Nya superchargers i Sverige

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Electron
Inlägg: 889
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Electron »

Nicke Nyfiken skrev: 02 nov 2025 16:03
Electron skrev: 02 nov 2025 14:47
Nicke Nyfiken skrev: 02 nov 2025 12:09
LJO skrev: 02 nov 2025 11:51
Umeå håller på att byggas om just nu.
Som det ser ut blir det lika många stolpar som tidigare.
Tesla hade ansökt hos Umeå Energi om en effektökning på stationen, dock så vägrade Umeå Energi att "säkra upp" matningen med hänvisning till konflikten. Återkom när konflikten är över var svaret till Tesla.
Blir intressant att se när dom öppnar igen om det blir 12st. V.4 med begränsad effekt eller om det blir full effekt på ett begränsat antal stolpar.
Detta stärker min teori att på de platser Tesla minskar antalet laddstolpar vid uppgradering från V.2 till V.4 råder det "permanent" effektbrist. Det har inget med konflikten att göra.
Eller?
viewtopic.php?p=867244#p867244
Vad är det jag missar?
Förklara för mig.

I Umeå där man på grund av konflikten just nu inte kan få tillräckligt med effekt för att driva 12 st V.4 väljer Tesla ändå att bygga samma antal laddstolpar som tidigare.
Du missar själva poängen.
Tesla försökte få mer effekt men Umeå Energi sa rakt ut: “Återkom när konflikten är över.” Det är alltså inte brist på effekt, det är brist på tillstånd att koppla in den.
Att Tesla ändå bygger klart stationen är helt logiskt. De har byggt färdiga stationer över hela landet som bara väntar på att få kopplas in när blockaden släpper. Det kallas planering.
Så nej det här stärker inte din teori, det skjuter snarare hål på den.
När själva elbolaget pekar på konflikten som orsak är det rätt svårt att hävda att den inte spelar någon roll.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13050
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Electron skrev: 02 nov 2025 20:11
Nicke Nyfiken skrev: 02 nov 2025 16:03
Electron skrev: 02 nov 2025 14:47
Nicke Nyfiken skrev: 02 nov 2025 12:09
LJO skrev: 02 nov 2025 11:51
Umeå håller på att byggas om just nu.
Som det ser ut blir det lika många stolpar som tidigare.
Tesla hade ansökt hos Umeå Energi om en effektökning på stationen, dock så vägrade Umeå Energi att "säkra upp" matningen med hänvisning till konflikten. Återkom när konflikten är över var svaret till Tesla.
Blir intressant att se när dom öppnar igen om det blir 12st. V.4 med begränsad effekt eller om det blir full effekt på ett begränsat antal stolpar.
Detta stärker min teori att på de platser Tesla minskar antalet laddstolpar vid uppgradering från V.2 till V.4 råder det "permanent" effektbrist. Det har inget med konflikten att göra.
Eller?
viewtopic.php?p=867244#p867244
Vad är det jag missar?
Förklara för mig.

I Umeå där man på grund av konflikten just nu inte kan få tillräckligt med effekt för att driva 12 st V.4 väljer Tesla ändå att bygga samma antal laddstolpar som tidigare.
Du missar själva poängen.
Tesla försökte få mer effekt men Umeå Energi sa rakt ut: “Återkom när konflikten är över.” Det är alltså inte brist på effekt, det är brist på tillstånd att koppla in den.
Att Tesla ändå bygger klart stationen är helt logiskt. De har byggt färdiga stationer över hela landet som bara väntar på att få kopplas in när blockaden släpper. Det kallas planering.
Så nej det här stärker inte din teori, det skjuter snarare hål på den.
När själva elbolaget pekar på konflikten som orsak är det rätt svårt att hävda att den inte spelar någon roll.
Det kan ju vara så att det är effektbrist i nätet fram till stationen men att umeå energi inte kommer åtgärda det så länge konflikten pågår? Det är ju meningslöst att lägga resurser på det.
Om det kanske är det nicke nyfiken menar. Men då beror det ju ändå på konflikten.
Eller ligger teslas station så det permanent inte kan dras fram mer effekt till den? Låter ju mycket märkligt i så fall. Stationen ligger ju nära ett köpcentrum med bl.a. IKEA.
Electron
Inlägg: 889
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Electron »

Fredrik j skrev: 02 nov 2025 20:33
Electron skrev: 02 nov 2025 20:11
Nicke Nyfiken skrev: 02 nov 2025 16:03
Electron skrev: 02 nov 2025 14:47
Nicke Nyfiken skrev: 02 nov 2025 12:09


Detta stärker min teori att på de platser Tesla minskar antalet laddstolpar vid uppgradering från V.2 till V.4 råder det "permanent" effektbrist. Det har inget med konflikten att göra.
Eller?
viewtopic.php?p=867244#p867244
Vad är det jag missar?
Förklara för mig.

