{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

LarsOJ

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev:
Oavsett är ju Nokian ruskigt bra vinterdäck. Behöver dom verkligen fuska?
Nä jag tror inte det. De fick så mycket skit förut när de var storfuskare så jag tror de skärpt sig rejält. Jag kör som sagt Hakka10 på 3 bilar sen förra året. Dom är helt outstanding (subjektivt såklart).

Edit: Ursäkta däcksnack i den här tråden
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

LarsOJ skrev:
Fredrik j skrev:
Oavsett är ju Nokian ruskigt bra vinterdäck. Behöver dom verkligen fuska?
Nä jag tror inte det. De fick så mycket skit förut när de var storfuskare så jag tror de skärpt sig rejält. Jag kör som sagt Hakka10 på 3 bilar sen förra året. Dom är helt outstanding (subjektivt såklart).

Edit: Ursäkta däcksnack i den här tråden
Nåja, man ska väl ha vinterdäck även på refresh-bilarna också så… ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Skruvade precis av mina sommarsulor från min MSP och möttes av denna syn. Slitbanorna har släppt helt från insidan av båda backdäcken trots att det funnits mycket lagligt gummi kvar.

Continental contisport. Går bort som förstahandsval för mig framöver. Speciellt om jag köper Plaid.
Skärmavbild 2022-11-07 kl. 12.54.10.png
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

bjornnilsson skrev:
Skruvade precis av mina sommarsulor från min MSP och möttes av denna syn. Slitbanorna har släppt helt från insidan av båda backdäcken trots att det funnits mycket lagligt gummi kvar.

Continental contisport. Går bort som förstahandsval för mig framöver. Speciellt om jag köper Plaid.
Ser ut som att du kanske behöver utföra en hjulinställningen.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

bjornnilsson skrev:

Det där ser ju inte ut som att det är däckens fel. När gjorde du en riktig hjulinställning i det körläge (höjd) du använder mest?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare

Inlägg av bjornnilsson »

Hjulinställning utförd för typ tre månader sedan när jag lämnade in bilen till tesla för att se över annat. De gjorde det självmant utan att jag bad om det, så kanske att de hittade något som inte stämde.

Eventuellt har jag kört på däcken i detta skick under en månads tid. Corden i däcken kan ju ha gått av tidigare men att gummit släppt först nu.

Lite surt att behöva kosta på nya sommardäck precis så här vid inbyte inför Plaid-leverans.. Men jag kan ju samtidigt vara rätt så glad att det inte blev generalhaveri ute på motorvägen.
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

bjornnilsson skrev:

Åk och gör en hjulinställning direkt.

...och posta gärna före-siffrorna. Jag blir nyfiken på vad du har för toe. :)
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

bjornnilsson skrev:
Hjulinställning utförd för typ tre månader sedan när jag lämnade in bilen till tesla för att se över annat. De gjorde det självmant utan att jag bad om det, så kanske att de hittade något som inte stämde.

Eventuellt har jag kört på däcken i detta skick under en månads tid. Corden i däcken kan ju ha gått av tidigare men att gummit släppt först nu.

Lite surt att behöva kosta på nya sommardäck precis så här vid inbyte inför Plaid-leverans.. Men jag kan ju samtidigt vara rätt så glad att det inte blev generalhaveri ute på motorvägen.
Låter som du kan kräva Tesla på ett par nya däck då. Fick du något protokoll från deras hjulinställning?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare

Inlägg av bjornnilsson »

LarsOJ skrev:
bjornnilsson skrev:

Låter som du kan kräva Tesla på ett par nya däck då. Fick du något protokoll från deras hjulinställning?
Nix. Ett protokoll hade jag inte förstånd att fråga efter. Nu var däcken ändå i slutskedet men gummit som var kvar hade i alla fall räckt att sälja iväg med bilen. Hade jag haft kvar bilen hade jag dock bytt bakdäcken ändå till i vår och då hade det spelat mig mindre roll.

Nu är det å andra sidan inte helt säkert att jag vill byta till Plaid, velar fortfarande. Fast jag orkar oavsett inte ta upp tråden med Tesla, pysslar med för mycket annat just nu. Jag får nog helt enkelt byta däcken och se glad ut.

