Sida 114 av 243

Re: Polestar 2

Postat: 19 aug 2020 21:40
av Anonymous FTW
DrW skrev:
Anonymous FTW skrev:
Zalman3 skrev:
1038 regade PS2 på Carinfo.

Augusti blir en bra månad för Polestar!
Låter bra men lite brydd över car.info. Enligt Polestarchefen hade det sålts Polestar 2 till hela landet, till Gotland hade det gått några också. Tittar man på car.info. Så finns det inga på Gotland, inga norr om Stockholm, Östra Götaland ser tomt ut också. Vad gör att det släpar efter? Är det Bilregistret, car.info eller Polestar?
Finns minst en i Norrland nu:)
Verkar släpa efter i alla kommersiella tjänster på nätet. Min bil står fortfarande som avställd där. Man kan tydligt se att bilarna levererade i södra Sverige är mer jämt fördelade och där började utleveranserna tidigare.
Grattis! få se när din dyker upp då.

Re: Polestar 2

Postat: 19 aug 2020 22:21
av DrW
Anonymous FTW skrev:
DrW skrev:
Anonymous FTW skrev:
Zalman3 skrev:
1038 regade PS2 på Carinfo.

Augusti blir en bra månad för Polestar!
Låter bra men lite brydd över car.info. Enligt Polestarchefen hade det sålts Polestar 2 till hela landet, till Gotland hade det gått några också. Tittar man på car.info. Så finns det inga på Gotland, inga norr om Stockholm, Östra Götaland ser tomt ut också. Vad gör att det släpar efter? Är det Bilregistret, car.info eller Polestar?
Finns minst en i Norrland nu:)
Verkar släpa efter i alla kommersiella tjänster på nätet. Min bil står fortfarande som avställd där. Man kan tydligt se att bilarna levererade i södra Sverige är mer jämt fördelade och där började utleveranserna tidigare.
Grattis! få se när din dyker upp då.
Tackar!
Verkar vara rätt långsam utdelning. Fanns mängder med bilar i Vallentuna och såg en hel del på parkeringen i Upplands-Väsby också.

Re: Polestar 2

Postat: 19 aug 2020 22:54
av lawe
Den 28:e kommer iaf en till Umeå :mrgreen:

Re: Polestar 2

Postat: 21 aug 2020 19:21
av taliz

Re: Polestar 2

Postat: 21 aug 2020 21:58
av Mickep
Intressant. Undrar om de kan göra något åt siffrorna ota. 230 Wh/km i 120km/h var ganska högt.
Men det kommer vara barn sjukdomar på dessa första leveranser.

Re: Polestar 2

Postat: 22 aug 2020 08:32
av Zalman3
Björn Nyland hade lite problem med Google gränssnittet.
Radion och CAR kappen fungerar inte ibland.

Re: Polestar 2

Postat: 22 aug 2020 09:03
av Mickep
Att buggar kommer finnas i alla nya bilar är förväntat.
Det som är intressant är om de åtgärdas.

Re: Polestar 2

Postat: 22 aug 2020 12:19
av taliz
Räckvidden verkar jämförbar med Model 3 SR+ som jag tolkar det.

Re: Polestar 2

Postat: 22 aug 2020 12:29
av Front242
Då får man hoppas att räckvidden ökar med nån uppdatering. Känns lite sådär med SR+ räckvidd och ingen bra lösning på laddning. Trodde det skulle vara lite bättre faktiskt

Re: Polestar 2

Postat: 22 aug 2020 12:38
av Verdi
Front242 skrev:
Då får man hoppas att räckvidden ökar med nån uppdatering. Känns lite sådär med SR+ räckvidd och ingen bra lösning på laddning. Trodde det skulle vara lite bättre faktiskt

Den kritiska motorvägsräckvidden var 33 mil, att jämföra mot nästan 38 mil för TM3 LR AWD. Vet inte hur långt man kommer på motorväg med SR+?