I Umeå där man på grund av konflikten just nu inte kan få tillräckligt med effekt för att driva 12 st V.4 väljer Tesla ändå att bygga samma antal laddstolpar som tidigare.
Du missar själva poängen.
Tesla försökte få mer effekt men Umeå Energi sa rakt ut: “Återkom när konflikten är över.” Det är alltså inte brist på effekt, det är brist på tillstånd att koppla in den.
Att Tesla ändå bygger klart stationen är helt logiskt. De har byggt färdiga stationer över hela landet som bara väntar på att få kopplas in när blockaden släpper. Det kallas planering.
Så nej det här stärker inte din teori, det skjuter snarare hål på den.
När själva elbolaget pekar på konflikten som orsak är det rätt svårt att hävda att den inte spelar någon roll.
Det kan ju vara så att det är effektbrist i nätet fram till stationen men att umeå energi inte kommer åtgärda det så länge konflikten pågår? Det är ju meningslöst att lägga resurser på det.
Om det kanske är det nicke nyfiken menar. Men då beror det ju ändå på konflikten.
Eller ligger teslas station så det permanent inte kan dras fram mer effekt till den? Låter ju mycket märkligt i så fall. Stationen ligger ju nära ett köpcentrum med bl.a. IKEA.
Exakt, det är precis det som är poängen.
Umeå Energi kan i praktiken säkra upp mer effekt men de väljer att inte göra det så länge konflikten pågår, eftersom det vore meningslöst att lägga tid och resurser på något som ändå inte får kopplas in.
Så ja, effekten finns, men den ges inte tillgång till just nu på grund av blockaden. Det är alltså inte teknisk effektbrist, utan en administrativ/facklig broms.
Sedan att stationen ligger granne med IKEA och hela handelsområdet säger ju allt. Där finns nog mer än nog kapacitet i nätet. Det är inte elen som saknas, det är tillståndet att använda den.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av repulsiv »

Nicke Nyfiken skrev: 01 nov 2025 15:09

Tror absolut inte det har med strejken att göra i detta fall. Då hade Tesla byggt fler laddstolpar redan vid ombyggnaden och kopplat in dem om/när strejken tar slut. De är ju inte rädda för att bygga nya laddstationer som de vet inte kommer att bli inkopplade. Just nu ser det ut som det är 17 SuC som väntar på inkoppling runtom i landet.

Tror helt enkelt inte det går att få fram tillräckligt med effekt inom överskådlig tid på dessa platser.
Anledningen att man bygger SuC som man vet inte kan kopplas in är nog gissningsvis för att det är en lång process att bygga dessa, man ska ha mark, avtal, bygglov osv osv.. man beställer säkert även utrustningen och utförare av arbetet (entrepenad osv.) långt i förväg, dessa stationer som redan är på plats men ej inkopplade var sannolikt påbörjade innan blockaden, och då fullföljde man.

Jag gissar att man inte påbörjar flera innan konflikten är löst, OM den nu ens blir löst..
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6275
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Electron skrev: 02 nov 2025 20:52
Fredrik j skrev: 02 nov 2025 20:33
Electron skrev: 02 nov 2025 20:11
Nicke Nyfiken skrev: 02 nov 2025 16:03
Electron skrev: 02 nov 2025 14:47
Vad är det jag missar?
Förklara för mig.