Inlägget var mer tänkt som en blänkare till er alla att det kan vara bra att gå ett par varv runt bilen ibland. Den här var svårupptäckt med tanke på att det som lossnat på däcken sitter hyfsat dolt under bilen. Speciellt tänker jag på Plaid som har ett par hundra hästar till i jämförelse med min bil..
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

jag är inte lika säker som andra på att det bara är hjulinställning som orsakat det där däckslitaget. Det påminner mig om slitaget jag hade då länkarmen hade gått av på min Model S. Finns några trådar om det här på forumet alt be Tesla kolla att länkarmarna ser friska ut.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Bjelke »

Rennwagen skrev:
och när kommer LR?
Jag har info om Mars, men sedan vara det någon här på forumet som sa att de antagligen inte kommer alls under 2023.
Levereras de i USA?
Tycker det är oroväckande tyst kring vanliga LR faktiskt, NÅT borde man väl ha hört nu, eller?
Eller är kön på Plaid så jäkla lång? :shock:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Rennwagen skrev:
och när kommer LR?
Jag har info om Mars, men sedan vara det någon här på forumet som sa att de antagligen inte kommer alls under 2023.
Levereras de i USA?
Tycker det är oroväckande tyst kring vanliga LR faktiskt, NÅT borde man väl ha hört nu, eller?
Skulle gissa att det mest handlar om att de vill maximera antalet som faktiskt plockar ut en Plaid. Onödigt att "locka" dem/oss med billigare LR-version och riskera att "vi" byter till bilar med lägre marginaler för Tesla.

S/X produktionen är ju fortfarande relativt låg, det borde finnas en hel del kapacitet kvar på den linan vid behov.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

bjornnilsson skrev:
LarsOJ skrev:
bjornnilsson skrev:

Nix. Ett protokoll hade jag inte förstånd att fråga efter. Nu var däcken ändå i slutskedet men gummit som var kvar hade i alla fall räckt att sälja iväg med bilen. Hade jag haft kvar bilen hade jag dock bytt bakdäcken ändå till i vår och då hade det spelat mig mindre roll.

Nu är det å andra sidan inte helt säkert att jag vill byta till Plaid, velar fortfarande. Fast jag orkar oavsett inte ta upp tråden med Tesla, pysslar med för mycket annat just nu. Jag får nog helt enkelt byta däcken och se glad ut.

Inlägget var mer tänkt som en blänkare till er alla att det kan vara bra att gå ett par varv runt bilen ibland. Den här var svårupptäckt med tanke på att det som lossnat på däcken sitter hyfsat dolt under bilen. Speciellt tänker jag på Plaid som har ett par hundra hästar till i jämförelse med min bil..
Om hjulinställningen är helt off eller om något stag/länkarm är paj så kommer dina nya däck att se ut sådär också inom kort. Lite farligt att köra också kanske. Jag skulle iaf. åka (inte till Tesla) och få det kollat.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Jag kommer åka till grufman direkt efter leverans och sätta bilen i low för en korrekt fyrhjulsinställning.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Legato skrev:
Bjelke skrev:
Rennwagen skrev:
och när kommer LR?
Levereras de i USA?
Skulle gissa att det mest handlar om att de vill maximera antalet som faktiskt plockar ut en Plaid. Onödigt att "locka" dem/oss med billigare LR-version och riskera att "vi" byter till bilar med lägre marginaler för Tesla. /...
Om det är anledningen kommer de väl tidigast Q1. Och lyckas de inte 'time-a' det på ett tillräckligt bra sätt i förhållande till kvartalsrapportering så kanske det dröjer till Q2...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Bjelke skrev:
Rennwagen skrev:
och när kommer LR?
Levereras de i USA?
Elon är upptagen med sin nya leksak. Driva tesla är sekundärt.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

thebishop skrev:
Bjelke skrev:
Rennwagen skrev:
och när kommer LR?
Levereras de i USA?
Elon är upptagen med sin nya leksak. Driva tesla är sekundärt.
Har nya LR den gamla performance-motorn bak? Eller är den en ny motor?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Verkar vara mer trubbel med leveranser pga flaskhalsar..
https://www.dagensps.se/motor/mardrom-f ... fkB7HA#nav
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

