Sida 115 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 24 aug 2019 12:55
av Geni87
Zalman3 skrev:
Jjonas skrev:
macky skrev:
Ni som har e-tron. Följer det inte med en vanlig 5-pins röd trefas till laddaren? Lånade en bil igår för att testa mitt nya uttag. Dum som jag var kollade jag inte vad som låg i bilen utan gick på säljarens ord att alla kablar låg i bilen. Men det kanske är ngn form av tillval? Fanns en blå 3-pins men det hjälper inte mig. :cry:
Finns det någon elbil alls som levereras med 3-fas laddare nu när inte ens Tesla gör det?
Renault Zoe och BMW i3 kan ju ladda med 3-fas.
Vet dock inte om kabeln följer med som original.
Frågan gällde nog mer kabeln än själva ombordladdaren. Finns ju gott om elbilar som har trefasladdare.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 aug 2019 13:14
av Zalman3
För mig är faktiskt 3-fas laddning en dealbreaker.
När det är -30 och batterivärmaren vill ha 6kW och kupévärmaren vill ha 6kW. Då finns det inte mycket kvar till att ladda batteriet.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 aug 2019 13:48
av macky
Japp gällde adapterkabel till laddaren alltså. Ville testa om jag skulle få ut 11kw i laddning. Men det får bli skarpt test om ngn månad. Blir väl en laddbox ändå till slut. Eller hur skulle ni tänka. Box eller bara 3-fas? Samma effekt och det mesta går väl att styra via appen?

Re: Audi e-tron

Postat: 24 aug 2019 14:24
av Nilp
Jag tänker laddbox. Har köpt en Garo som blir installerad 17/9, sen är det bilen också. Boxen får hänga där ensam några veckor.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 aug 2019 15:05
av Off Grid Byggaren
Det följer med en röd 3-fas adapter för 11 kW laddning.

Tesla kallar den UMC, medan Audi kallar den för
Charging System Compact.

Brukar ge runt 10 kW i ett trefasuttag.

Inget utom laddtimern går att styra från appen eller bilen, Audi har ett annat tänk än Tesla. Begränsningar i laddström ska styras från laddboxen, e-tron laddar alltid med all ström den kan få.

På Audi "UMC" går det att välja 50 eller 100% laddström. Med röda 3-fas adaptern är 50 % förvalt. Måste ändras till 100% varje gång den ska användas om det behövs. 5 kW laddning räcker långt som hemmaladdning.

Satsa på en riktig laddbox hemma.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 aug 2019 15:23
av mati
Precis. Trefas 16A brukar resultera i 10kW effekt in i batteriet. Resten går till kråkorna eller nåt. Generellt verkar AC-laddaren ge ungefär 90% av inmatad effekt, oavsett strömstyrka. E-tron visar alltid den effekt som bilen faktiskt får efter förlusterna. inte den som laddboxen ger.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 aug 2019 16:29
av Geni87
mati skrev:
Precis. Trefas 16A brukar resultera i 10kW effekt in i batteriet. Resten går till kråkorna eller nåt. Generellt verkar AC-laddaren ge ungefär 90% av inmatad effekt, oavsett strömstyrka. E-tron visar alltid den effekt som bilen faktiskt får efter förlusterna. inte den som laddboxen ger.
Låter rimligt. 95% verkningsgrad för själva ombordladdaren kanske (likriktning och anpassning till batteriets spänningsnivå). Sen har vi resistiva förluster i kablage och i batteriet, plus att lite effekt går åt till att hålla igång BMS, kylsystem och bilens dator.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 aug 2019 22:35
av Jerker
Zalman3 skrev:
Renault Zoe och BMW i3 kan ju ladda med 3-fas.
Vet dock inte om kabeln följer med som original.
Nej, inte till Zoe iaf. Det följer med nån slags 1-fasladdsladd som standard.

Re: Audi e-tron

Postat: 28 aug 2019 16:21
av Zalman3
Priser för Audi e-tron i Norge.

Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 662.380Nok.
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 499.000Nok.

https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... eller.html

Re: Audi e-tron

Postat: 28 aug 2019 17:32
av Pontus
Zalman3 skrev:
Priser för Audi e-tron i Norge.

Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 662.380Nok.
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 499.000Nok.

https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... eller.html
Vilket blir ca 750 tkr resp 1.000 tkr i Sverige

Re: Audi e-tron

Postat: 28 aug 2019 18:00
av Zalman3
Pontus skrev:
Zalman3 skrev:
Priser för Audi e-tron i Norge.

Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 662.380Nok.
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 499.000Nok.

https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... eller.html
Vilket blir ca 750 tkr resp 1.000 tkr i Sverige
Om det skiljer ca 25% i pris så borde svenska priser bli följande:
Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 897.000kr
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 672.000kr

Re: Audi e-tron

Postat: 28 aug 2019 18:33
av Stevvee
Zalman3 skrev:
Pontus skrev:
Zalman3 skrev:
Priser för Audi e-tron i Norge.

Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 662.380Nok.
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 499.000Nok.

https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... eller.html
Vilket blir ca 750 tkr resp 1.000 tkr i Sverige
Om det skiljer ca 25% i pris så borde svenska priser bli följande:
Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 897.000kr
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 672.000kr
Går väll inte att räkna så ? Ex. M3 kostar ju 367 700 Nok och 531700 Sek.

Re: Audi e-tron

Postat: 28 aug 2019 19:25
av Geni87
Stevvee skrev:
Zalman3 skrev:
Pontus skrev:
Zalman3 skrev:
Priser för Audi e-tron i Norge.

Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 662.380Nok.
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 499.000Nok.

https://www.audi.no/no/web/no/magasin/i ... eller.html
Vilket blir ca 750 tkr resp 1.000 tkr i Sverige
Om det skiljer ca 25% i pris så borde svenska priser bli följande:
Audi e-tron 55 Quattro 95kWh, 897.000kr
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh, 672.000kr
Går väll inte att räkna så ? Ex. M3 kostar ju 367 700 Nok och 531700 Sek.
Fast där påverkar även tullarna skillnaden, det gör de inte med e-tron.

Re: Audi e-tron

Postat: 28 aug 2019 20:05
av chaffis75
Audi e-tron 55 Quattro 95kWh
Audi e-tron 50 Quattro 71kWh

Den andra har ett mindre batteri men den fösta vad är skillnaden på den jämför med den E-tron som redan finns till salu?

Re: Audi e-tron

Postat: 28 aug 2019 21:02
av mati
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.

Re: Audi e-tron

Postat: 28 aug 2019 21:27
av chaffis75
mati skrev:
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Ursäkta om jag ställer konstig fråga men jag inte är helt med nu.. betyder de att Quattro 55 är en ny modell eller är de den som sålts ett tag? De spekulerades om pris några inlägg upp dvs jag uppfattar 55 modellen som ny.
Helt enkelt finns de 2 eller 3 modeller?

Re: Audi e-tron

Postat: 28 aug 2019 21:52
av Geni87
chaffis75 skrev:
mati skrev:
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Ursäkta om jag ställer konstig fråga men jag inte är helt med nu.. betyder de att Quattro 55 är en ny modell eller är de den som sålts ett tag? De spekulerades om pris några inlägg upp dvs jag uppfattar 55 modellen som ny.
Helt enkelt finns de 2 eller 3 modeller?
55 Quattro är den varianten som har funnits sen start. :)

Re: Audi e-tron

Postat: 28 aug 2019 23:00
av KnightRider
Vad är fördelen med att ansluta sig till e-tron Charging Service egentligen?
Priserna ser ju inte ut att vara särkilt bra och ändå har man en ganska hög månadskostnad på Transit-abonnemanget.

https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs

Re: Audi e-tron

Postat: 28 aug 2019 23:58
av Off Grid Byggaren
mati skrev:
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Vad är det för effektspann och vad exakt står 55 för egentligen?

Audi e-tron

Postat: 29 aug 2019 00:17
av taliz
Off Grid Byggaren skrev:
mati skrev:
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Vad är det för effektspann och vad exakt står 55 för egentligen?
Ca 300hk för 50, 400 för 55.
Siffrorna står inte för ngt, det är en betäckning likt tex T5 hos Volvo.