I Umeå där man på grund av konflikten just nu inte kan få tillräckligt med effekt för att driva 12 st V.4 väljer Tesla ändå att bygga samma antal laddstolpar som tidigare.
Du missar själva poängen.
Tesla försökte få mer effekt men Umeå Energi sa rakt ut: “Återkom när konflikten är över.” Det är alltså inte brist på effekt, det är brist på tillstånd att koppla in den.
Att Tesla ändå bygger klart stationen är helt logiskt. De har byggt färdiga stationer över hela landet som bara väntar på att få kopplas in när blockaden släpper. Det kallas planering.
Så nej det här stärker inte din teori, det skjuter snarare hål på den.
När själva elbolaget pekar på konflikten som orsak är det rätt svårt att hävda att den inte spelar någon roll.
Det kan ju vara så att det är effektbrist i nätet fram till stationen men att umeå energi inte kommer åtgärda det så länge konflikten pågår? Det är ju meningslöst att lägga resurser på det.
Om det kanske är det nicke nyfiken menar. Men då beror det ju ändå på konflikten.
Eller ligger teslas station så det permanent inte kan dras fram mer effekt till den? Låter ju mycket märkligt i så fall. Stationen ligger ju nära ett köpcentrum med bl.a. IKEA.
Exakt, det är precis det som är poängen.
Umeå Energi kan i praktiken säkra upp mer effekt men de väljer att inte göra det så länge konflikten pågår, eftersom det vore meningslöst att lägga tid och resurser på något som ändå inte får kopplas in.
Så ja, effekten finns, men den ges inte tillgång till just nu på grund av blockaden. Det är alltså inte teknisk effektbrist, utan en administrativ/facklig broms.
Sedan att stationen ligger granne med IKEA och hela handelsområdet säger ju allt. Där finns nog mer än nog kapacitet i nätet. Det är inte elen som saknas, det är tillståndet att använda den.
Exakt, det är precis det som är poängen.

Även om Tesla får nej till ökad effekt pga konflikten så bygger de ändå fler laddstolpar än vad nuvarande effekt räcker till. SuC Umeå är ett utmärkt exempel.
Efterfrågad effekt kommer Tesla att få när konflikten är löst. Likaså kommer de helt nybyggda laddstationerna att kopplas in när konflikten är löst. Det är alltså ett övergående problem som inte hindrar Teslas utbyggnads och uppgraderingsplaner för SuC-nätverket i Sverige.

Min fundering är varför Tesla i några fall minskar antalet laddstolpar när de uppgraderar V.2 till V.4.
Att det pga konflikten är effektbegränsning stoppar uppenbarligen inte Tesla, som vi ser i t.ex. Umeå.
Så det måste finnas en annan anledning till att de minskar antalet laddstolpar i vissa fall, och min teori är att det lokalt på dessa platser är brist på effekt eller överföringskapacitet på riktigt, så Tesla kommer inte att få efterfrågad effekt på dessa platser ens när konflikten är över. Därför anpassar Tesla antalet laddstolpar.

Men denna teori är uppenbarligen helt oacceptabelt för vissa på forumet. För precis allt ska tillskrivas facket.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Electron
Inlägg: 889
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Electron »

Nicke Nyfiken skrev: 03 nov 2025 11:53
Electron skrev: 02 nov 2025 20:52
Fredrik j skrev: 02 nov 2025 20:33
Electron skrev: 02 nov 2025 20:11
Nicke Nyfiken skrev: 02 nov 2025 16:03


Vad är det jag missar?
Förklara för mig.

I Umeå där man på grund av konflikten just nu inte kan få tillräckligt med effekt för att driva 12 st V.4 väljer Tesla ändå att bygga samma antal laddstolpar som tidigare.
Du missar själva poängen.
Tesla försökte få mer effekt men Umeå Energi sa rakt ut: “Återkom när konflikten är över.” Det är alltså inte brist på effekt, det är brist på tillstånd att koppla in den.
Att Tesla ändå bygger klart stationen är helt logiskt. De har byggt färdiga stationer över hela landet som bara väntar på att få kopplas in när blockaden släpper. Det kallas planering.
Så nej det här stärker inte din teori, det skjuter snarare hål på den.
När själva elbolaget pekar på konflikten som orsak är det rätt svårt att hävda att den inte spelar någon roll.
Det kan ju vara så att det är effektbrist i nätet fram till stationen men att umeå energi inte kommer åtgärda det så länge konflikten pågår? Det är ju meningslöst att lägga resurser på det.
Om det kanske är det nicke nyfiken menar. Men då beror det ju ändå på konflikten.
Eller ligger teslas station så det permanent inte kan dras fram mer effekt till den? Låter ju mycket märkligt i så fall. Stationen ligger ju nära ett köpcentrum med bl.a. IKEA.
Exakt, det är precis det som är poängen.
Umeå Energi kan i praktiken säkra upp mer effekt men de väljer att inte göra det så länge konflikten pågår, eftersom det vore meningslöst att lägga tid och resurser på något som ändå inte får kopplas in.
Så ja, effekten finns, men den ges inte tillgång till just nu på grund av blockaden. Det är alltså inte teknisk effektbrist, utan en administrativ/facklig broms.
Sedan att stationen ligger granne med IKEA och hela handelsområdet säger ju allt. Där finns nog mer än nog kapacitet i nätet. Det är inte elen som saknas, det är tillståndet att använda den.
Exakt, det är precis det som är poängen.