Gustafsson skrev:
Verkar vara mer trubbel med leveranser pga flaskhalsar..
https://www.dagensps.se/motor/mardrom-f ... fkB7HA#nav
Ett fartyg från Newark är på väg dit med ETA 21/11. Dock oklart om den har några Teslor ombord: https://www.marinetraffic.com/en/ais/ho ... 508/zoom:5

Hur som helst, typiskt om en sådan idiotgrej ska orsaka ytterligare förseningar.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare

Inlägg av bjornnilsson »

Nya bilar från Tesla, Chrysler, Jeeps moderbolag Stellantis, Renault, BMW och Volvo trängs nu på rad i hamnen och orsakar dramatiska förseningar av leveranserna.

Skulle vara intressant med en drönarfilm därifrån för att se om det redan står några Plaid uppställda på rad och väntar..
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
tstorm
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av tstorm »

bjornnilsson skrev:
Nya bilar från Tesla, Chrysler, Jeeps moderbolag Stellantis, Renault, BMW och Volvo trängs nu på rad i hamnen och orsakar dramatiska förseningar av leveranserna.

Skulle vara intressant med en drönarfilm därifrån för att se om det redan står några Plaid uppställda på rad och väntar..
Har följt denna tråd som håller koll på fraktfartyg som fraktar Tesla till EU slaviskt, och tyvärr verkar det inte ha gått iväg mer än enstaka S/X Plaid ännu (men de kan förstås ha missat något, de har inte full koll på alla fartyg):

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 5/page-485
Mest av allt önskar jag mig själslig rikedom, men jag skulle nöja mig med en Tesla Model X Plaid (röd/vit).

Model 3 LR AWD 2021
Model Y LR AWD 2021
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare

Inlägg av bjornnilsson »

Läst lite i tråden. Verkar som att någon någonstans i Europa (som jag förstått det) redan fått vin men ändå har leverans först i december. Om detta stämmer och om båtarna följer varandra så känns det som att våra leveranser av Plaid ligger någonstans därefter. Mitt intryck. Såvida det inte blir någon ketchup-effekt på något vis.

Fasiken.. Jag var helt säker på att de skulle komma till oss i december.
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
tstorm
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av tstorm »

bjornnilsson skrev:
Läst lite i tråden. Verkar som att någon någonstans i Europa (som jag förstått det) redan fått vin men ändå har leverans först i december. Om detta stämmer och om båtarna följer varandra så känns det som att våra leveranser av Plaid ligger någonstans därefter. Mitt intryck. Såvida det inte blir någon ketchup-effekt på något vis.

Fasiken.. Jag var helt säker på att de skulle komma till oss i december.
Precis, jag börjar också ställa in mig på januari-februari. Dåligt med X/S utanför fabriken i Fremont dessutom:
Man kan ju hoppas på att de står på nån båt som ingen har koll på, men det känns som önsketänkande.
Mest av allt önskar jag mig själslig rikedom, men jag skulle nöja mig med en Tesla Model X Plaid (röd/vit).

Model 3 LR AWD 2021
Model Y LR AWD 2021
2Plaid

Inlägg av 2Plaid »

Har bestämt mig för att inte ta leverans på Plaiden. Hört av mig till lite handlare för att se intresse på att köpa bilen men inget napp. Fick t.om. som svar att "det kryllar av Plaid som folk inte vill ha och ingen vill köpa". Bådar inte så gott för de som hoppas på att kunna sälja vidare...
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

2Plaid skrev:
Har bestämt mig för att inte ta leverans på Plaiden. Hört av mig till lite handlare för att se intresse på att köpa bilen men inget napp. Fick t.om. som svar att "det kryllar av Plaid som folk inte vill ha och ingen vill köpa". Bådar inte så gott för de som hoppas på att kunna sälja vidare...
Allt handlar om pris är det 250-300k billigare så går det nog bra. Folk med mycket pengar har det av en anledning, de är bra på att spara pengar och köpa smart
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Skriv svar