+1-vägen som koner. Ingen annan effekt än att de syntes i skärmen. Jag tyckte också att effekthöjningen på 5% var tydligt märkbar!
(M3 LR).

Fick "Close the lid gently" i somras så det har iallafall funnits före v10. Blev ganska för förvånad när bilen sa till mig att stänga luckan försiktigt. Lite kul ändårenes skrev:Den tänder ju ljuset i utrymmet, så det måste finnas en sensor.NilsL skrev:En rolig(ny?) grej jag upptäckte(Model 3), prova stäng och öppna magnetluckan i center förvaringsutrymmet ett par gånger, så dyker det upp "Close the lid gently" på skärmen. Hur fasiken känner den av det?
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Stänga luckan försiktigt är alltid en stämningshöjare. ”Hur smart är den här bilen egentligen?” Säger passageraren. Och nu mera kan jag alltså svara ”Inte så smart som den kunde varit”. 
Effektökningen eller ändringen av effektkurvan är tydlig. Även om det är lite svårt att utnyttja med vinterdäcken.

Effektökningen eller ändringen av effektkurvan är tydlig. Även om det är lite svårt att utnyttja med vinterdäcken.
Det står inget i mina release notes om koner, så jag har väl antagligen 2.5.BjornS skrev:Jag kan bekräfta det. Min bil har HW2.5 och 2019.36 visar inga koner. Funktionen nämns heller inte i release notes.taliz skrev:Jag ser dom i min. Misstänker dock att den har just hw3.NEO skrev:Spekuleras inte, det bekräftas att bilar med 2.5 inte visar.
Vem har bekräftat det?
Inga koner i min bil inte
För 60000kr (FSD) då kanske jag får HW3 i framtiden och då kan jag få koner i bilen.
Men bilen justerar ju ändå positionen i filen när vi passerar koner i kanten på filen, så bilen kan uppenbarligen se dem ändå och agera i AP mode. Hur fungerar detta egentligen?
Lite mer effekt är ju trevligt och jag inbillar ju mig att jag känner skillnaden.

För 60000kr (FSD) då kanske jag får HW3 i framtiden och då kan jag få koner i bilen.
Men bilen justerar ju ändå positionen i filen när vi passerar koner i kanten på filen, så bilen kan uppenbarligen se dem ändå och agera i AP mode. Hur fungerar detta egentligen?
Lite mer effekt är ju trevligt och jag inbillar ju mig att jag känner skillnaden.

Jag har koner Men inte FSD, så med andra ord har jag HW3?
Model 3 Long Range AWD
2019.40.1 enligt uppgift
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Det där vore nästan bästa uppdateringen någonsin. Tänk om de kunde slängt in förbättrad helljusautomatik också. Som (h)julafton.
Glad för att jag sålt min Tesla
Ja, om den kan klara av duggregn nu framöver så vore det kanon. Och med det nätverket i grunden så lär det bli bra tillslut, om det inte skulle bli det nu direkt.
Heljusautomatiken trycker jag har fungerat klockrent de ggr jag provat. Senast ikväll. Den kan ju bli bättre på att tända igen lite snabbare, väntar något för länge nu.
Men i övrigt väldigt nöjd. Har bländat av som den ska alla ggr så långt.
Heljusautomatiken trycker jag har fungerat klockrent de ggr jag provat. Senast ikväll. Den kan ju bli bättre på att tända igen lite snabbare, väntar något för länge nu.
- Vulgarsonic
- Teslaägare
Bländar av även när du hinner ikapp en bil?Xeik skrev:Ja, om den kan klara av duggregn nu framöver så vore det kanon. Och med det nätverket i grunden så lär det bli bra tillslut, om det inte skulle bli det nu direkt.
Underligt.
Jag tycker regnsensorn fungerar bra. Använder den hela tiden. Kunde vara lite snabbare ibland och vid duggregn. Men det löses sällsynt med ett extraklick. Får se hur det fungerar på saltfuktiga vägar med halvtorrt klibbigt stänk på motorvägen. Där hade även Volvon problem.
Autohelljus tycker jag är så dålig att den alltid då jag testar den gör flera fel (både av och på) på några få minuter. Dessutom är det krångligt att manuell-kompensera bristerna.
Jag är tydligen inte så noga med hur bra jag ser ut genom framrutan i regn, men jättenoga med hur bra jag ser på natten. Eller så är bilarna olika känsliga.
Jag tycker regnsensorn fungerar bra. Använder den hela tiden. Kunde vara lite snabbare ibland och vid duggregn. Men det löses sällsynt med ett extraklick. Får se hur det fungerar på saltfuktiga vägar med halvtorrt klibbigt stänk på motorvägen. Där hade även Volvon problem.
Autohelljus tycker jag är så dålig att den alltid då jag testar den gör flera fel (både av och på) på några få minuter. Dessutom är det krångligt att manuell-kompensera bristerna.
Jag är tydligen inte så noga med hur bra jag ser ut genom framrutan i regn, men jättenoga med hur bra jag ser på natten. Eller så är bilarna olika känsliga.

Kom bara ikapp 2 bilar igår. Men den bländade av båda gångerna. Kan inte minnas att det varit problem innan heller. Men jag har heller inte kört några jättemängder med automatiken på... Så underlaget är rätt klent.Vulgarsonic skrev:Bländar av även när du hinner ikapp en bil?Xeik skrev:Ja, om den kan klara av duggregn nu framöver så vore det kanon. Och med det nätverket i grunden så lär det bli bra tillslut, om det inte skulle bli det nu direkt.
Märkligt att man kan ha så olika upplevelserElix747 skrev:Underligt.

Jag tycker tvärtom

Jag har samma upplevelser som du!Elix747 skrev:Underligt.
- Vulgarsonic
- Teslaägare
Ok.,jag tycker mitt har funkat helt ok egentligen med undantag av just när man kommer ikapp.Xeik skrev:Kom bara ikapp 2 bilar igår. Men den bländade av båda gångerna. Kan inte minnas att det varit problem innan heller. Men jag har heller inte kört några jättemängder med automatiken på... Så underlaget är rätt klent.Vulgarsonic skrev:Bländar av även när du hinner ikapp en bil?Xeik skrev:Ja, om den kan klara av duggregn nu framöver så vore det kanon. Och med det nätverket i grunden så lär det bli bra tillslut, om det inte skulle bli det nu direkt.
Den har aldrig nånsin bländat av då