Även om Tesla får nej till ökad effekt pga konflikten så bygger de ändå fler laddstolpar än vad nuvarande effekt räcker till. SuC Umeå är ett utmärkt exempel.
Efterfrågad effekt kommer Tesla att få när konflikten är löst. Likaså kommer de helt nybyggda laddstationerna att kopplas in när konflikten är löst. Det är alltså ett övergående problem som inte hindrar Teslas utbyggnads och uppgraderingsplaner för SuC-nätverket i Sverige.

Min fundering är varför Tesla i några fall minskar antalet laddstolpar när de uppgraderar V.2 till V.4.
Att det pga konflikten är effektbegränsning stoppar uppenbarligen inte Tesla, som vi ser i t.ex. Umeå.
Så det måste finnas en annan anledning till att de minskar antalet laddstolpar i vissa fall, och min teori är att det lokalt på dessa platser är brist på effekt eller överföringskapacitet på riktigt, så Tesla kommer inte att få efterfrågad effekt på dessa platser ens när konflikten är över. Därför anpassar Tesla antalet laddstolpar.

Men denna teori är uppenbarligen helt oacceptabelt för vissa på forumet. För precis allt ska tillskrivas facket.
Jag har inte sagt att Tesla inte kan bygga stolpar. De bygger ju på löpande band.
Problemet är att de inte får koppla in dem, eftersom elbolagen inte vill eller får säkra upp så länge konflikten pågår. Det är fakta: Ume Energi har sagt det rakt ut. Det betyder inte att Sverige plötsligt lider av permanent effektbrist.
Men visst, vi kan väl säga att Tesla bygger färdiga stationer och låter dem stå ospänningssatta i månader bara för skojs skull, helt utan koppling till konflikten. Det låter ju… rimligt.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6275
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Electron skrev: 03 nov 2025 12:47
Nicke Nyfiken skrev: 03 nov 2025 11:53
Electron skrev: 02 nov 2025 20:52
Fredrik j skrev: 02 nov 2025 20:33
Electron skrev: 02 nov 2025 20:11


Du missar själva poängen.
Tesla försökte få mer effekt men Umeå Energi sa rakt ut: “Återkom när konflikten är över.” Det är alltså inte brist på effekt, det är brist på tillstånd att koppla in den.
Att Tesla ändå bygger klart stationen är helt logiskt. De har byggt färdiga stationer över hela landet som bara väntar på att få kopplas in när blockaden släpper. Det kallas planering.
Så nej det här stärker inte din teori, det skjuter snarare hål på den.
När själva elbolaget pekar på konflikten som orsak är det rätt svårt att hävda att den inte spelar någon roll.
Det kan ju vara så att det är effektbrist i nätet fram till stationen men att umeå energi inte kommer åtgärda det så länge konflikten pågår? Det är ju meningslöst att lägga resurser på det.
Om det kanske är det nicke nyfiken menar. Men då beror det ju ändå på konflikten.
Eller ligger teslas station så det permanent inte kan dras fram mer effekt till den? Låter ju mycket märkligt i så fall. Stationen ligger ju nära ett köpcentrum med bl.a. IKEA.
Exakt, det är precis det som är poängen.
Umeå Energi kan i praktiken säkra upp mer effekt men de väljer att inte göra det så länge konflikten pågår, eftersom det vore meningslöst att lägga tid och resurser på något som ändå inte får kopplas in.
Så ja, effekten finns, men den ges inte tillgång till just nu på grund av blockaden. Det är alltså inte teknisk effektbrist, utan en administrativ/facklig broms.
Sedan att stationen ligger granne med IKEA och hela handelsområdet säger ju allt. Där finns nog mer än nog kapacitet i nätet. Det är inte elen som saknas, det är tillståndet att använda den.
Exakt, det är precis det som är poängen.

