Sida 117 av 359

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 06:28
av Bjelke
mati skrev:
Du kan vara lugn. Alla nya bilar får en krok. :)
Ja och det är ju därför han får vänta ju :lol:

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 09:36
av macky
Bjelke skrev:
mati skrev:
Du kan vara lugn. Alla nya bilar får en krok. :)
Ja och det är ju därför han får vänta ju :lol:
Ska man måla fan på väggen så var det min teori. Dvs nu släpper de inte bilarna som inte fått kroken i produktion förrän det justerats efteråt. Men jag är inte där ännu och om det är så att krokbristen är avhjälpt så är det ett riktigt långskott. Tidigare audiköp har jag fått info om produktion, hamn i Tyskland, hamn i Sverige osv. Enligt säljaren går inte det att se annat än produktionsstatus på e-tron utan att maila centralt vilket jag hoppas att han gjort nu. Jaja, får se vad jag får för besked närmsta dagarna.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 09:48
av mati
Jag tror inte det. Min säljare sa precis detta, att det i det här läget skulle vara bättre att vänta med leveranserna av nya bilar och istället se till att alla kunder som har väntat i ett halvår och som är på väg att bli vansinniga får sina dragkrokar först. Men så gör Audi tydligen inte. Man prioriterar nya bilar framför befintliga.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 10:18
av Verdi
mati skrev:
Jag tror inte det. Min säljare sa precis detta, att det i det här läget skulle vara bättre att vänta med leveranserna av nya bilar och istället se till att alla kunder som har väntat i ett halvår och som är på väg att bli vansinniga får sina dragkrokar först. Men så gör Audi tydligen inte. Man prioriterar nya bilar framför befintliga.

Är klart. De har ju redan fått dina pengar. ;)

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 11:09
av mati
Verdi skrev:
mati skrev:
Jag tror inte det. Min säljare sa precis detta, att det i det här läget skulle vara bättre att vänta med leveranserna av nya bilar och istället se till att alla kunder som har väntat i ett halvår och som är på väg att bli vansinniga får sina dragkrokar först. Men så gör Audi tydligen inte. Man prioriterar nya bilar framför befintliga.

Är klart. De har ju redan fått dina pengar. ;)
Just det.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 11:19
av dd88


Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 11:39
av taliz
dd88 skrev:

Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.
Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 12:30
av Nilp
Är det någon som har bra koll på batteri management och laddstrategi så är det väl Björn. Han har ju kört tusentals mil i en mängd olika elbilar de senaste fem åren.

Det är ju ingen Eco-körning direkt utan han kör så fort han kan (inom rimlig hastighet). Han körde Etron dessutom i S läget vilket jag förstått inte direkt är energi optimalt. Hans mål är att köra 100 mil så fort som möjligt med bilens givna förutsättningar.

Sen är Etron lite väl energislukande. Hade dom öppnat upp 5 kWh till i batteriet samt optimerat effektiviteten 5-6% hade det varit riktigt bra!

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 12:34
av Verdi
taliz skrev:
dd88 skrev:

Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.
Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.
Men sluta. Det var lika för båda bilarna.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 12:49
av Pontus
taliz skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Nilp skrev:
Men de där summorna är väl med 50% marginalskatt? Kan dock hålla med om att det är ett konstigt sätt att presentera information på men verkar dock vara ganska vanligt
Det är ett ganska fult sätt att låta det se billigt ut. Jag gick tack och lov inte på det eftersom jag tyckte att förmånsvärdet var lite väl lågt, så jag läste det finstilta. Man kan ju undra varför det ska vara just 50% marginalskatt. Vilken inkomst måste man ha då? Det är ju iofs möjligt att de flesta e-tron köpare antas ha så pass hög inkomst, men för mig låter det astronomiskt. Och bilhandlarna använder sig ju av detta fulknep även för billigare bilar, och då har jag svårt att tro att 50% marginalskatt är riktigt lika relvant.
Tyvärr krävs det inte hög lön idag för att hälften skall gå till skatt(40-45 eller nått sånt?). Själv är jag bara vanlig anställd löneslav men hamnar ändå i värsta spannet på 60% marginalskatt. Hade jag tjänat mer hade det faktiskt minskat(procentuellt dvs)...
42033:- om man ska vara exakt.