Blir intressant att se om 50 kommer till Sverige och vad den då får för förmånsvärde. Étron 55 ligger ju redan förvånansvärt lågt, lägre än Model 3 SR konstigt nog.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 aug 2019 00:36
av KnightRider
taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
mati skrev:
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Vad är det för effektspann och vad exakt står 55 för egentligen?
Ca 300hk för 50, 400 för 55.
Siffrorna står inte för ngt, det är en betäckning likt tex T5 hos Volvo.

Blir intressant att se om 50 kommer till Sverige och vad den då får för förmånsvärde. Étron 55 ligger ju redan förvånansvärt lågt, lägre än Model 3 SR konstigt nog.
Skatteverkets förmånsberäkning för enklaste Audi e-tron 55 är 5400kr och Tesla Model 3 SR+ är 2999kr. Båda beräkningar inkl 360kr skatt.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 aug 2019 06:35
av mati
KnightRider skrev:
Vad är fördelen med att ansluta sig till e-tron Charging Service egentligen?
Priserna ser ju inte ut att vara särkilt bra och ändå har man en ganska hög månadskostnad på Transit-abonnemanget.

https://e-tron.charging-service.audi/we ... se/tariffs
Fördelen är väl att någon lurendrejare tjänar en massa pengar på det. Vilken fördel vi kunder har är däremot inte helt uppenbart för mig heller.
Själv har jag aldrig ens övervägt att aktivera e-tron charging service för min bil.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 aug 2019 11:19
av taliz
KnightRider skrev:
taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
mati skrev:
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Vad är det för effektspann och vad exakt står 55 för egentligen?
Ca 300hk för 50, 400 för 55.
Siffrorna står inte för ngt, det är en betäckning likt tex T5 hos Volvo.

Blir intressant att se om 50 kommer till Sverige och vad den då får för förmånsvärde. Étron 55 ligger ju redan förvånansvärt lågt, lägre än Model 3 SR konstigt nog.
Skatteverkets förmånsberäkning för enklaste Audi e-tron 55 är 5400kr och Tesla Model 3 SR+ är 2999kr. Båda beräkningar inkl 360kr skatt.
Jaha, så Audi blåljuger?

https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... anden.html

Audi e-tron 55 quattro
Business by Audi-pris*: från ca 885 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 2 700

Audi e-tron 55 quattro Proline
Business by Audi-pris*: från ca 945 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 2 979

Audi e-tron 55 quattro Proline Advanced
Business by Audi-pris*: från ca 1 095 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 4 176

Re: Audi e-tron

Postat: 29 aug 2019 11:22
av Verdi
taliz skrev:
KnightRider skrev:
taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
mati skrev:
Lägre effekt jämfört med nuvarande modell som heter 55 quattro. Siffran står för ett visst effektspann. 50-modellen har alltså lägre effekt än 55:an. Den är mao lite trögare och har sämre räckvidd.
För övrigt är det nog samma bil.
Vad är det för effektspann och vad exakt står 55 för egentligen?
Ca 300hk för 50, 400 för 55.
Siffrorna står inte för ngt, det är en betäckning likt tex T5 hos Volvo.

Blir intressant att se om 50 kommer till Sverige och vad den då får för förmånsvärde. Étron 55 ligger ju redan förvånansvärt lågt, lägre än Model 3 SR konstigt nog.
Skatteverkets förmånsberäkning för enklaste Audi e-tron 55 är 5400kr och Tesla Model 3 SR+ är 2999kr. Båda beräkningar inkl 360kr skatt.
Jaha, så Audi blåljuger?

https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... anden.html

Audi e-tron 55 quattro
Business by Audi-pris*: från ca 885 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 2 700

Audi e-tron 55 quattro Proline
Business by Audi-pris*: från ca 945 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 2 979

Audi e-tron 55 quattro Proline Advanced
Business by Audi-pris*: från ca 1 095 000 kr
Förmånsvärde kr/mån: 4 176

Nej men de brukar ange förmånsvärde netto vid 50% marginalskatt. Dvs du ska ta det som står där och dubbla det för att få förmånsvärde brutto.

Re: Audi e-tron

Postat: 29 aug 2019 11:25
av Nilp
Men de där summorna är väl med 50% marginalskatt? Kan dock hålla med om att det är ett konstigt sätt att presentera information på men verkar dock vara ganska vanligt