Även om Tesla får nej till ökad effekt pga konflikten så bygger de ändå fler laddstolpar än vad nuvarande effekt räcker till. SuC Umeå är ett utmärkt exempel.
Efterfrågad effekt kommer Tesla att få när konflikten är löst. Likaså kommer de helt nybyggda laddstationerna att kopplas in när konflikten är löst. Det är alltså ett övergående problem som inte hindrar Teslas utbyggnads och uppgraderingsplaner för SuC-nätverket i Sverige.

Min fundering är varför Tesla i några fall minskar antalet laddstolpar när de uppgraderar V.2 till V.4.
Att det pga konflikten är effektbegränsning stoppar uppenbarligen inte Tesla, som vi ser i t.ex. Umeå.
Så det måste finnas en annan anledning till att de minskar antalet laddstolpar i vissa fall, och min teori är att det lokalt på dessa platser är brist på effekt eller överföringskapacitet på riktigt, så Tesla kommer inte att få efterfrågad effekt på dessa platser ens när konflikten är över. Därför anpassar Tesla antalet laddstolpar.

Men denna teori är uppenbarligen helt oacceptabelt för vissa på forumet. För precis allt ska tillskrivas facket.
Jag har inte sagt att Tesla inte kan bygga stolpar. De bygger ju på löpande band.
Problemet är att de inte får koppla in dem, eftersom elbolagen inte vill eller får säkra upp så länge konflikten pågår. Det är fakta: Ume Energi har sagt det rakt ut. Det betyder inte att Sverige plötsligt lider av permanent effektbrist.
Men visst, vi kan väl säga att Tesla bygger färdiga stationer och låter dem stå ospänningssatta i månader bara för skojs skull, helt utan koppling till konflikten. Det låter ju… rimligt.


Om du lugnar ner dig lite och läser det jag skriver, istället för det du tror jag skriver, så kan vi ta en ny diskussion senare. För nu är du helt ute i det blå och uppfattar saker precis tvärtom än det jag skriver.

T.ex. när jag skriver...
Efterfrågad effekt kommer Tesla att få när konflikten är löst. Likaså kommer de helt nybyggda laddstationerna att kopplas in när konflikten är löst.
...så tolkar du det som:
Men visst, vi kan väl säga att Tesla bygger färdiga stationer och låter dem stå ospänningssatta i månader bara för skojs skull, helt utan koppling till konflikten. Det låter ju… rimligt.

Och när jag skriver...
min teori är att det lokalt på dessa platser är brist på effekt eller överföringskapacitet
...så tolkar du det som:
Det betyder inte att Sverige plötsligt lider av permanent effektbrist.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Electron
Inlägg: 889
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Electron »

Nicke Nyfiken skrev: 03 nov 2025 13:28
Electron skrev: 03 nov 2025 12:47
Nicke Nyfiken skrev: 03 nov 2025 11:53
Electron skrev: 02 nov 2025 20:52
Fredrik j skrev: 02 nov 2025 20:33


Det kan ju vara så att det är effektbrist i nätet fram till stationen men att umeå energi inte kommer åtgärda det så länge konflikten pågår? Det är ju meningslöst att lägga resurser på det.
Om det kanske är det nicke nyfiken menar. Men då beror det ju ändå på konflikten.
Eller ligger teslas station så det permanent inte kan dras fram mer effekt till den? Låter ju mycket märkligt i så fall. Stationen ligger ju nära ett köpcentrum med bl.a. IKEA.
Exakt, det är precis det som är poängen.
Umeå Energi kan i praktiken säkra upp mer effekt men de väljer att inte göra det så länge konflikten pågår, eftersom det vore meningslöst att lägga tid och resurser på något som ändå inte får kopplas in.
Så ja, effekten finns, men den ges inte tillgång till just nu på grund av blockaden. Det är alltså inte teknisk effektbrist, utan en administrativ/facklig broms.
Sedan att stationen ligger granne med IKEA och hela handelsområdet säger ju allt. Där finns nog mer än nog kapacitet i nätet. Det är inte elen som saknas, det är tillståndet att använda den.
Exakt, det är precis det som är poängen.

Även om Tesla får nej till ökad effekt pga konflikten så bygger de ändå fler laddstolpar än vad nuvarande effekt räcker till. SuC Umeå är ett utmärkt exempel.
Efterfrågad effekt kommer Tesla att få när konflikten är löst. Likaså kommer de helt nybyggda laddstationerna att kopplas in när konflikten är löst. Det är alltså ett övergående problem som inte hindrar Teslas utbyggnads och uppgraderingsplaner för SuC-nätverket i Sverige.