Har du 60% så har du extremt hög kommunalskatt (finns bara en handfull med 35%). Maxskatt är 25% (utöver kommunalskatt) på allt över 58583:-
60% är ett snitt för alla kommuner som jag tolkar det. Mellan 720k och 1640k får man pynta det.
I mitt fall är jag skriven i Sthlm och då blir det 58% för att vara exakt.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... inalskatt/
Det är inte marginalskatten som är 60% utan det dras ner på jobbskatteavdraget efter typ 57 tkr i månaden och det motsvarar 3% så totalt blir du av med 60% trots att skatten bara är 57%. Sedan efter 140 eller så är jobbskatteavdraget borta så då blir det 3% extra kvar i plånkan på allt över det.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 13:51
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:

Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.
Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.
Men sluta. Det var lika för båda bilarna.
Det hade varit lika om han använt de laddstationer som bilarna är byggda för.
Étron laddar snabbt för den spenderar massa energi på att konstant hålla batteriet vid optimal temperatur.
Teslan har bl.a. längre range för att den inte gör det, istället används preconditioning så batteriet är optimal temp först när man närmar sig SUC.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 13:54
av Verdi
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:

Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.
Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.
Men sluta. Det var lika för båda bilarna.
Det hade varit lika om han använt de laddstationer som bilarna är byggda för.
Étron laddar snabbt för den spenderar massa energi på att konstant hålla batteriet vid optimal temperatur.
Teslan har bl.a. längre range för att den inte gör det, istället används preconditioning så batteriet är optimal temp först när man närmar sig SUC.
Njae. Man kan ju inte ha som villkor att bilen måste laddas på ett visst ställe.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 13:56
av OfarligTesla
Verdi skrev:
Njae. Man kan ju inte ha som villkor att bilen måste laddas på ett visst ställe.
Dessutom valdes ju Ionity vid iaf ett av tillfällena för att SuC var över 50% full vilket ju ger riktigt låga hastigheter. Samt att han dessutom tog upp den långsamma stegringen och förklarade att han sett den tidigare när han testat på SuC. Så gissningsvis hade det varit ännu långsammare på SuC iom trängseln.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 14:17
av MangeT
Har inte laddarna uppgraderats så att det är i stort sett samma hastighet på ett par även om ena laddaren är upptagen?

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 14:20
av Alfred
Nej, det ska komma med V3 av SuC. Dvs, kräver ombyggnad av befintliga laddare.

Re: Audi e-tron

Postat: 24 sep 2019 14:21
av MangeT
Ok.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 sep 2019 14:53
av Nilp
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
dd88 skrev:

Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.
Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.
Men sluta. Det var lika för båda bilarna.
Det hade varit lika om han använt de laddstationer som bilarna är byggda för.

Étron laddar snabbt för den spenderar massa energi på att konstant hålla batteriet vid optimal temperatur.
Teslan har bl.a. längre range för att den inte gör det, istället används preconditioning så batteriet är optimal temp först när man närmar sig SUC.
Njae. Man kan ju inte ha som villkor att bilen måste laddas på ett visst ställe.
Svar på taliz fråga:

Kan vara det är mig det är fel på men segmentet med jämförelsen mellan de fyra bilarna inkl Björns kommentering är 100% underhållning! :D

Re: Audi e-tron

Postat: 26 sep 2019 15:37
av taliz
Nilp skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.
Men sluta. Det var lika för båda bilarna.
Det hade varit lika om han använt de laddstationer som bilarna är byggda för.

Étron laddar snabbt för den spenderar massa energi på att konstant hålla batteriet vid optimal temperatur.
Teslan har bl.a. längre range för att den inte gör det, istället används preconditioning så batteriet är optimal temp först när man närmar sig SUC.
Njae. Man kan ju inte ha som villkor att bilen måste laddas på ett visst ställe.
Svar på taliz fråga:

Kan vara det är mig det är fel på men segmentet med jämförelsen mellan de fyra bilarna inkl Björns kommentering är 100% underhållning! :D
Svar?
I det klippet maxar ju X på 140kw och håller sig över 100kw ett bra tag.
När han laddade X på ionity vid racet mot étron maxade den på runt 70kw har jag för mig. Dvs runt hälften...

Re: Audi e-tron

Postat: 26 sep 2019 16:44
av Nilp
Nope, samma. Börjar på ca 70 för att sen gå upp till 140 ett tag och sen nere på 100kw vid ca 45% soc

Re: Audi e-tron

Postat: 26 sep 2019 16:46
av HelectriC
Audi har väl inte med accenten över ”e”? Varför skriver taliz hela tiden fel? Är det pga referensen till det franska ordet, så var det kul de första 200 gångerna eller nåt, men nu börjar det bli uttjatat.

Re: Audi e-tron

Postat: 26 sep 2019 16:50
av taliz
Nilp skrev:
Nope, samma. Börjar på ca 70 för att sen gå upp till 140 ett tag och sen nere på 100kw vid ca 45% soc
I lödde på eon/clever ja, men inte på ionity i Varberg vad jag minns.