Re: Polestar 2

Postat: 22 aug 2020 12:42
av taliz
Verdi skrev:
Front242 skrev:
Då får man hoppas att räckvidden ökar med nån uppdatering. Känns lite sådär med SR+ räckvidd och ingen bra lösning på laddning. Trodde det skulle vara lite bättre faktiskt

Den kritiska motorvägsräckvidden var 33 mil, att jämföra mot nästan 38 mil för TM3 LR AWD. Vet inte hur långt man kommer på motorväg med SR+?
Uhm nej.
Kolla slutet på videon jag pejstade ovan. 391km för M3 LR, 305 för PS2.
SR+ 300km:

Men det är ok enligt mig. Bättre än EQC, iPace & étron.

Re: Polestar 2

Postat: 22 aug 2020 13:00
av Verdi
taliz skrev:
Verdi skrev:
Front242 skrev:
Då får man hoppas att räckvidden ökar med nån uppdatering. Känns lite sådär med SR+ räckvidd och ingen bra lösning på laddning. Trodde det skulle vara lite bättre faktiskt

Den kritiska motorvägsräckvidden var 33 mil, att jämföra mot nästan 38 mil för TM3 LR AWD. Vet inte hur långt man kommer på motorväg med SR+?
Uhm nej.
Kolla slutet på videon jag pejstade ovan. 391km för M3 LR, 305 för PS2.
SR+ 300km:

Men det är ok enligt mig. Bättre än EQC, iPace & étron.

Förstår inte. Björn kör ju i 90 km/h i den där videon... ?

Re: Polestar 2

Postat: 22 aug 2020 13:01
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Front242 skrev:
Då får man hoppas att räckvidden ökar med nån uppdatering. Känns lite sådär med SR+ räckvidd och ingen bra lösning på laddning. Trodde det skulle vara lite bättre faktiskt

Den kritiska motorvägsräckvidden var 33 mil, att jämföra mot nästan 38 mil för TM3 LR AWD. Vet inte hur långt man kommer på motorväg med SR+?
Uhm nej.
Kolla slutet på videon jag pejstade ovan. 391km för M3 LR, 305 för PS2.
SR+ 300km:

Men det är ok enligt mig. Bättre än EQC, iPace & étron.

Förstår inte. Björn kör ju i 90 km/h i den där videon... ?
Första testet är 90kmh. Andra testet, dvs slutet av videon, är 120kmh.

Re: Polestar 2

Postat: 22 aug 2020 13:03
av helix
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Front242 skrev:
Då får man hoppas att räckvidden ökar med nån uppdatering. Känns lite sådär med SR+ räckvidd och ingen bra lösning på laddning. Trodde det skulle vara lite bättre faktiskt

Den kritiska motorvägsräckvidden var 33 mil, att jämföra mot nästan 38 mil för TM3 LR AWD. Vet inte hur långt man kommer på motorväg med SR+?
Uhm nej.
Kolla slutet på videon jag pejstade ovan. 391km för M3 LR, 305 för PS2.
SR+ 300km:

Men det är ok enligt mig. Bättre än EQC, iPace & étron.

Förstår inte. Björn kör ju i 90 km/h i den där videon... ?
Siffrorna i slutet av videon som taliz rapporterar är hans 120km/h-test.

För 90km/h testet så är det följande siffror han får fram (hämtade från videon):
Model 3 Performance: 521km
Polestar 2: 435km

Re: Polestar 2

Postat: 22 aug 2020 13:06
av taliz
Det är dock en M3P med 18", dvs mer som en LR. (Större bromsar & mudflaps ger väl lite högre förbrukning iofs men nog knappt noterbart)

Re: Polestar 2

Postat: 22 aug 2020 21:25
av taliz

Re: Polestar 2

Postat: 23 aug 2020 09:47
av DrW
taliz skrev:
Intressant genomgång.
Vad är det som rent tekniskt begränsar snabbladdning med likström? Vid växelström är det väl olika laddare fysiskt men är det samma med likström? Eller är det mer mjukvarubegränsat?
Verkar ju lite konstigt att andra tillverkare inte skulle kunna ha liknande laddkurva som tesla 3. Den har ju en uppenbar fördel.