Min fundering är varför Tesla i några fall minskar antalet laddstolpar när de uppgraderar V.2 till V.4.
Att det pga konflikten är effektbegränsning stoppar uppenbarligen inte Tesla, som vi ser i t.ex. Umeå.
Så det måste finnas en annan anledning till att de minskar antalet laddstolpar i vissa fall, och min teori är att det lokalt på dessa platser är brist på effekt eller överföringskapacitet på riktigt, så Tesla kommer inte att få efterfrågad effekt på dessa platser ens när konflikten är över. Därför anpassar Tesla antalet laddstolpar.

Men denna teori är uppenbarligen helt oacceptabelt för vissa på forumet. För precis allt ska tillskrivas facket.
Jag har inte sagt att Tesla inte kan bygga stolpar. De bygger ju på löpande band.
Problemet är att de inte får koppla in dem, eftersom elbolagen inte vill eller får säkra upp så länge konflikten pågår. Det är fakta: Ume Energi har sagt det rakt ut. Det betyder inte att Sverige plötsligt lider av permanent effektbrist.
Men visst, vi kan väl säga att Tesla bygger färdiga stationer och låter dem stå ospänningssatta i månader bara för skojs skull, helt utan koppling till konflikten. Det låter ju… rimligt.


Om du lugnar ner dig lite och läser det jag skriver, istället för det du tror jag skriver, så kan vi ta en ny diskussion senare. För nu är du helt ute i det blå och uppfattar saker precis tvärtom än det jag skriver.

T.ex. när jag skriver...
Efterfrågad effekt kommer Tesla att få när konflikten är löst. Likaså kommer de helt nybyggda laddstationerna att kopplas in när konflikten är löst.
...så tolkar du det som:
Men visst, vi kan väl säga att Tesla bygger färdiga stationer och låter dem stå ospänningssatta i månader bara för skojs skull, helt utan koppling till konflikten. Det låter ju… rimligt.

Och när jag skriver...
min teori är att det lokalt på dessa platser är brist på effekt eller överföringskapacitet
...så tolkar du det som:
Det betyder inte att Sverige plötsligt lider av permanent effektbrist.
Lugna ner mig? Jag är lugnare än Teslas byggplaner just nu.
Jag läser vad du skriver och det är just det som gör det lite rörigt.

Du säger att konflikten inte har med saken att göra, men samtidigt att Tesla får effekt när konflikten är löst och att stationerna kopplas in när konflikten är löst. Det är ju ganska tydligt att konflikten påverkar då, eller hur?
Sen att det kan finnas lokala variationer i effekt är ju självklart, men det är inte det som stoppar inkopplingarna just nu. Det har elbolagen själva bekräftat.
Så vi verkar ju egentligen säga samma sak, bara att jag kallar det du beskriver för vad det faktiskt är: en konsekvens av konflikten.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 13050
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev: 03 nov 2025 11:53
Electron skrev: 02 nov 2025 20:52
Fredrik j skrev: 02 nov 2025 20:33
Electron skrev: 02 nov 2025 20:11
Nicke Nyfiken skrev: 02 nov 2025 16:03


Vad är det jag missar?
Förklara för mig.

I Umeå där man på grund av konflikten just nu inte kan få tillräckligt med effekt för att driva 12 st V.4 väljer Tesla ändå att bygga samma antal laddstolpar som tidigare.
Du missar själva poängen.
Tesla försökte få mer effekt men Umeå Energi sa rakt ut: “Återkom när konflikten är över.” Det är alltså inte brist på effekt, det är brist på tillstånd att koppla in den.
Att Tesla ändå bygger klart stationen är helt logiskt. De har byggt färdiga stationer över hela landet som bara väntar på att få kopplas in när blockaden släpper. Det kallas planering.
Så nej det här stärker inte din teori, det skjuter snarare hål på den.
När själva elbolaget pekar på konflikten som orsak är det rätt svårt att hävda att den inte spelar någon roll.
Det kan ju vara så att det är effektbrist i nätet fram till stationen men att umeå energi inte kommer åtgärda det så länge konflikten pågår? Det är ju meningslöst att lägga resurser på det.
Om det kanske är det nicke nyfiken menar. Men då beror det ju ändå på konflikten.
Eller ligger teslas station så det permanent inte kan dras fram mer effekt till den? Låter ju mycket märkligt i så fall. Stationen ligger ju nära ett köpcentrum med bl.a. IKEA.
Exakt, det är precis det som är poängen.
Umeå Energi kan i praktiken säkra upp mer effekt men de väljer att inte göra det så länge konflikten pågår, eftersom det vore meningslöst att lägga tid och resurser på något som ändå inte får kopplas in.
Så ja, effekten finns, men den ges inte tillgång till just nu på grund av blockaden. Det är alltså inte teknisk effektbrist, utan en administrativ/facklig broms.
Sedan att stationen ligger granne med IKEA och hela handelsområdet säger ju allt. Där finns nog mer än nog kapacitet i nätet. Det är inte elen som saknas, det är tillståndet att använda den.
Exakt, det är precis det som är poängen.