Audi e-tron

Postat: 26 sep 2019 16:51
av taliz
HelectriC skrev:
Audi har väl inte med accenten över ”e”? Varför skriver taliz hela tiden fel? Är det pga referensen till det franska ordet, så var det kul de första 200 gångerna eller nåt, men nu börjar det bli uttjatat.
Jag skrev det i början, nu rättstavar ipadden automagiskt...
I don't give a Bild. Bild

Re: Audi e-tron

Postat: 26 sep 2019 17:27
av Laban
Verdi skrev:
Njae. Man kan ju inte ha som villkor att bilen måste laddas på ett visst ställe.
Vad ska man ha för villkor då har du tänkt dig ? Vi kan ex ta sträckan Luleå-Stockholm och se hur snabbt e-Tron vs Model 3 tar sig fram där. Men vad visar det när det gäller e-Trons laddkapacitet ?

Det enda som jag ser som relevant är laddkurvan för bilarna (förutsatt att de även klarar de kontinuerligt, inte som Leaf 62 kWh) samt nätverkets täckning. Anekdoter för en viss sträcka är för mig just bara det.

Re: Audi e-tron

Postat: 28 sep 2019 23:38
av Aanuka
Så idag har man provkört Audi e-tron, första intrycket: Riktig behaglig utan att kompromissa på det viktiga.

Jag kör sen tidigare en Audi A4 som rent rymlighetsmässigt räcker men har nu börjat titta på en ren elbil med några få krav:

- Plats för barnvag
- Plats för hund
- Plats för 2 vuxna i framsäten + 2 barnstolar i baksätet

Ren krasst stack Audi e-tron ut som den som passar bäst och efter genomgång känns det som ett bra val.
... men sen kommer det jobbiga.
Till vardags är det kortare sträckor inom Stockholm som gäller med laddning över natten, ser absolut inga problem där.
Däremot har jag släkt och familj en bit längre ifrån, cirka 33 mil som landar lite i ingenmanslandet om man klarar sig på 1 laddning eller inte. Enligt Audi själva vid 5 grader och motorväg så är det ett blankt nej då dom uppskattar räckvidden till 273km för Audi 55

Det innebär rent krasst 1 laddning med ett planerat stopp på en snabbladdningsstation vilket känns rimligt att planera in med hund och barn.

Men sen finns det ju den nya modellen... e-tron 50 som jag lyckades reservera med deras nedsatta Limited Edition pris som känns väldigt förmånligt, men har nu i efterhand börjat överväga om räckvidden kan bli alltför kort och jobbig att planera kring.
WLTP säger 299km, men vad skulle vara rimligt att motorvägskörning landar på? e-tron 55 har en WLTP 417km, men den faktiska räckvidden verkar landa långt under den siffran i tester.

Jag är helt klart kluven, den känns helt rätt då den känns som en vanlig SUV.. men kanske är det också den största bristen som märks vid långfärdskörning och där e-tron 50 blir ännu värre? *Mutter*

Re: Audi e-tron

Postat: 28 sep 2019 23:49
av Hertsh
Aanuka skrev:
Så idag har man provkört Audi e-tron, första intrycket: Riktig behaglig utan att kompromissa på det viktiga.

Jag kör sen tidigare en Audi A4 som rent rymlighetsmässigt räcker men har nu börjat titta på en ren elbil med några få krav:

- Plats för barnvag
- Plats för hund
- Plats för 2 vuxna i framsäten + 2 barnstolar i baksätet

Ren krasst stack Audi e-tron ut som den som passar bäst och efter genomgång känns det som ett bra val.
... men sen kommer det jobbiga.
Till vardags är det kortare sträckor inom Stockholm som gäller med laddning över natten, ser absolut inga problem där.
Däremot har jag släkt och familj en bit längre ifrån, cirka 33 mil som landar lite i ingenmanslandet om man klarar sig på 1 laddning eller inte. Enligt Audi själva vid 5 grader och motorväg så är det ett blankt nej då dom uppskattar räckvidden till 273km för Audi 55

Det innebär rent krasst 1 laddning med ett planerat stopp på en snabbladdningsstation vilket känns rimligt att planera in med hund och barn.

Men sen finns det ju den nya modellen... e-tron 50 som jag lyckades reservera med deras nedsatta Limited Edition pris som känns väldigt förmånligt, men har nu i efterhand börjat överväga om räckvidden kan bli alltför kort och jobbig att planera kring.
WLTP säger 299km, men vad skulle vara rimligt att motorvägskörning landar på? e-tron 55 har en WLTP 417km, men den faktiska räckvidden verkar landa långt under den siffran i tester.

Jag är helt klart kluven, den känns helt rätt då den känns som en vanlig SUV.. men kanske är det också den största bristen som märks vid långfärdskörning och där e-tron 50 blir ännu värre? *Mutter*
Testa en Model X. Gillar du den kan du glömma dina laddfunderingar.