Re: Polestar 2

Postat: 23 aug 2020 11:13
av taliz
DrW skrev:
Intressant genomgång.
Vad är det som rent tekniskt begränsar snabbladdning med likström? Vid växelström är det väl olika laddare fysiskt men är det samma med likström? Eller är det mer mjukvarubegränsat?
Verkar ju lite konstigt att andra tillverkare inte skulle kunna ha liknande laddkurva som tesla 3. Den har ju en uppenbar fördel.
Typ samma som gör att en tillverkare kan plocka ur fler hästar ur en 4l V8 än en annan tillverkare....
Dvs hårdvara + mjukvara.
Man har olika celler med olika slags kemi och konfiguration, kylning, kablage etc. Man har också allt från väldigt basic till väldigt avancerade battery management systems.

Re: Polestar 2

Postat: 23 aug 2020 12:37
av Laban
Det som påverkar mest (design, kostnad, produktion) är nog kylningen. Inte direkt komplicerat att byta till en grövre kabel mellan port och batteripack om behovet finns.

Här finns en genomgång av Model S -> Model 3 batteripack, förändringar och vad som är orsaken till att Model 3 kan ladda snabbare än S/X trots färre kWh:

https://insideevs.com/news/338711/tesla ... rack-mode/

Gamla Model S 85 kWh pack, seriell kylslinga, varje slinga kyler 444 celler:

Bild

100 kWh, varje slinga kyler 258 celler:

Bild

Model 3, parellella kylslingor, varje slinga kyler 164 celler. Slingorna limmade fast i cellerna vilket ger bättre kylning:

Bild

Allt detta är förstås kompromisser på ett eller annat sätt. Fler kylslingor ger lägre energidensitet totalt sett. Vilket kan motverkas med celler med högre energidensitet, smartare konstruktion av batteripacket. Sen kan det säkert vara en kostnadsfråga/produktionsfråga också. Komplext att bygga (dyrare) men bättre kylning.

Re: Polestar 2

Postat: 23 aug 2020 12:58
av Zalman3
20200823_125252.jpg

Trodde faktiskt inte att det skulle vara SÅ stor skillnad.

Tid för att ladda 350km.
Tesla 3, 19 minuter
Polestar 2, 55 minuter
Jaguar I-Pace, 61 minuter
Kia Soul, 61 minuter

Re: Polestar 2

Postat: 23 aug 2020 13:07
av Edward123
Zalman3 skrev:
20200823_125252.jpg

Trodde faktiskt inte att det skulle vara SÅ stor skillnad.

Tid för att ladda 350km.
Tesla 3, 19 minuter
Polestar 2, 55 minuter
Jaguar I-Pace, 61 minuter
Kia Soul, 61 minuter
Jo de där sista fem milen struntar man nog i om man har bråttom. Var ett kraftigt tapp på P2 efter 80 %.

Re: Polestar 2

Postat: 23 aug 2020 13:34
av BrooklynS
Räknar man laddtid per mil har Tesla 3 alltid varit överlägsen alla andra bilar. Låg förbrukning och snabb laddning i kombination.

Här ser man vad Audis på papperet snabba laddning är värd i praktiken.

Re: Polestar 2

Postat: 23 aug 2020 13:37
av Verdi
Zalman3 skrev:
20200823_125252.jpg

Trodde faktiskt inte att det skulle vara SÅ stor skillnad.

Tid för att ladda 350km.
Tesla 3, 19 minuter
Polestar 2, 55 minuter
Jaguar I-Pace, 61 minuter
Kia Soul, 61 minuter
Den "slumpmässiga" sträckan 350 km är till synes perfekt. ;)

Re: Polestar 2

Postat: 23 aug 2020 13:38
av Verdi
BrooklynS skrev:
Räknar man laddtid per mil har Tesla 3 alltid varit överlägsen alla andra bilar. Låg förbrukning och snabb laddning i kombination.

Här ser man vad Audis på papperet snabba laddning är värd i praktiken.
Audi?

Re: Polestar 2

Postat: 23 aug 2020 13:42
av mr_tt
Ang Polestar 2:
Stanna 20-25min per 200-250km körning, låter lagom/klart godkänt i mina öron.
Däremot är ju infrastrukturen fortfarande undermålig, vore intressant att se ett laddtest med 50kw laddare, eller nån som kan tänkas räkna om hur mkt körning man får på 20-25min?