Även om Tesla får nej till ökad effekt pga konflikten så bygger de ändå fler laddstolpar än vad nuvarande effekt räcker till. SuC Umeå är ett utmärkt exempel.
Efterfrågad effekt kommer Tesla att få när konflikten är löst. Likaså kommer de helt nybyggda laddstationerna att kopplas in när konflikten är löst. Det är alltså ett övergående problem som inte hindrar Teslas utbyggnads och uppgraderingsplaner för SuC-nätverket i Sverige.

Min fundering är varför Tesla i några fall minskar antalet laddstolpar när de uppgraderar V.2 till V.4.
Att det pga konflikten är effektbegränsning stoppar uppenbarligen inte Tesla, som vi ser i t.ex. Umeå.
Så det måste finnas en annan anledning till att de minskar antalet laddstolpar i vissa fall, och min teori är att det lokalt på dessa platser är brist på effekt eller överföringskapacitet på riktigt, så Tesla kommer inte att få efterfrågad effekt på dessa platser ens när konflikten är över. Därför anpassar Tesla antalet laddstolpar.

Men denna teori är uppenbarligen helt oacceptabelt för vissa på forumet. För precis allt ska tillskrivas facket.
Vad menar du med brist på effekt ”på riktigt”?
Är motsatsen brist på effekt på låtsas?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6275
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Electron skrev: 03 nov 2025 13:40

Lugna ner mig? Jag är lugnare än Teslas byggplaner just nu.
Jag läser vad du skriver och det är just det som gör det lite rörigt.

Du säger att konflikten inte har med saken att göra, men samtidigt att Tesla får effekt när konflikten är löst och att stationerna kopplas in när konflikten är löst. Det är ju ganska tydligt att konflikten påverkar då, eller hur?
Sen att det kan finnas lokala variationer i effekt är ju självklart, men det är inte det som stoppar inkopplingarna just nu. Det har elbolagen själva bekräftat.
Så vi verkar ju egentligen säga samma sak, bara att jag kallar det du beskriver för vad det faktiskt är: en konsekvens av konflikten.
Självklart beror det på konflikten att det står nya SuC oinkopplade och att vissa uppgraderade SuC har effektbrist, t.ex Umeå, och jag har aldrig påstått något annat.

Jag talar enbart om de (fåtal?) SuC som uppgraderats från V.2 till V.4 där Tesla valt en annan strategi, t.ex Löddeköpinge, nämligen att minska antalet laddstolpar för att få effekten att räcka till. Det är vid dessa, och enbart dessa som jag tror att anledningen kan vara en annan än konflikten, eftersom de skiljer sig från mönstret för övriga uppgraderade SuC. Då är min teori att det kan bero på lokala begränsningar på effekt eller överföringskapacitet.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6275
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Nya superchargers i Sverige

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev: 03 nov 2025 14:07
Nicke Nyfiken skrev: 03 nov 2025 11:53

min teori är att det lokalt på dessa platser är brist på effekt eller överföringskapacitet på riktigt, så Tesla kommer inte att få efterfrågad effekt på dessa platser ens när konflikten är över.
Vad menar du med brist på effekt ”på riktigt”?
Jag tror du kan lista ut det om du läser ovanstående en gång till.


Fredrik j skrev: 03 nov 2025 14:07
Är motsatsen brist på effekt på låtsas?
Helt rätt gissat.
När facket skapat brist på effekt är det på låtsas.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar