Sida 113 av 113

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 14 nov 2025 19:17
av chaffis75
Electron skrev: 14 nov 2025 19:12
chaffis75 skrev: 14 nov 2025 17:17
repulsiv skrev: 14 nov 2025 15:35
chaffis75 skrev: 11 nov 2025 19:27
jonasl skrev: 11 nov 2025 17:04
Tror du konflikten kommer vara för evigt?
Börjar ju seriöst att kännas så.. men ja vi får väl se..
Jag har svårt att se att någon av sidorna skulle ge sig.

Facket varken vill eller behöver ge sig, och tesla sverige får inte ge sej för pappa elon (men vill nog).
Jo du sammanfattar de nog väl.. Tesla får väl inte ens förhandla är min känsla.. så ja man kan undra varför de ens bygger nya suc.
Ja du, det är sen gammalt:
https://alltomelbil.se/tesla-far-177-mi ... dare-i-eu/
De borde dra in bidraget om de inte driftsätter dem 8-)

För övrigt borde de vara krav på att de är 800 volt system om de ska ha bidrag, inte bygga med gammal teknik idag liksom.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 14 nov 2025 21:00
av Nicke Nyfiken
chaffis75 skrev: 14 nov 2025 19:17
Electron skrev: 14 nov 2025 19:12
chaffis75 skrev: 14 nov 2025 17:17
repulsiv skrev: 14 nov 2025 15:35
chaffis75 skrev: 11 nov 2025 19:27


Börjar ju seriöst att kännas så.. men ja vi får väl se..
Jag har svårt att se att någon av sidorna skulle ge sig.

Facket varken vill eller behöver ge sig, och tesla sverige får inte ge sej för pappa elon (men vill nog).
Jo du sammanfattar de nog väl.. Tesla får väl inte ens förhandla är min känsla.. så ja man kan undra varför de ens bygger nya suc.
Ja du, det är sen gammalt:
https://alltomelbil.se/tesla-far-177-mi ... dare-i-eu/
De borde dra in bidraget om de inte driftsätter dem 8-)

För övrigt borde de vara krav på att de är 800 volt system om de ska ha bidrag, inte bygga med gammal teknik idag liksom.
Nja.. gammal teknik är det väl inte?
Laddarna kan leverera 1000V och 500kW.
Att Tesla valt att "strypa" spänningen är väl en marknadsstrategi så länge de inte själv levererar bilar med 800V-system antar jag.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 14 nov 2025 21:24
av chaffis75
Nicke Nyfiken skrev: 14 nov 2025 21:00
chaffis75 skrev: 14 nov 2025 19:17
Electron skrev: 14 nov 2025 19:12
chaffis75 skrev: 14 nov 2025 17:17
repulsiv skrev: 14 nov 2025 15:35


Jag har svårt att se att någon av sidorna skulle ge sig.

Facket varken vill eller behöver ge sig, och tesla sverige får inte ge sej för pappa elon (men vill nog).
Jo du sammanfattar de nog väl.. Tesla får väl inte ens förhandla är min känsla.. så ja man kan undra varför de ens bygger nya suc.
Ja du, det är sen gammalt:
https://alltomelbil.se/tesla-far-177-mi ... dare-i-eu/
De borde dra in bidraget om de inte driftsätter dem 8-)

För övrigt borde de vara krav på att de är 800 volt system om de ska ha bidrag, inte bygga med gammal teknik idag liksom.
Nja.. gammal teknik är det väl inte?
Laddarna kan leverera 1000V och 500kW.
Att Tesla valt att "strypa" spänningen är väl en marknadsstrategi så länge de inte själv levererar bilar med 800V-system antar jag.
400 volt är den äldre tekniken 800 volt den nya. Bidraget bordet vara villkorat. Bidraget är ju såklart riktat mot alla ägare av elbilar och inte bara Tesla ägare. Sålänge laddarna inte kan ge 800 volt så bode de inte få bidrag oavsett anledning.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 15 nov 2025 11:52
av Nicke Nyfiken
chaffis75 skrev: 14 nov 2025 21:24
Nicke Nyfiken skrev: 14 nov 2025 21:00
chaffis75 skrev: 14 nov 2025 19:17
Electron skrev: 14 nov 2025 19:12
chaffis75 skrev: 14 nov 2025 17:17


Jo du sammanfattar de nog väl.. Tesla får väl inte ens förhandla är min känsla.. så ja man kan undra varför de ens bygger nya suc.
Ja du, det är sen gammalt:
https://alltomelbil.se/tesla-far-177-mi ... dare-i-eu/
De borde dra in bidraget om de inte driftsätter dem 8-)

För övrigt borde de vara krav på att de är 800 volt system om de ska ha bidrag, inte bygga med gammal teknik idag liksom.
Nja.. gammal teknik är det väl inte?
Laddarna kan leverera 1000V och 500kW.
Att Tesla valt att "strypa" spänningen är väl en marknadsstrategi så länge de inte själv levererar bilar med 800V-system antar jag.
400 volt är den äldre tekniken 800 volt den nya. Bidraget bordet vara villkorat. Bidraget är ju såklart riktat mot alla ägare av elbilar och inte bara Tesla ägare. Sålänge laddarna inte kan ge 800 volt så bode de inte få bidrag oavsett anledning.
Det är en åsikt.
Fakta är att Tesla inte "bygger med gammal teknik" när de bygger nya SuC, vilket var ditt ursprungliga argument.
I övrigt håller jag med dig.

Frågan är varför inte de andra laddoperatörerna bygger ut i samma takt som Tesla? De får också bidrag och deras laddstationer blir ju dessutom inkopplade så de får betalande kunder. Så incitamentet borde vara större för alla andra operatörer än Tesla.

Re: Nya superchargers i Sverige

Postat: 15 nov 2025 12:51
av Fredrik j
Nicke Nyfiken skrev: 15 nov 2025 11:52
chaffis75 skrev: 14 nov 2025 21:24
Nicke Nyfiken skrev: 14 nov 2025 21:00
chaffis75 skrev: 14 nov 2025 19:17
Electron skrev: 14 nov 2025 19:12
De borde dra in bidraget om de inte driftsätter dem 8-)

För övrigt borde de vara krav på att de är 800 volt system om de ska ha bidrag, inte bygga med gammal teknik idag liksom.
Nja.. gammal teknik är det väl inte?
Laddarna kan leverera 1000V och 500kW.
Att Tesla valt att "strypa" spänningen är väl en marknadsstrategi så länge de inte själv levererar bilar med 800V-system antar jag.
400 volt är den äldre tekniken 800 volt den nya. Bidraget bordet vara villkorat. Bidraget är ju såklart riktat mot alla ägare av elbilar och inte bara Tesla ägare. Sålänge laddarna inte kan ge 800 volt så bode de inte få bidrag oavsett anledning.
Det är en åsikt.
Fakta är att Tesla inte "bygger med gammal teknik" när de bygger nya SuC, vilket var ditt ursprungliga argument.
I övrigt håller jag med dig.

Frågan är varför inte de andra laddoperatörerna bygger ut i samma takt som Tesla? De får också bidrag och deras laddstationer blir ju dessutom inkopplade så de får betalande kunder. Så incitamentet borde vara större för alla andra operatörer än Tesla.
Jag tror tesla har en större grupp som endast laddar hos tesla än dom andra. Känslan är att det finns en liten överkapacitet med laddstationer totalt sett. Kanske inte för framtiden men just nu är det ingen brådska. Var någonstans är det idag svårt att hitta laddning?
Tesla är ju också den operatör som fått i särklass störst andel av eu-bidragen. Klart dom då behöver bygga mest.